Jump to content

Polariteit op Sphinx pj32 CD speler

Matthias
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

Het artikel over absolute polariteit heb ik reeds gemailt naar alle betrokkenen behalve Matthias; wanneer je dit artikel wilt ontvangen geef dan even je e-mail adres, via het forum istie geblokkeerd.

Groeten,

• 1 month later...

Bij deze wil ik graag iedereen bedanken die meegedaan heeft aan deze discussie.

Ik heb inmiddels de twee stekkers van mij monoblokken opdezelfde manier in het stopcontact gestoken (die zaten dus eerst tegenover gesteld kwam ik achter :eek :) en nu kan ik duidelijk verschil waarnemen tussen de + en - fase, tevens komt het nu wel overeen met het lijstje van stefan. Hoe het precies kan weet ik niet (absolute fase van cd heeft geloof ik niks te maken met de manier van de stekker in stopcontact) maar het werkt :).

En inderdaad stefan ik was vergeten mijn email aan te zetten :rolleyes: , dat heb ik inmiddels verholpen dus als je het artikel nog ergens bij de hand hebt heb ik er nog steeds intresse in.

Groeten,

Matthias die zich afvraagd waarom niet alle cds in dezelfde fase zijn opgenomen...

Hai Stephan en rest,

Toch vraag ik me af of een opname nu geheel in fase of tegenfase is. De meesten opnamen zullen zijn samengesteld/gemixt uit muzieksignalen. Het ene signaal kan (zal?)dan volgens mij in fase zijn en de andere in tegenfase. In de studio letten ze volgens mij er echt niet op of alle signalen wel in fase of tegenfase zijn.

Gehoormatig zal je zeker gelijk hebben bij opnamen die met twee microfoons zijn gemaakt, bij de andere opnamen zal er sprake zijn van iets als een "overheersend" mzieksignaal en een "overheersende" fase.

Ik heb nog even bij de handleiding van mijn Conrad Johnson gekeken. Daar hebben ze het over een fase correct systeem als het aantal "inversions" even is. Bij een oneven aantal "inversions" moet je volgens de handleiding de luidsprekeraansluitingen omdraaien.

Ik heb een Chesky CD met een polariteitsproef. In alle eerlijkheid heb ik die nog nooit op deze versterker uitgeprobeerd - iets voor het weekeinde.

Hallo Carl,

Dat verhaal van Conrad Johnson klopt voor een deel; er zijn ook versterkertrappen die de fase niet omkeren (kathodevolgers om in het buizenjargon te blijven) en in transistorland bestaat zoiets als PNP- (Positief Negatief Positief) en NPN- (je raad het al!) transistoren, wanneer je deze op een bepaalde manier schakelt treedt er ook geen fasedraaiing op.

Het beste is om met een scoop en een test CD te kijken wat je positive pool op je luidsprekeruitgangen is.

Of luister gewoon naar een CD op de twee polariteiten, hoor je verschil; kies dan de betere, hoor je geen verschil; dan maakt het in jou geval niet uit ;)

Dat Platenlabels bij een opname verschillende polariteiten voor de verschillende microfoons hanteren komt in de praktijk maar zeer zelden voor, ze gebruiken namelijk allemaal dezelfde genormeerde connector (met vaste polariteit).

Het enige dat kan gebeuren is dat de versterkende elementen in de opnameketen een oneven aantal bevat; en daardoor draait de absolute fase van alle microfoons, en dus de gehele opname, om!

Het kan natuurlijk wel voorkomen dat bij verzamelplaten de verschillende nummers andere polariteit hebben.

Groeten,

Stefan ik heb je emailtje ontvangen harstikke bedankt hiervoor. Meeste wat er intstond bevestigde inderdaad wat ik ook gehoord had.

Vooral de verbetere ruimtelijkheid en iets minder scherp hoog zijn opvallend, kortom bij een aantal cd's is er weer een dimensie bij gekomen :). Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom er zo weinig cd spelers en versterkers zijn die voorzien zijn van een polariteit schakelaar.

Groeten,

Matthias.

Hallo Matthias,

Je kan je net zo goed afvragen waarom de gemiddelde audio electronica zo slecht klinkt voor de gevraagde prijs :rolleyes:

Het is commercieel gezien natuurlijk ingewikkelde materie, veel luisteraars horen geen verschil (dat komt meestal door de kwaliteit van de set, soms door de kwaliteit van de oortjes)

Ik vraag me af hoe veel marketing medewerkers in de audio industrie, het uberhaubt kan schelen wat het absolute kwaliteitsnivo is van de te verhandelen apparatuur.

Bij CD-spelers kan de fase makkelijk in het digitale domein omgeschakeld worden. Bij versterkers kan het alleen maar wanneer er differentiaal versterkertrappen gebruikt worden (gebalanceerd)

groeten,