Matthias Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 Ik volg dit forum zo nu en dan al een tijdje en heb altijd met belangstelling de berichtjes en vragen gelezen (ja ja ik ben/was een van de lezers) maar ik zit nu zelf met een vraagje en wel over mijn cd speler de sphinx pj32. Op deze cd speler is het namelijk mogelijk de polariteit (??) in te stellen (+/-) wat volgens de handleiding vooral belangrijk bij externe digitale bronnen. Maar ik hoor ook verschil als ik de polariteit verander als de cd speler zelf speelt (dus geen externe bron), naar mijn idee geeft de '+' stand een lichte vervorming van de hoge tonen (vlakken af), de '-'stand klinkt natuurlijker maar ook net iets minder dynamisch. Mijn vraag is nu, wat houd dit polariteit gebeuren eigenlijk in en is er een stand waar die op moet staan als ik geen externe bron gebruik? Ik heb begrepen dat sommige mensen hier op het forum ervaring hebben met deze cd speler dus ik hoop dat iemand antwoord weet op deze vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor je antwoord krijgt van Audiopaul of Ome Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 Hoi, Matthias Deze polarity-change is een soort "reverse"-optie voor het aangeboden digitale signaal. Het gebeurt ook echt digitaal, dus nog v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 17 februari 2002 Author Report Share Posted 17 februari 2002 Bedankt alvast voor de snelle eerste reaktie, ik ben benieuwd naar het antwoord. De reden waarom ik eigenlijk met die polariteit ben gaan spelen is omdat het me opviel dat hoge tonen (vooral hoge vrouwen stemmen) nogal de neiging hadden te vervormen , en aangezien het polariteit gebeuren mij nooit duidelijk is geweest was ik benieuwd ofdat verandering ervan wat uitmaakte en dat doet het dus naar mij idee (wel gering maar hoorbaar). Maar ik ben dus benieuwd ofdat de vervorming veroorzaakt wordt door de verkeerde polariteit instelling of misschien een andere reden heeft. Ik wacht nog even in spanning af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 Die polariteitsknop is dat niet de schakelaar waarmee je de emphasis of de-emphasis instelt . In de beginteit van de cd was het nl niet mogelijk de cd op een normale manier te beschrijven. Een ouwe cd (uit de begintijd) moet dan in een bepaalde stand afgespeelt worden om het "goeie" geluid eruit te krijgen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar volgens mij heeft dat er mee te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 Net de manual doorgelezen, en daar staat hetzelfde als wat Audiopaul zegt. Het heeft niet veel met emphasis/de-emphasis te maken, maar juist met de polariteit van het aangeboden digitale signaal. P.S.: Naar mijn weten was dat emphasis/de-emphasis-verhaaltje toen ook iets met polariteit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 Geplaatst door sodejuu:Die polariteitsknop is dat niet de schakelaar waarmee je de emphasis of de-emphasis instelt . In de beginteit van de cd was het nl niet mogelijk de cd op een normale manier te beschrijven. Een ouwe cd (uit de begintijd) moet dan in een bepaalde stand afgespeelt worden om het "goeie" geluid eruit te krijgen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar volgens mij heeft dat er mee te maken. Hoi, Sodejuu Het is geen schakelaar, maar een optie in het Setupmenu, die je kunt bedienen met de afstandsbediening en bekijken in het display. Je kunt met deze optie digitaal de polarity van het signaal omzetten en dat kan dus vooral handig zijn bij het gebruik van externe bronnen. Ik heb zelf nooit verschillen waargenomen, maar ik kan me voorstellen dat dat bij gebruik van een externe bron w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 Ja, ik weet het intussen. Ik had weer eens eerst m'n bek open getrokken, voordat ik "wat onderzoek had gepleegt" . Na het lezen van de manual bleek het inderdaad om een instelling/optie van het apparaat te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 18 februari 2002 Author Report Share Posted 18 februari 2002 Ok ik geloof dat ik het begrijp (tot het technisch gedeelte dan) , audiopaul & connecties in iedergeval bedankt. Toch gek dat het verschil van ompoling niet echt veel uitmaakt op de muziek, ga het maar eens proberen met een externe digitale bron kijken wat voor effect dat heeft. Hoe bepaal ik trouwens ofdat de driver met de '+' naar voren gaat? Leuk dit soort instel mogelijkheden maar wat is juist, een van de redenen dat ik geen sony heb. Maar het blijft toch een feit dat de hoge tonen niet echt lekker doorkomen, misschien interlink? (nu mine-serpent, cinch) ga ik maar eens mee spelen want aangezien andere bronnen perfect spelen kan het niet echt aan andere schakels in de installatie liggen. Enne audiopaul leuke website ga misschien ook maar met een multi meter aan de slag, kijken dat ik daarmee mijn scherpe randjes kan verwijderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boy2 Posted 18 februari 2002 Report Share Posted 18 februari 2002 Hoi Matthias. Zelf heb ik ook net een nieuwe CD speler gekocht, en die kan het ook. In mijn handleiding staat: "De absolute fase van het analoge uitgangssignaal kan van positief naar negatief geschakeld worden. Afhankelijk van de opname (microfoons in of uit fase), kan wijziging aan de weergavekant een belangrijk stuk realisme aan het geluidsbeeld toevoegen." Hoe het precies werkt snap ik eerlijk gezegd ook niet, immers, je keert dan toch de fase van Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 18 februari 2002 Report Share Posted 18 februari 2002 Het veranderen van de absolute fase kan inderdaad verschil uitmaken. Bij de weergave van een explosie zullen de woofers eerst een uitslag naar buiten moeten maken. Als ze beide naar binnen bewegen staat de absolute fase niet goed ingesteld. Als de ene woofer naar binnen en de andere naar buiten beweegt ben je aan het knoeien. Je zou de goede fase-instelling kunnen bepalen door het impulsgedrag van de luidspreker te meten. Nu zijn er verschillende opname's die met inverse fase zijn opgenomen. Ik heb ooit een gerucht opgevangen dat Columbia dit een tijd heeft gedaan, maar of dit klopt weet ik niet. Het blijft experimenteren wat het best klinkt en in sommige gevallen hoor je helemaal geen verschil. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 februari 2002 Report Share Posted 18 februari 2002 Hallo forummers, Ik heb al jaren mijn cd collectie gemerkt; alle cd's die in tegenfase zijn opgenomen hebben bij mij een sticker op de hoes. Het is duidelijk hoorbaar of een opname in fase (+) of uit fase (-) is gemaakt; de ruimtelijkheid knapt het meest op bij de juiste fase, ook wordt het hoog minder agressief, bastonen zijn beter gedefinieerd en het geheel lijkt dynamischer. Ik heb zelf geen faseknop in het digitale domein(helaas) maar ik pool mijn speakeruitgangen op de eindversterker om. Dit fase fenomeen is een bekend verschijnsel en wordt ook wel absolute fase of absolute polariteit genoemd. Platenlabels zijn vaak erg consequent in hun opnames, ze nemen bijna (uitzondering bevestigd de regel) altijd op met dezelfde polariteit, hieronder staat een lijstje van de bekendste labels met hun "fasering". Fase 0 (of +): A&M Atlantic Audioquest Blue note chandos chesky chess columbia concord DCC jazz electra geffen grp harmonia mundi JVC-xrcd nonesuch opus 3 philips polydor reference recordings reprise sheffield lab Verve Fase 180 (of -): capitol clarity records deutsche grammophone EMI epic Impulse London MCA mercury living stereo motown pointblank polar RCA riverside ryko Sony Telarc Teldec Vanguard classics Vergin records Vox Warner bros WEA Probeer het maar eens uit! Het verschil tussen absolute fase is vooral goed te horen op muziekinstallaties met een hoge resolutie en zuiver faseverloop ( hiermee bedoel ik frequentie onderlinge fase, geen absoluute fase ). Soms duurt het even voordat je verschil opmerkt, soms is het meteen duidelijk. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn! Er is nog een maar: het is mogelijk dat een jullie versterkers of speakers de fase omdraait, in dat geval klopt mijn lijst niet meer, alles wat fase "+" heeft wordt dan "-" en andersom. Groeten, Stefan PS Deze lijst geldt alleen voor CD opnames, wat betreft platen heb ik geen ervaring........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 18 februari 2002 Report Share Posted 18 februari 2002 Da's een mooi lijstje, Stefan. Op mijn PJ32 staat Polarity meestal op de + en ik luister doorgaans naar artiesten van het eerste rijtje labels! Nu begrijp ik gelijk waarom de PJ32 altijd zo mooi klinkt! Hoe kom je aan dat lijstje? Gewoon op het gehoor samengesteld of geven de maatschappijen er ook info over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 18 februari 2002 Report Share Posted 18 februari 2002 Een mooi overzicht. Zo te zien zat ik er met Columbia helemaal naast. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 19 februari 2002 Author Report Share Posted 19 februari 2002 Zeker een mooi overzicht, had ik me er vanavond net van overtuigd dat chesky (en wat andere van de '+' lijst) op '-'toch beter klonken , en ik heb naar mijn weten de polariteit (+ en -) van mijn speakers en versterker toch goed aangesloten. Misschien dat die MIT gasten (MH-750 biwire kabels) weer eens een bedradings foutje gemaakt hebben . Zal eens de sony uitproberen geloof een van de weinigen die ik uit de '-' lijst heb. Voorlopig blijft mijn cd-speler nog even op de '-' staan. Met vriendelijke groet, Matthias Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 februari 2002 Report Share Posted 19 februari 2002 Geplaatst door Matthias:Zeker een mooi overzicht, had ik me er vanavond net van overtuigd dat chesky (en wat andere van de '+' lijst) op '-'toch beter klonken , en ik heb naar mijn weten de polariteit (+ en -) van mijn speakers en versterker toch goed aangesloten. Misschien dat die MIT gasten (MH-750 biwire kabels) weer eens een bedradings foutje gemaakt hebben . Zal eens de sony uitproberen geloof een van de weinigen die ik uit de '-' lijst heb. Voorlopig blijft mijn cd-speler nog even op de '-' staan. Met vriendelijke groet, Matthias Matthias, Wellicht draait je versterker of speaker de fase om De fase van electronica kan je testen met een oscilloscoop en test CD met speciaal testsignaal waarvan de onderste helft v. d. sinus onderdrukt of afgevlakt is. Deze meting laat precies zien waar de positive sinus naar toe wijst; boven of onder. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 februari 2002 Report Share Posted 21 februari 2002 Geplaatst door Audiopaul:Da's een mooi lijstje, Stefan. Op mijn PJ32 staat Polarity meestal op de + en ik luister doorgaans naar artiesten van het eerste rijtje labels! Nu begrijp ik gelijk waarom de PJ32 altijd zo mooi klinkt! Hoe kom je aan dat lijstje? Gewoon op het gehoor samengesteld of geven de maatschappijen er ook info over! Ik heb een Artikel uit de FI waarin dit verhaal besproken wordt, de auteur hed er ook een lijstje met labels bij staan, daarmee ben ik gaan testen en kon duidelijk de verschillen horen Als je eenmaal door hebt wat er in de klank veranderd heb je helemaal geen lijst meer nodig, luisteren naar beide polariteiten is dan voldoende. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 21 februari 2002 Report Share Posted 21 februari 2002 Geplaatst door Stefan: Ik heb een Artikel uit de FI waarin dit verhaal besproken wordt, de auteur hed er ook een lijstje met labels bij staan, daarmee ben ik gaan testen en kon duidelijk de verschillen horen Als je eenmaal door hebt wat er in de klank veranderd heb je helemaal geen lijst meer nodig, luisteren naar beide polariteiten is dan voldoende. Groeten, Zou je dat artikel voor mij onder de scanner willen leggen, Stefan? Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 21 februari 2002 Author Report Share Posted 21 februari 2002 Geplaatst door Stefan: Ik heb een Artikel uit de FI waarin dit verhaal besproken wordt, de auteur hed er ook een lijstje met labels bij staan, daarmee ben ik gaan testen en kon duidelijk de verschillen horen Als je eenmaal door hebt wat er in de klank veranderd heb je helemaal geen lijst meer nodig, luisteren naar beide polariteiten is dan voldoende. Groeten, Stefan ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil dat jij waarneemt ik ben er namelijk voor mezelf nog niet helemaal uit, de verkeerde polariteit vindt ik nog steeds beter klinken . Trouwens als je toch aan het scannen en mailen slaat zou je mij misschien dan ook een copietje kunnen sturen? Bijvoorbaad dank, Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 februari 2002 Report Share Posted 21 februari 2002 Is dit een onderwerp waarmee we ook kunnen spelen als we eens naar kabeltjes gaan luisteren ? Overigens wie heeft of weet een geschikte ruimte waar we eens kunnen spelen met dit soort ongein. NB. de importeur van Nirvana heeft zijn medewerking - onder enig voorbehoud - reeds toegezegd. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 21 februari 2002 Report Share Posted 21 februari 2002 Geplaatst door Jitze:Is dit een onderwerp waarmee we ook kunnen spelen als we eens naar kabeltjes gaan luisteren ? Wellicht een leuk idee! NB. de importeur van Nirvana heeft zijn medewerking - onder enig voorbehoud - reeds toegezegd. Groet Jitze Ah, da's leuk. Vraag dan gelijk even of Rick een bosje SL-Series meesleept! Dan hoef ik de mijne niet onder m'n speakers vandaan te sleutelen. M'n lieve vrouwtje heeft inmiddels z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 februari 2002 Report Share Posted 21 februari 2002 z?armen is dat een besmettelijke aandoening ? Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 22 februari 2002 Report Share Posted 22 februari 2002 Geplaatst door Matthias: Stefan ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil dat jij waarneemt ik ben er namelijk voor mezelf nog niet helemaal uit, de verkeerde polariteit vindt ik nog steeds beter klinken . Trouwens als je toch aan het scannen en mailen slaat zou je mij misschien dan ook een copietje kunnen sturen? Bijvoorbaad dank, Matthias. Matthias, Als jij de "verkeerde" polariteit beter vindt klinken is het voor 99% zeker dat je versterker of speaker de fase omdraait; waardoor je dus eigenlijk naar de "goede" polariteit luistert!!! Snappie? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 22 februari 2002 Report Share Posted 22 februari 2002 Beste Forum vrienden, Ik wil met alle plezier voor jullie het artikel scannen en e-mailen, maar als je het verschil in polariteit zonder dit artikel niet hoort heeft het geen enkele zin. Het artikel vertelt je alleen de achtergrond en die is in dit topic ook al uitgelegd. In de loop van de volgende week zal ik het verhaal in ieder geval scannen. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts