henkes Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 deze topic heb ik eerder geopend in audio maar lijkt mij hier beter op zn plaats, vandaar dat ik hier verder ga. vandaag binnen gekregen 78 toeren naald maar na het spelen vind ik het geluid erg tegen vallen zoveel ruis had ik niet verwacht .is dit normaal of ligt het aan de platen ,of aan het afstellen van de arm , de naald valt wel mooi in de groef,heeft iemand een idee mischien s_k wel ,want jij heb dezelfde naald,ik hoor het graag.gr.henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Het kan zijn dat de afstelling niet correct is, of de aansluiting op de versterker, maar ik vermoed dat het hoofdzakelijk aan de platen ligt. Geen enkele gebruikte 78 toerenplaat heeft de tand des tijds in perfecte staat doorstaan. Helemaal ruisvrij zul je 't in ieder geval niet krijgen. Het is niet te vergelijken met een normale 33 toerenplaat. Het zou echter redelijk tot goed moeten kunnen klinken, mits de plaat in goed verzorgde staat is. Helaas merk je dat pas echt bij het draaien... Misschien kun je wat instelwaardes vermelden, zoals ingestelde naaldkracht, om verder te kunnen kijken wat er loos kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 24 januari 2009 Author Report Share Posted 24 januari 2009 hoi 1 ennalloor ik heb geen naalddruk meter ,ik speel mijn platen op een oude lenco l 75. mijn 33 toeren platen speelt hij wel heel goed af.ik kan met deze arm wel de naalddruk instellen.daar ga ik nog verder mee. de platen die ik heb zien er netjes uit ,maar dat zegt nog niks.denk ik.en ik gebruik een nad phono versterker en staat op mm ingesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Het is normaal dat 78 toerenplaten een sissend bijgeluid hebben. Dat is geen ruis (als in 'bandruis'), maar het materiaal van de plaat. Vergeet niet dat we het over de jaren '40 en '50 hebben. Ik heb een fragmentje gepost, een tijdje terug. Even zoeken... http://stijnkraft.ebenau.net/shared/muziek/riders.mp3 Daar is het. Dit is wel redelijk het 'gemiddelde' voor een 78 toeren plaat. Een 78 toeren platen verzamelaar zal dit een waardeloze plaat vinden, maar als ik deze vergelijk met mijn andere platen, zit hij qua klank en bijgeluiden redelijk in het midden. Ik heb betere, maar ook echt slechtere. Het gewicht van de arm staat hier op 2 gram. Element raadt 1,5 tot 2,5 aan. Vind hem zelf het lekkerst klinken op 2 gram. Ik neem aan dat je weet hoe je het gewicht van een arm afstelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 24 januari 2009 Author Report Share Posted 24 januari 2009 die site met muziek van 78 toerenplaat werkt niet jammer. de arm stel je toch door de gewichtjes te verstellen, alleen ik kan geen gewicht meeting doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Site werkt wel, waarschijnlijk weigert jouw browser direct afspelen. Klik maar met de rechtermuisknop op het linkje en kies 'opslaan als', dat werkt wel denk ik . Je draait aan het contragewicht totdat de arm 'zweeft' (dus horizontaal blijft hangen). Dan zet je de ring met cijfers op 0 gram (niet aan het contragewicht zelf draaien!). Vervolgens draai je het contragewicht, m Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 25 januari 2009 Author Report Share Posted 25 januari 2009 aha nu werkt hij wel ,dit klinkt veel beter dan dat van mij, ik ga straks gelijk aan de slag bedankt voor je uitleg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Hmm... Je hoort die ruis neem ik aan alleen als de naald op de plaat ligt en verdre niet? Dan ligt 't denk ik echt aan de platen . Als die op een slingergrammofoon zijn gedraaid met een iets botte naald, wordt het schellack keurig afgeslepen door de naald (je ziet echt stukjes wegvliegen). Dan gaan de platen heel scherp sissen. Edit: Wat ook nog kan is dat het element heel erg schreef onder de shell zit. Maar moet wel knap scheef zitten voor 't echt lawaai wil gaan maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 25 januari 2009 Author Report Share Posted 25 januari 2009 ja ik denk nu ook dat het aan de platen ligt .ik hoefde kwa afstelling niet veel te veranderen ,er is wel een lichte verbetering,maar nog niet acceptabel,ik heb een hele selectie 78 toeren platen over genomen van 1 persoon. zou eigenlijk dan met een plaat die elders goed afspeeld moeten testen.de naald zit er recht onder volgens mij ziet er goed uit. oja s_k er zitten 2 bruggetjes op de element ,als ik alle 4 de kabeltjes gebruik moeten dan deze bruggetjes eraf.henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 25 januari 2009 Author Report Share Posted 25 januari 2009 ik heb het net gevonden ik moet deze bruggetjes verwijderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Jup, ik heb gewoon drie kabeltjes aangesloten ;D. Krijg daar geen ruis van, wel brom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 31 januari 2009 Author Report Share Posted 31 januari 2009 Jup, ik heb gewoon drie kabeltjes aangesloten ;D.Krijg daar geen ruis van, wel brom. nee ik bedoel te zeggen dat er 2 bruggetjes op de element zitten voor mono en stereo .ik vroeg me af of als ik de bruggetjes er af haal ,dan alle 4 de kabeltje er op moeten en dat had ik later gevonden op het gebruikaanwijzijng.het ruis is er nog steeds heb nog geen tijd gehad om een 78 toeren [test] plaat aan te schaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Als je meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 1 februari 2009 Author Report Share Posted 1 februari 2009 deze platen heb ik van 1 persoon gekocht mischien afgespeeld op een slingergrammofoon ,wat jij vermoede.ik zal eens kijken of mij dat lukt vandaag een opname te posten .druk druk druk gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 deze platen heb ik van 1 persoon gekocht mischien afgespeeld op een slingergrammofoon ,wat jij vermoede.ik zal eens kijken of mij dat lukt vandaag een opname te posten .druk druk druk gr henkes ALS ze gespeeld zijn op een slingergrammofoon is het normaal dat ze als een gek 'sissen'. Als je van NL talig/accordeonspul houdt mag je voor een heel aardig prijsje wel een stapel van mij overnemen. Ik vind het vreselijke muziek, maar dan heb je in elk geval wat platen om te testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 1 februari 2009 Author Report Share Posted 1 februari 2009 bedankt voor je aanbod maar ik hou daar ook niet van .ik krijg binnen kort als het goed is een goeie 78 toeren plaat binnen.en als het dan nog niet naar mijn zin is zet ik het even opzij ,en ga verder met normale platen draaien voorlopig.volgend weekend heb ik mischien een geluids fragment van mijn 78 toerenplaat .gr.henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Slijtage van 78 toeren-platen is altijd veroorzaakt door de eerdere eigenaar. Schaam je er dus niet voor. Door t Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Gelukje: Ik had een (HELE GARE) 78 toeren plaat die ik op nam Ik pak 'm van het plateau En hij valt in twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Dan heppie nu minstens tw Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 17 februari 2009 Report Share Posted 17 februari 2009 euh 2/3e gare met een labeltje. en 1/3e gare zonder ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts