Jump to content

Muziek versus apparatuur: Wat primeert?

polleke
 Share

Recommended Posts

Een vraagje dat ik me regelmatig stel wanneer ik door het forum heenlees:

Wat is het uiteindelijke doel van onze Hifi-hobby?

Houden we zoveel van muziek dat we met onze apparatuur het beste uit de weergave willen halen?

Of

Zijn we ongelooflijk geboeid door de kwaliteiten van de apparatuur zelf en bouwen we onze muziekcollectie op met als uiteindelijk doel de verheerlijking van het apparaat?

2 soorten muziekliefhebbers dus, muziekgeorienteerde en apparatuurliefhebbers.

Ik vind van mezelf dat ik een beetje tussen de 2 doorzwem. Ben verwoed verzamelaar van muziek, maar ook de technische kant boeit me.

Graag had ik eens geweten wat de andere forumleden boeit aan onze hobby.

In de 1e plaats absoluut muziekliefhebber, altijd geweest, zal altijd blijven.

Met de jaren, vele jaren :D , leer je meer over apparatuur en weergave en beleving enz enz

je hebt werk, hebt meer budget, je vindt het relevant om degelijke apparatuur te kopen ...

de muziek en de beleving blijven de essentie

zoektocht nr apparatuur en verbetering, is met ups en downs

Gr

Stef

MUZIEK en in mijn geval LP's !!

Toen ik voor het eerst een LP hoorde op een ECHT goede dt met een ECHT goede arm en ECHT goed element ....tjonge... wat een verschil was dat :rolleyes:

En vervolgens slaat ook het apparaat-virus toe. Hoe zou het klinken met die versterker en die speakers, enzovoort ...

... en voor je het weet ben je een aantal jaren verder, na de nodige apparaat wisselingen, met een prima set.

Ben geen apparatuur fetisjist. En geloof me, die zijn er !! Maar dat zijn in mijn ogen/oren geluidsliefhebbers i.p.v. muziekliefhebbers. Is op zich ook niks mis mee maar niet mijn ding.

Ik probeer wel de uitgaven in evenwicht te houden. Geef nog steeds meer uit aan muziek (software) dan aan apparatuur. :cool2:

p.s. voor de geinteresseerden: er is weer de jaarlijkse platenbeurs (ook CD's) volgende week in de RAI, zie:

http://www.recordplanet.nl/index_nl.php

Hartstochtelijk techneut, maar ook muziekliefhebber.

Ik ben daarbij ook nog muzikant en in het verleden opname/mastering engineer geweest.

De grootste uitdaging zit hem er voor mij in de vertaalslag te maken van luisterbeleving naar de techniek (als ontwerper/modificateur).

Daarnaast: een apparaat weer helemaal tiptop te krijgen op zo origineel mogelijke wijze (als reparateur/restaurateur).

Als muzikant: met meerderen iets tot stand brengen dat de som der delen overstijgt. Muziek uit het hart.

Als luisteraar: zo'n fijn mogelijke weergave te cre

Het hele apparaten wisselen gebeuren heb ik nooit echt gehad. Slechts heel kort (3 mnd) toen ik mijn huidige speakers kocht. Toen zijn er in korte tijd 3 versterkers doorheen gegaan waarvan de laatste er nu nog steeds staat. De set is nu al zo'n 3 jaar ongewijzigd. En ik zie hem de eerste jaren ook niet meer veranderen. Het is eigenlijk alleen maar muziek waar mijn budget aan op gaat.

Groeten...

Muziek gaat voorop.

Liefst een zo goed mogelijke opname op een zo goed mogelijke wijze weergegeven (in mijn oren dan...).

Zelfs van een bootleg of andere inferieure plaat/cd/mp3 kan ik ondanks de abominabele weergavekwaliteit toch kippevel krijgen.

Als de muziek me niet boeit kan de weergave nog zo perfect zijn, voor mij hoeft het niet.

Als de muziek me boeit probeer ik nogal eens meerdere uitvoeringen te bemachtigen om de fraaiste versie te vinden. Het medium maakt me daarbij niet uit.

Ik denk dat veel mensen hier toch wel in belangrijke mate genieten van de weergave van de muziek. Genieten van het wezen van de muziek kun je ook met een simpele radio. Je kan het vaak ook zien aan de verhouding tussen de waarde van de hardware ten opzichte van de software. Hierbij een voorbeeld waar die verhouding (naar mijn mening) aardig scheef is: http://www.aca.gr/pop_jyk.htm

Het rekje met cd's is in verhouding schamel in vergelijking met de omvang van de installatie.

Ik zit hier een beetje in het zelfde schuitje. O.k mijn set is niet extreem duur alleen als je het in verhouding tot muziek collectie steldt is het toch wel bespottelijk veel. Daarom maar besloten om ook nieuwe lp's + platen wasser in het budget opgenomen. Allemaal aangeschaft en ik moet zeggen ! Top heb je veel meer aan dan een componeje wat het maar een fractie beter maakt.

Ook bespeel ik sinds kort een instrument om het tij te keren (wil weer meer nadruk op de muziek) : Basgitaar (een Fender jazz 70's style) een leuke bas versterker (komt nog best aardig geluid uit voor 60euries). En ik beleef daar nu veel meer lol aan dan. Ik kan iedereen aanraden om een instrument de gaan bespelen (Was bij mij ook een zoektocht alleen heb toch een passend instrument gevonden)

Ik vind het wel een leuk topic. Wand het gevaar is dat de lol der op een geven moment vanaf gaat. Zelf heb ik ook een enorme upgrade dwang... ( met als gevolg dat er geen geld over is voor andere leuke dingen zoals uitgaan enz)

Wat is het uiteindelijke doel van onze Hifi-hobby?

Voor mij is het absoluut zoveel van muziek houden dat ik met apparatuur het beste uit de weergave willen halen.

Ik ga vrij regelmatig live muziek, liefst onversterkt, luisteren en probeer wat ik daar dan hoor zo dicht mogelijk te benaderen in mijn eigen omgeving.

Mvg. Miracle.

Och nogal wiedes. Primair gaat het om de muziek. Ik ga af en toe ook wel naar concerten of opera's, maar ben vooral graag thuis, en daar hoor ik ook liefst mooie muziek, op een aanvaardbare manier afgespeeld, op een gemakkelijke manier gekozen.

Ik zal nooit een kenner van apparatuur worden, zoals bv Miracle. Ik zal niet eeuwig blijven pielen aan de touwtjes en de spulletjes om alles nog weer net iets mooier te krijgen. Ben tegenwoordig z

muziek is nr 1. de emotie, het genot van het moois dat mensen kunnen maken. de meeste apparaten die ik heb zijn > 15 jaar oud, ik vind er zelf meer uithalen leuker dan nieuwe spullen kopen. en de autoradio kan me ook vreselijk blij maken als er iets moois speelt.

groet

Ik denk dat veel mensen hier toch wel in belangrijke mate genieten van de weergave van de muziek. Genieten van het wezen van de muziek kun je ook met een simpele radio. Je kan het vaak ook zien aan de verhouding tussen de waarde van de hardware ten opzichte van de software. Hierbij een voorbeeld waar die verhouding (naar mijn mening) aardig scheef is: http://www.aca.gr/pop_jyk.htm

Het rekje met cd's is in verhouding schamel in vergelijking met de omvang van de installatie.

Richard, effe verder kijken (of zie ik het niet goed :blink::cool2: ):

Dit hoort er volgens mij ook bij:

jyk11s.jpg

Ik vind het wel een leuk topic.

Vind ik ook :rolleyes:

Wand het gevaar is dat de lol der op een geven moment vanaf gaat. Zelf heb ik ook een enorme upgrade dwang... ( met als gevolg dat er geen geld over is voor de andere leuke dingen zoals uitgaan enz)
<_<

Bij brand gaan, na huisgenoten en huisdieren, in eerste instantie mijn LP's naar buiten.

Niet dat je die kans hebt, maar stel he...

Neemt niet weg dat ik tegen mensen die muziek via hun laptopluidsprekers luisteren altijd zeg "Als je op een goeie installatie de helft van die CD zou draaien, zou je nog er nog altijd meer van hebben gehoord dan als je 'm op je laptop helemaal draait".

Je mist teveel via een prutset. Muziekliefhebben zonder een goeie set is, naar mijn idee, met opzet muziek verkrachten.

Wanneer komt apparatuur om de hoek kijken?

De 1e keer dat je muziek ergens hoort op een mooie set of mooie draaitafel en dan begint apparatuur toch meer aandacht en centjes op te eisen.

Vroeger had ik geen flauw benul van al die merken, die ik nu trouwens ook niet goed ken, laat staa, hun klankkarakter.

een mens dacht dat het ophield bij de Marantz Technics Yamahas en Luxmannen van deze wereld ... tot enz ... ;)

Door dat je een gezin hebt, in mijn geval, en huisje af te betalen enz ... wordt het gegeven muziek, in zn ruimste betekenis, ook anders ingevuld dan dat ik een tiener of jonge twintiger was. Moest ik nu nog steeds alleen zijn, er ging meer geld naar het aankopen van muziek en mss ook gemakkelijker upgraden. Alleen is het mijn eigen verantwoordelijkheidI n een gezin hebben we samen verantwoordelijkheden. Waar ik vroeger soms 150 platen kocht per jaar en 150 concerten zag, is dit nu anders gewoon. Maar de passie van beleving blijft natuurlijk. En ja de meesten weten hear dat ik een luxe situatie heb met mijn vrouw ... :)

Muzikale groetjes

Stef

Muziek heeft bij mij de absolute voorkeur. Het hebben van een bovengemiddelde muziekinstallatie beschouw ik als een luxe die ik me gelukkig kan permitteren. Als ik echter minder geld te besteden had, zou ik er geen nacht van wakker liggen dat ik een mindere kwaliteit apparatuur in huis zou hebben.

Een goed liedje is op een wekkerradio nog steeds goed, terwijl slechte muziek op een goede installatie nog steeds slecht is.

Denk dat het een beetje van beide is. Het begon bij mij eerst bij apparatuur moet ik toegeven. Zat eerst de hele tijd met computers in de weer. Toen luisterde ik nog naar weird al en vond dit prachtig. Toen kreeg ik interesse voor de techniek achter audio. En bij mij is toen de muziek erbij gekomen (waarom zou je anders geld investeren) Sinds een jaar ben ik constant nieuwe nummers /'lp's aan het ontdekken. Blijft altijd een spannend gevoel als je een lp voor het eerst luistert. Nu ik sinds kort weer een instrument bespeel is de aandacht meer daar op gericht dan op hifi. Dat vind ik eigenlijk wel heel fijn (dan de upgrade dwang een beetje afneemt). Denk als ik e-maal in een band terecht kom dat dan mijn hifi gebeuren minimaliseert. Wand het leukste is nog zelf muziek maken (en zeker met basgitaar, dan heb je alles van beide werelden. (stroom en techniek + muziek)

Ik vind wel dat muziek en apparatuur samenhangen. Het stimuleert elkaar namelijk.... het een kan niet zonder het ander (zo is het bij mij)

Denk als ik e-maal in een band terecht kom dat dan mijn hifi gebeuren minimaliseert.

Alle muzikanten die ik ken hebben in mijn ogen maar vrij middelmatige setjes staan thuis.. Vind ik een beetje zonde eigenlijk, maar het lijkt ze minder te boeien. Wellicht gaan zij alleen maar voor de muziek :rolleyes:

Wat mij persoonlijk opvalt, is dat je meer van muziek en verschillende soorten muziek en artiesten leert houden wanneer ze op een goede manier worden weergegeven.

Mwah... dat weet ik niet hoor. Ik denk niet dat ik naar minder verschillende soorten muziek zou luisteren, als ik alleen nog maar een midisetje had. Ik heb toevallig vorige week zaterdag nog een midisetje gekocht, voor op m'n slaapkamer. Een Yamaha-setje. Daar komt, zeker voor de prijs van