buizenbart Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Ik dacht in eerste instantie dat ik geen ervaring had met heruitgaves, maar bij nader inzien toch wel Van The Cure zijn alle albums vorig jaar opnieuw uitgebracht op vinyl. Heel mooi, met extra tracks enz. Zo kocht ik dus 'Faith', Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Sterker nog... op de Nederlandse persing staat dat deze met een "orginele master is gemaakt" . Toch denk ik dat er in die tijd nog kwaliteits controles waren. Ik heb wel eens gehoord dat er bij EMI in Uden regelmatig platen uit het proces werden gehaald om te beluisteren. Bij de Lou Reed plaat gaat het overigens om RCA . Hoi Hans, Hier heb ik sterke twijfels over. RCA liet geen mens aan z'n Master tapes komen. Maarja ik kan fout zitten, Zij je niet dat de gebruikte ruimte ,spacing, nogal wat afweek? Er heeft dus iemand een nieuwe matrijs gesneden, met als gevolg een groot klankverschil. Het snijden van een master is niet alleen het weten welke knoppen je moet indrukken. Niet iedereen heeft het talent van Doug Sax,Bernie Grundman enz.enz. Het is overigens nog steeds zo. Maar zeer weinig mensen krijgen toegang tot de originele master tapes. Tegenwoordig zijn de Blue Note heruitgaven Hot. Heelveel van deze Blue Note's komen niet van een originele tape. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 januari 2009 Author Report Share Posted 18 januari 2009 Sterker nog... op de Nederlandse persing staat dat deze met een "orginele master is gemaakt" . Toch denk ik dat er in die tijd nog kwaliteits controles waren. Ik heb wel eens gehoord dat er bij EMI in Uden regelmatig platen uit het proces werden gehaald om te beluisteren. Bij de Lou Reed plaat gaat het overigens om RCA . Hoi Hans, Hier heb ik sterke twijfels over. RCA liet geen mens aan z'n Master tapes komen. Maarja ik kan fout zitten, Zij je niet dat de gebruikte ruimte ,spacing, nogal wat afweek? Er heeft dus iemand een nieuwe matrijs gesneden, met als gevolg een groot klankverschil. Precies... gewoon foutieve informatie. Wanneer het een nieuwe plaat was zou ik RCA om een "echte" gevraagd hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Maar zeer weinig mensen krijgen toegang tot de originele master tapes.Tegenwoordig zijn de Blue Note heruitgaven Hot. Heelveel van deze Blue Note's komen niet van een originele tape. Komen wel van de originele tape maar worden op DAT cassette aangeleverd aan de licentiehouder. En dat nu is heel goed ( eigenlijk slecht natuurlijk) te horen op de Blue-Note`s welke momenteel nieuw in de bak staan. Daarom mijn advies: kijk of je Japanse persingen kan vinden. Zijn zonder uitzondering van een perfecte geluidskwaliteit. ( behalve dan de John Lennon exemplaren van Miracle) p.s. van RCA heb ik echt nog nimmer een foute Europeesche reissue in mijn handen gehad. En voor de liefhebberts: op Ebay USA staat al jaren een ruim aanbod van Originele RCA`s in vrijwel elk muziek genre! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Als ik het zo eens lees dan zouden siep en hansko eens bij elkaar in de platencollecties moeten gaan kijken. Liefhebbers/kenners onder elkaar.Zou een mooi lijstje uit kunnen komen met "beste vinyl van de 20e eeuw" Kraus, Kun je een beetke meer achtergrond geven waarom deze 2 mensen ... en wat bedoel je met beste vinyl? beste opnames en/of beste muziek? Wil dan ook eens best in hun platenkast snuisteren Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Nou achtergrond, ik neem aan dat het bij hen op belangstelling berust. Tijdens het rondje Fat Bob heb ik van Hansko gemerkt dat hij verstand heeft van labels, persingen, uitgaven, opnamen en bovendien een mooie collectie in de kast heeft staan van bijzondere platen, met name wat klank betreft. Een feit is dat wanneer alles klopt (draaitafel/set Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Nou achtergrond, ik neem aan dat het bij hen op belangstelling berust. Tijdens het rondje Fat Bob heb ik van Hansko gemerkt dat hij verstand heeft van labels, persingen, uitgaven, opnamen en bovendien een mooie collectie in de kast heeft staan van bijzondere platen, met name wat klank betreft. Een feit is dat wanneer alles klopt (draaitafel/set Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Hoi Kraus, [...] De jacht op "de ultieme persing" is erg leuk, vaak onverwacht voordelig en soms totaal onverantwoord en onbetaalbaar. Ik zelf doe het niet (meer). De afgelopen jaren heb ik me meer toegelegd op sterk beperkte uitgaven series van 500 en kleiner, vaak met hand gemaakte hoezen en soms zelfs met balpen geschreven songteksten op een flodderig A4tje, meestal hand genummerd. Bijna elke plaat wordt op die manier een uniekaat. (een voorbeeld) (een ander voorbeeld) tav de kwaliteitsverschillen, die zijn er altijd geweest, in de originele uitgaven en in de heruitgaven. Je vraagt je af hoe een medium met zo'n weinig constante kwaliteit toch weer zo populair wordt (fin de si Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2009 Author Report Share Posted 19 januari 2009 Wanneer mensen nu tips geven m.b.t. labeling en andere kenmerken van goed opgenomen platen, zal ik ze bij de openingspost zetten. Ik meen dat Hansko mij eens verteld heeft dat de wide band Decca klasieke opnamen erg goed zijn. Wanneer dit bevestigd word Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Decca Oh, en er is natuurlijk ook heel veel mythe vorming (ja er zijn heel erg mooie decca's maar b.v. ook heeeel erg mooie philipsen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Wanneer mensen nu tips geven m.b.t. labeling en andere kenmerken van goed opgenomen platen, zal ik ze bij de openingspost zetten. Ik meen dat Hansko mij eens verteld heeft dat de wide band Decca klasieke opnamen erg goed zijn. Wanneer dit bevestigd word Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Nog even ter aanvulling. Op deze lijst van The absolute sound (de zogenaamde TAS list) staan de referentie opnames van ene Harry Pearson. TAS List En nu maar op zoek naar de eerste persing van deze lijst Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 januari 2009 Author Report Share Posted 20 januari 2009 Ik heb het verhaal van Hansko bij de openingspagina gezet. Weten anderen ook nog kenmerken van goed opgenomen platen..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Hans en anderen, Wil nog toevoegen dat ik vroeger ook op zoek ging naar het origineel indien vindbaar en betaalbaar ... de achterliggende gedachte was niet altijd omdat de kwaliteit beter zou kunnen zijn dan een 2e persing of een US persing of een heruitgave. Als ik voorzichtig een label mag aanbrengen dan Harvest en GNP crescendo indien mensen vinden dat het geen goede labeles zijn, geen probleem hoor ... Ik hoorde vroeger in de platenzaak dat deze de moeite waren Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Zit er verschil in persingen. Jazeker. De eerste persingen zijn meestal opener qua klank en dynamischer. Niet altijd schoner, want bijvoorbeeld wide band grooved Decca's 1st ed. hebben redelijk veel ruis, maar een enorme dynamiek. Wat versta je onder eerste persing? Ik neem aan de eerste 1000 die uit de matrijs komen. Probleem met die eerste persingen is dat ze niet in de handel kwamen. Die werden meestal naar radiostations gestuurd als promotie. Ik heb er een aantal, o.a. TRON en van de The Waterboys, klinken idd erg schoon en dynamisch. En een aantal eerste persing 45 RPM 12"-ers, die klinken helemaal erg dynamisch. Ze zijn vaak te herkennen aan een apart ingesloten promo persbericht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Zit er verschil in persingen. Jazeker. De eerste persingen zijn meestal opener qua klank en dynamischer. Niet altijd schoner, want bijvoorbeeld wide band grooved Decca's 1st ed. hebben redelijk veel ruis, maar een enorme dynamiek. Wat versta je onder eerste persing? Ik neem aan de eerste 1000 die uit de matrijs komen. Probleem met die eerste persingen is dat ze niet in de handel kwamen. Die werden meestal naar radiostations gestuurd als promotie. Ik heb er een aantal, o.a. TRON en van de The Waterboys, klinken idd erg schoon en dynamisch. En een aantal eerste persing 45 RPM 12"-ers, die klinken helemaal erg dynamisch. Ze zijn vaak te herkennen aan een apart ingesloten promo persbericht. Het begrip eerste persing moet je breder zien dan de 1e duizend. Wat er ook gebeurd, bij het maken van lp's heb je matrijzen/stampers nodig. de gangbare volgorde was, laquer - metal master - mother -stamper. Wat hieruit komt is een hoeveelheid lp's. Is dit genoeg voor de hele verkoop geen probleem. Maar, vaak moeten er laquers bij worden gesneden, en dan begint de ellende. Wie maakt de master(laquer) , dezelfde mastering engineer? In veel gevallen niet. Bij de nieuwe release worden kosten nog moeite gespaard en werd gekozen voor de vakman. Loopt de lp goed en zijn de stampers op dan werden de niewe laquers vaak in eigenhuis gesneden. Kijk voor de aardigheid eens in de uitloopgroef. De man die trots is op z'n werk zette z'n naam,initialen, bedrijfsnaam etc in de uitloopgroef. BG mastering , S/R ,TML enz. Bij veel lp's zie je nog wel the credits op de hoes staan, maar ontbreekt de inscriptie in het vinyl. Een loepzuiver 2e persing. Voor mij is een 1e persing een lp die in de eerste produktie run is gemaakt. Voor de super die-hards is een eerste persing een lp geperst met de 1e stamper die van de 1e mother afkomstig is. Voorwaarde is wel dat de maatschapij z'n mothers en stampers nummert. Er zijn bedrijven met een begrijpelijke code. Decca is hier genoemd. Bij decca zijn er 3 inscripties. Een matrix nummer op 6uur, een mother nummer op 9uur en een letter op 3 uur. De gebruikte letters komen van het woord Buckinham ( de buckingham code) Matrix nummer ,bijv. ZAL 7000 1A zal is stereo 7000 catalogus nummer tape 1 de 1e metal master(laquer) A de naam van de mastering engineer. Het cijfer op 9uur geeft aan welke mother is gebruikt (1,2,enz) De letter op 3uur geeft de gebruikte stamper aan. B ,C, M enz. Een absoluut 1e persing zou zijn. ZAL-7000-1K (K is bekend, en is Tony Hawkins) Op 9uur een 1 en op 3 uur een B(uckinham) Zo hebben veel maatschapijen hun eigen code . De meeste kun je op het web wel vinden. Misschien wel aardig, The mastering Lab, oftewel Doug Sax liet in de meeste gevallen 2 machines lopen. Ook dit kun je achterhalen, Doug Sax z'n merkteken is TML. (er is altijd een uitzondering, Pink Floyd DSOTM 30th geboortedag persing, door Doug Sax gemasterd nadat ie z'n snij machines al had verkocht, in de Uitloopgroef zie je dus nu DOUG staan en geen TML, Mastering is bij AcousTech Mastering gedaan) Kijk je in de uitloopgroef dan zie je achter TML bijna altijd een letter M of S Dus TML-M(aster) TML-S(lave). Geruchten gaan dat Laquers gesneden op de Slave het mooiste klinken. (heb overigens nog nooit een Amused to death TML-S gezien). voor vandaag genoeg geschreven. Siep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Jawel Siep, Maar het is ook zo dat platen lokaal gesneden en geproduceerd werden. En dan van een kopie van de master tape. Dat werd in de hoogtij dagen van het vinyl overigens meestal wel vakkundig gedaan naar mijn idee. Meeste van CBS en andere Amerikaanse maatschappijen is bv gewoon in Nederland geproduceerd voor de Nederlandse markt. Dus misschien ben je helemaal nog niet zo slecht af met een Amerikaanse parallel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Jawel Siep, Maar het is ook zo dat platen lokaal gesneden en geproduceerd werden. En dan van een kopie van de master tape. Dat werd in de hoogtij dagen van het vinyl overigens meestal wel vakkundig gedaan naar mijn idee. Meeste van CBS en andere Amerikaanse maatschappijen is bv gewoon in Nederland geproduceerd voor de Nederlandse markt. Dus misschien ben je helemaal nog niet zo slecht af met een Amerikaanse parallel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Ik vind het ook erg leerzaam, ik heb toevallig vandaag een duke ellington gekocht om ook eens wat jazz te luisteren 2e handsje ,het is een ember records en er staat LP.601 A in de uitloopgroef En nog een duke met in de uitloopgroef SM 3120 B gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Ik luister nooit naar de uitloopgroef. Hoe weet je dan dat de plaat afgelopen is ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 (edited) Siep, geweldig fijn dat je je kennis wilt delen en nog eens met ademloos enthousiasme weet neer te pennen. Mooi !!! Gr Stef Edited 21 januari 2009 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Zit er verschil in persingen. Jazeker. De eerste persingen zijn meestal opener qua klank en dynamischer. Niet altijd schoner, want bijvoorbeeld wide band grooved Decca's 1st ed. hebben redelijk veel ruis, maar een enorme dynamiek. Wat versta je onder eerste persing? Ik neem aan de eerste 1000 die uit de matrijs komen. Probleem met die eerste persingen is dat ze niet in de handel kwamen. Die werden meestal naar radiostations gestuurd als promotie. Ik heb er een aantal, o.a. TRON en van de The Waterboys, klinken idd erg schoon en dynamisch. En een aantal eerste persing 45 RPM 12"-ers, die klinken helemaal erg dynamisch. Ze zijn vaak te herkennen aan een apart ingesloten promo persbericht. Het begrip eerste persing moet je breder zien dan de 1e duizend. Wat er ook gebeurd, bij het maken van lp's heb je matrijzen/stampers nodig. de gangbare volgorde was, laquer - metal master - mother -stamper. Wat hieruit komt is een hoeveelheid lp's. Is dit genoeg voor de hele verkoop geen probleem. Maar, vaak moeten er laquers bij worden gesneden, en dan begint de ellende. Wie maakt de master(laquer) , dezelfde mastering engineer? In veel gevallen niet. Bij de nieuwe release worden kosten nog moeite gespaard en werd gekozen voor de vakman. Loopt de lp goed en zijn de stampers op dan werden de niewe laquers vaak in eigenhuis gesneden. Kijk voor de aardigheid eens in de uitloopgroef. De man die trots is op z'n werk zette z'n naam,initialen, bedrijfsnaam etc in de uitloopgroef. BG mastering , S/R ,TML enz. Bij veel lp's zie je nog wel the credits op de hoes staan, maar ontbreekt de inscriptie in het vinyl. Een loepzuiver 2e persing. Voor mij is een 1e persing een lp die in de eerste produktie run is gemaakt. Voor de super die-hards is een eerste persing een lp geperst met de 1e stamper die van de 1e mother afkomstig is. Voorwaarde is wel dat de maatschapij z'n mothers en stampers nummert. Er zijn bedrijven met een begrijpelijke code. Decca is hier genoemd. Bij decca zijn er 3 inscripties. Een matrix nummer op 6uur, een mother nummer op 9uur en een letter op 3 uur. De gebruikte letters komen van het woord Buckinham ( de buckingham code) Matrix nummer ,bijv. ZAL 7000 1A zal is stereo 7000 catalogus nummer tape 1 de 1e metal master(laquer) A de naam van de mastering engineer. Het cijfer op 9uur geeft aan welke mother is gebruikt (1,2,enz) De letter op 3uur geeft de gebruikte stamper aan. B ,C, M enz. Een absoluut 1e persing zou zijn. ZAL-7000-1K (K is bekend, en is Tony Hawkins) Op 9uur een 1 en op 3 uur een B(uckinham) Zo hebben veel maatschapijen hun eigen code . De meeste kun je op het web wel vinden. Misschien wel aardig, The mastering Lab, oftewel Doug Sax liet in de meeste gevallen 2 machines lopen. Ook dit kun je achterhalen, Doug Sax z'n merkteken is TML. (er is altijd een uitzondering, Pink Floyd DSOTM 30th geboortedag persing, door Doug Sax gemasterd nadat ie z'n snij machines al had verkocht, in de Uitloopgroef zie je dus nu DOUG staan en geen TML, Mastering is bij AcousTech Mastering gedaan) Kijk je in de uitloopgroef dan zie je achter TML bijna altijd een letter M of S Dus TML-M(aster) TML-S(lave). Geruchten gaan dat Laquers gesneden op de Slave het mooiste klinken. (heb overigens nog nooit een Amused to death TML-S gezien). voor vandaag genoeg geschreven. Siep. Zo zie je maar weer, hier is iemand die er echt verstand van heeft. leuke informatie. Vraag aan Siep: Los even van eeste of tweede persingen etc. is er bij de Decca wide band edities ook een andere techniek gebruikt dan bij de narrow band platen? Latere opnames zijn nooit meer wide band, altijd narrow band. De klank is dan ook anders. Schoner (minder ruis), maar ook wat minder dynamisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 januari 2009 Author Report Share Posted 21 januari 2009 Siep, ook hartelijk bedankt. je inzending staat ook in de openingspost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Post verwijderd op vraag van stefk, en voor niks anders. Apprecieer het heel sterk henri ... Vond de humor goed maar de plaats een beetje ongelukkig. Gr Stef Een beetje humor is niet verkeerd, het leven is al serieus genoeg. Dat je daar dan op moet reageren op de manier dat Kraus deed is ook maar de vraag. Toch een reaxie ondanks mijn aanpassingen aan vorige posts + verwijderingen ... Zeggen dat je een post hebt verwijderd, draagt ook bij tot "vervuiling" Henri Ik richtte mij persoonlijk tot jou, uit respect vr je persoon, geen verschuiling achter "mensen HEAR" Kraus zijn post had geen enkele invloed op de mijne ... Ik meende toch dat ik het beleefd had geschreven met het nodige respect. Ik wou vermijden dat er een cascade aan pietluttige info ging komen waardoor mensen gaan afhaken in dit toch bijzonder en interessant topic. Nogmaals Henri, ik vond het goed gevonden ... en ja ik hou ook enorm van humor Begrijp je mij nu beter? anders PM je me maar ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Meeste van CBS en andere Amerikaanse maatschappijen is bv gewoon in Nederland geproduceerd voor de Nederlandse markt. Dus misschien ben je helemaal nog niet zo slecht af met een Amerikaanse parallel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts