Seed7 Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Dit verhaal mot ik met een vinger typen, m'n andere hand houd nog steeds m'n onderkaak vast die anders van verbazing tot op de grond zou zakken. Even een situatie schets. M'n luisterruimte wordt nog steeds als woonkamer gebruikt en daarom zijn de akoestische aanpassingen die ik van plan ben nog steeds niet gedaan. De ruimte is vrij hard. 3,5 x 7.5 x 2.75 m, de luidsprekers staan 2,4 m van de achterwand en iets meer als een meter van de zijwanden. Nu dacht ik, als ik de eerste reflectie punten van de zijwanden behandel raak ik een virtuele bron kwijt. Wat nu als ik eens m'n luidsprekers, in plaats van een toe-in een toe-out geef? Ik draai ze zo ver naar buiten dat ze exact het eerste reflectie punt aanstralen. Dan lijkt het of dat reflectie punt de ware bron wordt en dan zal het geluidsbeeld groter worden. Dit zal werken omdat de hoorns wat minder rondstralen en er dus duidelijk minder direct geluid van de speaker bij m'n oor komt. Het resultaat is verbazingwekkend! Het maakt geen enkel verschil met m'n normale opstelling! Ervaringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 bijzonder. nij mij was toe out altijd een negatieve ervaring. wel grappig dat je dat 0ntdekt hebt. echt geen enkel verschil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 31 januari 2009 Author Report Share Posted 31 januari 2009 echt geen enkel verschil? Niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Ervaringen? Bose...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Ervaringen? Bose...??? Nou, misschien is hij nu wel boos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 31 januari 2009 Author Report Share Posted 31 januari 2009 Nou, misschien is hij nu wel boos. Nee hoor, sterker nog, de 601 MKII is m.i. nog steeds een van de betere luidspreker ontwerpen, alleen in tegenstelling tot de stelling van Bose erg kritisch in de juiste opstelling en je moet juist wel exact in het midden zitten. Gelukkig weet Hans dat mijn testopstelling iets heel anders was dan Bose, ... toch ...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Gelukkig weet Hans dat mijn testopstelling iets heel anders was dan Bose, ... toch ...? Jawel, maar Bose is toch rijk geworden van z'n "direct-reflecting" principe is toch. Ik vond die 601 met die papieren hogetoners eigenlijk helemaal niks. Omstreeks 1973 heb ik wel eens luidsprekers gebouwd die leken op de latere "melkpakjes" van Bose, maar dan 'n stuk groter. Een 13 cm middentoner en een dometweeter er in. Dus draaibaar opgesteld. Onder die setjes stonden 60 l baskasten met 30 cm woofers. Van dat principe hebben we er wel 10 sets gebouwd. Ik heb (had) dus wel ervaring met het indirecte geluid. Voor mezelf had ik zelfs een setje met 2 tweeters en 2 middentoners per kant. Alles draaibaar opgesteld dus. Doordat je de luidsprekers kon "richten" en eventueel indirect via de muur kon laten spelen kon je tonaal wel wat bereiken. Met dat reflecting had ik echter niet veel. Dus mijn speakers stonden gewoon netje "getoewedin". Maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts