Guest cve Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Ik hoor wel eens dat het helpt om de speakerkabel niet zo maar op de grond te leggen, maar om ze wat op te tillen door er bijvoorbeeld houten klossen of blokjes onder te plaatsen. Wat is hier van waar en wat is dan de gedachte achter deze tweak? En als het eventueel helpt, is elke houten klos dan goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Ik hoor wel eens dat het helpt om de speakerkabel niet zo maar op de grond te leggen, maar om ze wat op te tillen door er bijvoorbeeld houten klossen of blokjes onder te plaatsen. Wat is hier van waar en wat is dan de gedachte achter deze tweak? En als het eventueel helpt, is elke houten klos dan goed? Wat hoor jij dan zoal waarvoor dat helpt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Ik hoor wel eens dat het helpt om de speakerkabel niet zo maar op de grond te leggen, maar om ze wat op te tillen door er bijvoorbeeld houten klossen of blokjes onder te plaatsen. Wat is hier van waar en wat is dan de gedachte achter deze tweak? En als het eventueel helpt, is elke houten klos dan goed? Wel, ik geloof daar niks van, geen fluit. Maar laat dat je niet weerhouden, want een geloof is ook maar een geloof. De tweak die ik erover las werkte met doorboorde koffiebekertjes, wel zo goedkoop om het eerst daarmee te proberen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 persoonlijk denk ik dat het een zinloze tweak is. ik heb nog nimmer het verschil gehoord tussen draden die op de groend liggen of ergens op. ik denk dat het met microfonie te maken heeft. trillingen die de kabel doorgeven aan apparatuur. je speakers trillen natuurlijk. die trilling gaat dan je versterker in blabla en geloof me ik ben er een van de tweaks, maar deze niet. ervaringen zijn er zat en allemaal verschillend. probeer een diy oplossing te bedenken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 In mijn vorige woning had het een hoorbaar effect als ik de speakerkabels van de vloer afhaalde. Hier had ik een houten vloer, die nogal mee trilde met de speakers. In mijn huidige woning heb ik een betonnen vloer met dik vinyl erop, en hoor ik minimaal verschil als ik de kabels van de vloer haal met een zacht materiaal eronder (Vibrapods of schuimdoppen). Met een hard materiaal, zoals blokken hout, keramiek of graniet heb ik nog nooit veranderingen gehoord. Ik heb nu niets onder de speakerkabels zitten. Ze liggen gewoon over de vloer. Als ik iets onder de speakerkabels zet gaan die na verloop van tijd weer doorbuigen, en raken ze gewoon de vloer weer tussen de dingen waar ze op rusten. Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is. Voor mij is dus speakerdraden op verhogingen leggen alleen een goede tweak bij een houten vloer, maar dan wel met stugge kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Ik heb nu niets onder de speakerkabels zitten. Ze liggen gewoon over de vloer.Als ik iets onder de speakerkabels zet gaan die na verloop van tijd weer doorbuigen, en raken ze gewoon de vloer weer tussen de dingen waar ze op rusten. Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is. Al moeten die elektronen een bocht van 330 graden om, dat maakt ze niks uit hoor... Niet bij frequenties in het 'audiospectrum'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Je (topicstarter) vraagt je af of het waar is dat het verschil uitmaakt. Ga rustig luisteren, doe eventueel je ogen dicht en laat een medebewoner of de visite je kabel optillen. Als je dan verschil hoort maakt het uit. Als je denkt dat je verschil hoort doe je vervolgens nog steeds gewoon met je kabels wat je leuk vindt en waarvan jij denkt dat het effect voor jouw gevoel het beste is. Bij eventuele twijfel wat betreft materiaal, laat je de kabeltiller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Als ik iets onder de speakerkabels zet gaan die na verloop van tijd weer doorbuigen, en raken ze gewoon de vloer weer tussen de dingen waar ze op rusten.Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is. Eigenlijk zouden we zulk soort dingen toch niet op moeten schrijven. Niemand kan dat toch nog serieus nemen. Men kan hear best wat nuttigs leren maar dit soort opmerkingen doet toch het ergste vrezen voor de rest van het forum. Ach Kraus, weet je wat. Vouw jij je speakerkabels lekker op als het toch niets uit maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Je (topicstarter) vraagt je af of het waar is dat het verschil uitmaakt.Ga rustig luisteren, doe eventueel je ogen dicht en laat een medebewoner of de visite je kabel optillen. Als je dan verschil hoort maakt het uit. Als je denkt dat je verschil hoort doe je vervolgens nog steeds gewoon met je kabels wat je leuk vindt en waarvan jij denkt dat het effect voor jouw gevoel het beste is. Bij eventuele twijfel wat betreft materiaal, laat je de kabeltiller Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 ik ga er altijd gemakshalve vanuit dat die anderen toch niet allemaal gek zijn. Allemaal niet nee, dat denk ik ook. Sommigen willen eenvoudig stofnesten rondom kabels voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 ......... maar ik ga er altijd gemakshalve vanuit dat die anderen toch niet allemaal gek zijn. Lees nog eens links en rechts wat op het forum en ontdek dat het wellicht beter is om je uitgangspunt om te draaien Gezond verstand is een schaars goed. beste kraus mag ik je vragen wat je hier uberhaupt nog zoekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Het heeft wel degelijk nut. Wanneer je bij iemand thuis bent en de kabeltjes worden hooggehouden door rare steigertjes weet je in ieder geval zeker dat je hem (waarschijnlijk geen haar) niet al te serieus moet nemen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 das een koopje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Als je al van plan bent om je kabels van de grond te halen, doe dat dan niet met plastic bekertjes oid. maar met hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Als je al van plan bent om je kabels van de grond te halen, doe dat dan niet met plastic bekertjes oid. maar met hout. Beste KT88, kun je enigszins aangeven waarom? Zo vervalt een m.i. goedkope en gemakkelijke test. Dat trillen iets zou kunnen uitmaken snap ik niet, maar is wel door een aantal posts bevestigd. Bv Hans van Liempd meldde een rustiger geluidsbeeld na de aanschaf van een degelijk audiomeubel. En Miracle meldt dat in dit topic mbt de speakerkabel. Maar als je echt het effect wilt weten zou je toch een opstelling moeten hebben waarin je snel kunt wisselen, bv met 2 speakers naast elkaar, de ene met opgetilde kabel, de ander gewoon. Denk ook dat het volume waarmee je afspeelt van belang is. Miracle verdenk ik ervan lekker hard te spelen, waardoor de boel gaat trillen, terwijl de topicstarter misschien op achtergrondniveau luistert. En Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Als je al van plan bent om je kabels van de grond te halen, doe dat dan niet met plastic bekertjes oid. maar met hout. 'Kzou luchthaakjes gebruiken. Erg handige dingen EN resonantievrij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Zonde dat er sommigen (dezelfden) zo graag grapjes over willen maken, of het in het belachelijke trekken, want ik vind het onderwerp namelijk best wel interessant. De vraag of er verschil is tussen kabels neerleggen op van de grond af, vind ik dan ook geen gekke. Het is alleen erg jammer dat mensen die het NIET horen, of beter gezegd, niet DENKEN te horen, de boventoon voeren. Her en der zie ik gelukkig wel reacties van mensen die het zelf hebben uitgeprobeerd en zelfs met verschillende materialen. Het lijkt me dat DIE ervaring nuttiger is om op door te gaan. Ik wil er dan ook graag op doorgaan. Niet dat het trouwens zo'n moeilijk onderwerp is, want wie de kabelmaterie enigzins snapt, weet dat de muziek een electronenveld RONDOM de kabel is, die slechts de drager is voor dit veld. Zie ook het plaatje (en lees de link!) hieronder, ter verduidelijking. Als je daarnaast doorhebt dat een afscherming meer fout kan doen goed, dan weet je ook dat de vloer (of -bedekking) invloed heeft op dat veld. En als je, heel simpel, de kabel optilt zodat er geen storingen zijn in dat veld, dan kan de muziek wel eens beter gaan klinken. Mits je set dat kan weergeven, uiteraard. Maar het simpel afdoen met de one-liners die ik langs heb zien komen, is veel te makkelijk. Post dan niet, zoals ik iemand anders deze tip ook zag geven. Er is veel meer in de audio dan het rechttoe rechtaan aansluiten van componenten en het is allemaal heel makkelijk te verklaren (al hebben velen die niet paraat, maar dat maakt helemaal niks uit), maar die dooddoeners zijn 'killing' voor constructieve topics. Where does the energy flow? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Let wel op dat er twee zaken inmiddels door elaar lopen: kabels van de grond en kabels die in een bocht lopen en de al of niet vermeende effecten daarvan. Ok, laten we ons dan eerst concentreren op de vraag van de topicstarter (kabels van de grond). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 [knip]Ik wil er dan ook graag op doorgaan. Niet dat het trouwens zo'n moeilijk onderwerp is, want wie de kabelmaterie enigzins snapt, weet dat de muziek een electronenveld RONDOM de kabel is, die slechts de drager is voor dit veld. Zie ook het plaatje (en lees de link!) hieronder, ter verduidelijking. [knip] Where does the energy flow? Bedankt voor die mooie link. Wat trouwens meestal het geval is bij onbegrepen tweaks, is dat degenen die er grapjes over maken het nooit geprobeerd hebben. Het is niet zo dat ze het niet horen, ze hebben gewoon niet geluisterd. Zo heb je het groene randje bij een cd. Dat werkt, maar wordt niet begrepen, en dus niet serieus genomen door de meer beta-gerichten hier (Henrie bv) Oeps, gaat het weer ergens anders over... Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Mijn luidsprekerkabels liggen op rubber trillingdempertjes. Ik kan niet zeggen dat ik werkelijk verschil hoor, maar het blijft zo in ieder geval beter liggen. Toch denk ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Als ik iets onder de speakerkabels zet gaan die na verloop van tijd weer doorbuigen, en raken ze gewoon de vloer weer tussen de dingen waar ze op rusten.Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is. Eigenlijk zouden we zulk soort dingen toch niet op moeten schrijven. Niemand kan dat toch nog serieus nemen. Men kan hear best wat nuttigs leren maar dit soort opmerkingen doet toch het ergste vrezen voor de rest van het forum. Ik kan me niet voorstellen dat Miracle dit in ernst voor waar wil houden. het wordt weer eens tijd voor eem grote voorjaarsschoonmaak op dit forum. na het lezen van deze teksten Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is jeuken mijn handen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Wat trouwens meestal het geval is bij onbegrepen tweaks, is dat degenen die er grapjes over maken het nooit geprobeerd hebben.Het is niet zo dat ze het niet horen, ze hebben gewoon niet geluisterd. Zo heb je het groene randje bij een cd. Dat werkt, maar wordt niet begrepen, en dus niet serieus genomen door de meer beta-gerichten hier (Henrie bv) Ik wil hier nu geen discussie starten over die groene randjes, maar er wordt mij enig onrecht aangedaan door te stellen dat ik dat nooit geprobeerd heb. Ok, het waren niet mijn cd's (ik heb geen cd's dubbel), maar er is mij wel eens gedemonstreerd wat het verschil is. Ik hoorde het alleen niet (net als veel andere aanwezigen overigens)... Ik wil nog wel even ingaan op dat verhaal over die velden. Ik weet uit mijn vakgebied dat je geen gesloten kring van een ferromagnetisch materiaal mag maken, rondom een enkele geleider waar een wisselstroom door loopt. Niet-ferromagnetische materialen zijn geen enkel probleem overigens... Voorbeeld: in de energietechniek worden bij zware installaties, waar stromen gaan lopen van meer dan een paar honderd ampere, soms enkeladerige kabels gebruikt. Dus niet een kabel met 3 fasen en een eventuele nul, maar voor elke fase een afzonderlijke kabel, met dus maar 1 ader. Zo'n kabel mag je niet volledig omsluiten met een ferromagnetisch materiaal, zoals bijvoorbeeld (Hans noemde het al) betonijzer. Doe je dat wel, dan gaat er in dat betonijzer, rondom de kabel een stroom lopen. Dat kan er voor zorgen dat het betonijzer heet wordt en het beton stuk gaat. Daarom worden die enkeladerige kabels altijd netjes bij elkaar gehouden, zodat je altijd 3 fasen en de eventuele nul gezamelijk door dat betonijzer voert. Gevolg is dat het veld dat het betonijzer dan 'ziet', gelijk is aan nul. Er gaat dus geen stroom meer lopen door het betonijzer en dus wordt er ook geen hitte opgewekt. Iets dergelijks zie je bij speakerkabels. Om beide aders van de kabel ligt een veld, maar omdat het veld in beide aders gelijk is aan elkaar (door beide aders loopt immers dezelfde stroom), maar in tegengestelde richting, is de resultante van de beide velden dus gelijk aan nul... Dus kunnen ze ook geen stroom meer opwekken in bijvoorbeeld het betonijzer in je woning (als dat al aanwezig is in je vloer). Komt nog eens bij dat het veld van een ader van een speakerkabel natuurlijk veeeeeel kleiner is dan het veld door zo'n enkeladerige kabel in een zwaar elektriciteitsnet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Beste KT88, kun je enigszins aangeven waarom? Zo vervalt een m.i. goedkope en gemakkelijke test. Houten blokjes zijn goedkoop, dus die "test"hoeft niet duur te zijn. Waarom hout en geen plastic? Statische (ont)ladingen, en al zeker als je dat op tapijt doet. Je kunt met die synthetische stoffen dikke vonken trekken bij droog weer. OK, er treedt geen wrijving op omdat de zaak normaal gesproken stilligt, maar het idee staat mij gewoon niet aan. Voor hetzelfde geld maak ik mezelf wat wijs hoor (en hier liggen de kabeltjes gewoon op de (houten) vloer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 (...) Iets dergelijks zie je bij speakerkabels. Om beide aders van de kabel ligt een veld, maar omdat het veld in beide aders gelijk is aan elkaar (door beide aders loopt immers dezelfde stroom), maar in tegengestelde richting, is de resultante van de beide velden dus gelijk aan nul... (...) Beste Henrie, In tegengestelde richting? In theorie, ja. Maar relateer nu eens de snelheid van elektrische stroom door koperdraad* aan de hoogste frequenties voor audio...** * In vacu Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Ik hoor wel eens dat het helpt om de speakerkabel niet zo maar op de grond te leggen, maar om ze wat op te tillen door er bijvoorbeeld houten klossen of blokjes onder te plaatsen. Wat is hier van waar en wat is dan de gedachte achter deze tweak? En als het eventueel helpt, is elke houten klos dan goed? Uiteraard kan je niet iedere houtsoort gebruiken hiervoor. Het beste resultaat krijg je op klosjes die handgedraaid zijn door professor Yakahashi van de Universiteit van Osaka, die daarvoor hout van speciaal gekweekte Cryptomeria Japonica bomen gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts