Jump to content

Zwart, diepte en ruimte...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik vroeg me zo maar af hoeveel mensen hier een werkelijk goed stereobeeld en goede klankbalans hebben.

 

Het laatste wat ik wil is een discussie over welke kreten je zoal niet kunt verzinnen. Het gaat dus meer over in hoeverre je set en opstelling laat horen wat er mogelijk is.

 

Een echt goed stereobeeld hoor ik n.l. pas sinds een jaar of 12. Daarvoor luisterde ik vaak naar muziek met een behoorlijk goede installatie, maar van een goed stereobeeld hoorde ik weinig. Anderen vertelden wel dat dit kon, maar thuis had ik in het beste geval een stem in het midden tussen de luidsprekers, maar verder plakte het toch behoorlijk aan de speakers vast. Tonaalklopte het gelukkig wel redelijk.

 

Bij een goede opname bestaat een goed stereobeeld uit, in de ruimte verdeelde stemmen en instrumenten. Je hoort eigenlijk niet waar de speakers staan. Het gaat zelfs zover dat die dingen redelijk nutteloos overkomen. Het geluid komt er tenslotte toch niet vandaan... :rolleyes:

 

Dan kan het zo zijn dat de grootte van de stem of instrument te "zien" is. Zien met je oren bedoel ik dan natuurlijk. Een percussieinstrumentje klinkt klein als een puntje uit de ruimte. Hieromheen zit niks. Dat noemt men dan het "zwarte" tussen de instrumenten. Andere instrumenten zoals een piano of orgel moeten afhankelijk van de afstand veel groter en soms zels beeldvullend overkomen.

 

In de breedte dienen dergelijke geluidskommetjes of kommen ook netjes naast elkaar te staan. of wat beter is, de instrumenten staan in de hoogte ook nog eens netjes verdeeld. Je hebt het helemaal goed voor elkaar wanneer de instrumenten ook nog in de diepte gestaffeld zijn. dat noemen we dan een driedimensionaal geluidsbeeld.

 

Bij sommige opnamen heb je zelfs het gevoel dat de muziek de ruimte vult. Je hoor dan de galm en uitklinken zelfs naast, boven en achter je.

 

Wanneer je dit allemaal voor elkaar hebt

Link to comment
Share on other sites

Hans, zoals je zelf al zegt. De piano moet breed klinken. Dus dat gaat in de eindmix al fout. Ik vind dat ook jammer.

 

Stereo en een goede kanaalscheiding dat valt voor mij nog wel te onderscheiden, maar diepteinformatie vind ik moeilijker op mijn set. Sommige sets die 'meer diepte' hebben hebben volgens mij juist last van fase/looptijd verschillen.

 

Uiteindelijk vind ik het correct weergeven het allerbelangrijkste. Timbre, dynamiek, snelheid.

En hoe dat dan moet, dat heb ik gisteren voor het eerst goed gehoord op mijn spullen, maar op andermans luidspreker. En jij hebt daarvan een aantal jaren geleden ook al een review geschreven.

 

Ik hoorde muziek en dat was schitterend. Dan hoor je, als alles klopt, geen kabel, geen versterker, of wat dan ook. Je hoort niet dat die er tussen zitten. Helemaal niets. Je hoort de muziek. Je bent erbij. Of ik dan diepte hoor valt me dan niet eens op. Ik zou het ook niet missen.

 

Als ik die spullen hier zou hebben, was ik klaar en ging ik lekker genieten van zoveel mogelijk muziek. Dan zie je me hier wellicht ineens ook weer minder terug want het 'zoeken naar het ultieme' is dan niet meer nodig.

Link to comment
Share on other sites

Er staat nogal wat in het openingstopic en ik geef daarom alleen antwoord op het laatste:
hoe ervaren jullie je eigen en eventueel ook andere sets...??

 

Thuis ben ik behoorlijk tevreden over het stereobeeld en de opmerking "de speakers zijn eigenlijk overbodig", dat herken ik vrij goed. Ik ben overigens wel tevredener over de breedte dan over de diepte van het plaatje. Het is in ieder geval zover dat ik zeer geniet van "het plaatje draaien", ik bij popmuziek toch redelijk vaak "van de bank af kom" en bij klassiek heel lang en aandachtig kan luisteren.

Minder tevreden ben ik met het klankkarakter want de monitors die ik heb zijn toch wat te donker. Dat compenseert weliswaar iets voor het afwezige allerlaagste laag (wat ik helemaal niet mis) maar, ondanks ik er al bijna 10 jaar mee leef, is dat toch iets wat niet klopt (maar ook niet zo hard knaagt). Vanwege het erg mooie plaatje van monitors neem ik ook wel wat voor lief.

Ook zijn de monitors mij niet 100% snel genoeg, ook daar zit nog ruimte voor verbetering.

 

Ik heb ze hear allemaal al wel eens beschreven, de sets die ik bij anderen beluisterd heb maar in het kort wat me zo direct te binnen schiet en wat mij toch als referentie is bij gebleven:

bij Zee verblufte mij "het concertzaalgevoel", Zijn prachtige Avalonspeakers zijn klassen beter dan mijn Chario-monitors

bij Jitze was "actie" het toverwoord. Buizen en hoorns en dan in de best denkbare combinatie. Snelheid & detail, eenn installatie die je volledig wakker schudt.

bij Hansko was het de mooie akoestiek en het plastische ruimtebeeld. Een holistisch plaatje met veel diepte

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

In je opening post schrijf je dat in het begin het geluid nogal aan de speakers plakte ...

 

Waar was dat aan te wijten?

 

Hoe heb je het opgelost?

 

Had je je "einddoel" sneller kunnen bereiken met hetgeen je nu weet maar pakweg 15j geleden nog niet wist?

 

Je zou mij enorm vooruit helpen met deze vraagjes Hans :)

 

Gr

Stef

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

In je opening post schrijf je dat in het begin het geluid nogal aan de speakers plakte ...

 

Waar was dat aan te wijten?

 

Hoe heb je het opgelost?

 

Had je je "einddoel" sneller kunnen bereiken met hetgeen je nu weet maar pakweg 15j geleden nog niet wist?

 

Je zou mij enorm vooruit helpen met deze vraagjes Hans :)

 

Gr

Stef

 

In het begin is nogal rekbaar... zeg maar van 1965 - 1995... :huh:

In die tijd draaide ik met verschillende installaties maar kwam niet verder dan "een aardig geluid".

Dit op 't laatst met B&W DM2a op Quad 405 met Hawk pre en goedkope Sony CD speler.

Als bekabeling dropveters.

 

In 1995 verhuisden we naar ons huidige huis, de kinderen waren alweer wat groter en het hifivirus begon weer te kriebelen.

In die tijd begon m'n broer ook met de ontwikkeling van de eerste prototype van wat later Array zou worden.

In zijn luisterruimte heb ik toen voor het eerst gehoord dat er meer is dan "een aardig geluid".

Zeg maar dat m'n mond open viel van verbazing.

 

Een collega van m'n broer speelde met Infinity Kappa 9ns op toen nog Adcom.

Die collega zou later z'n partner in Array worden.

Ook daar hoorde ik dus een stereobeeld wat klopte.. maar muziek was er pas later. ;)

 

Toen ik ook een paar Infinity 9ns tegenkwam starte de hobby voor mij pas echt opnieuw.

En na veel proberen (o.a. met hulp van beide heren Array), kwam er geleidelijk aan een steeds beter geluid.

 

Het is dus niet aan

Link to comment
Share on other sites

Dieptebeeld en hoogte , breedte staat of valt naar mijn mening grotendeels met de kwaliteit vd serie seriecondensator voor de tweeter en verdere afstemming vh filter uiteraard en met het doods zijn vd kast ,naarmate een kast minder resonaties absorbeert en tegelijkertijd stijf is zal het geluid beter vd kast komen , ik ben nu al een tijd bezig met kasten die onwijs vanbinnen en aan de voorkant zijn verstevigd , en je hoort dan dat het "niet meedoen vd speakers gevoel" wat hierboven al beschreven is nogmaals flink toeneemt ook het fulrange zijn vd speaker helpt mee aan het echtheidsgevoel is mijn idee , als een speaker daadwerkelijk lager gaat en veel lucht verplaatst word dat daadwerkelijk als meer" live " ervaren.

 

Ook vind ik dat analoge plaatweergave ruimtelijker "meer 3 D " is dan CD .

 

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

Dieptebeeld en hoogte , breedte staat of valt naar mijn mening grotendeels met de kwaliteit vd serie seriecondensator voor de tweeter en verdere afstemming vh filter uiteraard en met het doods zijn vd kast ,naarmate een kast minder resonaties absorbeert en tegelijkertijd stijf is zal het geluid beter vd kast komen , ik ben nu al een tijd bezig met kasten die onwijs vanbinnen en aan de voorkant zijn verstevigd , en je hoort dan dat het "niet meedoen vd speakers gevoel" wat hierboven al beschreven is nogmaals flink toeneemt ook het fulrange zijn vd speaker helpt mee aan het echtheidsgevoel is mijn idee , als een speaker daadwerkelijk lager gaat en veel lucht verplaatst word dat daadwerkelijk als meer" live " ervaren.

 

Ook vind ik dat analoge plaatweergave ruimtelijker "meer 3 D " is dan CD .

 

gr :angry: hj :D

 

Uit dezelfde B&W DM2a's kan ik nu w

Link to comment
Share on other sites

Ook vind ik dat analoge plaatweergave ruimtelijker "meer 3 D " is dan CD .

 

gr :angry: hj :D

Dat hoeft niet, ik heb cd's die veel ruimtelijker klinken dan plaat en heb ook platen die ruimtelijker klinken dan cd.

Ik ben een vinyl liefhebber maar zou mijn cd speler niet willen missen.

vinyl is niet altijd en pers

Link to comment
Share on other sites

Hoi

 

heel herkenbaar allemaal.

ik moet zeggen dat ik in het verhaal toch nog iets mis.

en dat is emotie.

 

De laatste tijd hier erg veel vooruitgang geboekt.

met name op dit punt.

behalve de bas weergave ben ik hier behoorlijk in mijn nopjes , zullen we maar zeggen.

 

Deze week weer een stap gemaakt in de goede richting.

Hoe dit is en of dit ook hoorbaar is voor een ander weet ik niet.

maar het gaat gepaart met het verdwijnen van alles en alleen de muziek en de emotie blijven dan over.

De weergave van de bas is dan niet meer belangrijk.

Daar luister je dan ook niet meer naar.

Sterker nog ik heb het gevoel die paar sec , niet meer te luisteren.

Het is iets geks wat ik nog niet altijd heb, maar als het ineens gebeurt ben ik weer afgeleid.

Want ik probeer er dan weer naar te luisteren en dan is het weg.

Het is een ruimtelijkheid die mijn set die toch al veel emoie en ruitelijkheid laat horen. ver voorbij schiet.

Ik heb dan de neiging om om me heen te kijken naar het geluid wat om me heen slaat.

Helaas is het dan weer weg.

 

gr ezo

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Volgens mij is het goed wanneer je, je niet meer druk maakt over dergelijke kreten.

Ik heb regelmatig het gevoel dat ik geheel door de muziek word gegrepen.

Heerlijk gevoel, ik hou ik tijd over voor zoveel andere mooie dingen.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is het goed wanneer je, je niet meer druk maakt over dergelijke kreten.

Ik heb regelmatig het gevoel dat ik geheel door de muziek word gegrepen.

Heerlijk gevoel, ik hou ik tijd over voor zoveel andere mooie dingen.

 

Hier kan ik het 100% mee eens zijn.

Momenteel is die status wat verstoord wegens een voor mij ietwat verkeerde speakerkeuze maar daar wordt aan gewerkt.

Link to comment
Share on other sites

Dieptebeeld en hoogte , breedte staat of valt naar mijn mening grotendeels met de kwaliteit vd serie seriecondensator voor de tweeter en verdere afstemming vh filter uiteraard en met het doods zijn vd kast

Oh ja vast en dan maakt het zeker niet meer uit of je een Meuktech cd-speler en versterker ervoor hebt hangen en in een badkamer muziek zit te luisteren?

Specialisme maakt blind voor wat er allemaal nog meer nodig is voor kwaliteitsweergave, dat is evident.

Het antwoord toont aan dat de weg van een holistische benadering van de hobby nog niet is ingeslagen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Maar hoe komt het dan dat jullie beiden veelposters op dit en andere fora zijn :confused:

Simpel, wat is er mooier dan een ander deelgenoot te maken van je eigen geluk.

Link to comment
Share on other sites

Omdat de veranderingen op speakergebied bij mij om de tien jaar gebeurd zijn, is mij opgevallen dat de laatste 15(?) jaar er bij de ontwikkeling van luidsprekers steeds meer aandacht is gekomen voor ruimtelijke weergave. Ik herinner me van 25 jaar terug dat B&W in het algemeen een goed stereobeeld wordt toegeschreven, dat ligt nu wel iets anders.

Ik denk zelf dat door het gebruik van de computer voor het brekenen van de wisselfilters het bereiken van een vlakke frequentiekarakteristiek niet meer de kunst was. Daardoor moest het verschil tussen de type luidsprekers gemaakt worden op andere punten bijvoorbeeld door een betere stereo (ruimtelijke) weergave. Dit gecombineerd met de ontwikkeling van steeds betere tweeters en andere fabricagemethodes voor de behuizingen maakten dat ook mogelijk.

Toch zie ik nog steeds verschillen tussen verschillende merken. Ik noem als voorbeeld Avalon (ruimtelijkheid) en Klipsch (dynamiek). De keuze zal altijd heel persoonlijk zijn.

In bijna elke prijsklasse kan je deze verschillen herkennen. Ongeveer een half jaar terug heeft mijn geesterlijk gehandicapte broer na uren hard luisteren de voorkeur gegeven aan Audio Physic Yara's boven KEF, B&W, Monitor Audio enz. omdat die voor hem meer ruimte gaven dan de andere luidsprekers. En hij is eigenlijk de perfecte tester, prijs, uiterlijk en naam zegt hem allemaal niets, hij kiest puur wat voor hem het mooist klinkt.

 

Ik verwacht dat in de toekomst de ontwikkeling voor de ruimtelijke weergave steeds verder zal gaan. Misschien zullen de ontwikkelaars proberen steeds meer rekening te gaan houden met de gemiddelde huiskamer (grootte en inrichting). Het probleem hiermee zal alleen wel zijn dat dit per land zoveel verschilt. Daarom denk ik dat dit een heilloze weg zal zijn.

Link to comment
Share on other sites

Dieptebeeld en hoogte , breedte staat of valt naar mijn mening grotendeels met de kwaliteit vd serie seriecondensator voor de tweeter en verdere afstemming vh filter uiteraard en met het doods zijn vd kast

Oh ja vast en dan maakt het zeker niet meer uit of je een Meuktech cd-speler en versterker ervoor hebt hangen en in een badkamer muziek zit te luisteren?

Specialisme maakt blind voor wat er allemaal nog meer nodig is voor kwaliteitsweergave, dat is evident.

Het antwoord toont aan dat de weg van een holistische benadering van de hobby nog niet is ingeslagen.

 

 

Ik heb nog een lange weg te gaan zucht , jouw staat van muziekbenadering zal ik wel nooit kunnen bereiken :D , wat is een holistische muziek benadering overigens , een allesomvattende benadering .

 

Ps tis geen hobby maar een obsessie :lol:

 

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

zwart, stereobeeld, plaatsing , in de mix al mis, ruimtelijkheid ?

 

heeft best lang geduurd voordat ik dat allemaal had afgeleerd en nu nog bettrap ik mijzelf er wel weer eens op.

 

luisteren hoe het klinkt allemaal.... nah ,da ist nie ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik schrik soms omdat ik dingen bijna naast me hoor: met de breedte van mijn stereobeeld zit het dus wel goed. (ik zou zeggen een meter of vier)(speakers staan 2 m uit elkaar)

Diepte is wat minder vanzelfsprekend, maar daar ben ik ook goed over te spreken. Hoogte lijkt meer per plaat te verschillen, daar hoor ik meestal weinig verschil in :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Heb me zelf er vaak genoeg op betrapt dat ik naar geluidjes zat te luisteren en niet meer naar muziek. Op de een of andere manier is dat weer veranderd en lijk ik weer meer te genieten.

 

Groet,

 

Andre.

Het is allemaal wat minder zwart om me heen maar dat kan ook zijn omdat ik nu met het licht aan luister.....

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog een lange weg te gaan zucht , jouw staat van muziekbenadering zal ik wel nooit kunnen bereiken :D

Doe maar cynisch. Mijn reactie was dat in elk geval niet.

Een luidsprekerbouwer die niet verder kijkt (!) dan de seriecondensator voor zijn tweeter en de stevigheid van zijn kast laat zien dat hij zich heeft vastgebeten in het detail ten koste van het grotere geheel. Da's niet nodig en ook niet verstandig.

 

, wat is een holistische muziek benadering overigens , een allesomvattende benadering .

Holisme, toepasbaar op elk vakgebied, is in wezen het tegenovergestelde van specialisme (veel weten over bijna niets).

Zodoende kenmerkt de holistische benadering zich door alle aspecten van muziekweergave de aandacht te geven die ze verdienen, naar beste kunnen en ook naar financieel vermogen uiteraard. Om die reden zal de holistische benadering er een blijken te zijn die voor hetzelfde eindresultaat het budget minder ver opdrijft dan de specialistische dat doet.

 

Meen jij als luidsprekerbouwer dat een zogenaamde hoogwaardige seriecondensator ook maar iets goed kan doen bij bijvoorbeeld een mislukte luidsprekeropstelling? Of bij een electronische misaanpassing tussen eindversterker en luidspreker? Of bij een gebrekkig voorversterkerontwerp dat diepte uit de aard der zaak al om zeep heeft geholpen, nog voordat het signaal goed en wel die mooie seriecondensator heeft kunnen bereiken?

Daarentegen kan een mindere seriecondensator in een luidspreker die goed is opgesteld en aangedreven wordt door een kordate versterker heel erg goed die diepte neerzetten.

Holisme of cynisme, kies maar...

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat er altijd wel wat aan te merken is op een set zeker als je hem wat beter kent. Ik denk dat ik het zelf wel redelijk optimaal heb wat stereobeeld betreft. Met een duidelijk mits namelijk dat de opname ook perfect is.

Link to comment
Share on other sites

Knor , je wil hiermee toch niet zeggen dat je" alles weet van niks " :confused::lol:

 

Nee ik ga uiteraard uit van een goede set zoals de meeste hier wel hebben denk ,en ik denk ook dat de meeste hier wel in staat zijn om een speaker goed te plaatsen of denk jij van niet , de meeste mensen hier zijn al heel lang met hifi bezig , ik geef alleen maar aan waarvan ik denk dat uiteindelijk de meeste ruimtelijkheid op levert , maar als een set niet muziekaal is ( geluid wat uit fase is denk ik) heb je ook niks aan ruimtelijkheid , ruimtelijkheid vind ik icing on the cake en niet meer .

 

 

 

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

Ik schrik soms omdat ik dingen bijna naast me hoor: met de breedte van mijn stereobeeld zit het dus wel goed. (ik zou zeggen een meter of vier)(speakers staan 2 m uit elkaar)

Diepte is wat minder vanzelfsprekend, maar daar ben ik ook goed over te spreken. Hoogte lijkt meer per plaat te verschillen, daar hoor ik meestal weinig verschil in :unsure:

 

Grappig, bij mij is het precies omgekeerd. Het geluid is niet veel breder dan de afstand tussen de luidsprekers (2 meter uit elkaar, bij een goede opname een breedte van zo'n 2,5 m), maar de diepte is heel goed bij een luisterafstand van zo'n 2,5-3 meter (uiteraard ook alleen weer bij een goede opname).

 

Dat van de hoogte herken ik wel. Bij sommige CD's/LP's denk ik "verrek, het kan dus echt wel", en bij een volgende is weer alles op 1 hoogte. Kan iemand trouwens uitleggen hoe je die hoogte in een opname krijgt?

 

Wat ook een leuke ervaring is, is om eens een goede mono-opname te beluisteren. Ik heb een CD van Elvis, en als je die beluistert lijkt het wel of het geluid uit een verticale streep precies tussen de luidspreker komt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...