Jump to content

ontkoppelen opamp

Mski
 Share

Recommended Posts

Ik heb in mijn CD6000 de NJM2114's vervangen door OPA627. Mooi geluid, warm en veel detail. Omdat ik de OPA627 mij soms iets te warm klinkt, heb ik recentelijk ook de OP275 geprobeerd, maar die is wat meer helder.

Nou lees ik op internet overal dat je die opamps moet ontkoppelen door een condensator over de + en de - van de opamp te plaatsen. Daardoor zou je het oscilleren tegen gaan (geen idee hoe dat klinkt of hoe je dat merkt) en zou de geluidskwaliteit toenemen.

Mijn vraag is welke condensatoren moet ik gebruiken voor de OPA627 en de OP275? Ik kom verschillende waarden tegen zoals 0,1 uF of 100 uF en daarvan zijn er verschillende uitvoeringen in het aantal volt (hoeveel dat moet zijn geeft niemand aan).

Voordat ik een definitieve keuze voor de OPA627 of de OP275 maak, wil ik eerst zeker weten dat ik het onderste uit de kan haal.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Alvast bedankt. Michiel

• 2 weeks later...
Nou lees ik op internet overal dat je die opamps moet ontkoppelen door een condensator over de + en de - van de opamp te plaatsen. Daardoor zou je het oscilleren tegen gaan (geen idee hoe dat klinkt of hoe je dat merkt) en zou de geluidskwaliteit toenemen.

Sowieso zou ik alle opamps lokaal ontkoppelen; het is bijna een ontwerpfout als dat al niet gedaan is.

Zeker bij een cd-speler.

Het als het kan zo dichtbij mogelijk bij de opamp geplaatst worden.

Ik zou een elco van 10uF of zo nemen, 4,7 is ook goed, bijv. Elna, 50V. De voedingslijnen zijn toch meestal iets van 15. Hoger is altijd beter.

Parallel daaraan een kleine (0,1 of nog kleiner MKC of MKP) of een nog kleinere styroflex.

De reden is dat de opamp in en vlak na de pulsen schone stroomreserves krijgt.

Lange voedingslijnen "pikken" HF op en dat verstoort de werking van de opamp.*)

De kleine styroflex of MKP voert dat weer af, daar is de elco weer minder geschikt voor.

Neem in geen geval goedkoop keramiek.

Succes,

*) de HF bedraagt soms wel millivolts, waardoor de opamp kan gaan clippen, wat je hoort als vervorming.

In ieder geval zullen de luidere passages beter klinken, opener, en het hoog zuiverder.

Laat je resultaten weten!

(ik heb hetzefde pad gevolgd)

Hoe heb ik dit topic over he hoofd kunnen zien? :confused:

Locale ontkoppeling, jawel. Maar dan wel goed.

Denk eraan dat er door die elco's een rimpelstroom(pje) loopt, dat beslist niet in de audio gnd. geinjecteerd mag worden.

Datzelfde geldt uiteraard voor eventuele bypass condensatoren.

Sommige opamps zien graag 10....22 uF per voedingslijn naar gnd, anderen hebben liever 100 nF......1 uF over plus en min.

Let er ook goed op welke elco/condensator je waar neerzet.

Alles klakkeloos voldouwen met Panasonic FC/FM of Black Gates is NIET de manier om iets te verbeteren.

En al helemaal niet door alle originele waarden met 100 te vermenigvuldigen zoals ik regelmatig tegenkom, ook bij de gerenommeerde modificatie-huizen. <_<

En bypassen doet het niet altijd even lekker. Soms is de Q te hoog, zodat je met een stukje printspoor als spoel een lekker opslingergedrag krijgt bij digitale rommel op de lijn.

Dat mag je dan weer dempen met een serieweerstandje, dus die hele dure low ESR elco heeft dan geen enkele zin.

Sanyo Oscon is ook een mooie keuze, maar dan in het digitale stuk (digitale plus van de DAC chip, dig. filter, receiver chip).

Philips/BC/Vishay 136 is ook erg mooi als je een allrounder zoekt.

Elna: behalve RE3 heb ik daar slechte ervaringen mee, wat levensduur betreft. OOK met Cerafine, Stargate en Silmic (I en II).

Nichicon Muse: erg mooi als je een bipolaire zoekt, en niet te gek duur.

Black Gates: niet meer leverbaar, maar ook daar heb ik teleurstellende resultaten met levensduur. Ook de WKZ ontkomt er niet aan.

Is een soort organische smup die ze gebruiken en dat gaat na een tijdje kennelijk zijn eigen gang.

Sanyo Oscon is stabieler wat dat betreft.

Zie verder voor specs als ESR, ESL, rimpelstroom vs. frequentie de databladen van de fabrikanten. Heel leerzaam.

Nog een woordje over opamps: ik ben zelf zeer te spreken over de LM4562/LME49720 als I/V converter in CD spelers en DACs.

Daarop volgend bijv. een OPA2132 of, als je dat liever ziet, een 2604.

Een 2107 is ook erg fraai trouwens, maar niet echt makkelijk te vinden (of ik zoek niet goed).

Hoe heb ik dit topic over he hoofd kunnen zien? :confused:

Locale ontkoppeling, jawel. Maar dan wel goed.

Denk eraan dat er door die elco's een rimpelstroom(pje) loopt, dat beslist niet in de audio gnd. geinjecteerd mag worden.

Datzelfde geldt uiteraard voor eventuele bypass condensatoren.

Sommige opamps zien graag 10....22 uF per voedingslijn naar gnd, anderen hebben liever 100 nF......1 uF over plus en min.

Let er ook goed op welke elco/condensator je waar neerzet.

Alles klakkeloos voldouwen met Panasonic FC/FM of Black Gates is NIET de manier om iets te verbeteren.

En al helemaal niet door alle originele waarden met 100 te vermenigvuldigen zoals ik regelmatig tegenkom, ook bij de gerenommeerde modificatie-huizen. <_<

En bypassen doet het niet altijd even lekker. Soms is de Q te hoog, zodat je met een stukje printspoor als spoel een lekker opslingergedrag krijgt bij digitale rommel op de lijn.

Dat mag je dan weer dempen met een serieweerstandje, dus die hele dure low ESR elco heeft dan geen enkele zin.

Sanyo Oscon is ook een mooie keuze, maar dan in het digitale stuk (digitale plus van de DAC chip, dig. filter, receiver chip).

Philips/BC/Vishay 136 is ook erg mooi als je een allrounder zoekt.

Elna: behalve RE3 heb ik daar slechte ervaringen mee, wat levensduur betreft. OOK met Cerafine, Stargate en Silmic (I en II).

Nichicon Muse: erg mooi als je een bipolaire zoekt, en niet te gek duur.

Black Gates: niet meer leverbaar, maar ook daar heb ik teleurstellende resultaten met levensduur. Ook de WKZ ontkomt er niet aan.

Is een soort organische smup die ze gebruiken en dat gaat na een tijdje kennelijk zijn eigen gang.

Sanyo Oscon is stabieler wat dat betreft.

Zie verder voor specs als ESR, ESL, rimpelstroom vs. frequentie de databladen van de fabrikanten. Heel leerzaam.

Nog een woordje over opamps: ik ben zelf zeer te spreken over de LM4562/LME49720 als I/V converter in CD spelers en DACs.

Daarop volgend bijv. een OPA2132 of, als je dat liever ziet, een 2604.

Een 2107 is ook erg fraai trouwens, maar niet echt makkelijk te vinden (of ik zoek niet goed).

In hoeverre is hier het een en ander meettechnisch aan te tonen? Hiermee bedoel ik op de uitgang van de versterker gemeten.

Ik ken mensen die zeggen dat er geen verschil te horen is tussen een elco en een kwaliteits condensator (ene J. Dekkers; tenzij er ook een duidelijk meettechnisch verschil is. Maar meestal maskeert het audiosignaal de vervorming...)

Guest kikkervisje
De 2107 (Burr Brown OPA2107) is inderdaad erg fraai. Ik heb er 6 in mijn cd speler gezet.

Ze zijn of slecht te vinden of prijzig. Te duur om veel van op voorraad te hebben en daardoor denk ik moeilijker te vinden. Maar ze zijn idd heel erg goed.

Is

De 2107 (Burr Brown OPA2107) is inderdaad erg fraai. Ik heb er 6 in mijn cd speler gezet.

Ze zijn of slecht te vinden of prijzig. Te duur om veel van op voorraad te hebben en daardoor denk ik moeilijker te vinden. Maar ze zijn idd heel erg goed.

Is

Ik heb in mijn CD6000 de NJM2114's vervangen door OPA627. Mooi geluid, warm en veel detail. Omdat ik de OPA627 mij soms iets te warm klinkt, heb ik recentelijk ook de OP275 geprobeerd, maar die is wat meer helder.

Mijn vraag is welke condensatoren moet ik gebruiken voor de OPA627 en de OP275? Ik kom verschillende waarden tegen zoals 0,1 uF of 100 uF en daarvan zijn er verschillende uitvoeringen in het aantal volt (hoeveel dat moet zijn geeft niemand aan).

Voordat ik een definitieve keuze voor de OPA627 of de OP275 maak, wil ik eerst zeker weten dat ik het onderste uit de kan haal.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Alvast bedankt. Michiel

Ik heb in datasheets voorbeelden gezien van 6u8 met parallel daaraan 100n. Wat heeft Marantz gebruikt voor de 2114's? Wellicht is er niets extra's nodig.

In hoeverre is hier het een en ander meettechnisch aan te tonen? Hiermee bedoel ik op de uitgang van de versterker gemeten.

Ik ken mensen die zeggen dat er geen verschil te horen is tussen een elco en een kwaliteits condensator (ene J. Dekkers; tenzij er ook een duidelijk meettechnisch verschil is. Maar meestal maskeert het audiosignaal de vervorming...)

Het digitale gereutel op voedingslijnen is prima te meten.

Dat kan soms teruglopen van -80 tot onder de -120 dB met de juiste maatregelen.

Beschouw e.e.a. ook eens buiten het lab, in een omgeving met interfacing naar andere apparaten, kabels en omgevings-storing........

-80 op je analoge gnd, en dat naar een gevoelige differenti

Beschouw e.e.a. ook eens buiten het lab, in een omgeving met interfacing naar andere apparaten, kabels en omgevings-storing........

Dit beantwoord niet de vraag. Wat is er op de analoge uitgang te meten?

Overigens hoef je niet bang te zijn voor koppelcondensatoren. Hiervan is de vervorming zo laag dat het niet te horen is volgens de technici.

RF rubbish.

Dat doet op zich, los op tafel, niets, maar kan in een systeem wel kwaad aanrichten.

Vandaar mijn opmerking dat je een speler nooit op zichzelf moet bekijken, maar in het gehele systeem.

De opmerking over de koppelaars laat ik voor jouw rekening.

Is

tja, koppelcondensatoren geven hoe dan ook versmering in het laag. Volgens mij is dat als volgt te verklaren: Hoe dichter de frequentie in de buurt van 0 Herz (=DC) komt, hoe minder een condensator dat signaal 'doorlaat'.

Bij koppelaars (bij elke condensator eigenlijk) gaat het, zuiver electronisch gezien, om de impedantie (wisselstroomweerstand) die de C laat zien.

Dat is, heel logisch, frequentieafhankelijk en is gelijk aan 1/(2*pi*f*C).

Maak je die C nu maar groot genoeg ten opzichte van de omringende impedanties, dan zou er geen probleem mogen zijn.

Een handig vuistregeltje voor Xc is 160000/(f*C) waarbij Xc in ohms, C in uF en f in Hz.

In een netwerkje met een serie R en een parallel C (of andersom) heb je 3 dB spanningsverlies als R gelijk is aan Xc. Resp. een laagdoorlaatfilter en hoogdoorlaatfilter.

Daaronder gaat de fase draaien, de spanning ijlt in de C meer na dan de stroom.

Er zijn allerlei andere dingen die nog meespelen, zoals di

tja, koppelcondensatoren geven hoe dan ook versmering in het laag. Volgens mij is dat als volgt te verklaren: Hoe dichter de frequentie in de buurt van 0 Herz (=DC) komt, hoe minder een condensator dat signaal 'doorlaat'.

Er staat een leuk artikel in de Elektor audio special (o.a.) daarover ;)

Er staat een leuk artikel in de Elektor audio special (o.a.) daarover ;)

Wat een onzin. Als je het kantelpunt van de c laag genoeg kiest (1- 5 Hz) zit je minimaal 2 oktaven beneden de 20Hz.

En 20 Hz kunnen we nog steeds verdomd slecht horen (gezien de gehoorkromme van het menselijk oor).

Puur theoretisch geleuter naar mijn idee.

Guest tubejack
Dit beantwoord niet de vraag. Wat is er op de analoge uitgang te meten?

Overigens hoef je niet bang te zijn voor koppelcondensatoren. Hiervan is de vervorming zo laag dat het niet te horen is volgens de technici.

Toch w

ik heb veel geprobeerd qua koppelcondensatoren, van simpel tot tuuttuut-duur. en het maakt veel uit. ook al was de duurste niet mijn smaak (en ik denk: echt minder klonk dan mijn voorkeur).

de zoektocht eindigde bij een Mundorf silver/gold/oil (parallel aan een Black Gate N - wie gaat die weer maken ....?). en dat is h

Guest tubejack
Kniperderknip ...Daarom loont het ook om betaalbaar spul te upgraden.

Zeker, ik doe dat regelmatig ;)

Of om als fabrikant SE versies van de mainstream spullen te introduceren. Een paar goede condensatoren erin en je kan 100 euro meer vragen....

Dat kan ook, al ben ik er al een tijdje achter dat je vaak beter kunt investeren in een beter ontwerp of uitgangstrafo.

Om je een idee te geven, mijn versterker heeft als koppel condensator gewoon een Siemens MKP zo'n blauw ding.

Het verschil tussen deze versterker die zilver in de uitgangstrafo's heeft

maar: als je een koppelcondensator kunt elimineren, dan is dat altijd beter. Natuurlijk moet er dan wel iets verzonnen zijn om DC component tegen te houden.

Ik heb er zelf niet teveel verstand van, maar zoals al genoemd, is een DC servo schakeling een betere keuze.

JK acoustics past dat standaard toe. Johan snapt ook niet waarom concurrenten nog C's in de signaalweg stoppen.

Wat een onzin. Als je het kantelpunt van de c laag genoeg kiest (1- 5 Hz) zit je minimaal 2 oktaven beneden de 20Hz.

En 20 Hz kunnen we nog steeds verdomd slecht horen (gezien de gehoorkromme van het menselijk oor).

Puur theoretisch geleuter naar mijn idee.

Zo, ben jij weer opgedoken? <_<