record marc Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Weet iemand hoeveel stroom (current) een normale buizenversterker kan leveren aan een stel speakers ? Met normaal bedoel ik een (veel voorkomende) eindbuizen configuratie van (2x) KT88/6550, EL34, 6L6, 5881 in push-pull per kanaal. Denk bijvoorbeeld aan versterkers van Audio-Research, Copland, vdVeen, Synthesis, Lua of PrimaLuna die allen deze buizen gebruiken. Moet ik denken aan 1 a 2 ampere of in de buurt van 10 of nog meer ? Ik vraag dit omdat ik nieuwsgierig ben of zo'n amp mijn Magnepans (4 Ohm Imp.) kan aansturen. Magnepan speakers hebben overigens een 4 Amp zekering die de ribbon-tweeter beschermt, dus meer current lijkt me overigens niet nodig. Ik weet dus niet of tube-amps uberhaupt in de buurt van die 4 ampere komen, dus vandaar deze vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Als de gevoeligheid in de buurt van 90 dB/m ligt of hoger, dan gaat het goed met een vd Veen. En ik dacht dat een magnetostaat niet zo'n hoge gevoeligheid heeft dus heb m'n twijfels ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Maggies hebben een vrij vlak impedantieverloop, alleen de meesten hebben ook een vrij laag rendement wat rond de 85 dB/w/m ligt. Qua stroom zal dat allemaal wel meevallen, mits je de 4 ohms tap gebruikt. Stroomleverantie van de versterker is alleen uit te rekenen als alle gegevens bekend zijn, of je kunt het meten. Een buizenbak zal eerder vastlopen op stroom dan op spanning, wat met het mooie verloop van de Maggies wel geen problemen op zal leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Ik heb nu zelfs een setje Jadis JCA-30 (30Watt) monoblokken, met 2 KT90 buizen per kanaal, en een Alps potmeter als voorversterker/zwakker aan een stel Apogee Stage's hangen. De Apogee is een moeilijker speaker dan een Maggie, maar zelfs dit gaat erg goed. Verwacht geen oorverdovend volume, maar zeker voldoende voor een mooi stuk muziek op huiskamervolume. Ook met een LUA 6060C (2xKT88 per kanaal) waren de Apogee's goed aan te sturen. Met een Yarland EL84 gebakkie (2 per kanaal) ging dat niet, maar wat verwacht je van zo'n gebakkie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 De combinatie electrostaten en buizenversterkers gaan niet altijd goed vanwege de lage dempingsfactor. Mijn voormalige leeraar Menno van der Veen rade het zelfs af. En twee een buizenversterker is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Ik weet niet of je een nieuwe versterker gaat kopen o.i.d. maar ik zou dan iets met KT88 of 6550 buizen proberen, als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 De combinatie electrostaten en buizenversterkers gaan niet altijd goed vanwege de lage dempingsfactor. Hallo schat...... Maggies zijn magnetostaten en geen electrostaten. De impedantiecurve verloopt stukken vlakker en mag op de 4 ohms tap geen enkel probleem vormen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Waarom geen KT90? Of vergat je die er gewoon even bij te vermelden? Ik weet dat de KT90 wat gevoeliger is voor microfonie dan de 6550 of KT88, maar naar mijn mening wel mooier van klank. Mvg. Miracle. Ik heb z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 De combinatie electrostaten en buizenversterkers gaan niet altijd goed vanwege de lage dempingsfactor. Hallo schat...... Maggies zijn magnetostaten en geen electrostaten. De impedantiecurve verloopt stukken vlakker en mag op de 4 ohms tap geen enkel probleem vormen. Mooi Gewoon proberen dus, verder vervuil ik dit draadje niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 De combinatie electrostaten en buizenversterkers gaan niet altijd goed vanwege de lage dempingsfactor. Hallo schat...... Maggies zijn magnetostaten en geen electrostaten. De impedantiecurve verloopt stukken vlakker en mag op de 4 ohms tap geen enkel probleem vormen. Als ik het dan nog wel even mag vervuilen: je hebt het niet over de dempingsfaktor.. (Hoe zit dat dan?) *duikt weg* Link to comment Share on other sites More sharing options...
record marc Posted 22 januari 2009 Author Report Share Posted 22 januari 2009 Ik weet niet of je een nieuwe versterker gaat kopen o.i.d. maar ik zou dan iets met KT88 of 6550 buizen proberen, als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Ik weet niet of je een nieuwe versterker gaat kopen o.i.d. maar ik zou dan iets met KT88 of 6550 buizen proberen, als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Miracle hoi, EL84 amps die ik hoorde klonken wel heel mooi hoor met genoeg kracht je hebt nu 1maal 2 EL84 nodig tegenover 1 EL34 om hetzelfde vermogen te bekomen ... Kan mij voorstellen dat de Yarland met maar 2 EL84 buisjes niet veel soeps was versus KT88 Andere vraag aan de tube kenners Wat zegt jullie een dempingsfactor 5 Wat zijn de pos en de neg aspecten Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Dempingsfaktor is toch 'hoe hoger hoe beter'? En 5 is niet hoog, volgens mij heb je het pas over hoog boven de 100 ofzo. Maar goed, kwestie van klok en klepel hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Ik weet niet of je een nieuwe versterker gaat kopen o.i.d. maar ik zou dan iets met KT88 of 6550 buizen proberen, als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Dempingsfaktor is toch 'hoe hoger hoe beter'? En 5 is niet hoog, volgens mij heb je het pas over hoog boven de 100 ofzo. Maar goed, kwestie van klok en klepel hoor Buizenbart, een hoge dempingsfactor kan resulteren in een strakke bas maar kan ook alle emotie uit de muziek halen. Je kent Menno's eerste boek vast wel, daar wordt dat wel in uit de doeken gedaan. Grote woofers zijn m.i. gebaat bij een hogere dempingsfactor om een wollige bas om te zetten in een strakke, maar of een magnetostaat dat ook nodig heeft betwijfel ik. Volgens mij kun je de dempingsfactor vergelijken met een schokbreker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Je koopt een UL40-S2 versterker met zilvertrafo's als je budget inderdaad 2500 euro is. Dat is i.d.d. een mooie versterker, weet ik uit ervaring, want hij staat hier in het rek Overgens voor 2500 euro krijg je een bouwpakket en trafo's met alleen zilver secundair. Wat de dempingsfactor betreft ik heb hem gewoon in UL staan omdat ik van een beetje ruig geluid hou en dat zilver secudair toch al behoorlijk wat m.i. softe invloed geluid heeft. Dempingsfactor is nu 1,5 en dat gaat prima met mijn Translators Impact 50 v.n.l. omdat het een gesloten systeem is. Had gister nog 2 muziekliefhebbers op visite en die vonden de bas "lekker strak" Met bassreflex hoef je zoiets niet te proberen, verwacht ik, helemaal niet als de poort achterop zit. Marc veel succes met het zoeken van een mooie versterker, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Met bassreflex hoef je zoiets niet te proberen, verwacht ik, helemaal niet als de poort achterop zit. Jack Waarom niet Ik heb hier met Dali Helicon's en een Miracle ITA45 (ook Menno vd Veen ontwerp) gespeeld. Die had ook een dempingsfactor van 10X niks, en een zelfde vermogen als wat de UL40-S2 heeft. Het hele ontwerp ontloopt elkaar niet bepaald veel. Zowel in UL als in Triode was het gewoon goed te doen met de Dali Helicon 400's, en daar zitten de poorten toch echt aan de achterkant. Een poort aan de achterkant heeft overigens wel als voordeel dat je geen fase en tijd correctie in het filter toe hoeft te passen. Word ook met poorten aan de voorkant van speakers vaak niet gedaan, omdat het goedkoper is zonder, maar dat hoor je wel. Ik iig wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Heb aan mijn Atma's toch al heel wat luidsprekers gehad, alleen elektrostaten gaan minder. Maar volgens mij heeft KT ze wel aan de Magnepans gehad' 60 watts/channel into 8 ohm load/ 45 watts/ch. into 4 ohms/ 80 watts/ch. into 16 ohms class A Power bandwidth: 2 Hz - 75 kHz within 1/2 db Input impedance: 100Kohm single-ended, 200Kohm balanced Input voltage for full output: 2.83V Frequency response (1 watt): 1 Hz - 100 kHz within 3 dB Intermodulation Distortion: .05% @ full power THD: typically under 1% with proper setup. 20 Hz square wave tilt: unmeasurable Phase shift: less than 1 degree @ 20 kHz Power supply storage: 140 Joules/chassis Input impedance: 100K single-ended, 200K balanced Output section risetime: 600 V/micro-second Output Impedance: ~4.1 Ohms Feedback: 1 db Power consumption: 300 watts/chassis Tube complement: 8 6AS7/channel and 4 6SN7s Weight: 30 lbs./chassis Dim: 17" wide x 13" deep x 8" high Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 januari 2009 Report Share Posted 23 januari 2009 Zeker, de Maggies waren geen probleem voor de Atma's. Een uitzonderlijk mooie OTL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Je koopt een UL40-S2 versterker met zilvertrafo's als je budget inderdaad 2500 euro is. Dat is i.d.d. een mooie versterker, weet ik uit ervaring, want hij staat hier in het rek Overgens voor 2500 euro krijg je een bouwpakket en trafo's met alleen zilver secundair. Wat de dempingsfactor betreft ik heb hem gewoon in UL staan omdat ik van een beetje ruig geluid hou en dat zilver secudair toch al behoorlijk wat m.i. softe invloed geluid heeft. Dempingsfactor is nu 1,5 en dat gaat prima met mijn Translators Impact 50 v.n.l. omdat het een gesloten systeem is. Had gister nog 2 muziekliefhebbers op visite en die vonden de bas "lekker strak" Met bassreflex hoef je zoiets niet te proberen, verwacht ik, helemaal niet als de poort achterop zit. Marc veel succes met het zoeken van een mooie versterker, Jack Jack kun jij eventueel uitleggen wat de plussen en de minnen zijn indien jouw amp een dempingsfactot van 5 zou hebben? Wat zijn de invloeden van terugkoppeling bij de luidspreker keuze? Tanx Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 (edited) @Miracle Er zijn altijd uitzonderingen.... de Miracle ITA45 is een bijzondere versterker met regelbare tegenkoppeling waarmee je dus ook de controle van je basspeaker kunt regelen. Als je teveel tegenkoppeld, met deze versterker loop je het risco van een saaie vlakke weergave. Dit hebben we vorig jaar behandeld en getest bij Menno. Stef als ik mijn versterker in triode schakel dan heb ik een dempingsfator van 4,5 en dan zou ik een nog strakkere bas hebben. Nadeel is dat het vermogen halveert, daar komt bij dat de gesloten weergevers die ik heb Translator Impact 50 m.i. veel controle helemaal niet nodig hebben. Ze zijn goed, uit zichzelf Jammer dat ze niet meer gemaakt worden, m.i. moet er een markt zijn voor dit soort weergevers die zich weinig of niets van de omgeving condities aantrekken. Maar ok je kunt hem ook in "supertriode" zetten =extra lokale tegenkoppeling de dempsfactor gaat dan naar rond de 4 afhankelijk van de gebruikte eindbuizen. En het volle vermogen is weer aanwezig. Ik zelf vind triode even te "soft" maar dat komt waarschijnlijk door de speciale uitgangstrafo's met zilver secundair op mijn UL40-S2. Verder zakt door de extra tegenkoppeling de overal versterking naar een factor 6 waardoor je m.i. beter de eindversterker versie de UL40-S2p van deze amp kunt nemen samen met de nieuwe preamp MCML05. Vriendelijke groet, Jack Edited 24 januari 2009 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
record marc Posted 24 januari 2009 Author Report Share Posted 24 januari 2009 Zeker, de Maggies waren geen probleem voor de Atma's.Een uitzonderlijk mooie OTL. Wat vinden jullie van OTL versterkers ? De Graaf GM20 (OTL) wordt nogal eens aangeboden. Ik heb begrepen dat OTL's veel meer onderhoud (afstellen, inregelen, vaak nieuwe buizen) vergen dat de traditionelen (KT88, EL34 etc..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 @Miracle Maar ok je kunt hem ook in "supertriode" zetten =extra lokale tegenkoppeling de dempsfactor gaat dan naar rond de 4 afhankelijk van de gebruikte eindbuizen. En het volle vermogen is weer aanwezig. Ik zelf vind triode even te "soft" maar dat komt waarschijnlijk door de speciale uitgangstrafo's op mijn UL40-S2. Schermroosterweerstanden bij Triode naar 100-150 ohm terugbrengen en middels autobias module ruststroom 70-80 mA. Dan is ie sowieso minder 'soft' !! Bij Supertriode heb je inderdaad hetzelfde uitgangsvermogen, maar een lagere versterkingsfactor. Dit heeft Menno mij zo uitgelegd, omdat ik hier destijds bij het experimenteren een beetje verbaasd over was. Toch wel wat minder power dan in ultralineair. Toen ben ik dus maar weer teruggegaan naar normale Triodemode, met bovengenoemde aanpassingen, en daarmee was ik eigenlijk tevreden. Triodemode gaf mij beduidend meer sprankeling. Op mijn Klipsch Epic's vond ik de versterker wat dof in UL mode. Vanmiddag hang ik de versterker aan een paar PePe's !! Ben benieuwd of dat goed gaat met weinig vermogen. Resultaat wordt hear wel ergens gepost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Zeker, de Maggies waren geen probleem voor de Atma's.Een uitzonderlijk mooie OTL. Wat vinden jullie van OTL versterkers ? De Graaf GM20 (OTL) wordt nogal eens aangeboden. Ik heb begrepen dat OTL's veel meer onderhoud (afstellen, inregelen, vaak nieuwe buizen) vergen dat de traditionelen (KT88, EL34 etc..) OTl is top ,bij mijn weten is er geen buizenversterker schakeling die zo puur is als een OTL schakeling , er zit dan in je eindversterker niets anders dan een versterkende buis die je speaker aanstuurt ik heb zelf een Graaf GM 200 maar een GM 20 is ook mooi al heeft die uiteraard minder power, en ja de graafs zijn wat onderhoudsgevoeliger dan transistor om de 2 jaar een niet goedkope check up bij de importeur bijv ,maar die van mij speelt probleemloos en ik heb hem een jaar inmiddels Naar wat ik gehoord heb zijn de Atma spheres minder onderhoudsgevoelig . . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts