Jump to content

Op zoek naar een top-DD

buizenbart
 Share

Recommended Posts

L.S.

Mede aangestoken door Tube300 ben ik op zoek naar een top-DD. Het idee is om er een andere plinth omheen te bouwen, het gaat dus eigenlijk alleen maar om de motor en platter, de rest zou ik er toch afslopen. Het hoeft dus niet het topmodel te zijn, als de ingewanden maar even goed zijn.

En daar loop ik dus vast. Er is enorm veel Technics te koop b.v., maar wat nou de krenten in de pap zijn?

Als het effe kan wil ik er niet teveel geld aan uitgeven, maar ik wil wel de beste motor en sturing e.d.

Kan iemand me een beetje op weg helpen?

Guest kikkervisje
L.S.

Mede aangestoken door Tube300 ben ik op zoek naar een top-DD. Het idee is om er een andere plinth omheen te bouwen, het gaat dus eigenlijk alleen maar om de motor en platter, de rest zou ik er toch afslopen. Het hoeft dus niet het topmodel te zijn, als de ingewanden maar even goed zijn.

En daar loop ik dus vast. Er is enorm veel Technics te koop b.v., maar wat nou de krenten in de pap zijn?

Als het effe kan wil ik er niet teveel geld aan uitgeven, , maar ik wil wel de beste motor en sturing e.d.

Kan iemand me een beetje op weg helpen?

Denon DP 80 is super! maar die ga je echt niet vinden met een erg klein budget.

Technics SP-10 kan je ook iets mee, zelfs een SP-15 kan bruikbaar zijn.

Google eens rond en je staat rap weer met beide benen op de grond. :D

Maar je idee is beslist niet verkeerd.

(oke ik doe mee)

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr_memb....;zzAlbertporter

Deze meneer is daar serieus mee bezig , een technics SP 10 mk 2 of 3 schijnt zich er erg goed voor te lenen ,al zetten ze er wel een andere (toparm) arm op meen ik, en een topelement voor het beste resultaat.

Maar voor 50 euro hoef je ook niet veel te verwachten denk ik

gr :angry: hj :D

Ik zou gaan voor de Technics SP-10mkII, omdat er daar veel van zijn verkocht en ze zeer sterk zijn (de typische radio-studio driver). De SP-10 mkIII is een heel ander verhaal en is veel duurder. De SP-15 of SP-25 is een stuk minder maar vaak niet eens goedkoper.

Voor 50 Euro koop je normaliter niks, of je moet wel zoveel geluk hebben...

Verwacht dus enkele honderden Euro's uit te geven voor een tweedehands SP-10 mkII. En dan nog is het een koopje want die speelt alles onder de 10.000 Euro eruit als het moet, als je 'm goed inbouwt. Velen zweren er nog steeds bij (o.a. vdHull :confused: ). Ik in elk geval. Het is veruit het beste wat ik ooit heb gehad en wat mij betreft hoef ik niets anders meer. Dit ook vanwege het gebruiksgemak van het snelle stoppen en starten. Het plateau is niet tegen te houden, noch af te remmen. Tijdens het draaien kun je gewoon de plaat afstoffen, je hoort er niets van.

Cotter stripte het ding helemaal en bouwde 'm zelf opnieuw in, zoals hij ook deed met de zware Denon motor. Dat is wel een hele klus, terwijl er weinig mis is met het metalen huisje van de SP-10. Maar je kunt er van leren, vooral over demping e.d. De Cotter zou ooit, voor die tijd, de beste draaitafel zijn geweest.

cotter1.jpg

"Een luidspreker is zo goed als zijn behuizing," was destijds het TransTec (KEF) zelfbouw motto.

Hetzelfde geldt in hoge mate voor DD-draaitafels.

Vrijwel alle parameters van DD-draaitafels zijn nagenoeg identiek.

De behuizing (speksteen met inwendige bitumendemping?) zou echter een wereld van verschil kunnen uitmaken!

• 3 weeks later...

Ik vraag me nog steeds af, waarom technics niet een soort hifi-versie van de sl1210 op de markt brengt, waarbij de motor een beetje opgevoerd is. En waar je dan zelf de arm bij kunt kiezen.

Die behuizing is best wel dood (de speler mag immers niet gaan rondzingen met extreme geluidsniveaus vlak bij de PA speakers) en de motor is echt heel goed en stil.

Omdat het ding nog steeds in grote aantallen wordt geproduceerd is hij nieuw ook nog eens relatief goedkoop.

Tot die tijd zul je moeten zoeken naar een tweedehands-je.

Ik vraag me nog steeds af, waarom technics niet een soort hifi-versie van de sl1210 op de markt brengt, waarbij de motor een beetje opgevoerd is. En waar je dan zelf de arm bij kunt kiezen.

Dat hadden ze de SL120, overigens is het helemaal niet moeilijk een sl1200MKx van een nieuw armboard te voorzien, er zijn diverse aanbieders voor. http://www.sl-1200-mk2.com/ http://www.tonearm.co.uk/dj_technics_armboard.htm en de grootste SL1200 modificeerder bied nu juist geen armboards aan http://www.kabusa.com/myth3.htm maar een vloeistof demping http://www.kabusa.com/frameset.htm?/m1200.htm

Die motor hoef je echt niet op te voeren, voor hifi sterk zat. Als je echt een sterke motor wilt kijk dan eens naar de zgn Super OEM Bak

Bart, kwa Technics ik zou het echt bij een SL13/14/15/18/19/2000 houden, d'r staat nu een 1900 op marktplaats voor E30.- Wat je zou kunnen doen is op Vinylengine de motor diameter van de diverse modellen vergelijken (als die tenminste in de manual staat), kun misschien met een eenvoudige (goedkoop) model beginnen en later opwaarderen naar een betere aandrijving.

Andere DD's, Toshiba heeft er een paar hele mooie gemaakt, hierbij is de platter geen deel van de motor, ze zijn alleen bijna niet te krijgen. Ik zoek al jaren een tweede SR-370. Sony heeft er ook een aantal, ook moeilijker te vinden en redelijk aan de prijs. Er staat een PS-11 op marktplaats. Dan zijn er nog de UFO-vormige Denons, lastig aan te komen en tamelijk aan de prijs en m.i. niet echt geschikt voor een "volledig sloop" project. De gewone Denons ken ik niet.

Andere DD's, Toshiba heeft er een paar hele mooie gemaakt, hierbij is de platter geen deel van de motor, ze zijn alleen bijna niet te krijgen. Ik zoek al jaren een tweede SR-370. Sony heeft er ook een aantal, ook moeilijker te vinden en redelijk aan de prijs. Er staat een PS-11 op marktplaats. Dan zijn er nog de UFO-vormige Denons, lastig aan te komen en tamelijk aan de prijs en m.i. niet echt geschikt voor een "volledig sloop" project. De gewone Denons ken ik niet.

Zoiets ?

http://cgi.ebay.de/Masselaufwerk-und-Studi...A1%7C240%3A1318

Die motor hoef je echt niet op te voeren, voor hifi sterk zat. Als je echt een sterke motor wilt kijk dan eens naar de zgn Super OEM Bak

Bart, kwa Technics ik zou het echt bij een SL13/14/15/18/19/2000 houden, d'r staat nu een 1900 op marktplaats voor E30.- Wat je zou kunnen doen is op Vinylengine de motor diameter van de diverse modellen vergelijken (als die tenminste in de manual staat), kun misschien met een eenvoudige (goedkoop) model beginnen en later opwaarderen naar een betere aandrijving.

Ik laat hier niet zoveel van me horen, maar er komen steeds interessante posts bij, dus ik lees het aandachtig hoor!

Die 1900 heb ik ook gezien (gisteren nog heel wat door zitten spitten..), maar dat is dan weer een 'servo', en geen 'quartz' :unsure:

Ik las wel een artikel waarin de 1900 als een typische 'sleeper' werd aangeduid..

Ik zag ook een 1510, maar die staat dan weer niet in de tabel op Vintage Technics.. <_<

Da's het kleine broertje van wat ik zoek en m.i. veel te duur en de tekst is ook nogal overdreven, echt geen "Studioplattenspieler" en geen quartz maar DC-servo.

355

toshiba77-19.jpg

370

toshiba77-18.jpg

http://k-nisi.hp.infoseek.co.jp/sr-370d.html

en hier een rijtje leuke klassiekers http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/plattenspieler.htm

Bart, in deze draad bij onze oosterburen komen ook leuke DD's voorbij.

Bedankt weer, het gaat daar dus niet alleen over Thorens :D

Nou nog uitvogelen waar ik hier een 'Schieferzarge' kan laten maken :rolleyes:

Bij een steenhouwer waar ze bv ook grafstenen maken dat is een kleinigheidje voor hun

maar volgens mij is het helemaal niet zo'n goed materiaal

voor deze toepassing.

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr_memb....;zzAlbertporter

Deze meneer is daar serieus mee bezig , een technics SP 10 mk 2 of 3 schijnt zich er erg goed voor te lenen ,al zetten ze er wel een andere (toparm) arm op meen ik, en een topelement voor het beste resultaat.

Maar voor 50 euro hoef je ook niet veel te verwachten denk ik

gr :angry: hj :D

mooie site.trouwens gr.henkes

Bij een steenhouwer waar ze bv ook grafstenen maken dat is een kleinigheidje voor hun

maar volgens mij is het helemaal niet zo'n goed materiaal

voor deze toepassing.

Ach, het was maar een grapje, die duitsers zijn gek met dat spul :rolleyes:

Ik ben wel eens gaan informeren bij een natuursteenhandel, maar volgens die man was er in NL niet aan te komen, tenminste niet in een beetje een serieuze dikte. Hij verwees me ook door naar duitsland..

Heee, die ga je niet slopen voor een zelfbouwprojektje!!!

ja, ik ben de koper van dit exemplaar.

@ Seed7

Die 212 euro is een scherpe prijs. De vorige die door deze verkoper verkocht werd ging voor meer dan 300 euro en ik heb ze ook al voor meer dan 400 euro zien gaan. De Duitsers weten die apparaten nog wel op hun waarde te schatten.

De 370 is nog moeilijker te vinden dan de 355.