knor Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Wat een akelige praatjesmaker ben jij, joh 't Wachten was op de gele azijn van de opperstalmeester van Hear, dat realiseerde ik me al... Gek hoe jij altijd reageert als een nieuweling ook best goed wil zijn met woorden, Kraus. Alsof je gestoken wordt, hihi... Je bent dan ook sterk geworden in vijandmaken, dat stukje wijsheid is voorbeeldig gegroeid de afgelopen jaren, wat de reden ook mag zijn. En daardoor wat meer te beklagen dan de gemiddelde praatjesmaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 januari 2009 Author Report Share Posted 26 januari 2009 Heb me zelf er vaak genoeg op betrapt dat ik naar geluidjes zat te luisteren en niet meer naar muziek. Op de een of andere manier is dat weer veranderd en lijk ik weer meer te genieten. Groet, Andre. Het is allemaal wat minder zwart om me heen maar dat kan ook zijn omdat ik nu met het licht aan luister..... Alles is in dienst van het luisteren naar muziek. Luisteren naar details en "geluidjes" doe je alleen wanneer ik wat veranderd heb. Daarna geniet ik weer van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Heb me zelf er vaak genoeg op betrapt dat ik naar geluidjes zat te luisteren en niet meer naar muziek. Op de een of andere manier is dat weer veranderd en lijk ik weer meer te genieten. Groet, Andre. Het is allemaal wat minder zwart om me heen maar dat kan ook zijn omdat ik nu met het licht aan luister..... Alles is in dienst van het luisteren naar muziek. Luisteren naar details en "geluidjes" doe je alleen wanneer ik wat veranderd heb. Daarna geniet ik weer van de muziek. Gelukkig wel. Ik heb nu een stel luidsprekers (oude Tannoy studiomonitoren) die het op elk deelgebied maar gemiddeld doen, maar ze zijn wel extreem dynamisch en brutaal. Ik heb laatst mijn andere hoogoplossende Beryllium speakers ervoor in de plaats gezet maar ben toch weer terug naar mijn oude Tannoys, omdat ik simpelweg meer lol heb in het luisteren. Ze eisen mijn aandacht op IN de muziek. Niet echt voor de achtergrond dus. Ik heb de speakers weten te temmen met de keuze van mijn randapparatuur zodat ze niet meer zo agressief zijn. De combinatie studio-monitor en Technics SP10 was nogal dodelijk. Het gaat dus om verstandig combineren!!! Wat ik hierboven las over de basweergave kan ik ook geloven. Mijn speakers gaan niet zo diep maar laten echt de basdrum en -gitaar " zingen". Bij andere hifi speakers heb ik altijd het gevoel dat ze continu op hun tenen moeten lopen, zelfs al staan ze zacht: wollige bas, blubberig etc. Geen echte druk zoals bij een live drum. Tsja het is misschien voor jullie geen hifi maar ik heb er gewoon meer plezier aan. Muzikaliteit geldt voor mij nu het meest. Veel andere installaties boeien me niet, ik val erbij in slaap, hoe drie-dimensionaal en gedetailleerd ze ook mogen klinken. Sorry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Ik schrik soms omdat ik dingen bijna naast me hoor: met de breedte van mijn stereobeeld zit het dus wel goed. (ik zou zeggen een meter of vier)(speakers staan 2 m uit elkaar)Diepte is wat minder vanzelfsprekend, maar daar ben ik ook goed over te spreken. Hoogte lijkt meer per plaat te verschillen, daar hoor ik meestal weinig verschil in Grappig, bij mij is het precies omgekeerd. Het geluid is niet veel breder dan de afstand tussen de luidsprekers (2 meter uit elkaar, bij een goede opname een breedte van zo'n 2,5 m), maar de diepte is heel goed bij een luisterafstand van zo'n 2,5-3 meter (uiteraard ook alleen weer bij een goede opname). Ik wil dat toch even aanvullen: eigenlijk ervaar ik de diepte als zo vanzelfsprekend dat ik het bijna vergeet dat het er is. En het hangt natuurlijk ook van opnames/mixen af, meestal zit daar niet zoveel diepte in. Maar nu speelt er eentje dat ik denk "Daar zit behoorlijk wat diepte in!" Ik heb ook wel eens gedacht "het lijkt wel of die drumkit bij de buren staat!" Dat van de hoogte herken ik wel. Bij sommige CD's/LP's denk ik "verrek, het kan dus echt wel", en bij een volgende is weer alles op 1 hoogte. Kan iemand trouwens uitleggen hoe je die hoogte in een opname krijgt? Great minds think alike Zouden we nog antwoord op je vraag krijgen? Wat ook een leuke ervaring is, is om eens een goede mono-opname te beluisteren. Ik heb een CD van Elvis, en als je die beluistert lijkt het wel of het geluid uit een verticale streep precies tussen de luidspreker komt. Ik heb ooit een klassieke LP gekocht voor een euro, en ik vroeg me af waarom het zo rottig verstopt klonk en alles in het midden gemixt was. Was nogal een ouwe plaat, ging ik eens op de hoes kijken: mono.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Maar hoe komt het dan dat jullie beiden veelposters op dit en andere fora zijn Ben ik een veelposter? KvB: 4756 posts sinds sept. '03. Per jaar ca. 865 posts. KT88: 830 posts sinds dec. '06. Per jaar ruim 415 posts. Er zijn een paar redenen waarom ik veel online ben: 1. Ik werk thuis, zit regelmatig achter de PC en luister dan ook muziek. Als ik beneden ben en de administratie doe of aan het ontwerpen ben, staan er meestal wel 1 of 2 fora open. Als ik boven aan het werk ben ook, tussen de bedrijven door lees ik ook mee. 2. Mijn gezondheidstoestand laat het niet toe veel achter elkaar te werken, als ontspanning zoek ik dan vaak deze en andere fora op. 3. Soms moet ik bij mijn zieke vrouw in de buurt blijven als "nurse" (zij ligt beneden in bed in de huiskamer), en aangezien ik geen behoefte heb aan TV kijken wordt het vanzelf internet. Gelukkig staat dat het muziek luisteren niet in de weg. Omdat we beiden niet in orde zijn kunnen we niet weg of op vakantie zodat er verder niet zoveel vertier over blijft. Wat dat met mijn muziekbeleving te maken heeft ontgaat me nog steeds, maar goed. Ik hoop dat dit antwoord bevredigend is? Of wil je ook nog graag weten wat mijn vrouw en ikzelf precies mankeren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Ik heb een boek doorgewerkt "omgaan met vervelende mensen" Ongelofelijk Kraus ....ik dacht dat we Hear mensen toch in hun waarde laten en niet meer proberen op te voeden. Toevallig ken ik KT88 een klein beetje en ik ken zijn situatie. Dat gun je niemand .... Des te meer respect ik heb op welke positieve manier hij in het leven staat en wat voor een vakman het is op audiogebied. M.i. een voorbeeld voor velen, het maakt mij in ieder geval sterk. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Wanneer je je aansluit bij iemand die verklaart dat een topic overbodig is omdat de eiegen muziekbeleving een stadium heeft bereikt dat het materi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Altijd wanneer "de een vindt dat de ander moet....." gaat het fout. En terecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Volgens mij is het goed wanneer je, je niet meer druk maakt over dergelijke kreten.Ik heb regelmatig het gevoel dat ik geheel door de muziek word gegrepen. Heerlijk gevoel, ik hou ik tijd over voor zoveel andere mooie dingen. precies !! het is dan nu ook al bijna 3 jaar geleden dat ik aan mijn installatie heb geprutst en hou op die manier heel veel tijd over om muziek op te nemen en te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Ik heb een boek doorgewerkt "omgaan met vervelende mensen" Ik hoop dat je het met plezier gelezen hebt. al zou ik bij dit onderwerp toch meer uitgaan van "de school des levens" Jazeker al een hoop plezier van gehad, ik kan het iedereen aanraden bij interesse wil ik het ISBN nummer opzoeken. De school des levens eindigt pas wanneer je, je laatste adem uitblaast en kent ook kreten als zwart, diepte en ruimte maar dan in een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Wanneer je je aansluit bij iemand die verklaart dat een topic overbodig is omdat de eiegen muziekbeleving een stadium heeft bereikt dat het materi Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Zoals m44 al in een ander topic zei: Kraus, wat doe je hear eigenlijk nog? Is het een soort van masochisme, of vind je het lekker om je overal aan te ergeren? En om KT88 nou zo aan te vallen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 De verwijzingen naar de gezondheidstoestand van je vrouw, die van jezelf en van je huiselijke situatie zijn g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Nou, aanval, aanval.......... Dat valt nou ook wel weer mee denk ik. Kraus denkt er in ieder geval anders over dan ik, zoveel is wel duidelijk. En waarom zou hij dat niet mogen zeggen hier? Maar we dwalen inderdaad af van het onderwerp. Mea culpa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Ik vroeg me zo maar af hoeveel mensen hier een werkelijk goed stereobeeld en goede klankbalans hebben.Dan kan het zo zijn dat de grootte van de stem of instrument te "zien" is. Je hebt het helemaal goed voor elkaar wanneer de instrumenten ook nog in de diepte gestaffeld zijn. dat noemen we dan een driedimensionaal geluidsbeeld. En dat alles is nodig om het PERFECT voor elkaar te hebben. Wat vinden jullie hiervan... hoe ervaren jullie je eigen en eventueel ook andere sets...?? Bij een herschepping van drie dimensies in een geluidsbeeld heeft naar (niet alleen) mijn mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Wat gebeurt er wanneer de informatie in het tijdsdomein niet intact blijft? Minder diepte en het geluids beeld blijft wat verder naar achteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Een set die de informatie in het tijdsdomein zoveel mogelijk intact weet te laten doorheen de gehele keten van apparaten en randvoorwaarden zal automatisch een inkijk in de muziek bieden en een venster op de opname tonen. Elk compromis dat hieraan afbreuk doet laat driedimensionaliteit verder ineenschrompelen. Ik zou deze fantastisch mooie zin dolgraag begrijpen. Wat gebeurt er wanneer de informatie in het tijddomen niet intact blijft? En van welk compromis is er hier sprake waarbij er aan wat precies afbreuk wordt gedaan? Als die informatie niet intact blijft, dan komt niet alle informatie van de opname op hetzelfde moment in het verwerkingsscentrum van je hersenen terecht en dan klopt de structurele integriteit van de muziek niet meer. Ofwel: alle muziekinformatie van hoog tot laag zoals op de geluidsdrager is vastgelegd moet wel op hetzelfde moment in de de tijd je gehoor bereiken. Dat is een grotere uitdaging dan zo op het eerste gezicht lijkt... Er is sprake van een groot aantal compromissen die allemaal op zichzelf, en natuurlijk samen, ervoor kunnen zorgen dat die informatie niet intact blijft. Het meest voor de hand liggende compromis dat iedereen begrijpt is het gebrekkige passieve scheidingsfilter, maar er zijn op signaalniveau in de keten van electronische apparaten waardoorheen het signaal reist nog veel meer van dergelijke compromissen mogelijk. Ook fysiek gezien zijn compromissen voor de hand liggend in de vorm van akoestische anomalie Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Er zijn amplitude en frequentie: deze twee. En geen andere. Zwart bestaat niet. Is domweg de (prettige) afwezigheid van na-ijling en/of nagalm. Om de verhouding van amplitude en frequentie correct te houden - zonder frequentie-afhankelijke versterking of verzwakking, frequentie-afhankelijke vertraging (fasevervorming), overige veranderingen en toevoegingen (vervorming), na-ijling (vertraagde resonantie), en storende (snelle, sterke) reflecties, moeten opname, apparatuur en akoestiek aan hoge eisen voldoen. Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op: frequentie en amplitude. Wat akoestiek betreft, speelt perceptie-psychologie een belangrijke rol. Wat de ogen zien, moet door de oren worden bevestigd. En omgekeerd. Kunstmatige lange nagalm in een kleine ruimte, bijvoorbeeld, is onnatuurlijk. De akoestiek moet dus "kloppen" met het formaat en de inkleding (meubilair, stoffering) van de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Opvallend was dat er door (bijna) niemand van de leden er is gesproken over termen als zwart, diepte en ruimte. Gelukkig papegaait niet iedereen zekere "stereo-advertentieblad journalisten" na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Er zijn amplitude en frequentie: deze twee. En geen andere. Zwart bestaat niet. Is domweg de (prettige) afwezigheid van na-ijling en/of nagalm. Om de verhouding van amplitude en frequentie correct te houden - zonder frequentie-afhankelijke versterking of verzwakking, frequentie-afhankelijke vertraging (fasevervorming), overige veranderingen en toevoegingen (vervorming), na-ijling (vertraagde resonantie), en storende (snelle, sterke) reflecties, moeten opname, apparatuur en akoestiek aan hoge eisen voldoen. Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op: frequentie en amplitude. En het leuk is: al deze aspecten zijn meetbaar, dus je kan op objectieve wijze aantonen hoe goed een installatie is in een bepaalde ruimte. Wat akoestiek betreft, speelt perceptie-psychologie een belangrijke rol.Wat de ogen zien, moet door de oren worden bevestigd. En omgekeerd. Kunstmatige lange nagalm in een kleine ruimte, bijvoorbeeld, is onnatuurlijk. De akoestiek moet dus "kloppen" met het formaat en de inkleding (meubilair, stoffering) van de ruimte. De grote van het weer te geven muziekgezelschap moet ook kloppen. Het Concertgebouworkest pas met geen mogelijkheid in een doorsnee woonkamer (zowel qua aantal mensen als de hoeveel geluid). Je komt dan ook nooit verder dan een aardige weergave van de werkelijkheid. Kleinere gezelschappen, die in de woonkamer passen, wel geloofwaardig worden weergegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Meneer Rinsma uit Lippenhuizen heeft op mij de indruk gemaakt met de meest ruimtelijke set ooit. Alles klopte en je kon niet horen dat een speaker speelde op een halve meter afstand van de speakers. Rinsma was niet zo precies met de speakerplaatsing. Binnen grenzen 'kwakt' hij die ergens neer en gaat dan zelf ook maar ergens op een willekeurige plek zitten luisteren. "Het geluid klopt overal, omdat het bijna echt is" Met LP dan, CD was niet meer dan geluid. Hij was heel erg bezig met tijdsdomein en gebruikte volgens mij ook heel veel van die drie dimensionale waterval diagrammetjes. Volgens mij zat hij daarmee op dezelfde lijn als Spido. Want hoe meet je zo iets? En hoe pak je het aan? Rinsma had een paar simpele, goede en zeer kleine twee-weg speakertjes en zocht de heilige graal heel erg in de versterking of eigenlijk beter gezegd stroom. Dat was een dagelijkse zoektocht met de soldeerbout in de hand. SpidosKlaas is misschien ook wel naar hetzelfde op zoek en denkt het te hebben gevonden in speksteen, met weinig vertraagde resonantie of na-ijling. Thingman, jij zorgt ervoor dat de akoestiek niets kan verpesten en vertrouwt op de kwaliteiten van de apparatuur. Toch? Behoorlijk verschillende aanpakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Volgens mij is het goed wanneer je, je niet meer druk maakt over dergelijke kreten.Ik heb regelmatig het gevoel dat ik geheel door de muziek word gegrepen. Heerlijk gevoel, ik hou ik tijd over voor zoveel andere mooie dingen. precies !! het is dan nu ook al bijna 3 jaar geleden dat ik aan mijn installatie heb geprutst en hou op die manier heel veel tijd over om muziek op te nemen en te beluisteren. Eigenlijk best een leuke uitbreiding van de hobby. Je komt nog eens ergens en hebt er misschien thuis ook wat aan (en als het niet klinkt kun je het alleen bij je zelf zoeken). Hm, misschien koop ik ook eens een mobiel opneem apparaatje en ga wat vaker ermee (mits toestemming van de artiest) de landelijke muziekzaaljes bezoeken. on topic http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtinghoren http://www.kennislink.nl/web/show?id=110735 http://www.hoorzaken.nl/structuurgever.htm http://www.hccmuziek.nl/content/view/198/136/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Thingman, jij zorgt ervoor dat de akoestiek niets kan verpesten en vertrouwt op de kwaliteiten van de apparatuur. Toch? Behoorlijk verschillende aanpakken. Vanuit mijn werk is het inderdaad zo dat ik gevraagd word om iets aan de akoestische infrastructuur te doen en waar ik dan kom is dat ook wel gewenst, anders zou ik niet gegaan zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik met m'n iets meer dan 30 jaar luisterervaring naar andermans sets niet ook de vinger op andere zere plekken kan en zal leggen, als daar aanleiding toe is. Ik vertrouw op het oordeel van de klant die zijn apparatuur doorgaans over een langere tijdsperiode heeft aangeschaft en precies weet waarom iets gekocht is. Maar behalve die mooie apparatuur en de akoestiek is er natuurlijk nog zoiets als de opstelling, die van het mooiste setje een stapel brandhout kan maken als aan die opstelling iets erg mis is. Bijna altijd is wat we in Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 januari 2009 Author Report Share Posted 30 januari 2009 Opvallend was dat er door (bijna) niemand van de leden er is gesproken over termen als zwart, diepte en ruimte. Logisch is dat. Meestal haal je tijdens zo'n demo veel minder uit een installatie dan wat mogelijk is. Omdat: 1. de luidsprekeropstelling vaak niet perfect wiordt geoptimaliseerd 2. de zaal akoestiek niet perfect is. 3. er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 PS Ik ben overigens w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts