Jump to content

Op zoek naar een top-DD


buizenbart
 Share

Recommended Posts

Dergelijke draaitafels moet je ontkoppelen met VEREN.

 

Of magneten? :unsure:

 

Als het lukt om alles nog een beetje stabiel te houden, lijkt me dit nog beter! Er zijn wat hele dure tafels geweest die met magneten ontkoppelden.

 

Of kogels...??

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Dergelijke draaitafels moet je ontkoppelen met VEREN.

 

Of magneten? :unsure:

 

Als het lukt om alles nog een beetje stabiel te houden, lijkt me dit nog beter! Er zijn wat hele dure tafels geweest die met magneten ontkoppelden.

 

Of kogels...??

 

:unsure:

 

Of nog beter Lucht :cool2:

Link to comment
Share on other sites

sp10mk3_porter_basearmpanel400.jpg

 

Daar hoort een Technics SP10 in. En zelfs daarin haal je lang niet alles eruit wat er in een SP10 zit.

Beter is het om het voorbeeld van Cotter te nemen, of voor mijn part EMT of de duurste Denon. Dergelijke draaitafels moet je ontkoppelen met VEREN. Daarom klinkt die basis van de foto en zelfs de corian versie niet optimaal.

Of doe nog wilder:

emt-emt%20930-0_1125963045.jpg

Ben desondanks erg benieuwd naar hoe het wordt en wat je bevindingen zijn tijdens het experimenteren!

 

Die info neem ik weer mee :)

Over Cotter zijn truukjes kan ik helaas niet zoveel vinden..

Maar met veren kan ik wel iets verzinnen natuurlijk. Ik ben toch al aardig aan het piekeren over de opbouw.

De DT in stockvorm staat op zich ook al aardig ontkoppeld: een 5 cm diepe zandbak met een marmeren plaat erop, daarop twee lagen berken multiplex, ontkoppeld met tegels van 'rubberkruimel'.

Onderhand heb ik wel genoeg geluisterd naar de fabrieksuitvoering, moet dat ding nu echt eens gaan slopen, want ik zie nog niet echt voor me waar ik die omvangrijke printplaten ga onderbrengen :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest KT88

Een bak eronder (of erachter) maken en de prints + voeding daarin onderbrengen.

Dan met 9 - of 15- polige Sub-D connectoren verbinden met de motor.

 

Op die manier houd je de transformator met zijn storende veld ook uit de buurt, en heb je alle vrijheid om de sokkel naar jouw wensen vorm te geven.

Link to comment
Share on other sites

Het probleem is dat de bedieningsknoppen en de stroboscoopled's ook op die print zitten, dus dat moet eigenlijk wel op dezelfde plek. Die ledjes kunnen wel met een verlengsnoer, maar de play- en stopknop.. :unsure: Ook omdat het van die knoppen zijn 'waarbij je niet voelt dat je ze indrukt', ik weet effe niet hoe die heten. Gewoon aanraken is al voldoende dus.

Ik merk al dat ik het ding gewoon eens uit elkaar moet halen. En dus eerst mijn werkbank leegmaken. Ik heb geen ruimte meer! <_<

 

@Treshold: wat is nou eigenljik de big deal van die SP10? Behalve dat ie een knots van een motor heeft? Ik heb begrepen dat het een 'eerste generatie' DD is, dus nog zonder quartzsturing enzo?

Link to comment
Share on other sites

Het probleem is dat de bedieningsknoppen en de stroboscoopled's ook op die print zitten, dus dat moet eigenlijk wel op dezelfde plek. Die ledjes kunnen wel met een verlengsnoer, maar de play- en stopknop.. :unsure: Ook omdat het van die knoppen zijn 'waarbij je niet voelt dat je ze indrukt', ik weet effe niet hoe die heten. Gewoon aanraken is al voldoende dus.

Ik merk al dat ik het ding gewoon eens uit elkaar moet halen. En dus eerst mijn werkbank leegmaken. Ik heb geen ruimte meer! <_<

 

Wat ik destijds heb gedaan is in eerste instantie de gehele draaitafel in tact laten en alleen de motor en het plateau met verlengkabels op een andere plinth. Je zou ook nog kunnen overwegen alleen het complete subchassis te demonteren en dat incl. arm, motor etc op een andeere plinth te zetten. Het ombouwen van alle bedienings elementen in een andere kast is inderdaad een heel gepruts. De strobo heb ik gewoon geheel weg gelaten, gedoe met spiegeltjes enzo.

 

@Treshold: wat is nou eigenljik de big deal van die SP10? Behalve dat ie een knots van een motor heeft? Ik heb begrepen dat het een 'eerste generatie' DD is, dus nog zonder quartzsturing enzo?

 

De SP10MKI is niet echt interessant, het was de eerste en latere generaties van zelfs de subtoppers waren verfijnder. De MKII is wat je meestal tegen komt, die is kwa regeling erg vergelijkbaar met wat jij hebt alleen met een sterkere motor en nog wat beter. De MKIII is de killermachine, bere sterke motor, top besturing, heel mooi gemaak plateau.

 

Ik meen dat EMT nog sterkere aandrijvingen heeft gebouwd met super lichte plateau's van ca 800 gram. Je LP ligt daar bijna letterlijk op alleen maar motor. Experimenten met hele sterke aandrijvingen en zeer zware plateau's zijn op niets uitgelopen. Er wordt zelfs gefluisterd dat dit een van de zaken is die Micro Seiki de kop heeft gekost.

 

Voor de liefhebbers:

D'r staan momenteel 2 leuke Toshiba's op marktplaats, de SR510C is een apparaat vergelijkbaar met de SP10MKI, maar heeft niet de slimme motorconstruktie van de Technics. Is voorbereid voor het gebruik van Condensator cartridges. De SR-255 is een downgraded versie van het model waar Gripen elders in deze draad over rept. Eevoudiger plinth maar wel die mooie arm, geen originele headshell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
@Treshold: wat is nou eigenljik de big deal van die SP10? Behalve dat ie een knots van een motor heeft? Ik heb begrepen dat het een 'eerste generatie' DD is, dus nog zonder quartzsturing enzo?

Die enorm sterke motor met extreme gelijkloop is nu juist die Big Deal. Het plateau is " gewoon" een aantal kilo's, zoals bij Linn en Thorens. Maar de extreem sterke motor zorgt ervoor dat het ding zo anders klinkt. Dat zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Het is nogal kernachtig en dynamisch. Veel dynamischer dan b.v. de SL120, die op zich wel een sterke motor heeft en een zwaar plateau. Als je het geheel goed ontkoppelt dan gaat het wat luchtiger klinken, is mijn ervaring. Het probleem met de SP10mkII is dat je moet oppassen met al te analytische apparatuur in combinatie met agressief klinkende speakers. Dan gaat het helemaal fout. Elke resonantie wordt als het ware uitvergroot.

In vergelijking met de SP10mkII klinkt een andere speler al snel slap, " ver weg", indirect, ongedefinieerd.

Wat nu beter is, een 30 kilo zwaar plateau of de motor van de SP10mkII weet ik niet, in elk geval is de SP10mkII veel gebruikersvriendelijker. Het lijkt net een cd-speler. AAN is aan en UIT is uit. Van 33 naar 78 toeren kent niet eens een overgangsmoment: hij draait direct 2,3 keer zo snel. De plaat afstoffen kan gewoon tijdens het draaien, je hoort het toch niet.

Het plateau zit trouwens vastgeschroefd aan de motor. Dat zouden er meer moeten doen.

...einde verkooppraatje.... :D

Link to comment
Share on other sites

De verschijnselen die je nu noemt heb ik ook al zo ervaren t.o.v. snaaraandrijving, qua exactheid vind ik het tamelijk 'cd-achtig' klinken. Nou nog een SP-10.. :rolleyes:

En inderdaad, de gebruksvriendelijkheid :) Ik druk op 'start' en in een oogwenk is ie op snelheid. Niet meer lang wachten. De plaat poetsen heeft g

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...