thingman Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Ik hoor wel eens dat het helpt om de speakerkabel niet zo maar op de grond te leggen, maar om ze wat op te tillen door er bijvoorbeeld houten klossen of blokjes onder te plaatsen. Wat is hier van waar en wat is dan de gedachte achter deze tweak? En als het eventueel helpt, is elke houten klos dan goed? Door de speakerkabel los te maken (te isoleren) van de omgeving wordt een mogelijke invloed van storing door instraling opgeheven, zo is de gedachte erachter begrijp ik. Met name bij betonnen vloeren zou zoiets tot een schonere weergave kunnen leiden, omdat het beton doortrokken is van een metalen vlechtwerk. Omdat een speakerkabel doorgaans niet afgeschermd is, is ze gevoeliger voor instraling dan een interlink. Duidelijk is dat instraling via de atmosfeer hiermee niet voorkomen wordt. De bedoeling is inderdaad wel om blokjes te gebruiken die zelf niet de storing kunnen opnemen of doorgeven. Hout, steen of porselein zijn goed, maar metaal of plastic is dat uiteraard niet om verschillende redenen (KT88 geeft statische lading als probleem bij plastics en dat lijkt me juist opgemerkt). Ik heb ermee ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Wat trouwens meestal het geval is bij onbegrepen tweaks, is dat degenen die er grapjes over maken het nooit geprobeerd hebben.Het is niet zo dat ze het niet horen, ze hebben gewoon niet geluisterd. Zo heb je het groene randje bij een cd. Dat werkt, maar wordt niet begrepen, en dus niet serieus genomen door de meer beta-gerichten hier (Henrie bv) Ik wil hier nu geen discussie starten over die groene randjes, maar er wordt mij enig onrecht aangedaan door te stellen dat ik dat nooit geprobeerd heb. Ok, het waren niet mijn cd's (ik heb geen cd's dubbel), maar er is mij wel eens gedemonstreerd wat het verschil is. Ik hoorde het alleen niet (net als veel andere aanwezigen overigens)... Beste Henrie, het lag niet in mijn bedoeling je onrecht aan te doen. Wat jij nu zegt, dat je het niet hoorde, zoals veel andere aanwezigen, dat lijkt me typisch net zoiets als wat het optillen van de speakerkabel gaat doen. Het kan haast niet anders of het verschil zit 'm achter de komma, en misschien h Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Als ik iets onder de speakerkabels zet gaan die na verloop van tijd weer doorbuigen, en raken ze gewoon de vloer weer tussen de dingen waar ze op rusten.Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is. Eigenlijk zouden we zulk soort dingen toch niet op moeten schrijven. Niemand kan dat toch nog serieus nemen. Men kan hear best wat nuttigs leren maar dit soort opmerkingen doet toch het ergste vrezen voor de rest van het forum. Ik kan me niet voorstellen dat Miracle dit in ernst voor waar wil houden. het wordt weer eens tijd voor eem grote voorjaarsschoonmaak op dit forum. na het lezen van deze teksten Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is jeuken mijn handen. jeukende handen? kom maar af dan.......praatjes maker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Als ik iets onder de speakerkabels zet gaan die na verloop van tijd weer doorbuigen, en raken ze gewoon de vloer weer tussen de dingen waar ze op rusten.Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is. Eigenlijk zouden we zulk soort dingen toch niet op moeten schrijven. Niemand kan dat toch nog serieus nemen. Men kan hear best wat nuttigs leren maar dit soort opmerkingen doet toch het ergste vrezen voor de rest van het forum. Ik kan me niet voorstellen dat Miracle dit in ernst voor waar wil houden. het wordt weer eens tijd voor eem grote voorjaarsschoonmaak op dit forum. na het lezen van deze teksten Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is jeuken mijn handen. jeukende handen? kom maar af dan.......praatjes maker. Volgens mij is Miracle hier de praatjesmaker. Vandaar ook de jeukende handen waarschijnlijk, maar dat kan Erik zelf het beste vertellen... @mumsoft: Onrecht was wat overdreven Maar ik krijg hier vaker het verwijt dat ik niets zou proberen. Dat wilde ik in dit geval even rechtzetten, meer niet... No hard feelings... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 erik is weer weken weg en juist in zo'n topic even een bommetje droppen. neem jij het maar voor em op hoor, is je goed recht. erik is gewoon een akelig mannetje ..punt Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Snap het probleem niet ... Als je luidsprekerkabels wilt optillen, maak ze dan zodanig kort dat ze zweven tussen de amp en de LSterminals ... simpel toch Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Snap het probleem niet ... Als je luidsprekerkabels wilt optillen, maak ze dan zodanig kort dat ze zweven tussen de amp en de LSterminals ... simpel toch Gr Stef Denk het toch niet Stef. Nadelen te over! 1: De spanning op de terminals en het kabelmateriaal zelf wordt te groot. Niet alle kabels kunnen zomaar dit soort trekspanning hebben (breuk op termijn) en je versterkers of speakers schuiven misschien opzij... 2: Je kunt je speakers en/of set nooit meer lekker verplaatsen of ermee experimenteren als je dat doet, of je moet steeds inkorten / verlengen. 3: Sommige kabels zijn zo onbuigbaar, dat dit gewoon niet verstandig of zelfs maar doenlijk is. 4: Maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes, want dit is een beetje een open deur denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Als ik iets onder de speakerkabels zet gaan die na verloop van tijd weer doorbuigen, en raken ze gewoon de vloer weer tussen de dingen waar ze op rusten.Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is. Eigenlijk zouden we zulk soort dingen toch niet op moeten schrijven. Niemand kan dat toch nog serieus nemen. Men kan hear best wat nuttigs leren maar dit soort opmerkingen doet toch het ergste vrezen voor de rest van het forum. Ik kan me niet voorstellen dat Miracle dit in ernst voor waar wil houden. het wordt weer eens tijd voor eem grote voorjaarsschoonmaak op dit forum. na het lezen van deze teksten Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is jeuken mijn handen. jeukende handen? kom maar af dan.......praatjes maker. Ik kan bewijzen dat er geen hoorbaar verschil is tussen een speakerkabel die op de vloer ligt en eentje die niet op de vloer ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Snap het probleem niet ... Als je luidsprekerkabels wilt optillen, maak ze dan zodanig kort dat ze zweven tussen de amp en de LSterminals ... simpel toch Gr Stef Denk het toch niet Stef. Nadelen te over! 1: De spanning op de terminals en het kabelmateriaal zelf wordt te groot. Niet alle kabels kunnen zomaar dit soort trekspanning hebben (breuk op termijn) en je versterkers of speakers schuiven misschien opzij... 2: Je kunt je speakers en/of set nooit meer lekker verplaatsen of ermee experimenteren als je dat doet, of je moet steeds inkorten / verlengen. 3: Sommige kabels zijn zo onbuigbaar, dat dit gewoon niet verstandig of zelfs maar doenlijk is. 4: Maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes, want dit is een beetje een open deur denk ik... Ik had echt geen serieuze reaxie verwacht ... Ik wou maar zeggen knor, ofwel til je ze op en ga je luisteren of het iets vr je is ofwel niet. Point final Zoals sommige al zegden, duur is het niet ... en gemakkelijk uit te voeren. Wil je toch investeren, test dan eens met de quadrasphire, of hoe heten die dingen Als je een simpel LSkabel hebt, dan is zoals ik het voorstel, helemaal geen probleem ... mn K10 hangt dr omstandigheden niet op de grond, ongewild hoor!! Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Een van mijn speakerkabel loopt (omdat de versterker aan de zijkant van de kamer staat en de speakers ongeveer in het midden van de lange muur) dwars door de kamer. Best lastig, want ronde kabel, gladde vloer => als je erop stapt glijd je geheid uit. Speakerkabel aan het plafond zit ik wel eens aan te denken, kost me wel een paar meter meer (tenzij ik ook de amp aan het plafond bevestig). @Henrie, zogenaamde "shotgun bekabeling" (aparte draad voor + en - ; bv 2 keer Kimber 4TC) is dus theoretisch niet wenselijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Ik kan bewijzen dat er geen hoorbaar verschil is tussen een speakerkabel die op de vloer ligt en eentje die niet op de vloer ligt. En ik kan bewijzen dat jij dat niet kunt bewijzen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 @Henrie, zogenaamde "shotgun bekabeling" (aparte draad voor + en - ; bv 2 keer Kimber 4TC) is dus theoretisch niet wenselijk? Zolang je die aders gewoon bij elkaar houdt, is er natuurlijk niks aan de hand. En je voert normaal gesproken je bekabeling ook niet door het betonijzer (of iets anders wat ferromagnetisch is) en al helemaal niet elke ader apart door een eigen gat, dus dat probleem heb je doorgaans ook helemaal niet. En de stroom (het vermogen) is ook zo laag dat het probleem sowieso niet echt speelt, maar in theorie speelt het wel. Ik wilde dan ook alleen aangeven dat je in theorie wel moet oppassen met die enkele aders. In huis met speakerkabels is dat eigenlijk puur theoretisch, maar in de energietechniek beslist niet... Het gaat er ook wel eens mis, zo heb ik vorig jaar gemerkt. Een laagspanningsverdeler (400kVA geloof ik; ofwel 577A nominaal) werd vanaf de trafo met enkeladerige kabels (4 stuks: 3 fasen en nul) gevoed. Die verdeler was een stalen kast. De kabels werden allemaal door een apart gat in de kast ingevoerd. Toen de hoofdwerkverantwoordelijke zag dat het zo aangesloten was, heeft ie de kabels weer laten demonteren. Kabels zijn weer uit de kast getrokken (en dat is een klote werk met dat soort dikke kabels ), en de invoerplaat is vervangen door een nieuwe plaat van aluminium. Aluminium is niet ferromagnetisch, dus daar kan je wel zonder problemen enkeladerige kabels doorheen voeren... Iets dergelijks is een jaartje eerder ook gebeurd bij de bouw van een nieuwe 66kV-verdeler. De voedende kabels werden allemaal afzonderlijk door een gat het gebouw binnengevoerd. Allemaal afzonderlijk door het betonijzer Ik weet niet precies wat ze daar hebben gedaan om het op te lossen, maar ik dacht dat ze het beton hebben sloopt, daarna het betonijzer doorgeknipt daar waar nodig (zodat je geen gesloten kring meer hebt rond de afzonderlijke kabels), en weer nieuw beton er omheen gestort. Duur geintje voor de aannemer, want die was van te voren wel verteld dat er geen betonijzer rondom de invoergaten mocht komen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Snap het probleem niet ... Als je luidsprekerkabels wilt optillen, maak ze dan zodanig kort dat ze zweven tussen de amp en de LSterminals ... simpel toch Gr Stef Denk het toch niet Stef. Nadelen te over! 1: De spanning op de terminals en het kabelmateriaal zelf wordt te groot. Niet alle kabels kunnen zomaar dit soort trekspanning hebben (breuk op termijn) en je versterkers of speakers schuiven misschien opzij... Dit maakt in wezen niet echt verschil hoor knor. Overdag werk ik in de metaalindustrie. Wij verkopen allerlei soorten precisiestalen, ferro-non ferro, draad etc. Heb wel wat ervaring met materiaalsoorten. De minimale spanning die op een gewone geweven ( of volle ) luidsprekerdraad komt te staan wanneer hij tussen 2 punten "hangt" is verwaarloosbaar t.o.v de mechanische eigenschappen ( rek, rekgrens, treksterkte ) van de veelal gebruikte legeringen in bekabeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Als ik iets onder de speakerkabels zet gaan die na verloop van tijd weer doorbuigen, en raken ze gewoon de vloer weer tussen de dingen waar ze op rusten.Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is. Eigenlijk zouden we zulk soort dingen toch niet op moeten schrijven. Niemand kan dat toch nog serieus nemen. Men kan hear best wat nuttigs leren maar dit soort opmerkingen doet toch het ergste vrezen voor de rest van het forum. Ik kan me niet voorstellen dat Miracle dit in ernst voor waar wil houden. het wordt weer eens tijd voor eem grote voorjaarsschoonmaak op dit forum. na het lezen van deze teksten Hiermee veroorzaak je weer dat het signaal geen soepel pad meer kan volgen, wat volgens mij ook niet ideaal is jeuken mijn handen. jeukende handen? kom maar af dan.......praatjes maker. Ik kan bewijzen dat er geen hoorbaar verschil is tussen een speakerkabel die op de vloer ligt en eentje die niet op de vloer ligt. klets maar een eind weg. ik ben morgen in dordrecht , das in de buurt toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 30 januari 2009 Report Share Posted 30 januari 2009 Tjeezus! Zeg! Wat is dit hier? Ongelooflijk. iemand vraagt iet over kabels. En de club deelt zich op drie delen. Mensen die normaal reageren, ouwe wijven en oorloghitsers....... Ik ga proberen om het bij twee van deze te houden..... On-topic: ik heb het zelf nog niet geprobeerd, om kabels van de grond los te maken. Al vond ik het idee om ze zo strak tuseen versterker en speaker aan te spannen dat ze vanzelf de vloer niet meer raken . Ik ga het ook niet proberen met een kind en hond in huis. En ook nog een vrouw die stofzuigd en dan weer alles omflikkerd..... hahaha Eerlijk is eerlijk... ik zeg dan ook tegen de topic starter. Probeer het eens uit joh. Laat het hear weten. Daarbij, het lijkt me sterk dat een signaal er last van heeft als het door een kabel moet die in bochtjes licht dan een kabel die recht ligt. Hoe dan ook moet ie wat bochtjes maken om bij de luidspreker te komen. Vergeef me maar dat gaat me te ver. Net als veel andere zaken die eigenlijk niks meer met muziek luisteren te maken hebben maar meer met naar geluidjes luisteren. Ik kan me wel vinden in het voorbeeld over die dikke kabels waar die enorme spanning etc door gaan. Tja. Maar thuis op je thuis setje? Dat het in theorie bewezen kan worden wil ook niet zeggen dat we het kunnen horen. Zeker met dat onzuivere gehoor wat de mens heeft. Mijn conclusie, proberen is leuk. Ook toegeven als het niet werkt hoe graag je ook wilt dat het wel werkt. Voodoo hifi is iets waar ik niet voor open kan staan. Dat kost alleen maar geld. maar zolang mensen bereid zijn om daar geld aan uit te geven zal dit ook blijven bestaan. Vooral verkopers willen daar wel eens last van hebben. En dan sluit ik af met: er zijn mensen voor minder opgenomen...... Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Ik kan bewijzen dat er geen hoorbaar verschil is tussen een speakerkabel die op de vloer ligt en eentje die niet op de vloer ligt. Zeker ook weer met jouw bekende AB(X) test?..... Snap je nu nog steeds niet dat een AB(X) test geen enkele waarde heeft in audio? Zoals ik je toen bij mij thuis al uitgelegd heb met die tinten (kleurkaarten). AB(X) testen hebben geen enkele zin met audio Eric! Maar als jouw handen werkelijk jeuken, je weet me te vinden. Je bent van harte welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 On-topic: ik heb het zelf nog niet geprobeerd, om kabels van de grond los te maken. Al vond ik het idee om ze zo strak tuseen versterker en speaker aan te spannen dat ze vanzelf de vloer niet meer raken . Ik ga het ook niet proberen met een kind en hond in huis. En ook nog een vrouw die stofzuigd en dan weer alles omflikkerd..... hahaha Dat levert het gevaar op dat de soldeerverbindingen aan de uiteinden bij de bananen of spades gaan scheuren. En dan sluit ik af met: er zijn mensen voor minder opgenomen...... Wist je dat een Sony versterker van 189 euro jouw speakers waarschijnlijk net zo goed kan aansturen als die Maestro Integrated? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Wist je dat een Sony versterker van 189 euro jouw speakers waarschijnlijk net zo goed kan aansturen als die Maestro Integrated? ..........volgens figuren op hififorum.nl bedoel je........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Ach, we kankeren altijd over Sony. Of ja hier moet ik eigenlijk jullie zeggen...... Maar toch, die ES lijn is ook qua versterkers niet verkeerd hoor. Maar die waren dan ook geen 189euro.... En er zijn vintage (ik weet niet welke) modellen die helemaal niet verkeerd zijn. Wat de speler betreft kan ik er alleen maar heel blij mee zijn. Daarbij komt dat er zat mensen hear met Sony stoeien waarvan wij het niet weten maar die hat dan ook weer van een andere kant bekijken. Het is niet alleen maar high-end wat het goed doet. Of de aparte merken die alleen iets goeds maken. Zitten vervelende dingen tussen hoor. Maarja een Sony is maar een Sony..... Ja potjandriedubbeltjes zeg die soldeer verbindingen. Misschien ijzeren staven trekken/spannen als luidspreker kabel...... En dan de boel HUP, vastlassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 On-topic: ik heb het zelf nog niet geprobeerd, om kabels van de grond los te maken. Al vond ik het idee om ze zo strak tuseen versterker en speaker aan te spannen dat ze vanzelf de vloer niet meer raken . Ik ga het ook niet proberen met een kind en hond in huis. En ook nog een vrouw die stofzuigd en dan weer alles omflikkerd..... hahaha Groet, Andre Andre hoi Het hoeft niet strak te spannen hoor ... ik heb monitors ... en dr omstandigheden lopen die met een mooie boog nr de amp, want de amp staat lager, zonder enige spanning kan ik die niet de grond laten raken ... Maar in de verste verte ga ik niet gaan luisteren of het iets uitmaakt Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Ach, we kankeren altijd over Sony. Of ja hier moet ik eigenlijk jullie zeggen...... Maar toch, die ES lijn is ook qua versterkers niet verkeerd hoor. Maar die waren dan ook geen 189euro.... En er zijn vintage (ik weet niet welke) modellen die helemaal niet verkeerd zijn. Wat de speler betreft kan ik er alleen maar heel blij mee zijn. Daarbij komt dat er zat mensen hear met Sony stoeien waarvan wij het niet weten maar die hat dan ook weer van een andere kant bekijken. Het is niet alleen maar high-end wat het goed doet. Of de aparte merken die alleen iets goeds maken. Zitten vervelende dingen tussen hoor. Maarja een Sony is maar een Sony..... Ja potjandriedubbeltjes zeg die soldeer verbindingen. Misschien ijzeren staven trekken/spannen als luidspreker kabel...... En dan de boel HUP, vastlassen De Sony TA-E90ES SE voorversterker Mmmmmm Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Sony CDP X555 ES Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Al die Sony's tillen zeker speakerkabels op? Even de handleiding aanhalen: "[...]The Sony CDP X555 ES will considerably lift your speaker cables by means of a magnetic field that encompasses the surrounding of your cables, no matter what brand. You will be surprised by this effect, that has a profound effect on the sound stage. [...]" Jongens, hup, ontopic Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts