Jump to content

Hoogte instelling Grado element

polleke
 Share

Recommended Posts

Ik ben wat aan't stoeien met mijn Pro-ject 6.9 draaitafel.

Momenteel speel ik met een Grado prestige Gold element ( MM )

Hoe kan ik weten of de hoogte instelling van dit element goed is? Maw. Hoe kan ik weten hoe hoog mijn arm moet staan om een ideale uitlezing van de plaat te krijgen.

Ik heb steeds gedacht dat de onderkant ( vooraan ) van het element horizontaal parallel tov de plaat moet staan.

Klopt dit echter wel?

Guest kikkervisje

Met behulp van een testplaat , lange monotone toon, en een tweede persoon kan je zelf opgehoor je VTA instellen.

De een luistert en de tweede versteld het armscharnierpunt omhoog of omlaag.

Hoe kan ik weten of de hoogte instelling van dit element goed is? Maw. Hoe kan ik weten hoe hoog mijn arm moet staan om een ideale uitlezing van de plaat te krijgen.

Ik heb steeds gedacht dat de onderkant ( vooraan ) van het element horizontaal parallel tov de plaat moet staan.

Klopt dit echter wel?

Bij de Goldring i.i.g. wel.

Bij mijn Dual 604 heb ik een mal om het element precies goed op de plaats te krijgen. Ik snap dat dat bij die high-end dt's niet chique is. Dan moet je een testplaat met uitleg bemachtigen.

Marc :ph34r:

Guest kikkervisje
Het vervelende van heel de zaak is dat ik me al suf gezocht heb op het internet, ook bij Grado op de site zelf, en nergens duidelijke uitleg kan krijgen.

Ga gerust naar de winkel waar jij je element gekocht hebt en die kunnen je VTA vast heel goed inregelen.

Wil je het zelf doen dan kan dat m.i. alleen op gehoor.

Ik stel mijn arm met ZYX element op het gehoor af wat de hoogte instelling vd arm betreft, ik begin dan met de arm horizontaal aan de plaat en draai dan de arm in kleine stappen omhoog of omlaag en kijk wat dat doet met de weergave bij een aantal test platen die ik heel goed ken , momenteel staat de arm iets hoger van achter , de dwarsdrukcompensatie ligt er af bij de VPI dat was toch al een frummeloplossing en ik mis het ook niet echt , ik draai met 1,95 a 2 gram naaldkracht hiervoor is wel een extra gewichtje tussen de headshell en het element nodig ,ik moet op mijn werk nog steeds even een lichter arm balanceer gewichtje draaien en daarin een gaatje boren en met ook nog een borgboutje om achter op de arm te doen ipv dat VPI gewichtje die is veel te zwaar , een beetje minder van VPI ,het kan ook zijn dat zon licht element als de ZYX niet "hoort "op deze arm , maar de sound is is er niet minder om en dat is toch hetgeen wat telt voor mij.

gr :angry::D

Gewoon op het gehoor. Het is toch al een kwestie van 'hit and miss' bij die Pro-ject arm. Teveel hoge tonen: staat te hoog. Te weinig; te laag.

Succes ;)

Bijna goed. Staat de arm te hoog of te laag dan vervormen ofwel de lage tonen ofwel de hoge tonen. De kunst is om hem zo in te stellen dat je bij zowel het hoog als het laag geen vervorming meer hoort. Dat is prima op het gehoor te doen.

Voorwaarde is dan wel dat naaldkracht en anti skating goed afgesteld staan. Naaldkracht zul je bij iedere hoogte verandering misschien bij moeten stellen.

;)

Klopt dit echter wel?

Volgens de Grado handleiding moet de voorkant van het element loodrecht staan. Zoiets dus:

| hoek van 90 graden t.o.v. LP

v

_______

|

| Grado

| _____

--------------- LP

Loodrecht geplaatst ben ik inderdaad de beste resultaten!

Toch blijf ik met wat muzikale vraagtekens.

Bij weergave van stemmen heb ik soms het gevoel dat er als het ware een stofje achter de naald blijft hangen. ( Dit is de beste manier om m'n probleem te beschrijven ) Stemmen komen niet mooi uit. Blijven (zeker als ze hoge tonen zingen) omfloerst door een soort geruis :blink:

Zou het kunnen zijn dat mijn naald versleten is? Zijn het mijn platen?

Guest kikkervisje
Loodrecht geplaatst ben ik inderdaad de beste resultaten!

Toch blijf ik met wat muzikale vraagtekens.

Bij weergave van stemmen heb ik soms het gevoel dat er als het ware een stofje achter de naald blijft hangen. ( Dit is de beste manier om m'n probleem te beschrijven ) Stemmen komen niet mooi uit. Blijven (zeker als ze hoge tonen zingen) omfloerst door een soort geruis :blink:

Zou het kunnen zijn dat mijn naald versleten is? Zijn het mijn platen?

Dat soms, hoor je dit aan het einde van de plaat?

Over de gehele plaat, maar inderdaad wel wat meer naar het einde van de plaat toe.

Ik heb het ondertussen zelf gevonden!

Het element wat naar voor geschoven, de fouthoek is eruit ! :lol:

Nu kan ik terug naar mijn plaatjes luisteren zonder mij te ergeren !!!!!! :D:lol: