synthesefan Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Ik kocht recentelijke een paar Synthese Floating Two van pakweg 17 jaar oud. (95 cm hoog, ongeveer 26 kg per stuk) Het was een gok, het zijn immers oude beestjes.(rubbers en filters nog wel in goede conditie?) Maar het bleek een zeer goede gok: ze klinken werkelijk formidabel, precies zoals ik van Synthese gewend was! Nu komt het: ik dacht ik koop er een paar bij voor eventuele surroundweergave en quadrofonie in de toekomst. Dan heb ik de set tenminste compleet. Die tweede set heb ik inmiddels ook tweedehands gekocht. De verkoper (particulier) claimde dat het Synthese Floating 2 was van ongeveer 7 jaar oud, een stuk jonger dus dan mijn eerste paar. Het leek mij een goede deal, maar bij thuiskomst wachtte mij een grote teleurstelling: de nieuwe versie bleek niet identiek te zijn aan het eerste paar: deze zijn 88 cm hoog opv 95 (had ik niet gezien!) en ze wegen ongeveer 18 kg ipv 26 (ook niet gemerkt)...Verder zijn ze beide 21 cm breed en 24 cm diep. Ik had ze uiteraard liever identiek. Maar ook qua klank klinken de nieuwe veel minder goed: het midden en het hoog zijn stukken minder. Het laag is wel veel duidelijke aanwezig, maar niet mooier: veel wolliger en te aanwezig. Ik mis bij deze de emotie, het betoverende wat de oude wel duidelijk hebben. Meer kastkleuring etc. Nou vraag ik mij af hoe dit nou kan. Je zou verwachten dat de nieuwe veel beter zijn. Ik vroeg me aanvankelijk af of ik niet toch per ongeluk de Floating 3 had gekocht. Maar volgens mij zijn die 80 a 85 cm hoog. Vragen: 1 Weet iemand of er inderdaad een latere versie bestaat van de Synthese Floating (two)? 2 weet iemand de exacte hoogte van de Floating 3? 3 Heb ik inderdaad een latere versie (7 of 8 jaar oud) van de floating ? 4 Zo ja, klopt het dat de latere versie een stuk slechte klinkt (teveel laag en matig midden en hoog, meer kleuring. Geen Synthese gevoel) 5 Is het bestaan van een nep serie Floating Two bekend? (lijkt mij sterk, want hij heeft exact dezelfde Floating mechanisme etc.) Alvast bedankt voor je inbreng Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 10 februari 2009 Author Report Share Posted 10 februari 2009 Hoi Synthesefan, Ben er zelf ook nog steeds fan van...en heb er in het verleden voor gewerkt (lees: ook gebouwd...in nl) Hoi Sander, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik wat mee, het mysterie lijkt nu aardig te zijn opgelost. Het moet wel pijn in je hart doen dat je niet meer voor de firma werkzaam bent, ik ken het wel en wee van het bedrijf op dit moment niet echt. Ik weet wel dat het bedrijf tegenwoordig Floating Systems heet: http://www.floating-systems.be/ Je ongetwijfeld wel bekend. In 1990 heb ik de goede man Ivan Schellekens ontmoet bij een demonstratie avond. Een fantastische happening die ik nooit meer zal vergeten . Dat was ook mijn kennismaking met de Floating Two, voor mij een van de beste speakers ooit gebouwd met de beste prijs prestatieverhouding. Ik begrijp ook echt niet dat ze er mee gestopt waren.... Ik denk wel eens dat deze tegoed was en een dreiging vormden voor de Synthese 2 en 3 ("telefoonhoorns"). Hoe denk jij daar over? Was dat een argument dat de Floating 2 niet zo lang gebouwd werd? Ik zal in het kort antwoord geven op jouw vragen: 1. Er is maar 1 versie van de floating two in zuilvorm: inderdaad 95cm*21*24. Dank voor de helderheid. Dan weet ik nu zeker dat mijn tweedehands gekochte tweede paar geen Floating Two is maar de Floating drie. En dat ik dus verkeerd ben ingelicht door de verkopende partij. Niet zo netjes, zeker nu ook duidelijk is dat de boxen wellicht eerder 17 jaar ipv de geclaimde 7 jaar zijn..... Ik heb er pas 150 euro voor betaald, weet jij wat de floating 3 destijds nieuw kostten? Er zijn 2 versies van de floating drie (alleen verschil in woofer mogelijk). Het verschil tussen de floating two en drie: hoogte kast (floating drie is idd kleiner) en: de afwerking!! Floating two is enkel in formica/hardkunststof afwerking geleverd (grijs/wit/zwart/gemarmerd). Mijn eerste gekochte paar voldoet geheel aan je beschrijving. Die zijn 100% authentiek aan de FLoating Two. Deze zijn ongeveer 17 jaar en klinken zo vers als als nieuw! De rubbers zien er fantastisch uit, maar ja kunnen natuurlijk wel door de tand destijds zijn aangetast. Net zoals het filter. Ik hoop dat ze nog minstens ongereviseerd 10 jaar meekunnen. Hoe schat jij dat in? Speelt leeftijd een grote rol? De floating drie is enkel in spuitlak geleverd (witte of zwarte lak). Mijn tweede paar, die nu dus een Drie blijkt te zijn, is inderdaad met spuitlak afgewerkt. De kleur is niet echt zwart maar eerder zeer donker kleur bruin Komt dat bekend voor? Overige verschillen t.o.v. de floating two: - kastconstructie floating drie is minder gedempt: de floating two heeft een aantal zandgevulde ruimten in de kast, de drie niet - zelfde filter maar enkele onderdelen (luchtspoelen) iets goedkoper uitgevoerd. 2. exact weet ik het niet meer (is ook al weer zo'n 17 jaar geleden), 80-85cm zoiets Inderdaad, je merkt dat de Drie een veel goedkopere constructie is. Hij weegt ook aanzienlijk minder dan de Twee, waarschijnlijk vooral veroorzaakt door het ontbreken van de zandgevulde ruimten bij de drie. Het hoogteverschil is slechts 7 cm, dat alleen kan het grote verschil van gewicht nl niet verklaren. ( 26 kg vs. +/- 16 kg ) 3. Er is geen latere versie in rechte zuilvorm. In mijn geheugen zijn ze ergens tot 1993/1994 gebouwd. Na verbreken relatie toeleverancier is andere leverancier ook een soort floatinglijn gaan produceren maar die hadden een gebogen/ronde voorkant of front. De "gebogen versie is de Cameleon serie. Hoe die klinkt weet ik niet. Sommigen exemplaren wegen slechts 11 kg, dus ik weet niet of de kasten van tegenwoordig nog wel zo goed gedempt zijn 4. De floating drie heeft meer kastkleuring en klinkt idd minder. Ja, het verschil is echt erg groot. Niet alleen veel meer kastkleuring, maar ook veel minder hoog, veel minder midden maar wel veel meer wollig laag. Ik kan werkelijk niet geloven dat Synthese dat ding ooit op de markt heeft gezet. Want ik vind het ding helemaal niet voldoen. (klinkt een beetje als Bose, en dat is geen compliment). Maar wilde Synthese destijds meer op de populaire toer gaan ofzo? Ik geloof dat er ook een versie was met een iets andere woofer (lees: goedkopere woofer). Volgens mij heb ik dan de goedkope versie. De woofer tov de twee is ook een stuk slechter. Produceert een erg wollig laag. Verder valt het mij op dat een veel goedkoper ogende basrefelexpoort is gebruikt. En de naam "Synthese"aan de voet ontbreekt. Komt dat bekend voor? Filter is wel hetzelfde. Woofers floating two zijn nog steeds te krijgen bij bijvoorbeeld speakerland (vifa 17wp200 of industriecode P17j) Het type is inderdaad nog te krijgen bij speakerland. De units zijn 17 jaar oud, ik hoop dat ze het nog even volhouden..... Weet jij welke tweeter in de floating Two zit? 5. Nepserie???? De meeste syntheseluidsprekers zitten wat complex inelkaar en bouw je niet even na, is denk ik ook niet echt rendabel! Ik vroeg het me even af om de volgende redenen: de naam Synthese ontbreekt bij mijn Drie op de voet en tov andere modellen van de drie op de foto oogt bij mij de basreflexpoort nogal fragiel...... (De hoogte van 88 cm verschilt nogal van de 80-85 waarmee jij kwam. ) Maar dat heeft misschien wel te maken met de tweede versie van de drie met goedkopere woofer. Ik weet het niet. Groet en nog veel luisterplezier ermee! Sander Dank, de Twee is een succes, maar de drie is een teleurstelling. Groet Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 19 februari 2009 Author Report Share Posted 19 februari 2009 Hoi Synthesefan, Tussen de regels door wat antwoorden! Hoi Sander, Hartelijk dank voor je gegeven antwoorden. Ik neem je tip in overweging om een set extra woofers aan te schaffen. Ik ben wel een beetje huiverig, want dat kost zomaar 150 euro totaal (zonder tweeters) en of je dan echt exact dezeflde units krijgt van 17 jaar terug??? Je had het over de vifa 17pw200 of produktiecode j17? Je moet altijd maar weer afwachten welke serie je weer krijgt bij ene bestelling.... Volgens mij zit in de floating 3 ook de 17pw200 die veelste warm klinkt.....Ik las elders van iemand dat de 17pw200 warm klinkt, dus ik vrees dat er meerdere soorten in omloop zijn geweest..... Bestellen betekent volgens mij best een risico dat je de warme ipv de neutraal klinkende krijgt die er nu inzit..... Zie je dat risico ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 8 maart 2009 Author Report Share Posted 8 maart 2009 @ Sander, Intussen heb ik sterk meer waardering gekregen voor de mijn Floating 3 . Ik draaide een CD van ERA, en die werd voorttreffelijk door F3 weergegeven.. Ze zijn beter dan ik eigenlijk dacht. Het blijft ook een kwestie van smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts