priem2 Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 beste forumers. toen ik 2 weken geleden mijn researce begon naar een nieuwe luidspreker kwam werd mijn aandacht al snel door zelfbouw getrokken en dan met name de state of art. deze speaker is een beroemde zelfbouw speaker, miss wel de beroemste ook werd de speaker gelieft om zijn mooie warme lage bas. maar is deze speaker de moeite nog waard of is de speaker er totaal uit geconcureert door de moderne wetenschap. en de tweeters.. zijn die inmiddels vervangbaar door paar bijpassende varianten. ofterwel is het de moeite nog waard om deze speakers te bouwen want het trekt me wel aan omdat ik op dit moment als student meer tijd dan geld heb en een leuk project niet afsla als technikus ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen met mij probleem groeten pieter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Hoi Pieter, en welkom op dit forum. Ik ken het ontwerp waar je van schrijft niet, maar als het al oudere units betreft is daar vaak, maar niet altijd, wel wat beters voor ontwikkeld nu. Vooral op tweetergebied is er de laatste jaren heel wat gewonnen. Op woofergebied wat minder naar mijn mening, maar ook hier zijn uitzonderingen in te vinden. Je zou eens bij Speakerenco of Speakerland of vergelijkbare zaken rond kunnen kijken wat er voor jouw budget te vinden is. Ook een keer je vraag op Zelfbouwaudio stellen zal je wss verder brengen dan dat je hear komt. Groet, Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
priem2 Posted 21 januari 2009 Author Report Share Posted 21 januari 2009 het is een project van ene meneer atkinson deze had een speaker ontwerp in de eind jaren 70 ontworpen die een voor die tijd vrij goede akoestiek gaf hier wat meer info over dit ontwerp http://www.breem.nl/pgartikelen.htm#State-Of-The-Art de speakers die er in zaten waren een kef bd139, een kef b110, een wat tweeters zoals de kef T27. dit vind je trouwens ook op de site. de lage tonen waren uitermate goed de tweeters vielen wat tegen. de sites had ik aleen door gekeken maar het leuke van dit intwerk is dat je allleen een bouw tekening krijgt meer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Ik zou er niet aan beginnen. de units zijn niet meer via de reguliere kanalen te koop en sowieso technisch sterk achterhaald. En de kast is een nachtmerrie. Als je graag een TL wil bouwen zou ik bv aan AOS 100 denken. (een TDL kloon) http://www.aos-lautsprecher.de/ Maar er zijn natuurlijk meer moderne TL ontwerpen te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Onderschrijf Duck zijn mening. Ik ken het ontwerp en heb het ook gehoord. Voor die tijd een mooi ontwerp maar in zijn algemeenheid heden ten dage achterhaald. Heden ten dage zijn er veel mooiere TL ontwerpen met betere units. Veel eenvoudiger te bouwen en een veel beter klinkend resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
priem2 Posted 22 januari 2009 Author Report Share Posted 22 januari 2009 oke niet aan de SOTA beginnen dus maar het probleem is dat voor de sota was ik voor de units veel minder geld kwijt omdat ik ze veel 2e hands aangeboden worden. in totaal wil ik dus ook niet veel meer dan 300 per paar kwijt zijn. hebben jullie nog tips voor zelfbouw luidsprekers die in middels beter 2e hands te halen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
priem2 Posted 22 januari 2009 Author Report Share Posted 22 januari 2009 bovendien is mijn kamer niet zo groot en dat gaat de eerst komende tijd ook niet egt veranderen geloof ik aangezien ik nog lang niet klaar ben het gaat echt over kamers met 9 m2.... miss toch een klein stel boxen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Voor 300 per stuk had ik voorgesteld: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/tbtl.htm maar niet in een kamer van 9 m^2... Misschien een leuk 40 l gesloten systeem, van 2e hands onderdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Voor in een ruimte van 9M Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Voor in een ruimte van 9M Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 de speakers die er in zaten waren een kef bd139, een kef b110, een wat tweeters zoals de kef T27. dit vind je trouwens ook op de site. Da's dus met andere woorden een zelfgebouwde Kef Concerto ( aan de units te zien toch ) Ben er net Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Of ik kan je nog wel aan de bouwtekening + fiilter van zo'n Kef helpen (van de tijd dat Kef nog aan diy deed). Tenminste als je deze units makkelijk kunt vinden, anders zou ik er niet aan beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Beste Duck-Twacy, Kom je met het originele filter van de Concerto (DN12) niet meteen in een verschrikkelijk dilemma terecht? Raymond Cooke pleitte in die tijd voor componenten (en paste ze toe ook nog!) waarvan nu iedereen weet dat ze volstrekt inferieur zijn: elcaps in de midden- en hoogsectie, dundradige ferrietkernspoelen in de laagsectie, enz. En dat allemaal op een printje met te dunne stroombanen. Laatst nog eens een paartje Concerto beluisterd. 't Leek wel alsof ze achter in de tuin (bij mij zo'n honderd meter) stonden te spelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Beste Duck-Twacy, Kom je met het originele filter van de Concerto (DN12) niet meteen in een verschrikkelijk dilemma terecht? Raymond Cooke pleitte in die tijd voor componenten (en paste ze toe ook nog!) waarvan nu iedereen weet dat ze volstrekt inferieur zijn: elcaps in de midden- en hoogsectie, dundradige ferrietkernspoelen in de laagsectie, enz. En dat allemaal op een printje met te dunne stroombanen. Laatst nog eens een paartje Concerto beluisterd. 't Leek wel alsof ze achter in de tuin (bij mij zo'n honderd meter) stonden te spelen... Hier heeft Spido wel een punt. Dat filter is totaal achterhaald. Heb destijds heel wat zelfbouwontwerpen gehoord op basis van dat filter en units. Thuis nog een paar originele concerto's staan in m'n hobbykamer. Ik vrees dat de destijds gebruikte units B110 B139 en T27 vandaag ook niet meer meekunnen Achter in de tuin spelen vind ik wat overdreven, maar op analytisch gebied hebben ze inderdaad tov moderne systemen geen vinger meer in de pap te brokken. Wat ik wel vind is dat ze heel aangenaam warm klinken en niet kritisch zijn. Kortom: voor hun tijd schitterende luidsprekers, maar vandaag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Hier heeft Spido wel een punt. Dat filter is totaal achterhaald. Heb destijds heel wat zelfbouwontwerpen gehoord op basis van dat filter en units. Thuis nog een paar originele concerto's staan in m'n hobbykamer. Ik vrees dat de destijds gebruikte units B110 B139 en T27 vandaag ook niet meer meekunnen Achter in de tuin spelen vind ik wat overdreven, maar op analytisch gebied hebben ze inderdaad tov moderne systemen geen vinger meer in de pap te brokken. Wat ik wel vind is dat ze heel aangenaam warm klinken en niet kritisch zijn. Kortom: voor hun tijd schitterende luidsprekers, maar vandaag... De B139 en B110 kunnen zeker nog wel mee en zijn zeker analytisch klinkend te krijgen MITS naar behoren ingezet en behandeld. En je moet ze niet over de kling jagen door ze te hard te willen laten spelen, de power handling is niet hoog van deze speakers. In dat opzicht zijn er vandaag de dag een stuk betere units te krijgen. Maar dat het niet mooi en analytisch zou kunnen klinken doet ze echt te kort. De T27 kan idd heden ten dage niet meer echt mee komen klankmatig, heb dat eigenlijk altijd al een matig ding gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Hier heeft Spido wel een punt. Dat filter is totaal achterhaald. Heb destijds heel wat zelfbouwontwerpen gehoord op basis van dat filter en units. Thuis nog een paar originele concerto's staan in m'n hobbykamer. Ik vrees dat de destijds gebruikte units B110 B139 en T27 vandaag ook niet meer meekunnen Achter in de tuin spelen vind ik wat overdreven, maar op analytisch gebied hebben ze inderdaad tov moderne systemen geen vinger meer in de pap te brokken. Wat ik wel vind is dat ze heel aangenaam warm klinken en niet kritisch zijn. Kortom: voor hun tijd schitterende luidsprekers, maar vandaag... De B139 en B110 kunnen zeker nog wel mee en zijn zeker analytisch klinkend te krijgen MITS naar behoren ingezet en behandeld. En je moet ze niet over de kling jagen door ze te hard te willen laten spelen, de power handling is niet hoog van deze speakers. In dat opzicht zijn er vandaag de dag een stuk betere units te krijgen. Maar dat het niet mooi en analytisch zou kunnen klinken doet ze echt te kort. De T27 kan idd heden ten dage niet meer echt mee komen klankmatig, heb dat eigenlijk altijd al een matig ding gevonden. Op Ebay heb je momenten dat ze deze echt om je oren gooien. Misschien een leuk zelfbouwprojectje om de lente door te komen Lijkt een uitdaging om die dingen goed te krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
aaronboumans Posted 9 maart 2009 Report Share Posted 9 maart 2009 Misschien allang overbodig; ik heb de SOTA gebouwd (destijds gekocht bij Remo) en ook de Rogers Monitor (4 weg variant). Ik kan met hand op het hart zeggen dat het totaal niet meer voldoet aan deze tijd. Ik heb een redelijk aantal zelfbouwers(Vifa Basis en ook de '95 uitvoering(destijds tweedehands gekocht;600gulden ), scanspeak/peerless ontwerpen van 1999, scanspeak van 2002) gehad na die SOTA en die waren allemaal beter (in alle opzichten). Later heb ik nog wel andere gehad maar die zijn eerlijk gezegd niet vergelijkbaar (qua prijs). Zoals vele hier al zeiden;leuk voor die tijd maar voor nu gewoon echte prut.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 9 maart 2009 Report Share Posted 9 maart 2009 Misschien allang overbodig;ik heb de SOTA gebouwd (destijds gekocht bij Remo) en ook de Rogers Monitor (4 weg variant). Ik kan met hand op het hart zeggen dat het totaal niet meer voldoet aan deze tijd. Ik heb een redelijk aantal zelfbouwers(Vifa Basis en ook de '95 uitvoering(destijds tweedehands gekocht;600gulden ), scanspeak/peerless ontwerpen van 1999, scanspeak van 2002) gehad na die SOTA en die waren allemaal beter (in alle opzichten). Later heb ik nog wel andere gehad maar die zijn eerlijk gezegd niet vergelijkbaar (qua prijs). Zoals vele hier al zeiden;leuk voor die tijd maar voor nu gewoon echte prut.... Oei,oei pas op staks krijgen ie weer verlof van het "gesticht" en berg je dan maar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts