Dared Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Probleempje, hoe het beste van 2 werelden te hebben. Ben in het bezit van 2 monoblocks SE 36 WPC met 845 buizen, perfectere muziekbeleving is nauwelijks mogelijk. Helemaal perfect indien je gebruik kan maken van een paar electrostaten. De lage gevoeligheid speelt me parten, een set die ik heb heeft een gevoeligheid van 84Db en verdient dus rond de 100W aan versterkervermogen. Hoe in de wereld is het mogelijk om 2 goede systemen te hebben: SE buizenversterker en electrostaten en die twee niet samenwerken. Of wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Wat een ellende, te laag rendement en ook nog eens twee trafo's achter elkaar. Misschien de boel rechtstreeks aansturen zonder trafo's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Manley monoblokken van 250W ... Kost je een fortuin ... Ik heb eig geen technische bagage om je een goed oplossend antwoord te geven, tenzij bovenstaande vr je kan. Succes Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Dit is ook mooi en ze sturen er elektrostaten mee aan , maar het zal wel anders zijn dan de 845 buis natuurlijk. http://www.vxm.com/21R.128.html gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Met een 845 buis een vlies aansturen word het volgens mij nooit. Wil je echt iets moois met een 845 buis ga dan eens luisteren naar een stel New Audio Frontiers Reference 5.1. Die speakers zijn gemaakt om met een 845 buis te spelen. Gisteren die speakers gehoord in een opstelling met een NAF Integrated 845SE, aangestuurd met een Mark Levinson No.39 en Elco audio bedrading. Daar kan werkelijk geen vlies tegenop, zelfs geen Apogee, met welke versterker danook eraan. Ben je echt 845 liefhebber ga dan zeker een keer de NAF speakers beluisteren. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Wat een ellende, te laag rendement en ook nog eens twee trafo's achter elkaar. Misschien de boel rechtstreeks aansturen zonder trafo's? Dat moet op zich best kunnen maar of de 845 dan genoeg spanning kan leveren weet ik niet. Misschien dat je dan toch eerder naar een PP ontwerp moet om dat te kunnen realiseren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 23 januari 2009 Author Report Share Posted 23 januari 2009 Wat een ellende, te laag rendement en ook nog eens twee trafo's achter elkaar. Misschien de boel rechtstreeks aansturen zonder trafo's? Dits is natuurlijk niet de eerste x dat hierover gevraagd/gereageerd word, hierbij een ander quote: (I've copied a posting I made to Audio Asylum on this subject, especially about driving the Quads, here It Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Waaruit blijkt dat hoge voltages niet in het DIY kamertje thuishoren, op zich is de direct drive wel interessant maar niet voor mij.Misschien zijn er aangepaste trafo's waarbij de primaire kant geschikt is voor de SE-aandrijving en de secundaire kant de gebalanceerde hoogspanning voor de elektrostaat levert. Het lijkt me wel dat je het geheel dan veilig in de behuizing van de elektrostaat bouwt zodat je geen hoogspanningskabels door de kamer hebt liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 24 januari 2009 Author Report Share Posted 24 januari 2009 Misschien mogelijk om een trafo te maken die hieraan voldoet maar hoe zit het met de gevoeligheid van de ESL? In welke mate wordt die gevoed op de DD manier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Ik ben toch bang dat dat niet gaat lukken. Misschien een heel gek idee: die "afterburner" van Musical Fidelity? Hoe heet dat ding nou ook alweer, een soort eindversterker die je achter je bestaande eindversterker zet en aldus het karakter daarvan goeddeels behoudt maar dan met een berg power erbij. Miracle weet dat vast wel, en ws. ook of dat voor jou een oplossing kan zijn. Ik heb die dingen eerlijk gezegd nog nooit gehoord.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Deze bedoel je denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 27 januari 2009 Author Report Share Posted 27 januari 2009 Interessante site, vraag me af of het signaal evengoed ongeschonden blijft, lijkt me stug. In dat geval zou of een versterker met een hoge output of een klein versterkertje class A met de monoblocks vam MF net zo goed werken. Het sterke punt van de SE buis is dat de sinusvorm zogoed behouden blijft, dat door een versterker jagen en dan nog hetzelfde zijn? Kan wel goed klinken maar voor de kosten zie ik niet hoe dit te rechtvaardigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warlord Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Het is goed mogelijk om met electrostaten aan te sturen met buizen. Ik heb zelf een paar jaar gedraaid met eletrostaten Audiostatic 300ES en mono blokken van AudioRea.120 met 6550 buisen 120 watt per kant. Het probleem alleen is dat de buisen fors minder lang meegaan ipv 5 jaar zo'n 3 a 3,5 jaar bij hard spelen zal de nog sneller afnemen. Voordeel Het klinkt super. Tip : Probeer eens met Piega speakers ( hoog rendament en midden/hoog is electrostaties) ik ben zelf ook over gestapt naar piega de P5 LTD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Het is goed mogelijk om met electrostaten aan te sturen met buizen.Ik heb zelf een paar jaar gedraaid met eletrostaten Audiostatic 300ES en mono blokken van AudioRea.120 met 6550 buisen 120 watt per kant. Het probleem alleen is dat de buisen fors minder lang meegaan ipv 5 jaar zo'n 3 a 3,5 jaar bij hard spelen zal de nog sneller afnemen. Voordeel Het klinkt super. Tip : Probeer eens met Piega speakers ( hoog rendament en midden/hoog is electrostaties) ik ben zelf ook over gestapt naar piega de P5 LTD Ik speel zelf met 2x 845 monoblokken op mijn Genesis speakers (magnetostaten) leveren zo rond de 70/80W en gaat perfect. Voor de afwisseling speel ik ook wel eens met een Audio Research VT200, met 16x 6550 (200W) en dat gaat eigenlijk net zo goed, klinkt net even anders om gewoon beide typen te houden. De 845 vind ikzelf een fraaiere buis en dat zie je ook wel in de markt, de 845 is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 27 januari 2009 Author Report Share Posted 27 januari 2009 Het lijkt erop dat de 845 SE monoblocks naar Ebay moeten, zie niet veel anders aan de horizon dat betaalbaar is. Optie dat ik dan overweeg om een paar moboblocks aan te schaffen van +/- 150W, specificaties zeggen van 200WPC maar reviews zeggen anders. Kan daar redelijk goedkoop aankomen. K88 buizen PP, niet verkeerd maar een ander geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 hoi is dit niet wat? http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/4071............_.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Het lijkt erop dat de 845 SE monoblocks naar Ebay moeten, zie niet veel anders aan de horizon dat betaalbaar is. Optie dat ik dan overweeg om een paar moboblocks aan te schaffen van +/- 150W, specificaties zeggen van 200WPC maar reviews zeggen anders. Kan daar redelijk goedkoop aankomen. K88 buizen PP, niet verkeerd maar een ander geluid. Als je werkelijk de 845's weg gaat doen, wat ik zonde zou vinden, maar toch een geluid zoekt wat er heel dicht in de buurt komt zou ik eens gaan luisteren naar, zoals ezo al aangeeft, Audio Recearch. Daar zijn zeer krachtige buizenamps van te vinden die qua sound erg weinig onder doen voor de 845's. Ook Jadis heeft een aantal buizenamps in het gamma die zeker niet onder doen voor een 845, maar dan met voldoende vermogen. Ik zou echter de 845's niet weg doen, maar daar een mooie passende speaker bij zoeken. Ga eerst eens naar de New Audio Frontiers speakers luisteren die ik eerder al noemde. Ik beweer dat als je die op een 845 gehoord hebt dat je nooit meer een vlies wilt horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Ik ben toch bang dat dat niet gaat lukken. Misschien een heel gek idee: die "afterburner" van Musical Fidelity? Hoe heet dat ding nou ook alweer, een soort eindversterker die je achter je bestaande eindversterker zet en aldus het karakter daarvan goeddeels behoudt maar dan met een berg power erbij. Miracle weet dat vast wel, en ws. ook of dat voor jou een oplossing kan zijn. Ik heb die dingen eerlijk gezegd nog nooit gehoord.. Zoals Kappa7 al linkte, bedoel je de K750 of K550. Die dingen zijn leuk, maar je behoud niet het bijzondere van een 845. Het karakter veranderd niet veel, maar wel iets, en dat vind ik met een 845 nu net niet mooi ism die MF boosters. Heb ze gehoord met een New Audio Frontiers 845 op Magnepan 3.6 lappen. Klonk zeker niet verkeerd, maar het echte 845 karakter was wel om zeep vond ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 28 januari 2009 Author Report Share Posted 28 januari 2009 Het is goed mogelijk om met electrostaten aan te sturen met buizen.Ik heb zelf een paar jaar gedraaid met eletrostaten Audiostatic 300ES en mono blokken van AudioRea.120 met 6550 buisen 120 watt per kant. Het probleem alleen is dat de buisen fors minder lang meegaan ipv 5 jaar zo'n 3 a 3,5 jaar bij hard spelen zal de nog sneller afnemen. Voordeel Het klinkt super. Tip : Probeer eens met Piega speakers ( hoog rendament en midden/hoog is electrostaties) ik ben zelf ook over gestapt naar piega de P5 LTD Ik speel zelf met 2x 845 monoblokken op mijn Genesis speakers (magnetostaten) leveren zo rond de 70/80W en gaat perfect. Voor de afwisseling speel ik ook wel eens met een Audio Research VT200, met 16x 6550 (200W) en dat gaat eigenlijk net zo goed, klinkt net even anders om gewoon beide typen te houden. De 845 vind ikzelf een fraaiere buis en dat zie je ook wel in de markt, de 845 is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 28 januari 2009 Author Report Share Posted 28 januari 2009 hoi is dit niet wat? http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/4071............_.html Lijkt net echt en voor de "kenner" zoals er staat, helaas is dit een Hybrid tube/FET mono power amplifier en geen buizenversterker zoals in de add. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Zoals Kappa7 al linkte, bedoel je de K750 of K550.Die dingen zijn leuk, maar je behoud niet het bijzondere van een 845. Het karakter veranderd niet veel, maar wel iets, en dat vind ik met een 845 nu net niet mooi ism die MF boosters. Heb ze gehoord met een New Audio Frontiers 845 op Magnepan 3.6 lappen. Klonk zeker niet verkeerd, maar het echte 845 karakter was wel om zeep vond ik. OK, dat wordt -em dus niet. Ik heb die dingen nog nooit gehoord, vandaar. Tja, single ended en veel power = heel veel geld, helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 hoi is dit niet wat? http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/4071............_.html Lijkt net echt en voor de "kenner" zoals er staat, helaas is dit een Hybrid tube/FET mono power amplifier en geen buizenversterker zoals in de add. Die V140's van Audio Research zijn niet zo geweldig, is zou ze mijden (schel/hard). "Voor de echte kenner, 2 mono-amps audio research V-140. Zijn amps uit de nog goede periode van audio research. Niet vergelijkbaar met de VT of VS serie." De "kenner" weet dat een VT serie veel beter klinkt inderdaad, dus helemaal ongelijk heeft hij niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 29 november 2016 Author Report Share Posted 29 november 2016 Heropen dit topic even voor de achterliggende informatie cq geschiedenis, Ik heb sinds ongeveer een jaar een SE versterker 300B *845 SE en ESL63 vliezen, zoals verwacht zijn die 22W van de versterker niet voldoende om de Quads een reële geluidsdruk te laten produceren en clippen (niet onvriendelijk maar toch) al bij een middelmatig volume. Had daarom een set 550K superchargers op de kop getikt en het speelt nu probleemloos. Moest wel de zekering aanpassen door de hoge inschakelspanning. De mono blocks leveren dus 550W zoals ze zelf omschrijven als "Input sensitivity for 550 Watts 33V" ergens in hun documentatie spreekt men ook van een (min) versterkervermogen van 50W die dan 550W zou produceren, Aangezien die 22 W daar dus minder dan de helft van is kan ik dan gevoeglijk uitgaan van 550W/2 dus ongeveer 225W? Dat zou dus tegen clippen aan zijn. De volumeknop komt echter nooit voorbij 11 uur en dat is LUID dus zal nooit weten hoeveel het maximum aan SPL is. Dit uit pure nieuwsgierigheid, las de 50W en de 33V waardes dus vermoedde dat er een rekensommetje van te maken zou zijn maar Watt naar Volt gaat niet direct natuurlijk zoals appels met peren. Het hoeft dus ook niet zo logisch te zijn dat het de helft is, dus 225W denk ik, Er zijn goeie versterkers die het vermogen (bijna) verdubbelen bij 4 Ohm ipv 8Ohm, andere mindere merken bij lange na niet. Weliswaar niet vergelijkbaar maar alleen om aan te geven dan het niet zo logisch hoeft te zijn zoals ik het zie. Dus wat zou het zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2016 Report Share Posted 30 november 2016 Ik kan je niet helpen Dared, maar in ieder geval "eind goed,al goed". Link to comment Share on other sites More sharing options...
makaki Posted 20 december 2016 Report Share Posted 20 december 2016 Hallo Dared je hebt normaal de 300B SE is het nu niet zo dat de supercharger het lijkt wel een "auto" heel anders klinken dan in eerste instantie de 300B . Ik heb nu het idee dat je het zg buizen geluid kwijt bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts