H Audio Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Wel eens aan gedacht dat er erg veel interlinks zijn die twee aders hebben ? Een hete draad in het midden en de tweede geleider door de buitenmantel, twee dus. Maar de buitenmantel wordt dus ook gebruikt als afscherming , oeps ! dus daar loopt ook het signaal doorheen, waar is de afscherming dan ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Eerlijk gezegd ben ik nog nooit interlinks tegengekomen met maar 1 ader/draad Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Zelf vind ik het het mooiste om altijd 2 dezelfde aders te gebruiken dus geen coax en bij zeer kleine signaaltjes 2 aders en daarom heen de afscherming die aan 1 zijde aan massa verbonden is. Maar achter een lijn voorversterker of cd speler en in de verdere setup vind ik afscherming altijd een beetje geknepen klinken. Maar dat is een smaakkwestie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 heeft iemand wel eens een interlink gemaakt zonder afscherming trouwens? en dan gewoon 2 geisoleerde aders gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 heeft iemand wel eens een interlink gemaakt zonder afscherming trouwens?en dan gewoon 2 geisoleerde aders gebruiken. Ja zo zie en hoor ik het het liefste . Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 47 labs ota 4708? HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 ik heb de dunne interlink van JK acoustics en die heeft 1 signaal draad en dat gaat verdomde goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Hallo, Ik heb interlinks met 4 geleiders; 2x plus en 2x min. De plussen hebben een andere diameter dan de minnen. Wel allemaal tamelijk dun. Niets afgeschermd, wel alles gevlochten. Ook aandacht aan mechanische stabiliteit besteed. Prachtige kabels met een prachtige weergave. Inmiddels heb ik alle componenten (CD speler, voorversterker en eindversterkers) met hun chassis aan elkaar gekoppeld. Een dikke aarddraad ertussen gemaakt. Restspanningen op de kasten lopen nu niet zoveel meer weg via de interlinks tussen de apparaten onderling. Ik had dat gedaan omdat ik een brom had. De brom is er nog steeds. De weergave is/lijkt? echter wel schoner geworden. Meer zwart, zeg maar. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 heeft iemand wel eens een interlink gemaakt zonder afscherming trouwens?en dan gewoon 2 geisoleerde aders gebruiken. Ja, heb ooit eens 2 draadjes van een meter 26 AWG Teflon ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 heeft iemand wel eens een interlink gemaakt zonder afscherming trouwens?en dan gewoon 2 geisoleerde aders gebruiken. Ik gebruik 8 dunne draadjes. Deze zijn gevlochten en niet afgeschermd. Dit zijn de interlinks zoals ook door Array geleverd. Voor de draaitafel en tussen voor en eind gebruik ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Ik had dat gedaan omdat ik een brom had. De brom is er nog steeds. De weergave is/lijkt? echter wel schoner geworden. Meer zwart, zeg maar. Groet, Leobus Een brom hoeft niet altijd door slechte massa of aardlus te worden veroorzaakt. Wanneer een voedingsdraad in de apparatuur dicht bij een condensator langs loopt, dan kan dat een brom veroorzaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 heeft iemand wel eens een interlink gemaakt zonder afscherming trouwens?en dan gewoon 2 geisoleerde aders gebruiken. Nordost doet dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Maar nu de hamvraag: Maar de buitenmantel wordt dus ook gebruikt als afscherming , oeps ! dus daar loopt ook het signaal doorheen, waar is de afscherming dan ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Maar nu de hamvraag: Maar de buitenmantel wordt dus ook gebruikt als afscherming , oeps ! dus daar loopt ook het signaal doorheen, waar is de afscherming dan ? MvG, Haudio Als ik het goed heb dan is de buitenmantel alleen aan 1 kant verbonden (met het chassis via de -) zodat er juist geen signaal doorheen loopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Maar nu de hamvraag: Maar de buitenmantel wordt dus ook gebruikt als afscherming , oeps ! dus daar loopt ook het signaal doorheen, waar is de afscherming dan ? MvG, Haudio Zal ik hem maar inkoppen dan. Door de mantel slechts aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 hoi George Als je dat doet bij de kabel die Haudio beschrijft blijft het stil Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 hoi George Als je dat doet bij de kabel die Haudio beschrijft blijft het stil Haudio heeft het over een tweede draad door de mantel het kan dus wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 hoi George Als je dat doet bij de kabel die Haudio beschrijft blijft het stil Dat komt omdat Haudio het over een zgn. dropveter heeft. Bij die snoeren is de mantel tevens signaalvoerend, zoals bij een coax-snoer. Sinds een jaar of 20 hebben de meeste interlinks die het dropveterstadium voorbij zijn identieke signaalvoerende aders voor + en - en een afscherming die niet signaalvoerend is. Nordost heeft enkel signaalvoerende aders en geen afscherming. Er zullen vast nog wat andere merken zijn die dat laatste hebben, maar ken ze verder niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 hoi George Als je dat doet bij de kabel die Haudio beschrijft blijft het stil Dat komt omdat Haudio het over een zgn. dropveter heeft. Bij die snoeren is de mantel tevens signaalvoerend, zoals bij een coax-snoer. Sinds een jaar of 20 hebben de meeste interlinks die het dropveterstadium voorbij zijn identieke signaalvoerende aders voor + en - en een afscherming die niet signaalvoerend is. Nordost heeft enkel signaalvoerende aders en geen afscherming. Er zullen vast nog wat andere merken zijn die dat laatste hebben, maar ken ze verder niet. Nog eens goed gelezen en nu zie ik dat hij een coax bedoeld en niet een kabel met een aparte draad in de kern en een onder de afscherming zo als ik eerder aan nam. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Elke interlink heeft tenminste twee aders, hoe zou je anders een signaal kunnen transporteren ? Bij sommigen wordt de afscherming gebruikt als retour, of hier nu een ader bij ligt of niet, maakt voor de werking echt niet uit, over de afscherming kun je in dit geval inderdaad twijfels hebben. Mooier is een twee-aderige kabel met een afscherming, waarbij zoals al werd opgemerkt deze afscherming alleen aan de bronzijde aan massa ligt, voert dus g Link to comment Share on other sites More sharing options...
H Audio Posted 19 januari 2009 Author Report Share Posted 19 januari 2009 Elke interlink heeft tenminste twee aders, hoe zou je anders een signaal kunnen transporteren ?Bij sommigen wordt de afscherming gebruikt als retour, of hier nu een ader bij ligt of niet, maakt voor de werking echt niet uit, over de afscherming kun je in dit geval inderdaad twijfels hebben. Mooier is een twee-aderige kabel met een afscherming, waarbij zoals al werd opgemerkt deze afscherming alleen aan de bronzijde aan massa ligt, voert dus g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ja, maar bij een elektrisch afgeschermde kabel gaat de afscherming als een condensator werken en verkrijg je weer " hoog afval " . Het blijft een keuze. Of toch maar vlechten, die dunne draadjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ja, maar bij een elektrisch afgeschermde kabel gaat de afscherming als een condensator werken en verkrijg je weer " hoog afval " .Het blijft een keuze. Of toch maar vlechten, die dunne draadjes? Vlechten heeft ook een hogere capaciteit tot gevolg, net als een afscherming. Maar zolang je de lengtes van je interlinks een beetje beperkt houdt, is dat niet zo'n probleem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 ik ga err zelf maar eens een in elkaar rommelen. wat moest de impedantie ook al weer zijn 75mOhm ofzo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 ik ga err zelf maar eens een in elkaar rommelen. wat moest de impedantie ook al weer zijn 75mOhm ofzo? Nee, dat is 75 Ohm, maar dat geldt alleen bij de radio/tv-kabel en bij digitale signaaloverdracht zoals s/pdif. Dan heb je het overigens over de karakteristiek impedantie, niet de impedantie van de aders of zo... Die moet gewoon zo laag mogelijk zijn (binnen alle redelijkheid uiteraard) en dat geldt voor alle kabels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts