stefk Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Denk als ik e-maal in een band terecht kom dat dan mijn hifi gebeuren minimaliseert. Alle muzikanten die ik ken hebben in mijn ogen maar vrij middelmatige setjes staan thuis.. Vind ik een beetje zonde eigenlijk, maar het lijkt ze minder te boeien. Wellicht gaan zij alleen maar voor de muziek Ze geven liever meer uit aan hun instrumenten en versterkers Bart Zo was het altijd bij mijn vrienden ... keuze tussen een Mesa Boogie footscitch, Vox 30, Gibson Les Paul, Thinline Telecaster, db drum ... je kent ze allemaal vel beter dan ik ... versus een versterkertje vr de hifi ... keuze was snel gemaakt hoor!! Veel plezier Bart mail mij eens ivm je favoriete bassisten van vroeger en nu Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Denk als ik e-maal in een band terecht kom dat dan mijn hifi gebeuren minimaliseert. Alle muzikanten die ik ken hebben in mijn ogen maar vrij middelmatige setjes staan thuis.. Vind ik een beetje zonde eigenlijk, maar het lijkt ze minder te boeien. Wellicht gaan zij alleen maar voor de muziek Ze geven liever meer uit aan hun instrumenten en versterkers Bart Tsja, dat ik daar niet zelf op gekomen ben.. Thanks Stef, helemaal waar "Oeh, ik heb een originele Danelectro uit 1967 gekocht, ik heb nu een Marshall Ab-Cd123" enz enz. Als je het hebt over apparatuurfetishisten OMG OMG Daaruit blijkt wel dat ik geen 'echte' muzikant ben, voor mij gaat het erom dat ik 'gewoon goede spullen' heb. Ook voor audio trouwens, maar daar ligt de lat een stuk hoger.. Zo was het altijd bij mijn vrienden ... keuze tussen een Mesa Boogie footscitch, Vox 30, Gibson Les Paul, Thinline Telecaster, db drum ... je kent ze allemaal vel beter dan ik ... versus een versterkertje vr de hifi ... keuze was snel gemaakt hoor!! Veel plezier Bart mail mij eens ivm je favoriete bassisten van vroeger en nu Gr Stef Okee, heb er al een paar genoteerd, maar ik laat het even bezinken anders vergeet ik er natuurlijk een paar Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Denk als ik e-maal in een band terecht kom dat dan mijn hifi gebeuren minimaliseert. Alle muzikanten die ik ken hebben in mijn ogen maar vrij middelmatige setjes staan thuis.. Vind ik een beetje zonde eigenlijk, maar het lijkt ze minder te boeien. Wellicht gaan zij alleen maar voor de muziek Ze geven liever meer uit aan hun instrumenten en versterkers Bart Tsja, dat ik daar niet zelf op gekomen ben.. Thanks Stef, helemaal waar "Oeh, ik heb een originele Danelectro uit 1967 gekocht, ik heb nu een Marshall Ab-Cd123" enz enz. Als je het hebt over apparatuurfetishisten OMG OMG Daaruit blijkt wel dat ik geen 'echte' muzikant ben, voor mij gaat het erom dat ik 'gewoon goede spullen' heb. Ook voor audio trouwens, maar daar ligt de lat een stuk hoger.. Zo was het altijd bij mijn vrienden ... keuze tussen een Mesa Boogie footscitch, Vox 30, Gibson Les Paul, Thinline Telecaster, db drum ... je kent ze allemaal vel beter dan ik ... versus een versterkertje vr de hifi ... keuze was snel gemaakt hoor!! Veel plezier Bart mail mij eens ivm je favoriete bassisten van vroeger en nu Gr Stef Okee, heb er al een paar genoteerd, maar ik laat het even bezinken anders vergeet ik er natuurlijk een paar Met muzikanten is het net zoals met hifi .... Je hoort ooit een klank en je vindt het wow. En dan vraag je met welke instrumenten ze spelen, zelf speel je nog niet zo goed, en ga je twijfelen over de investering van een Gibson SG, maar een echte doorzetter (in het leren spelen) en liefhebber koopt die uiteindelijk toch ... Zo gaat het met ons in de hifi ook! Ik beleef veel plezier aan mn Rega draaitafel maar ik weet dat er ooit een betere zal staan idem element Bart, ivm het lijstje ... zeg je ook uit welke groep ze komen Goodmorning trouwens Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Muziek en apparatuur vormen voor mij een onlosmakelijk koppel, hoewel de muziek wel onmisbaar is. Ik kan begrijpen dat mensen een kapitaal aan muziek hebben (lp, cd) en nauwelijks apparatuur. Andersom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Wat mij persoonlijk opvalt, is dat je meer van muziek en verschillende soorten muziek en artiesten leert houden wanneer ze op een goede manier worden weergegeven. Yep, middel tot een doel. Ik vind het trouwens wel opvallend om te lezen dat de meesten zichzelf in eerste instantie toch vooral als muziekliefhebber zien. En dat terwijl er hier eigenlijk nauwelijks iets gepost wordt op gebied van muziek. Wel gaat het regelmatig over de invloed van kabels, de verschillen tussen cd-spelers en hoe je je platenspeler nog weer ietsje beter kan maken... Just saying... Los van je kwantitatieve status (inclusief eindeloze aantallen reacties op 'overbodige' onderwerpen) is dit een hifi- en geen muziekforum. Tip: op musicmeter.nl gaat het alleen over muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Muziek is het uitgangspunt, althans voor mij, dat ik meer zeur over apparatuur en wat je daar mee kunt bereiken is domweg te wijten aan het verschijnsel dat muziek en emotie onlosmakelijk met elkander verbonden zijn, terwijl apparatuur en techniek rationele onderwerpen zijn waarover je heel wat gemakkelijker schrijft of zelfs maar spreekt. Hiervoor werd gesteld dat voor de emotie de apparatuur niet zo heel veel uitmaakt, in dit kader vallen ook de opmerkingen dat een goed nummer op een wekkerradio ook fantastisch kan zijn, toch denk ik dat de kwaliteit van de weergave zeker bepalend is voor het gemak waarmee je verleid wordt je over te geven aan de muziek en zo indirect aan de emotionele snaren raakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Ik vind het trouwens wel opvallend om te lezen dat de meesten zichzelf in eerste instantie toch vooral als muziekliefhebber zien. En dat terwijl er hier eigenlijk nauwelijks iets gepost wordt op gebied van muziek. Wel gaat het regelmatig over de invloed van kabels, de verschillen tussen cd-spelers en hoe je je platenspeler nog weer ietsje beter kan maken... Just saying... Los van je kwantitatieve status (inclusief eindeloze aantallen reacties op 'overbodige' onderwerpen) is dit een hifi- en geen muziekforum. Tip: op musicmeter.nl gaat het alleen over muziek. Ik weet wel dat dit een hifi-forum is. Maar aangezien iedereen hier stelt dat het in eerste instantie om muziek gaat en dat er zelfs van wekkerradio te genieten is, zolang je er maar een mooi nummer op hoort, dan vraag ik mij af waarom er dan zoveel onderwerpen zijn, die in feite over gelul in de marge gaan. Kabeltje A die niet ietsje beter dat geluidje laat horen dan kabeltje B. Allemaal prima hoor, maar dat heeft m.i. niet meer met muziek te maken. Dus ik vraag me af of het bij sommigen nog wel om de muziek gaat, of dat het vooral om de weergave gaat. Met dat laatste is niks mis overigens, maar ik vind het opvallend dat niemand dat noemt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 @HenrieHet probleem zit er volgens mij in dat men allerlei dingen door elkaar haalt en dat er d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Ik weet wel dat dit een hifi-forum is. Maar aangezien iedereen hier stelt dat het in eerste instantie om muziek gaat en dat er zelfs van wekkerradio te genieten is, zolang je er maar een mooi nummer op hoort, dan vraag ik mij af waarom er dan zoveel onderwerpen zijn, die in feite over gelul in de marge gaan. Kabeltje A die niet ietsje beter dat geluidje laat horen dan kabeltje B. Allemaal prima hoor, maar dat heeft m.i. niet meer met muziek te maken. Dus ik vraag me af of het bij sommigen nog wel om de muziek gaat, of dat het vooral om de weergave gaat. Met dat laatste is niks mis overigens, maar ik vind het opvallend dat niemand dat noemt... Interesse voor muziek is voorwaarde voor interesse in hi-fi. Iemand zonder interesse in het speuren naar en verzamelen van muziek is onmoglijk geinteresseerd in hi-fi (ik geef geen bal om autorijden dus koop een basic model, wel in fietsen dus sleutel aan een 'luxe' racer etc.). Bij interesse in (werking van) apparatuur gaat het dan onvermijdelijk en eindeloos over goed of slecht (believers vs believers), en wel of niet (wel- vs. non-believers). Als bijv. verandering van kabel het resultaat overtuigender maakt, is dat reden om meer/vaker muziek te luisteren en aan te schaffen. Of er te vaak of onnodig met apparatuur en varianten bezig wordt gehouden is een persoonlijk keuze en/of (uiteindelijk een) les, en staat los van het feit dat er ononderbroken belangstelling voor (nieuwe) muziek blijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Bij interesse in (werking van) apparatuur gaat het dan onvermijdelijk en eindeloos over goed of slecht (believers vs believers), en wel of niet (wel- vs. non-believers). Ik denk dat de zelfbouwers onder ons er toch net iets anders tegenaan kijken. Voor hen is het inderdaad een tweeledige hobby: het bouwen van spullen en het luisteren naar muziek. Ik heb het geluk dat ik van mijn hobbies mijn werk heb kunnen maken, eerder schreef ik al dat ik hartstochtelijk techneut ben maar ook hartstochtelijk van muziek kan genieten. Een duik met de soldeerbout in een apparaat of van de grond af iets nieuws opbouwen geeft mij enorme voldoening, omdat ik dat ook vanuit mijn hart doe. Daarom verveelt het ook nooit. Het wel/niet believers verhaal geloof ik wel, ik denk dat er uiteindelijk niet eens zoveel verschil zit tussen die 2 categori Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 ik denk dat beide categori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 25 januari 2009 Members Report Share Posted 25 januari 2009 Ik vind het trouwens wel opvallend om te lezen dat de meesten zichzelf in eerste instantie toch vooral als muziekliefhebber zien. En dat terwijl er hier eigenlijk nauwelijks iets gepost wordt op gebied van muziek. Wel gaat het regelmatig over de invloed van kabels, de verschillen tussen cd-spelers en hoe je je platenspeler nog weer ietsje beter kan maken... Just saying... En toch zou (zeker jij) moeten weten dat het ''wat staat er nu op'' draadje het grootste en meest bekeken topic is. Klik voor de gein een keer op het vakje ''reacties''... Dan haal de de grootste muziekliefhebbers er zo tussenuit. En wie staat daar pontificaal op nr 1? Juist, muziekvriend Henrie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 26 januari 2009 Author Report Share Posted 26 januari 2009 @ Henri: Dat er relatief weinig over muziek geschreven wordt lijkt me wel ergens logisch, het forum is in eerste plaats georienteerd richting Hifi apparatuur. Nochtans, wanneer het over muziek gaat, ( welke platen heb je onlangs gekocht etc. ) dan zie je wel dat de reacties die hierop volgen haast een oneindige stroom van informatie worden. (soms 33 pagina's en meer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 muziek interesseert mij geen barst. meest wat ik heb staan zijn chesky audiofiele test cd's staat wel rot muziek op maar dat klinkt als een klok. hoog is transparant, laag voelbaar en strak....en dan die plaatsing, die plaatsing jongens. daar doen we het toch voor. zonder al die mooie apparatuur is die muziek toch overbodig , kom op zeg. boeit niet wat je luistert als het maar realistisch klinkt. high end!!!. als dat geneuzel over emoties...bah. en dan die mensen die zogenaamde "luisterervaring "opdoen bij concerten....hou toch op! zo'n zaal vol mensen, alles vervormd en veel te hard via PA schreeuwbakken, als dat je referentie is kun je net zo goed een bose setje aanschaffen Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 26 januari 2009 Author Report Share Posted 26 januari 2009 @ m44: Dus in vergelijking: de lijn van een wagen doet er niet toe, Zolang de motor maar goed klinkt? Moet toch wel meer zijn dan dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Je hebt muziek (de stijl is afhankelijk van de voorkeur van de luisteraar) versus muziekbeleving (de emotionele betrokkenheid van de luisteraar door de mechanische weergave van muziek). Ik denk dat als de muziekbeleving vergroot wordt door een ander soort kabel voor de luisteraar, dat het zijn of haar eigen keuze is. Ik deel je analyse voor een groot deel. De muziek zelf is de basis, dat is de bron van zoals ik het zelf noem; de kick (geen verslaving zonder kick). Het verbeteren van de apparatuur doet je de kick herbeleven, een kick die was wegge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 @ m44: Dus in vergelijking: de lijn van een wagen doet er niet toe, Zolang de motor maar goed klinkt? Moet toch wel meer zijn dan dat? M44 had zijn [/ironisch aan] en [/ironisch uit] vergeten. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Mag ik hopen, anders zou het een patser zijn die alleen z'n audiofiele set upgraded en demonstreert Kort en bondig: Liever muziek via kutspeakers dan high end speakers die geen muziek draaien. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Mag ik hopen, anders zou het een patser zijn die alleen z'n audiofiele set upgraded en demonstreert Kort en bondig: Liever muziek via kutspeakers dan high end speakers die geen muziek draaien. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Ik had het meer over PC speakers enzo. Niet een set van het type "smaken verschillen". Ik vind Vintage Luxman en Tannoy (gekocht voor het geluid, niet omdat 't oud is ) nou niet echt 'kutset'. Momenteel trouwens IMF en Luxman, maar dat terzijde. Ik wissel nog wel eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 muziek interesseert mij geen barst. meest wat ik heb staan zijn chesky audiofiele test cd's staat wel rot muziek op maar dat klinkt als een klok. hoog is transparant, laag voelbaar en strak....en dan die plaatsing, die plaatsing jongens. daar doen we het toch voor. zonder al die mooie apparatuur is die muziek toch overbodig , kom op zeg. boeit niet wat je luistert als het maar realistisch klinkt. high end!!!. als dat geneuzel over emoties...bah. en dan die mensen die zogenaamde "luisterervaring "opdoen bij concerten....hou toch op! zo'n zaal vol mensen, alles vervormd en veel te hard via PA schreeuwbakken, als dat je referentie is kun je net zo goed een bose setje aanschaffen Het moet wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Een goed foto toestel maakt nog geen goede fotograaf. Dus een super set hoeft niet bestemd te zijn voor een muziek liefhebber. Terwijl het voorbeeld over die bose 301. Daat gaat het om. Die man geniet waarschijnlijk helemaal..... Tja en die plaatsing en diepte en M44, en stereo beeld HAHAHAHA Geef mijn maar een pseudo Buckler dan begint het genieten van zelf Ander Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 muziek interesseert mij geen barst. meest wat ik heb staan zijn chesky audiofiele test cd's staat wel rot muziek op maar dat klinkt als een klok. hoog is transparant, laag voelbaar en strak....en dan die plaatsing, die plaatsing jongens. daar doen we het toch voor. zonder al die mooie apparatuur is die muziek toch overbodig , kom op zeg. boeit niet wat je luistert als het maar realistisch klinkt. high end!!!. als dat geneuzel over emoties...bah. en dan die mensen die zogenaamde "luisterervaring "opdoen bij concerten....hou toch op! zo'n zaal vol mensen, alles vervormd en veel te hard via PA schreeuwbakken, als dat je referentie is kun je net zo goed een bose setje aanschaffen Het moet wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 stef....denk nu eens goed na. in welk topic kom je mij het meest tegen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts