Jump to content

De bijkomende effecten van onze audio-hobby.

threshold
 Share

Recommended Posts

Over de negatieve consequenties is al veel geschreven, zoals een lege beurs en kwade buren, maar wat over de onbewuste voordelen van een leven als audiofiel?

Ik noem er een paar:

- Leren luisteren... Handig als je op het station een bericht over de (slechte) geluidsinstallatie kunt volgen;

- Je wordt in gezonde mate sceptisch over de voortgang van de techniek;

- Je wordt je bewust van de suggestieve werking van andere zintuigen (" Klinkt deze box nu beter omdat 'ie mooier is?");

- Je ontwikkelt je auditieve geheugen ("Zo heb ik het niet gehoord");

Zijn er nog meer plussen???

De audiotechniek bedoel je dan, neem ik aan? Dat is natuurlijk maar een heel klein deel van de techniek, dus deze conclusie kun je dan niet trekken, lijkt mij. Ik ben juist vooral sceptisch geworden over audiobladen, audiowinkels, luisterverslagen van audiofielen maar vooral audiofabrikanten. Ok, overal zijn uitzonderingen op, maar toch...

• Members
[...]

Ik heb van deze hobby mijn werk kunnen maken. Ben iedere dag als het ware fluitend bezig, kan op diverse shows staan met mijn producten, kom nu op het werk eigenlijk alleen nog maar met gelijkgezinden in aanraking, vind ik toch allemaal wel pluspunten...

Buiten deze pluspunten voor mij persoonlijk denk ik dat een persoon die deze hobby bezigd veel met muziek in de weer zal zijn. Muziek heeft als

[...]

Ik heb van deze hobby mijn werk kunnen maken. Ben iedere dag als het ware fluitend bezig, kan op diverse shows staan met mijn producten, kom nu op het werk eigenlijk alleen nog maar met gelijkgezinden in aanraking, vind ik toch allemaal wel pluspunten...

Buiten deze pluspunten voor mij persoonlijk denk ik dat een persoon die deze hobby bezigd veel met muziek in de weer zal zijn. Muziek heeft als

De audiotechniek bedoel je dan, neem ik aan? Dat is natuurlijk maar een heel klein deel van de techniek, dus deze conclusie kun je dan niet trekken, lijkt mij. Ik ben juist vooral sceptisch geworden over audiobladen, audiowinkels, luisterverslagen van audiofielen maar vooral audiofabrikanten. Ok, overal zijn uitzonderingen op, maar toch...

Inderdaad maar een klein deel van de techniek, maar je leert wel beter het wereldje van fabrikant naar eindgebruiker kennen als je je er zo mee bezig houdt. Elke keer worden nieuwe technieken als spectaculaire verbeteringen aangeprezen, maar als je de verschillen zelf ervaart dan valt het vaak tegen. Dit zie je ook wel in de autotechniek terug. Zoveel nieuws is er dan niet onder de zon.

Je leert wel tussen de regels doorlezen als je veel audiobladen doorspit. Daar kun je op andere vlakken ook wat aan hebben.

Ja, een auto heeft nog steeds 4 wielen en een stuur (een gewone personen auto dan). Maar dat er in de afgelopen 20 jaar op het gebied van autotechniek niet veel gebeurt is ... ???

;)

Inderdaad, niet echt veel, het is nog steeds dezelfde verbrandingsmotor, alleen wat zuiniger, de veiligheid is wat verbeterd, maar echte grote verschillen? Doorbraken? Dacht het niet.

Dit is ook de typische kritiek op veel autofabrikanten: ze innoveren te weinig. Ze willen alleen maar veel staal verkopen.

Ik persoonlijk vind niet dat auto's vooruit gaan.

Vind oude auto's vaak lekkerder rijden, meer 'feeling' met de auto.

Ik realiseer me dat lang niet alle mensen dat hebben... En dat het er niet toe doet bij Audio.

Sorry ;D.

Ja, een auto heeft nog steeds 4 wielen en een stuur (een gewone personen auto dan). Maar dat er in de afgelopen 20 jaar op het gebied van autotechniek niet veel gebeurt is ... ???

;)

Inderdaad, niet echt veel, het is nog steeds dezelfde verbrandingsmotor, alleen wat zuiniger, de veiligheid is wat verbeterd, maar echte grote verschillen? Doorbraken? Dacht het niet.

Dit is ook de typische kritiek op veel autofabrikanten: ze innoveren te weinig. Ze willen alleen maar veel staal verkopen.

Jij hebt zeker nooit eens gekeken naar het verschil in verbruik van een auto van 20 aar geleden en nu?

Voorbeeldje: Opel Record E2 2.0 had 110Pk en liep 1:9 als je het al haalde. Opel Vectra 2.0 heeft 155Pk en loopt op zijn gemak 1:14. Noem dat maar geen vooruitgang.

Daarbij is de Vectra tegenwoordig zelfs 150Kg zwaarder dan wat de Record was.

20 jaar geleden zag ik ook nog geen enkele hybride auto rijden, zoals de Toyota Prius en al helemaal geen electrische, zoals de Renauld Kangoo bijvoorbeeld.

Wil je meer van dit soort voorbeelden? Kan er een boek van vol schrijven hoor. ;)

Dat er de afgelopen 20 jaar weinig is gebeurd op audiogebied vind ik net zo'n gel.l als dat er niets is gebeurd in de autotechniek.

;)

Ik ben het voor een keer met Miracle eens. Als je alleen al kijkt naar de vlucht die dieselmotoren de laatste 10 jaar hebben gemaakt. Common rail, directe inspuiting (tegenwoordig ook bij benzinemotoren)... En wie had tien jaar geleden gedacht dat een auto met dieselmotor ooit de 24 uur van Le Mans zou kunnen winnen?

Verder zijn er heeeeeeel veel ontwikkelingen (geweest) op gebied van veiligheid. Als je ziet wat er met een moderne auto gebeurd bij een crash bij 50km/h en je vergelijkt dat met een op dezelfde manier gecrashte auto van 30 jaar geleden. Bovendien heb je tegenwoordig tig airbags in je auto, die ook nog een deel van de klap voor je opvangen. En dan heb ik het nog niet over actieve veiligheidssystemen als ABS of traction control, die een ongeluk kunnen helpen voorkomen, waar je dat vroeger helemaal zelf moest doen (en vaak niet kon)...

En er staat veel meer te wachten, met name elektrisch rijden. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 50% van het spitsverkeer woon-werk verkeer is en dat de afgelegde afstand gemiddeld 35 km is. Dat is dus gemakkelijk geheel elektrisch te doen.

In Nijmegen start dit jaar een proef met elektrische bestelwagens. Die hebben een actieradius van 150 km op 1 acculading. Voldoende voor een dag bezorgen.

Volledig elektrische auto's zijn duurder in aanschaf maar in gebruik veel goedkoper. Hebben vrijwel geen onderhoud nodig: Geen koppeling en geen versnellingsbak. En maximum koppel is beschikbaar in stilstand.

Het gaat dan wel niet over auto's (maar dat komt nog wel), Nieuwslicht afgelopen week (ongeveer halverwege): http://player.omroep.nl/?aflID=8713979

;)

Juist, dat bedoel ik met grote ontwikkelingen. Dan is er ook nog de nieuwe inductie-tram die zonder bovenleiding kan. De fabrikant zegt dat zelfs auto's zo kunnen rijden. Dan heb je alleen nog maar je accu nodig op wegen waar niet zo'n systeem is ingebouwd.

Als je oude filmpjes ziet over hoe men toen dacht dat de straten er na 2000 (of 1984 <_< ) uit zouden komen te zien, dan zie je vliegende auto's. Helaas zijn we nog niet zo ver, het zijn nog steeds die koekblikken op 4 wielen.

[...]

Juist, dat bedoel ik met grote ontwikkelingen. Dan is er ook nog de nieuwe inductie-tram die zonder bovenleiding kan. De fabrikant zegt dat zelfs auto's zo kunnen rijden. Dan heb je alleen nog maar je accu nodig op wegen waar niet zo'n systeem is ingebouwd.

Als je oude filmpjes ziet over hoe men toen dacht dat de straten er na 2000 (of 1984 <_< ) uit zouden komen te zien, dan zie je vliegende auto's. Helaas zijn we nog niet zo ver, het zijn nog steeds die koekblikken op 4 wielen.

Inductieaandrijving wordt toegepast in 'zweeftreinen'. De reden dat men dat op de openbare weg niet doet, is dat het ongelovelijk duur is. Je hebt nou eenmaal al een infrastructuur en die zal je helemaal moeten vervangen. Over die vliegende auto's hoeven we het toch niet te hebben, hoop ik? Zo ver zal het nooit komen, tenzij zoiets centraal geregeld kan worden, want als iedereen zomaar op eigen houtje in z'n vliegende auto kan stappen die hij zelf kan besturen, dan gaan er veel doden vallen. We hebben nu al moeite om links en rechts van ons te kijken. Als daar ook nog eens boven en onder bij komen, dan wordt het een puinhoop natuurlijk...

Het feit dat we nog altijd in een auto rijden met een chassis, 4 wielen, een verbrandingsmotor en een versnellingsbak wil nog niet zeggen dat er geen grote ontwikkelingen zijn geweest. Overigens heeft Top Gear een keer een zoektocht gemaakt naar de eerste auto die wat opbouw en bediening betreft gelijk is aan moderne auto's. Dat was niet een auto van het eerste uur, dus er zijn wel degelijk vele concepte geprobeerd. Het huidige concept bleek het beste/handigste...

[...]

Grote veranderingen ?

Ik dacht het niet.. Ok er is een hoop kabel voodoo bijgekomen maar of dat nou een grote winst is. Een pracht thorens model uit je jaren 85 (heb zelf de TD320) presteert ook vandaag de dag (gereviseerd) nog perfect. Ook zie ik veel oude luidsprekers die zeker nog goed mee kunnen ! Op versterkers is er nou ook niet zo veel veranderd. Je hebt een transistor of een buizenbak.

Maar bedenk je ook dat vooruitgang niet altijd beter hoeft te zijn (grote voorbeeld is de CD, terwijl je de lp al had). Het word allemaal gemakkelijker maar word het daar ook beter van. kijk ook naar bijvoorbeeld auto's o.k je hebt crouse contol, abs, traction control,climatecontrol (en er zijn nog veel meer van dat soort betuttelingen). Maar rijdt daardoor een oldtimer minder goed ?

Bijkomend effect van mijn audio hobby is dat je gewoon een voorsprong hebt op mensen met plastic rommel. Je hoort nou e maal veel meer ! en daar geniet ik van !

Grote veranderingen ?

Ik dacht het niet.. Ok er is een hoop kabel voodoo bijgekomen maar of dat nou een grote winst is. Een pracht thorens model uit je jaren 85 (heb zelf de TD320) presteert ook vandaag de dag (gereviseerd) nog perfect. Ook zie ik veel oude luidsprekers die zeker nog goed mee kunnen ! Op versterkers is er nou ook niet zo veel veranderd. Je hebt een transistor of een buizenbak.

Je vergeet dat er ook nog klasse D-versterkers (en aanverwanten) zijn. Dat is toch echt iets heel anders dan een lineaire versterker met transistors of buizen... Maar verder ben ik het wel met je eens. Op het digitale vlak na, is er niet veel schokkends gebeurd...

Maar bedenk je ook dat vooruitgang niet altijd beter hoeft te zijn (grote voorbeeld is de CD, terwijl je de lp al had). Het word allemaal gemakkelijker maar word het daar ook beter van. kijk ook naar bijvoorbeeld auto's o.k je hebt crouse contol, abs, traction control,climatecontrol (en er zijn nog veel meer van dat soort betuttelingen). Maar rijdt daardoor een oldtimer minder goed ?

Misschien rijdt ie wel beter! Maar die nieuwe technieken maken het er wel veiliger op (er zijn veel minder verkeersdoden/gewonden dan vroeger, ondanks dat er meer auto's op straat rijden) en een moderne auto is vrijwel zonder uitzondering comfortabeler dan een oude. Comfort zit in meer zaken dan alleen hoe een auto rijdt. Dingen als cruise control en climate control zijn comfortverhogende zaken. En daar zijn er nog veel meer van...

[...]

(...) er zijn veel minder verkeersdoden/gewonden dan vroeger(...)

Beste Henrie.

Elke verkeersdode maakt het verkeer veiliger!

Theoretisch misschien wel. Minder mensen, dus veiliger. Alleen gaan meestal niet de veroorzakers van verkeersongelukken dood, maar toevallige pasanten. Voetgangers en fietsers die door een dronken malloot omvergereden worden of zo...

Hoe bedoel je dat Spido?

Minder verkeer op de weg = veiliger, lijkt me, Bart.

Spido heeft vermoedelijk nog nooit een naaste in het verkeer verloren.

Jawel hoor. Z'n alterego 'Spiekerboer' is door een ongeluk met z'n Intruder om het leven gekomen. Althans, dat claimt ie... ;)

Hoe bedoel je dat Spido?

Minder verkeer op de weg = veiliger, lijkt me, Bart.

Spido heeft vermoedelijk nog nooit een naaste in het verkeer verloren.

Precies! Ik werd al meteen kwaad, maar dacht "laat ik niet te hard van stapel lopen".. :rolleyes: