Jump to content

magnat all ribbon A3

luxmanL81
 Share

Recommended Posts

000magnatallribbona3rk0.jpg

dit zijn mijn magnat all ribbon a3 speakers

heb paar maanden geleden de hoge en lage tonen gewisseld

d.w.z de ene speaker hoog links , midden recht

en bij de ander hoog rechts en midden links

nu ben ik een beetje aan het experimenteren gegaan

en vraag me dus af wat het beste is kwa opstelling

zijn staan onder een hoek van 75 graden tov de achtermuur en 2200 mm hoh en hoog / midden zit 900 mm vanaf de vloer

kan ze nu wisselen dwz links en rechts met de hoge tonen aan de buiten kant

of links en rechts met de midden tonen aan de buiten kant

is het dan beter om de midden tonen aan de buiten zijden te hebben of de hoge tonen ?

Open deur: wat het beste klinkt is het beste (is dat niet de filosofie van Linn?)!

Verder is het volgens mij zo dat vooral oudere tweeters nogal richtinggevoelig zijn, ze stralen vooral recht naar voren af en snel minder buiten de as. Midden-toners hebben een veel groter spreiding.

Dit als uitgangspunt nemende zou het gunstig kunnen zijn de tweeters aan de buitenkant te plaatsen. Ze sluiten dan min of meer het geluid van de midden-toners in en deze zullen dan minder reflecties veroorzaken via de zij-muren.

Vanwege het bundelende gedrag van de tweeters moet je nu waarschijnlijk wel meer indraaien. Is dat goed of slecht? Geen idee, uitproberen.....

Zoals whyami al schrijft zal het een kwestie van uitproberen zijn wat in jouw situatie het beste klinkt.

Voorbeeld: Mijn AVI Pro 9+ speakers klinken in de slaapkamer het best met de tweeters aan de buitenkant en de bassreflex poorten aan de binnenkant. Hier staan de speakers redelijk dicht naast de zijmuren, en zo ingedraait dat ze recht op mij gericht zijn.

Zet ik ze in de woonkamer, waar ze veel verder van de zijwanden afstaan, klinken ze het best met de tweeters aan de binnenkant.

Het zal dus afhangen van de situatie.

Mvg. Miracle.

Open deur: wat het beste klinkt is het beste (is dat niet de filosofie van Linn?)!

Verder is het volgens mij zo dat vooral oudere tweeters nogal richtinggevoelig zijn, ze stralen vooral recht naar voren af en snel minder buiten de as. Midden-toners hebben een veel groter spreiding.

Dit als uitgangspunt nemende zou het gunstig kunnen zijn de tweeters aan de buitenkant te plaatsen.

Daarom kun je ze beter aan de binnenzijde plaatsen, een tweeter in een smalle baffle bundelt minder dan een tweeter in een brede baffle.

Is dat goed of slecht? Geen idee, uitproberen.....

Dit als uitgangspunt nemende zou het gunstig kunnen zijn de tweeters aan de buitenkant te plaatsen.

Daarom kun je ze beter aan de binnenzijde plaatsen, een tweeter in een smalle baffle bundelt minder dan een tweeter in een brede baffle.

Is dat goed of slecht? Geen idee, uitproberen.....

Dit geldt alleen voor de zogenaamde baffle-step, die voor tweeters er bijna nooit toe doet. Dit, omdat die bafflestep vaak pas onder 1kHz optreedt. Dit heeft te maken met het feit dat de speaker geen oneindige brede wand ziet maar een eindige breedte, en hierdoor minder stralingsweerstand ondervindt. Hierdoor wordt de afstraling meer rondom maar dit gaat gepaard met een daling van het rendement van ca. 6 dB, vergeleken met inbouw in een zogenaamde "oneindige wand". Veel zelfbouwers vergeten dit en komen erachter dat een woofer die 90 dB/1Watt volgens de fabriek meet slechts 85 dB/1Watt produceert in een echte box. Zo ontstaat er een oplopende grafiek die moet worden rechtgetrokken door een grotere waarde van de spoel in serie te kiezen. Maar goed, teveel details hier :huh:

Voor de frequenties waar deze tweeter wordt ingezet is de box al een oneindige wand.

Zelf heb ik ook asymmetrische speakers (Yamaha NS1000) waarbij ik de tweeters naar de binnenkant plaats voor een beter stereobeeld.