remcojan Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Ik heb momenteel een Dual 505-4 platenspeler, en kan een Thorens TD160 opknappertje voor weinig krijgen. Loont het de moeite om de TD160 op te knappen, d.w.z. levert dit een beter resultaat dan de Dual? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Lastig... Ik heb ze allebei gehad. De 505 is een leuke speler, maar die arm is niet zo heel happig op veel verschillende elementen en dan kom je al snel uit bij een lichtgewicht Ortofon (bah) of een peperdure MC die de speler eigenlijk niet waard is. De Thorens klinkt van zichzelf heel aardig, maar het blijft een gammel ding. Is de optie 'allebei verkopen en er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Thorens gammel? Roep dat over een LP12 of een Ariston en je krijgt de gehele audiogemeenschap over je heen........ Een goeie Thorens die goed is afgeregeld zal je verbaasd doen staan. Maar goed, dat roep ik al jaren en het blijft vechten tegen de bierkaai. Wat niet wegneemt dat de Dual 505-4 een heel goed budget tafeltje is, behalve dat de arm zich niet echt leent voor hoogwaardige MC elementen. Dat is bij de Thorens trouwens ook een puntje. Waarbij het ook nog afhangt van welk type arm er op die Thorens zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Thorens gammel? Roep dat over een LP12 of een Ariston en je krijgt de gehele audiogemeenschap over je heen........ Een goeie Thorens die goed is afgeregeld zal je verbaasd doen staan. Maar goed, dat roep ik al jaren en het blijft vechten tegen de bierkaai. Wat niet wegneemt dat de Dual 505-4 een heel goed budget tafeltje is, behalve dat de arm zich niet echt leent voor hoogwaardige MC elementen. Dat is bij de Thorens trouwens ook een puntje. Jij schrijft wat ik dacht. Ik zou beide tafels voorlopig behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Een goeie Thorens die goed is afgeregeld zal je verbaasd doen staan. Maar goed, dat roep ik al jaren en het blijft vechten tegen de bierkaai. Hee, je hebt me nooit horen zeggen dat ze slecht klinken. Ze klinken prima. Maar ze zijn wel gammel. De 505 is ook redelijk gammel. Serieus, ik zit in die prijsklasse. Zeg 50-200 euro. En ik ben echt nog niets beters tegen gekomen dan de hierboven genoemde 704 met V15... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Een goeie Thorens die goed is afgeregeld zal je verbaasd doen staan. Maar goed, dat roep ik al jaren en het blijft vechten tegen de bierkaai. Hee, je hebt me nooit horen zeggen dat ze slecht klinken. Ze klinken prima. Maar ze zijn wel gammel. De 505 is ook redelijk gammel. Serieus, ik zit in die prijsklasse. Zeg 50-200 euro. En ik ben echt nog niets beters tegen gekomen dan de hierboven genoemde 704 met V15... Welke draaitafel is nu wel "fool-proof" ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Een goeie Thorens die goed is afgeregeld zal je verbaasd doen staan. Maar goed, dat roep ik al jaren en het blijft vechten tegen de bierkaai. Hee, je hebt me nooit horen zeggen dat ze slecht klinken. Ze klinken prima. Maar ze zijn wel gammel. De 505 is ook redelijk gammel. Serieus, ik zit in die prijsklasse. Zeg 50-200 euro. En ik ben echt nog niets beters tegen gekomen dan de hierboven genoemde 704 met V15... Welke draaitafel is nu wel "fool-proof" ? Geen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Toch maar een jukebox dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Toch maar een jukebox dan? Die krengen zijn vaak zo plomb en foei-lelijk ( nou ja, kwestie van (on) smaak ) Die dingen hebben (in een ver verleden) wel een boel mensen heel erg gelukkig gemaakt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Een goeie Thorens die goed is afgeregeld zal je verbaasd doen staan. Maar goed, dat roep ik al jaren en het blijft vechten tegen de bierkaai. Hee, je hebt me nooit horen zeggen dat ze slecht klinken. Ze klinken prima. Maar ze zijn wel gammel. De 505 is ook redelijk gammel. Serieus, ik zit in die prijsklasse. Zeg 50-200 euro. En ik ben echt nog niets beters tegen gekomen dan de hierboven genoemde 704 met V15... Welke draaitafel is nu wel "fool-proof" ? Hangt er vanaf wat je onder "fool-proof" verstaat. Als 't gaat om 'een fool kan de plaat opleggen', is de Dual zeer fool-proof (die geeft een klikje als je boven de inloopgroef zit ;D) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Een Thorens 160 is absoluut geen gammel maar juist een zeer degelijk apparaat. Daarnaast kan je er natuurlijk heel wat aan upgraden. Helemaal met KT eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Mijn comeback op platen gebied was, een Dual 505-4 met OMB10 element. Fijn ding, maar een paar maanden later... en inmiddels weer "besmet" te zijn met het LP virus. kocht ik een Thorens TD147 die ik toevallig goed kon inruilen voor een TD2001 waar ik nu jaren later nog steeds heel tevreden over ben. Ik zou voor die TD160 gaan, weet evt. een betrouwbaar adres waar ze vaak mooie exemplaren hebben. Stuur maar een PM. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Een Thorens 160 is absoluut geen gammel maar juist een zeer degelijk apparaat. Daarnaast kan je er natuurlijk heel wat aan upgraden. Helemaal met KT eens. Ik snap het degelijke niet. Als je ernaar kijkt staat 't te stuiteren, dat gewichie achteraan de arm is rampzalig af te stellen, het plateau veert veel te hard, je moet 'm een aanzwengel geven anders ben je zo door je snaar heen, de onderkant laat los als je er spikes onder plakt omdat 't hele goedkope spaanplaat is. Ik bedoel, het was een hele goedkope speler en puur qua geluid is hij briljant voor wat hij destijds kostte, maar degelijk? Nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Een Thorens 160 is absoluut geen gammel maar juist een zeer degelijk apparaat. Daarnaast kan je er natuurlijk heel wat aan upgraden. Helemaal met KT eens. Ik snap het degelijke niet. Als je ernaar kijkt staat 't te stuiteren, dat gewichie achteraan de arm is rampzalig af te stellen, het plateau veert veel te hard, je moet 'm een aanzwengel geven anders ben je zo door je snaar heen, de onderkant laat los als je er spikes onder plakt omdat 't hele goedkope spaanplaat is. Ik bedoel, het was een hele goedkope speler en puur qua geluid is hij briljant voor wat hij destijds kostte, maar degelijk? Nee. Tja, als je er zo mee om gaat moet je er ook ver bij uit de buurt blijven Maar eigenlijk zou ik dan ook maar bij "veel betere" platenspelers uit de buurt blijven, die zijn nog kwetsbaarder. De bond tegen mishandeling van Thorens platenspelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Een Thorens 160 is absoluut geen gammel maar juist een zeer degelijk apparaat. Daarnaast kan je er natuurlijk heel wat aan upgraden. Helemaal met KT eens. Ik snap het degelijke niet. Als je ernaar kijkt staat 't te stuiteren, dat gewichie achteraan de arm is rampzalig af te stellen, het plateau veert veel te hard, je moet 'm een aanzwengel geven anders ben je zo door je snaar heen, de onderkant laat los als je er spikes onder plakt omdat 't hele goedkope spaanplaat is. Ik bedoel, het was een hele goedkope speler en puur qua geluid is hij briljant voor wat hij destijds kostte, maar degelijk? Nee. Tja, als je er zo mee om gaat moet je er ook ver bij uit de buurt blijven Maar eigenlijk zou ik dan ook maar bij "veel betere" platenspelers uit de buurt blijven, die zijn nog kwetsbaarder. De bond tegen mishandeling van Thorens platenspelers. Ik denk dat hij gewoon liever een direct drive heeft Ooit eens gestoeid met Technics SL1210? Je moet daar ook niet op de arm gaan zitten maar verder kan het ding moeilijk stuk. Jammer alleen dat 'ie tweedehands nog zo duur is. Maar dat gaat vast veranderen nu de heren/dames dj-s steeds minder vinyl draaien. De bond van direct drivers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Probleem bij de standaard Thorens spelers is inderdaad dat de plint niet zo heel erg stevig is, laat staan de bodemplaat Nu zijn dat zaken die eigenlijk best simpel op te lossen zijn, een plint maken of laten maken kost je geen vermogen. Wat dat betreft zijn de TD 160 B of Super en de 147 fraaie voorbeelden van hoe het wel moet. Overigens een TD 160 kostte indertijd zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Een Thorens 160 is absoluut geen gammel maar juist een zeer degelijk apparaat. Daarnaast kan je er natuurlijk heel wat aan upgraden. Helemaal met KT eens. Ik snap het degelijke niet. Als je ernaar kijkt staat 't te stuiteren, dat gewichie achteraan de arm is rampzalig af te stellen, het plateau veert veel te hard, je moet 'm een aanzwengel geven anders ben je zo door je snaar heen, de onderkant laat los als je er spikes onder plakt omdat 't hele goedkope spaanplaat is. Ik bedoel, het was een hele goedkope speler en puur qua geluid is hij briljant voor wat hij destijds kostte, maar degelijk? Nee. Ik snap jou eigenlijk niet. Als de speler draait, veert ie in principe niet. En als je de speler start, kun je 'm een zwengel geven om 'm zo sneller op toeren te hebben. Laat je de speler zelf het werk doen, is dit echt niet rampzalig voor de snaar. Het aandrijfwiel heeft toch een slipkoppeling? Dit spaart bij het opstarten juist de snaar. Toch? Mijn Thorens heeft gelukkig geen onderkant , en heeft af fabriek al 3 zeer mooie (waarvan 2 verstelbaar) spikes. O.k. het is geen TD160, maar dat mag de pret niet drukken . Heb zelf jaren met een TD160 MKII en later met een 160B MKII gedraaid. De goedkope spaanplaat onderkant is zeer goedkoop te vervangen door een plaat MDF. Daarna de speler goed afgesteld, en het is een moeilijk te kloppen speler. Tuurlijk kan het altijd beter (lees mooier). Maar om een 160 gammel te noemen vind ik net iets te ver gaan. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Het simpele feit dat er nog zoveel in actie zijn na zoveel jaar betekent dat het mechanisch een zeer degelijk apparaat is. En inderdaad zo'n MF onderplaat kost je maar een paar euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Mits je dan de dikke lagerpen hebt. Ik heb hier 2 stuks 160-II waarvan er 1 de dunne pen heeft, die wiebelt in zijn lager. Gelukkig heb ik nog een binnenplateau met dikke pen en een lager liggen. Die andere had al een leven gehad toen ik hem kocht, en draait hier 24/7 zijn rondjes. Nog geen teken van slijtage (smering met Slick 50 en een ceramische taats). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Mits je dan de dikke lagerpen hebt.Ik heb hier 2 stuks 160-II waarvan er 1 de dunne pen heeft, die wiebelt in zijn lager. Gelukkig heb ik nog een binnenplateau met dikke pen en een lager liggen. Die andere had al een leven gehad toen ik hem kocht, en draait hier 24/7 zijn rondjes. Nog geen teken van slijtage (smering met Slick 50 en een ceramische taats). Je hebt er nog 1 met een dikke lagerpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Die van jou had de dunne pen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Heb jaren met plezier naar mijn Thorens geluisterd, maar ik blijf het een slap geval vinden. Hij heeft me keurig overleefd hoor. Heb in m'n leven nog geen platenspeler gesloopt. Heb na de thorens een Pro-ject 1xpression gehad. Die klonk alleen echt mooi met een At-3200XE. Daarna de Denon SL-7D (DD) en nu een Dual 704 beneden en een 1219 boven (vooral voor 78 toeren). Directdrive of snaarnaangedreven, het maakt me niet uit. Heb wel eens gestoeid met een SL-1210, overigens. Maar ik hoef geen ragbak. Ik ben heel voorzichtig, maar blijf een Thorens gammel vinden ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 24 januari 2009 Author Report Share Posted 24 januari 2009 Probleem bij de standaard Thorens spelers is inderdaad dat de plint niet zo heel erg stevig is, laat staan de bodemplaat Ik heb onlangs ook op een modificatie site gelezen (weer de URL even niet, staat op een andere computer. Dat je in de bodemplaat het beste kan verwijderen en dan voetjes onder de plint zet. De bodemplaat voegt niets toe, maar slaat slechts energie op die op ongewenste momenten weer terug komt, aldus de schrijver van het artikel. Ik ga die TD160 denk ik toch maar gewoon halen vanmiddag, en dan eens lekker hobby-en ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Beslist geen slechte koop Remcojan. Je moet maar zien in welke staat hij is. Een paar jaar geleden kocht ik er eentje voor een tientje bij de kringloop. Daarvan viel de plint compleet uit elkaar omdat de lijm volledig verdroogd was. Maar geen nood, een 19 mm nieuwe MDF bodem en een middagje met de lijmpot in de weer en het geheel zat weer stevig in elkaar. Wel gelijk ook het lager goed schoonmaken en van nieuwe olie voorzien en een nieuwe snaar er op. Kijk ook even hoeveel speling er op de lagertjes van de gymball (de armlagers) zit. Dat na stellen indien nodig scheelt ook dag en nacht maar dat is wel een precisie klusje en instrumentmakerswerk om dat goed te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Die van jou had de dunne pen. Meen je dat ? Oeps..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts