Jump to content

Persingen...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
Maar goed, er bestaan ook pallets vol "cutouts" van b.v. Italiaanse makelij en daar zou ik echt met een boogje omheen lopen.

Geloof mij er op voorhand aan voorbij lopen, daar doe je jezelf ernstig te kort aan!

Net zoals het erg naief is om te denken dat alle Amerikaanse persingen geweldig zijn.

Kijk je in de uitloopgroef dan zie je achter TML bijna altijd een letter M of S

Dus TML-M(aster) TML-S(lave).

Geruchten gaan dat Laquers gesneden op de Slave het mooiste klinken.

(heb overigens nog nooit een Amused to death TML-S gezien).

voor vandaag genoeg geschreven.

Siep.

In mijn exemplaar staat ook TML-M gekerfd. Zijn er eigenlijk wel exemplaren bekend die rechtstreeks van de Slave zijn geperst? Deze TML-M versie klinkt al zo mooi.

Frank.

Zo zie je maar weer, hier is iemand die er echt verstand van heeft. leuke informatie. Vraag aan Siep: Los even van eeste of tweede persingen etc. is er bij de Decca wide band edities ook een andere techniek gebruikt dan bij de narrow band platen? Latere opnames zijn nooit meer wide band, altijd narrow band. De klank is dan ook anders. Schoner (minder ruis), maar ook wat minder dynamisch.

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar alle wideband edities zijn met buizen app. gemaakt.

Narrowband met transistor.

Het wideband label werd ,meende ik tot 1969 gebruikt.

Ook heeft Decca in de periode eind 50 begin 60 zgn Halfspeed mastering gebruikt.

En waren daarmee de eersten die deze techniek gebruikten.

Maar er zijn meer van die dingen.

In de USA werden de Decca's op het London Label geimporteerd en verkocht.

Later ook terplaatse geperst.

De London persingen zijn bij lange na niet zo gewild als de Britse Decca's

Toch zijn er zat London persingen die van dezelfde matrijs afkomstig zijn.

Ook loepzuivere 1e persingen.

(Nummering is identiek aan de Decca's).

Dat klopt, ik heb een Rheingold/Wagner wide band op London en die klinkt super, als een echte Wide band Decca, 1st ed.

Er zijn ook wide band opnames die later zijn heruitgegeven op narrow band. Dat is dan zeker een herpersing. diezelfde Wagner heb ik ook op narrow band en die klinkt schoner, maar minder dynamisch. Hoe komt dat dan? Maar misschien draaf ik nu te ver door.

Daarom dat sommige van mn Stones platen het label London hebben ... platenzaak hield ze in de USA toendertijd

Gr

Stef

Dat klopt, ik heb een Rheingold/Wagner wide band op London en die klinkt super, als een echte Wide band Decca, 1st ed.

Er zijn ook wide band opnames die later zijn heruitgegeven op narrow band. Dat is dan zeker een herpersing. diezelfde Wagner heb ik ook op narrow band en die klinkt schoner, maar minder dynamisch. Hoe komt dat dan? Maar misschien draaf ik nu te ver door.

Zondermeer een herpersing,

Het geheim zit toch in de nummers en letters.

Misschien zelfs wel een andere Mastering Engineer.

Een 3 mother een M stamper.

(Er zijn BB stampers gesignaleerd, dus 10 stampers afkomstig van 1 mother)

Er zijn toch wel veel factoren die kunnen verschillen.

Elke keer wanneer er een Mother van de metal master wordt getrokken treed er slijtage op, elke keer wanneer

er een stamper van de Mother wordt getrokken ,enz.

Dat dit van invloed is op de klank is zeker, de exacte invloed?

Hiervoor zou je een komplete serie moeten kopen (eerst een paar jaar zoeken) en gaan vergelijken.

Ik kan me voorstellen dat de dynamiek achteruit gaat.

Ik denk dat al dat gekopieer de extremen in de groef uitvlakt.

Ik zal eens een mailtje sturen aan een kennis van me, helaas vergelijk je dan wel techniek van nu

met techniek van 50/45 jaar geleden, O.K. de pricipes zijn exact hetzelfde.

Siep.

Volgende vraag komt bij mij op ...

Hoeft je set of platenspeler een zeker niveau te hebben om die 1e persing tot zn recht te laten komen?

Anders gezegd, is het altijd zinvol te zoeken nr de 1e persing omwille van de optimale kwaliteit, ook al kost deze soms stukken van mensen,

ja ik wil ook eens zo'n opnamen horen

Gr

Stef

De matrixnummers en eventuele andere informatie in de uitloopgroef verschaffen inderdaad veel informatie over eerste persingen enz. Maar vergeet ook de buitenhoes, het label en soms ook de binnenhoes (liner) niet. Ogenschijnlijk zijn die hetzelfde, maar kleine details die net anders zijn verraden vaak of het om een eerste of een latere persing betreft. Dergelijke kleine verschillen bepalen meestal ook de prijs!

Ik heb verleden jaar eens een zogeheten Test Pressing gekocht. Twee zware platen (180 of 200 gram) met aan een zijde een groef.

Die is van een heruitgave van een RCA Living Stereo album. Geen hoesopdruk buiten een code en datum en ook geen gedetailleerde labelinformatie (alleen RTI Test Pressing, Date, Matrixnr.). Ze klinken erg fraai kan ik wel zeggen.

Af en toe worden ze ook wel op e-bay aangeboden, bijvoorbeeld van platenlabel Classic Records. Sommige zijn gewoon 2 zijdig af te spelen:

Stravinsky

Mahler

Miles Davis

The Who

De looptijd van deze voorbeelden is al bijna afgelopen zie ik, dus misschien valt er niets meer te zien als er op geklikt wordt.

Je kunt er denk ik ook wel een slechte persing mee treffen, het zijn immers tests.

Waarschijnlijk werden ze vroeger gewoon weggegooid...

Ik heb verleden jaar eens een zogeheten Test Pressing gekocht. Twee zware platen (180 of 200 gram) met aan een zijde een groef.

Die is van een heruitgave van een RCA Living Stereo album. Geen hoesopdruk buiten een code en datum en ook geen gedetailleerde labelinformatie (alleen RTI Test Pressing, Date, Matrixnr.). Ze klinken erg fraai kan ik wel zeggen.

Af en toe worden ze ook wel op e-bay aangeboden, bijvoorbeeld van platenlabel Classic Records. Sommige zijn gewoon 2 zijdig af te spelen:

Stravinsky

Mahler

Miles Davis

The Who

De looptijd van deze voorbeelden is al bijna afgelopen zie ik, dus misschien valt er niets meer te zien als er op geklikt wordt.

Je kunt er denk ik ook wel een slechte persing mee treffen, het zijn immers tests.

Waarschijnlijk werden ze vroeger gewoon weggegooid...

Het gaat hier wel om heruitgaven (reissues); dus het is maar de vraag hoe dicht ze qua eindresultaat in de buurt van het origineel komen..

Ik heb verleden jaar eens een zogeheten Test Pressing gekocht. Die is van een heruitgave van een RCA Living Stereo album.

Ze klinken erg fraai kan ik wel zeggen.

Het gaat hier wel om heruitgaven (reissues); dus het is maar de vraag hoe dicht ze qua eindresultaat in de buurt van het origineel komen..

Ik vermoed dat er zelfs een (redelijke?) kans is dat ze anders klinken dan de uiteindelijk uitgebrachte versie.

Maar mijn gok om 't aan te schaffen heeft naar mijn mening zo goed uitgepakt dat ik, als de kans zich voordoet, het zeker nogmaals zal doen. In vergelijking met de hybride sacd is mijn test persing namelijk uitstekend.

Wist niet dat er zo op de persingen gelet word/werd. Ben allang blij als ik uberhaupt een leuke LP kan vinden. Klassiek, jazz, blues ed luister ik eigenlijk nooit naar. Heb wel een doos met alle symphonien van Beethoven thuis die min vader in de jaren 60 in de VS heft gekocht, heb ze nog nooit beluisterd geen idee of het redelijk is. Het is een blauwe kartonnen doos met 9 LP's.

De meeste rock/metal etc wordt volgens mij maar 1 keer uitgegeven en dan moet jehopen dat je er 1 te pakken kan krijgen. Meer dan

Van het Chiswick-label heb ik cwk3002.

Waarschijnlijk het meestverkochte album van dat label. Het draagt de vermelding "Manufactured & Marketed by RCA Holland" op de hoes en op het plaatlabel "RCA BV" en "Made in The Netherlands".

Ik vind het kwalitatief normaal. Dus goed, zoals zovele uit het eind van de 70-er jaren. Niet bijzonder.

Sowieso beter dan huidige persingen, maar dat lijkt tegenwoordig al gauw het geval te zijn.

Destijds was kwaliteit normaal, nu helaas opvallend, mede gezien alle discussies erover.

• 3 weeks later...

Afgelopen weekend liep ik tegen een vrijwel nieuw exemplaar van de LP Harry Belafonte "Return to Carnegie Hall" die met het nummer "a hole in the bucket". Daar had ik al twee andere versies van, maar voor

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Maar goed, er bestaan ook pallets vol "cutouts" van b.v. Italiaanse makelij en daar zou ik echt met een boogje omheen lopen.

Geloof mij er op voorhand aan voorbij lopen, daar doe je jezelf ernstig te kort aan!

Net zoals het erg naief is om te denken dat alle Amerikaanse persingen geweldig zijn.

Die italiaanse, spaanse en portugese persingen die vroeger bij V en D in de bakken lagen dat was wel echte bagger.

Ik kreeg een keertje een LP van Alan Parsons, lachen hoor, zelfs het label zit niet in het midden en de kleine lettertjes op de van heel goedkoop papier gemaakte hoes zijn niet te lezen.

Waar ik destijds, toen de elpee nog volop te koop was, vooral op lette was toch wel het land van herkomst.

By the way, er is mij ooit verteld dat de cut-out bedoeld was om de invoerrechten te drukken, voor de douane was het dan beschadigd materiaal.

Ik wil de 2 LP is het geloof ik van hugh masekela aanschaffen HOPE.

Gisteren eens bij een platenzaak in de comp gekeken met een medewerker , er bestaan 2 uitgaves 1 met een EU erachter en 1 USA meen ik , welke is de beste vd 2 de prijs verschilt 5 euro , 1 is 67 euro en de ander is 72 euro of weet hier iemand nog een gave 2 e hands te koop.

gr :angry: hj :D

Thanks voor de info , en hij blijkt ook nog eens 45 toeren te zijn , waarschijnlijk gewoon dezelfde persing, maar wel onduidelijk op die manier , en voor 8 nummers vind ik het logisch gezien veel te duur , wat me niet vd koop af zal houden trouwens :D denk ik, een paar jaar terug was ik in SA en een beetje afrikaanse sferen in huis is toch wel bijzonder .

Gr :angry: hj :D

Guest kikkervisje
Thanks voor de info ,

een paar jaar terug was ik in SA en een beetje afrikaanse sferen in huis is toch wel bijzonder .

biggrin:

SA muziek OKE maar die SA persingen daar word ik toch niet echt vrolijk van.

Ik wil de 2 LP is het geloof ik van hugh masekela aanschaffen HOPE.

Gisteren eens bij een platenzaak in de comp gekeken met een medewerker , er bestaan 2 uitgaves 1 met een EU erachter en 1 USA meen ik , welke is de beste vd 2 de prijs verschilt 5 euro , 1 is 67 euro en de ander is 72 euro of weet hier iemand nog een gave 2 e hands te koop.

gr :angry: hj :D

Je zou eens een berichtje aan Hansko kunnen sturen. Die heeft een "Hope" die werkelijk perfect klinkt. Althans... veel beter dan mijn CD.

:)

Hallo A..,

De persing die ik heb is inderdaad erg goed. Een van mijn beste lp's qua geluidskwaliteit. Het is een Amerikaanse persing van Analogue Productions APJ 82020, 45 rpm.

Printed in the USA staat op het label.

Ik heb hem via een relatie gekocht, rechtstreeks uit Amerika die er een behoorlijk aantal had aangeschaft. Kostte mij slechts rond de 30 euro.

Via PM kan ik je zijn email adres wel geven, maar ik denk dat hij ze niet meer heeft.