Jump to content

1 kanaal langdurig belasten met een luidspreker

andromedaaudiodesign
 Share

Recommended Posts

Hier even een vraagje aan de elektronica onderlegden , als ik langdurig speakers test in een meetopstelling en hierbij maar 1 kanaal vd versterker belast (aangesloten) is dat dan schadelijk voor de betreffende versterker ,ik denk van niet, maar vraag het toch maar even?

gr :angry: hj :D

Niet als de versterker een transistorversterker is. Bij een buizengeval mag je geen onbelaste uitgang hebben.

Ben een leek op dit gebied, heb het ook maar gehoord, maar wel van een leverancier.

Marc :ph34r:

Klopt inderdaad, bij buizen nooit zonder belasting draaien.

Vrijwel alle moderne transistor/IC/klasse D versterkers vinden het geen probleem.

Waarom is dat? Ik ken het wel van stroombronnen, dat je die niet onbelast mag laten. Stroomtransformatoren bijvoorbeeld, die moet je kortsluiten (eventueel via een weerstand van een paar Ohm). Die kunnen zelfs ontploffen als je dat niet doet. Een spanningstransformator daarentegen mag je je juist niet kortsluiten omdat dat een spanningsbron is. Een versterker (buizen of transistor) is dat toch ook? Waarom mag je die dan niet onbelast laten draaien (in geval van buizen)?

Bedankt voor het antwoord ,"oppassen" met de Graaf dus .

Nog een vraagje ik ben bezig met een prototype basmodule ,dus een grote 11 inch woofer" behorend" bij de orion 2 weg ,stel ik plug deze gewoon parallel aan over 1 van de versterker luidspreker klemmen is dat dan evt schadelijk voor de Graaf (buizen) ,1 kanaal ziet hierbij een wat lagere impedantie dan de ander, beide luidsprekers zijn wel aangesloten.

gr :angry: hj :D

Een spanningstransformator daarentegen mag je je juist niet kortsluiten omdat dat een spanningsbron is. Een versterker (buizen of transistor) is dat toch ook? Waarom mag je die dan niet onbelast laten draaien (in geval van buizen)?

Dat heeft een praktische reden: door de zelfinductie van de primaire wikkeling(en) kan de spanning zonder belasting zo hoog opgeslingerd worden dat de isolatie van de trafo doorslaat (of de buis zelf).

Dat is gedeeltelijk tegen te gaan door enkele dioden in sper van de anode(s) eindbuizen naar ground te zetten, maar weinig fabrikanten doen dat.

Ik dacht gelezen te hebben over de klasse D versterkers van NuForce dat deze daar niet zo blij mee zijn. Aan staan zonder luidsprekers aan de uitgangen.

Dat is best mogelijk, ik heb geen ervaring met de Nuforce versterkers.

De Hypex, Coldamp en Powersoft modules hebben er geen problemen mee, van de ICE weet ik het niet omdat ik dat nooit geprobeerd heb.

Nog een vraagje ik ben bezig met een prototype basmodule ,dus een grote 11 inch woofer" behorend" bij de orion 2 weg ,stel ik plug deze gewoon parallel aan over 1 van de versterker luidspreker klemmen is dat dan evt schadelijk voor de Graaf (buizen) ,1 kanaal ziet hierbij een wat lagere impedantie dan de ander, beide luidsprekers zijn wel aangesloten.

Een OTL voelt zich niet prettig bij te lage belastingen, de GM200 ook niet. ;)

Beter een dikke belastingweerstand kopen of maken, dat is sowieso handig als je veel zelf sleutelt aan audio.

Een spanningstransformator daarentegen mag je je juist niet kortsluiten omdat dat een spanningsbron is. Een versterker (buizen of transistor) is dat toch ook? Waarom mag je die dan niet onbelast laten draaien (in geval van buizen)?

Dat heeft een praktische reden: door de zelfinductie van de primaire wikkeling(en) kan de spanning zonder belasting zo hoog opgeslingerd worden dat de isolatie van de trafo doorslaat (of de buis zelf).

Dat is gedeeltelijk tegen te gaan door enkele dioden in sper van de anode(s) eindbuizen naar ground te zetten, maar weinig fabrikanten doen dat.

Dus het ligt aan de uitgangstrafo van de versterker (per kanaal)? Toch apart, aangezien je trafo's (behalve stroomtrafo's) normaal gesproken best onbelast kunt laten draaien toch? Of geldt dat alleen in mijn werkgebied (energietechniek)? Daar is het zelfs wel zo verstandig om een trafo onbelast in te schakelen, om daarmee de inschakelstroom (en de duur daarvan) nog een beetje mee te beperken...

Een buis is feitelijk een stroombron, heeft een relatief hoge Ri maar altijd nog lager dan Zl-onbelast bij uitsturing.

Ga je nu die buis uitsturen zonder belasting, dan slingert de spanning op door de zelfinductie (hoge Zl) van de primaire.

Vrij simpel, want als er wel een belastingweerstand is dan wordt die gereflecteerd naar de primaire en kan de spanning niet zo hoog oplopen wegens de "demping" van de primaire.

Bij nettrafo's komt zoiets ook wel voor, vandaar het soms onberedeneerde "uitbranden" van een gelijkrichter.

De PIV van de diodes wordt soms overschreden ondanks dat ze berekend zijn op 2 (wortel2) maal Veff door dit effect.

Soms zie je een RC-netwerkje over de secundaire hoogspanningswikkeling van de nettrafo bij buizenversterkers om dit tegen te gaan.

Een buis is feitelijk een stroombron, heeft een relatief hoge Ri maar altijd nog lager dan Zl-onbelast bij uitsturing.

Ga je nu die buis uitsturen zonder belasting, dan slingert de spanning op door de zelfinductie (hoge Zl) van de primaire.

Vrij simpel, want als er wel een belastingweerstand is dan wordt die gereflecteerd naar de primaire en kan de spanning niet zo hoog oplopen wegens de "demping" van de primaire.

Duidelijk. Als je een stroombron niet belast, krijg je inderdaad hoge spanningen en kan de boel stuk gaan. Dat kom ik in mijn werk ook tegen, bij stroomtrafo's die worden gebruikt voor stroommeting t.b.v. beveiliging en (kWh-)meting. Daarbij worden ook altijd kortsluitklemmen gebruikt, zodat je de stroomtrafo kan kortsluiten als je 'm even niet wilt gebruiken (bijvoorbeeld als je het beveiligingsrelais wilt testen)...

Bij nettrafo's komt zoiets ook wel voor, vandaar het soms onberedeneerde "uitbranden" van een gelijkrichter.

De PIV van de diodes wordt soms overschreden ondanks dat ze berekend zijn op 2 (wortel2) maal Veff door dit effect.

Soms zie je een RC-netwerkje over de secundaire hoogspanningswikkeling van de nettrafo bij buizenversterkers om dit tegen te gaan.

Ik had het eigenlijk niet over nettrafo's van apparatuur. Ik ben meer van de grote jongens zeg maar :D

M7039%20OPPD%20NCPS%20345%20kV.JPG