carl Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Op het Duitse Analoog forum raden ze wassen met olie als laatste redmiddel aan voor platen die heel erg knisperen. Wat het nu precies doet is me niet duidelijk maakt het schoon of vervangt het weekmakers. Wie heeft er ervaring mee? 1. erst mal mit der Maschine waschen. 2.Platte mit einem weichen Tuch mit wenig Squalan (olie) gleichm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Lijkt me nadien een stof-aantrekker te zijn, als je iets met olie wast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Carl, platen met knispers welke niet te verwijderen zijn d.m.v. "wassen" zijn naar mijn ervaring beschadigde platen en is altijd zichtbaar! Maar hier bedoeld men waarschijnlijk platen die visueel geen mankementen vertonen en toch knisperen. Dit euvel mag zich eigenlijk nimmer voordoen, want deze platen zouden bij de kwaliteits controle moeten afvallen. Deze exemplaren zijn n.l. bij een te hoge matrijs temperatuur geperst of hebben iets te lang tussen de matrijs gezeten. Houdt je zo`n plaat naar het licht dan zal je constateren dat het vinyl niet diep en glad zwart is. Het lijkt alsof het vinyl een ietsje "gespikkeld" is. Vergelijk deze foute en een goede persing maar eens onder een microscoop. Ritueel verbranden die hap! Squalan heeft een eigenschap dat het goede zaken met de weekmaker in enof het vinyl kan hebben. Reinigen met Squalan is nutteloos het kan echter wel een vinyl "verwenner" zijn. Al het vuil welke "normaal"op een plaat terecht kan komen kun je met de in de handel zijnde wasmiddelen verwijderen, soms duurt het wat langer omdat je de plaat wel diverse malen moet "poetsen". Echter verkeerd geperste platen welke om wat voor reden dan ook; door de kwaliteitscontrole gerold, kan je nimmer "goedpoetsen"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Beste dat je naar mijn mening kunt doen om een ondraaibare plaat te draaien, is 'm te draaien in de spiritus. Daarna alsnog ritueel verbranden ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Op het Duitse Analoog forum raden ze wassen met olie als laatste redmiddel aan voor platen die heel erg knisperen. Wat het nu precies doet is me niet duidelijk maakt het schoon of vervangt het weekmakers. Wie heeft er ervaring mee? 1. erst mal mit der Maschine waschen. 2.Platte mit einem weichen Tuch mit wenig Squalan (olie) gleichm Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2009 Author Report Share Posted 19 januari 2009 Weer wat geleerd Kikkervissie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts