Jump to content

Op zoek naar een top-DD

buizenbart
 Share

Recommended Posts

ja, ik ben de koper van dit exemplaar.

@ Seed7

Die 212 euro is een scherpe prijs. De vorige die door deze verkoper verkocht werd ging voor meer dan 300 euro en ik heb ze ook al voor meer dan 400 euro zien gaan. De Duitsers weten die apparaten nog wel op hun waarde te schatten.

De 370 is nog moeilijker te vinden dan de 355.

Gefeliciteerd met je aankoop, het is een mooie machine, niet wat de koper beloofd, maar zo te zien ben je bekend met deze draaiert. De aandrijving is niet onaardig, op het niveau van de eerste generatie Technics DD's, de armen van Toshiba worden m.i. zwaar onderschat. De prijs blijf ik erg hoog vinden. Op de italiaanse E-bay heb ik een 370 voor beduidend minder weg zien gaan, maar was zelf te laat om een duit in het zakje te doen :(

Welk element ga je er in zetten?

M'n 370 is ooit door mijn ouders nieuw gekocht, in die winkel stond toen een pallet vol met die dingen en ze vlogen de deur uit. Prijs was meen ik in de orde grootte van Fl400.- Hij zou eigenlijk eens een goede doorsmeerbeur mogen krijgen, er is nog nooit wat aan gedaan en hij draait nog steeds probleemloos z'n rondjes.

@Bart, leisteen kun je zelf bewerken met een decoupeerzaag, bij onze oosterburen is daar wel een draad met plaatjes en info over te vinden.

Welk element? Weet ik nog niet. Heb nog een Denon DL110 liggen. Die eerst maar eens proberen. Nog tips voor een goed element?

Wil je een echte Rock'n'Roll machine, dan de Shure M35X, wil je verfijnder dan de Nagaoka MP30 of 50

Zelf heb ik gedraaid met de Denon DL103R, Shure M35X, Empire EDR.9 (is de arm denk ik net te zwaar voor, echter niet kunnen meten) en de Nagaoka MP 30. Wat opvalt is dat je bij bijna elk element op de 370 wat levendigheid mist t.o.v. een draaitafel met een houten plint. Wat de plinth van een 355 doet weet ik niet, maar voor het geld zou ik zeker eens de Shure proberen. In het totaal is de MP30 wel m'n favoriet.

Heb nog niet geprobeert of m'n Hadcock arm op de 370 past, dat kon samen met de EDR.9 wel eens de killer combi kunnen zijn.

Dat hadden ze de SL120, overigens is het helemaal niet moeilijk een sl1200MKx van een nieuw armboard te voorzien, er zijn diverse aanbieders voor. http://www.sl-1200-mk2.com/ http://www.tonearm.co.uk/dj_technics_armboard.htm en de grootste SL1200 modificeerder bied nu juist geen armboards aan http://www.kabusa.com/myth3.htm maar een vloeistof demping http://www.kabusa.com/frameset.htm?/m1200.htm

Die motor hoef je echt niet op te voeren, voor hifi sterk zat. Als je echt een sterke motor wilt kijk dan eens naar de zgn Super OEM Bak

Bart, kwa Technics ik zou het echt bij een SL13/14/15/18/19/2000 houden, d'r staat nu een 1900 op marktplaats voor E30.- Wat je zou kunnen doen is op Vinylengine de motor diameter van de diverse modellen vergelijken (als die tenminste in de manual staat), kun misschien met een eenvoudige (goedkoop) model beginnen en later opwaarderen naar een betere aandrijving.

Het beste is om ze even uit te proberen, hetgeen helaas moeilijk is. Technics heeft er zoveel gemaakt. Ik heb er ook zoveel gehad... Zelfs de sl120. Die heb ik weggegeven (eerst uitgeleend, toen maar daar gelaten). Die draait onder zeeeer erbarmelijke omstandigheden (party-boot) en overleeft elke andere draaitafel. Over kwaliteit gesproken...

Nu heb ik nog een sl110 die ik net ietsje beter lijk te vinden dan de sl120. Dan natuurlijk mijn sp10mk2. maar dat is een heel ander verhaal. Die zit echt op eenzame hoogte vergeleken met de andere technicsen.

Ik heb ook nog een 1510 gehad. Die vond ik wat minder. Een sl2000 leek me beter, vooral omdat die lekker veert.

De kracht van de motor is echter van groot belang voor de dynamiek en detail-informatie. Ik hoorde, dat de motor van de sl1210 nog wel wat " opgevoerd" kan worden, daar een ander disco-merk deze technics gebruikt waarbij je de kracht kunt regelen met kleine potmetertjes.Daar heb ik weleens mee gedraaid en dat ging best. Het platteau was wel wat lichter. Daar heb je bij de sp10mk3 geen last van, daar weegt die nog meer dan die van de sp10mk2. Maar die mk3's zijn nu nog steeds onbetaalbaar.

Het gaat er wel heel erg op lijken dat het een Technics SL-1410 mk2 wordt! :):PB)

3231838363_fbf99476e7_b.jpg

Mooi ding, gewoon een smoothe zijkant van de platter, en dan die cijfertjes die toerental en pitchafwijking aangeven.. :wub:

Ik ben benieuwd! Zelf vond ik deze tafel wat slapjes vergeleken met een sl1210, licht platteau etc., maar alles in verhouding tot de prijs natuurlijk! Een sl1210 is vele malen duurder.

Guest kikkervisje
Het gaat er wel heel erg op lijken dat het een Technics SL-1410 mk2 wordt! :):PB)

3231838363_fbf99476e7_b.jpg

Mooi ding, gewoon een smoothe zijkant van de platter, en dan die cijfertjes die toerental en pitchafwijking aangeven.. :wub:

Ik ben benieuwd! Zelf vond ik deze tafel wat slapjes vergeleken met een sl1210, licht platteau etc., maar alles in verhouding tot de prijs natuurlijk! Een sl1210 is vele malen duurder.

Ho,ho. Houdt er rekening mee dat dit een "remake" project is het ding wordt opnieuw in een andere jas gehesen. :rolleyes:

Bovendien wil ik niet teveel plexiglas gebruiken wanwege de klank. ;)

Hoezo de klank? :confused:

Elk materiaal heeft een bepaalde 'klank'. Een draaitafel van glas klinkt heel anders dan een van mdf. Plexiglas is een heel dankbaar materiaal daarvoor, maar ik heb op het moment een beetje het gevoel dat er geluiden in 'verdwijnen'.

Guest kikkervisje
Bovendien wil ik niet teveel plexiglas gebruiken wanwege de klank. ;)

Hoezo de klank? :confused:

Elk materiaal heeft een bepaalde 'klank'. Een draaitafel van glas klinkt heel anders dan een van mdf. Plexiglas is een heel dankbaar materiaal daarvoor, maar ik heb op het moment een beetje het gevoel dat er geluiden in 'verdwijnen'.

Ja, mdf klinkt muf & suf, acryl neutraal aluminium ook en echt hout kleurt al gelang de houtsoort. :)

Guest kikkervisje
hoi kikkervisje

Dat is geen DD draaitafel op die foto's...

Hoezo geen draaitafel? Wat denk jij? Een pasta snijapparaat of zo? Omdat er geen arm zichtbaar is?

Nou ja lieg ik, dan doe ik het in commissie. :D

52ab_1.JPG

5435_1.JPG

538c_1.JPG

VINTAGE COMMONWEALTH TURNTABLE. EX ABC. ( Australisch Radio Station)

REBADGED OR TAKEN OVER BY PHILIPS VISION AND SOUND AT SOME TIME.

IT WAS PROBABLY MORE A MATTER OF WHO WON THE SUPPLY CONTRACT AT THAT TIME AND PHILIPS SUPPLIED REBADGED COMMONWEALTH TURNTABLES TO FULFILL THE ABC'S SPECIFICATION AS THEY WERE'NT PRODUCING A TURNTABLE COMPARABLE TO IT AND EMT T/T etc.WOULD HAVE BEEN TOO EXPENSIVE GIVEN THE HIGH TARRIFS AT THAT TIME.

IF ANYONE KNOWS A MORE ACCURATE HISTORY PLEASE LET ME KNOW.

IT MAY SIMPLY BE THAT PHILIPS VISION BOUGHT COMMONWEALTH ELECTRONICS.

THE LAST PICTURE IS A COMMONWEALTH STICKER FOR COMPARISON

VERY GOOD CONDITION. RUNS WELL. DRIVE WHEEL RUBBER FRESH.

I 'D LIKE TO DRAW YOUR ATTENTION TO THESE DETAILS'

*** THE MOTOR IS 240 Volts.

*** THE SIZE OF THE PLATTER is 12 inches or 30 cms.

hoi kikkervisje

Dat is geen DD draaitafel op die foto's...

Hoezo geen draaitafel? Wat denk jij? Een pasta snijapparaat of zo? Omdat er geen arm zichtbaar is?

Deze draaitafelsoep wordt hopelijk niet zo heet gegeten als dattie opgediend is. :)

Het is een soepballetjesdraaimachine? :lol:

Het is dan wel een DT maar geen DD.

;)

Guest KT88

Nou ja lieg ik, dan doe ik het in commissie. :D

IT WAS PROBABLY MORE A MATTER OF WHO WON THE SUPPLY CONTRACT AT THAT TIME AND PHILIPS SUPPLIED REBADGED COMMONWEALTH TURNTABLES TO FULFILL THE ABC'S SPECIFICATION AS THEY WERE'NT PRODUCING A TURNTABLE COMPARABLE TO IT AND EMT T/T etc.WOULD HAVE BEEN TOO EXPENSIVE GIVEN THE HIGH TARRIFS AT THAT TIME.

Grappig, ik dacht ook dat het een EMT was...........

Dergelijke draaitafels moet je ontkoppelen met VEREN.

Of magneten? :unsure:

Als het lukt om alles nog een beetje stabiel te houden, lijkt me dit nog beter! Er zijn wat hele dure tafels geweest die met magneten ontkoppelden.