Jump to content

Buizenversterkers en stroom ?

record marc
 Share

Recommended Posts

record marc said:
Zeker, de Maggies waren geen probleem voor de Atma's.

Een uitzonderlijk mooie OTL.

Wat vinden jullie van OTL versterkers ?

De Graaf GM20 (OTL) wordt nogal eens aangeboden. Ik heb begrepen dat OTL's veel meer onderhoud (afstellen, inregelen, vaak nieuwe buizen) vergen dat de traditionelen (KT88, EL34 etc..)

Als je bij een GM20 de buizen laat vervangen moet je hem 3x om het half jaar laten na regelen, daarna niet meer. De buizen gaan inderdaad minder lang mee dan een EL84 in een 3 wattertje, maar een jaar of 4 - 5 moet te halen zijn.

Voor de GM200 heeft de importeur een afstel voorschrift geschreven dat voor een leek met interesse te doen is, je kunt daar dus ook gewoon zelf een van de vele buisjes vervangen, zou ik bij een GM20 niet proberen.

tubejack said:
@Miracle

Er zijn altijd uitzonderingen.... de Miracle ITA45 is een bijzondere versterker met regelbare tegenkoppeling waarmee

je dus ook de controle van je basspeaker kunt regelen.

Als je teveel tegenkoppeld, met deze versterker loop je het risco van een saaie vlakke weergave.

Dit hebben we vorig jaar behandeld en getest bij Menno.

Groet,

Jack

De ITA45 had origineel idd een regelbare tegenkoppeling. Stond bij mij op ik meen iets van 3 of 3,5. Een hogere tegenkoppeling was idd niet aan te raden. Dan werd hij futloos.

Mvg. Miracle.

Guest tubejack
  record marc said:
Zeker, de Maggies waren geen probleem voor de Atma's.

Een uitzonderlijk mooie OTL.

Wat vinden jullie van OTL versterkers ?

De Graaf GM20 (OTL) wordt nogal eens aangeboden. Ik heb begrepen dat OTL's veel meer onderhoud (afstellen, inregelen, vaak nieuwe buizen) vergen dat de traditionelen (KT88, EL34 etc..)

Mooi, maar

ik praat voor m'n beurt. Tubejack kan het vast beter uitleggen.

De autobias modules zijn een perfecte oplossing voor de ruststroom, maar de inwendige weerstand automatisch on the fly laten bijregelen bestaat volgens mij niet.

Menno heeft een methode gevonden om de inwendige weerstand bij te regelen in de supertriode mode, maar dat gaat niet automatisch.

heater suppliers hebben er niets mee te maken.

Statische ruststroom geljk houden is nog geen gelijkloop van karakteristieken bij uitsturing.

Ook de Tent Labs bias supply kan dat niet (hoewel het met triodes beter gaat dan met tetrodes/penthodes waar je altijd hebt te maken met die schermroosterstroom).

Buizen matchen werkt misschien voor de eerste paar honderd uur, daarna gaan ze toch ook uit elkaar lopen.

Dat is onvermijdelijk, en wellicht maakt het deel uit van de charme/klank/karakter van een buizenversterker........

Niet te druk over maken zou ik zeggen, 1 of 2 % THD van lagere orde is doorgaans niet hoorbaar mits de even harmonischen de overhand hebben.

Bij een push pull versterker is dat wel lastig omdat die per definitie de even harmonischen uitmiddelt.

In dit verband zou ik heel bescheiden toch willen wijzen op de gunstige effecten van tegenkoppeling, MITS dat goed gedaan wordt.

Die is nog niet zo groot, ik heb er welgeteld 1 ingebouwd voor iemand tot dusver.

Het meet geweldig, en ik meen subjectief dat het laag er baat bij heeft (maar dat was een voor mij onbekende versterker die ik heel kort heb beluisterd hier).

Verder heb ik een eigenbrouwsel-biasautomaat in mijn eigen buizengebakkie zitten, meer wegens het gemak dan ivm. eventuele gehoormatige voordelen.

Ik heb dat destijds wel vergeleken met fixed bias en constateerde toen subjectief ook een betere laagcontrole.

Dat komt overeen met de uitleg hierover, de PP trafokern wordt minder permanent gemagnetiseerd door verschilstromen.

Binnen zeer kort ga ik met heel andere problemen worstelen: een UcD het karakter van mijn WK-buizenversterker mee proberen te geven.

Een uitdaging zonder weerga, maar ik heb de power (helaas?) nodig voor mijn nieuwe Maggies...............

Even ON TOPIC :rolleyes:

Zie ik niet iets over het hoofd ... :unsure:

Stom, stom, stom ... maar de Magnepans hebben (zoals de meeste magnepans, voor zover ik weet) een 4A zekering die de ribbon-tweeter beschermt.

Concluderend heeft het dus geen zin om een monster van een current-amplifier er op aan te sluiten, is het niet ??

Er wordt echter wel veelal reclame gemaakt voor deze monster-amps (o.a. ML, Krell, Musical Fidelity) die 20, 50 of wel 100A zouden kunnen leveren.

Zijn hier uberhaupt wel speakers tegen bestand ? Het lijkt me dat met deze waarden de meeste (spreek)spoelen cq filters in rook opgaan, of heb ik het mis ...

record marc said:
Even ON TOPIC :rolleyes:

Zie ik niet iets over het hoofd ... :unsure:

Stom, stom, stom ... maar de Magnepans hebben (zoals de meeste magnepans, voor zover ik weet) een 4A zekering die de ribbon-tweeter beschermt.

Concluderend heeft het dus geen zin om een monster van een current-amplifier er op aan te sluiten, is het niet ??

Er wordt echter wel veelal reclame gemaakt voor deze monster-amps (o.a. ML, Krell, Musical Fidelity) die 20, 50 of wel 100A zouden kunnen leveren.

Zijn hier uberhaupt wel speakers tegen bestand ? Het lijkt me dat met deze waarden de meeste (spreek)spoelen cq filters in rook opgaan, of heb ik het mis ...

Zo'n versterker zou die stroom misschien wel kunnen leveren (met nadruk op kunnen), maar de vraag is natuurlijk of hij dat ook doet. De hoeveelheid stroom die hij levert, is afhankelijk van z'n belasting (de speaker) en de spanning over die belasting (de uitgangsspanning van de versterker). Alleen bij volledig uitsturen van de versterker (volume op '10' zeg maar) en zware belastingen (lage impedanties) zal hij daadwerkelijk zo'n grote stroom leveren. Als je speakers niet onder de (pak 'm beet) 4 Ohm komen, en je niet altijd op volle oorlogssterkte luistert, dan valt het natuurlijk wel wat mee met die stroom. Bovendien, als je op normaal volume luistert, dan maakt het niet uit of je er nou zo'n zware versterker aan hangt of een lichtere. Ze zullen in die situatie beide evenveel stroom leveren, dus een zware versterker is niet gevaarlijker dan een lichte versterker. Een lichte versterker kan zelfs gevaarlijker zijn, als hij de gevraagde stroom niet kan leveren. Dan gaat ie 'clippen' (vervormen zeg maar) en daar kunnen je speakers ook niet goed tegen...

Wat Henrie zegt klopt exact, de versterker levert zoveel stroom als er word gevraagd.

Omdat de Maggies relatief vlak rond de 4....5 ohm lopen, is die stroom over de frequentie gezien redelijk gelijk, mits ze zouden worden gestuurd door een signaal met spectraal gelijk verdeelde energie (witte ruis).

Volgens de wet van Ohm zou je mogen stellen dat I*R = V, dus 4*4 = 16V(eff).

Vermogen P = V*I dus je zou in threorie 16*4 = 64 watt mogen loslaten op de tweetersectie.

Let op: de piekwaarde van die spanning ligt (wortel2) maal zo hoog, dus 22.5V.

Nu bevindt er zich in het hoge spectrum weinig energie vergeleken met het laag, dus die 64 watt ga je niet zomaar halen.

Volgens een berekening die ik eens ergens heb gezien zou de verhouding tussen laag- en hoog energie zo rond de 90/10% zitten voor de meeste muziek.

Die zekering zit er in als beveiliging voor de tweetersectie (of de ribbon). En bovendien klapt die er niet meteen bij 4A uit, dat duurt een tijd of de stroom moet tijdelijk veel groter zijn.

Het laag neemt het leeuwedeel van de energie tot zich, wat niet wegneemt dat er door de tweetersectie met filter in bepaalde gevallen best 4A (eff) kan lopen.

Over de filters zou ik me geen zorgen maken.

Ik heb oudere Maggies gehad met 1.5 en 2A zekeringen die ik zonder blikken of blozen aan een dikke versterker kon hangen, no problem.

Voordat die zekering doorgaat, loop je al met piepende oren rond of klapt het vlies tegen de magneten.

KT88 said:
Voordat die zekering doorgaat, loop je al met piepende oren rond of klapt het vlies tegen de magneten.

Bovendien kan een zekering van 4A wel meer aan dan 4A. Dat klinkt misschien raar (voor de leek), maar het is echt zo. Kijk bijvoorbeeld eens in deze datasheet (willekeurige 4A zekering; 'snel' type): http://www.littelfuse.com/data/en/Data_Sheets/235P.pdf. Op pagina 2 zie je een grafiek onder het kopje 'Average Time Current Curves'. Dat zijn de doorbrandkarakteristieken van deze serie zekeringen. Boven de grafiek wordt aangegeven welke curve bij welke nominale stroom van de zekering hoort.

De 4A-zekering (op 2 na meest rechter curve) brand pas door bij iets minder dan 5A, zeg 4,9A. Dat duurt bij dit type nog 10.000 seconden (ruim 2 uur en 46 minuten)... En dan is dit nog een snelle zekering... :rolleyes:

• 4 weeks later...
  KT88 said:
  tubejack said:
De combinatie electrostaten en buizenversterkers gaan niet altijd goed vanwege de lage dempingsfactor.

Hallo schat...... :D

Maggies zijn magnetostaten en geen electrostaten.

De impedantiecurve verloopt stukken vlakker en mag op de 4 ohms tap geen enkel probleem vormen.

Ik heb mijn 3.6 Maggies al een paar keer uitgeprobeerd op de 4-Ohm tap van mijn EAR 549 (200W/kanaal) en dat klonk dus stukken minder dan op de 8-Ohm, een beetje hol en dun. Ik heb trouwens al vaker in recensies gelezen dat het geluid op de 8-Ohm tap beter bleek te klinken dan op de 4 ook waren het laagohmige speakers, b.v. bij grote Audio Research eindbakken.

Trouwens zijn de zekeringen voor de ribbon tweeter niet 4A maar 2,5A. Ik heb ooit een ribbon gescheurd met te harde muziek, maar ja Jeff Beck live vraagt nogal wat inzet van mijn Maggies ...

Toen smolt wel de zekering maar mijn ribbon scheurde toch. Gelukkig kon ik met wat foto's en tips van lotgenoten op het Amerikaanse Planar Speaker Asylum de boel zonder kosten zelf repareren.

Als ik naar de Magnepan dealer was gegaan had ik eerst op speciale verpakkingen voor de tweeters moeten wachten, dan mochten ze niet per vliegtuig op transport dus minimaal zes weken zonder speakers plus 600 euro kosten.

Voor mijn Maggies had ik Martin Logan CLS IIz fullrange Elektrostaten, een van de mooiste geluiden die ik ooit uit speakers hoorde komen, wel met een flinke subwoofer dan. Maar ze speelden voor mij niet luid genoeg, groot orkest of live rock was niet overtuigend ...

Maar ook die klonken beter met 40W zelfbouw buizenmono's (4 maal EL34 per mono) dan met de beste transistoramp. In mijn geval een set Stax DA-M100, 100W class A. Met die dingen kon de verwarming zelfs in de winter uit.

De dempingsfactor speelt m.i. geen rol bij electrostaten want de folie weegt in feite niets (lichter dan de lucht eromheen) en staat meteen stil zonder signaal. En dat signaal doorloopt in de speaker nog een dikke trafo die wel erg goed moet zijn. Wel moet de versterker erg stabiel zijn omdat de ELS in het hoog net iets minder dan 2 Ohm impedantie heeft.

Maar goed ik ben absoluut geen techneut ...

record marc said:
Ik vraag dit omdat ik nieuwsgierig ben of zo'n amp mijn Magnepans (4 Ohm Imp.) kan aansturen.

Ik heb onlangs mijn Mono Bill KT88PP (28Watt klasse A, 50Watt AB) monoblokken aangesloten op een stel grote Maggies 1.6 van mijn vriend. Dat ging voortreffelijk, geen problemen met de aansturing en het ging behoorlijk hard...

Ik denk wel dat je inderdaad de 4Ohm aansluiting moet gebruiken.

Miracle. said:
(...) Een poort aan de achterkant heeft overigens wel als voordeel dat je geen fase en tijd correctie in het filter toe hoeft te passen.

Wordt ook met poorten aan de voorkant van speakers vaak niet gedaan, omdat het goedkoper is zonder, maar dat hoor je wel. Ik iig wel.

Beste Miracle,

Het komt me voor dat ik jouw oren tot dusverre niet op de juiste waarde heb geschat!

Alle elektronica is terug te voeren tot fysica. Dus:

dat een reflexpoort aan de achterkant zit, heeft als voordeel dat zijn ongewenste toch nog wat hogere frequenties-output wordt gedempt en gebroken en verstrooid, zodat die veel minder interfereert met de output van de woofer in hetzelfde frequentiebereik. Ja?

Overigens: fase = tijd.