Morse Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Hoi, Ik zoek boxen voor een 100-W-receiver: Sony STR-DE875, die vooral hoge tonen sterk weergeven om mijn lichte hardhorendheid te compenseren. Dit compenseren is n Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Misschien is JBL wat? Ik weet niet in welke prijsklasse je iets zoekt, maar JBL heeft meestal een " sterk" hoog met een hoorntweeter, die de hoge tonen wat meer richten. Een equalizer zou ik je wel aanraden, omdat je daar preciezer mee kunt compenseren dan alleen de trebble regelaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Beste Morse, Vermoedelijk ben je slachtoffer van een zgn. "verworven gehoorsdefect". Dit betekent, dat in het slakkenhuis (binnenoor) een betrekkelijk groot aantal korte trilhaartjes, die speciaal de hogere frequenties in elektrische trilling moeten omzetten, de geest hebben gegeven. Zijn afgeknapt, grof gezegd. Onherstelbare schade, helaas. Het (te) luid aanbieden van hoge frequenties aan de nu nog resterende trilhaartjes zal geen gunstig effect hebben: het zal er alleen maar toe leiden dat deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morse Posted 3 februari 2009 Author Report Share Posted 3 februari 2009 Hoi Spido & Threshold, TNX jullie info. JBL, daar ben ik dus al wat verder. Ga zo naar kijken wat er zo is van dit merk Inzake mijn gehoor: ik ben 54, en dit een beetje doof worden moet pas (of reeds...) ca. 10 jaar geleden zijn begonnen: ouderdomshardhorendheid. Ik heb mijn gehoor nl. altijd erg ontzien, was b.v. slechts 2 x in mijn leven in een disco geweest en nooit lang Ik gooi het eerder (ook) op het verkalken van die piepkleine botjes in het middenoor, want mijn binnenoor heeft dus, zoals jullie kunnen lezen, absoluut nooit te lijden gehad... Ik herinner me overigens ook, dat ik als kind nog die ca. 16 kHz van de TV heb kunnen horen.... Nog kan ik op kamerluidsterkteniveau luisteren, gelukkig, dus ik denk, met meer hoge tonen zullen mijn oren alleen maar blij zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Je bent een beetje audiogek denk ik. Grundig heeft leuke 3-wegjes gemaakt die inderdaad best fel hoogmid hebben. Speakers die ik ken met heel veel hoog zijn de Epos zuiltjes die bij een vriend van me staan, kan je helaas het type niet zeggen, maar is misschien een speaker om naar te luisteren. Ik heb het tegenovergestelde van wat jij hebt: Ik hoor HEEL goed hoog. Bij veel mensen thuis word ik gek van het scherpe, schelle hoog. Daarom luister ik vooral Engelse speakers, die klinken wat zachter en, naar mijn idee, natuurlijk. Nog een speaker om te beluisteren, Engels of niet: IMF SC-II. Nergens schel, maar wel erg 'fris' en met vrij veel hoog. Omdat het hoog zo prettig klinkt, ondanks z'n aanwezigheid, luister ik er na een tijdje doorheen (je oren wennen eraan). Wellicht is't iets voor jou. Veel succes met deze rottige handicap! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Nog een! Een vriend van me had ooit een Pioneer DJ koptelefoon. Zat super, laag en mid waren hartstikke goed, maar het ding had vreselijk, vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 (...) met meer hoge tonen zullen mijn oren alleen maar blij zijn... Beste Morse, Ja, dit is de bekende/beruchte kwantiteits/kwaliteits-omzetting: "Als het niet g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morse Posted 3 februari 2009 Author Report Share Posted 3 februari 2009 Hoi SK, N Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Beste Morse, Vermoedelijk ben je slachtoffer van een zgn. "verworven gehoorsdefect". Dit betekent, dat in het slakkenhuis (binnenoor) een betrekkelijk groot aantal korte trilhaartjes, die speciaal de hogere frequenties in elektrische trilling moeten omzetten, de geest hebben gegeven. Zijn afgeknapt, grof gezegd. Onherstelbare schade, helaas. Het (te) luid aanbieden van hoge frequenties aan de nu nog resterende trilhaartjes zal geen gunstig effect hebben: het zal er alleen maar toe leiden dat deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
asjemenao Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 He Morse, Mischien is het een idee om een paar speakers op maat te laten maken door een ervaren zelfbouwer. Deze kun je vinden op www.zelfbouwaudio.nl Je kan op zijn minst dezelfde vraag daar ook eens stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Ik heb het tegenovergestelde van wat jij hebt: Ik hoor HEEL goed hoog. Bij veel mensen thuis word ik gek van het scherpe, schelle hoog. Daarom luister ik vooral Engelse speakers, die klinken wat zachter en, naar mijn idee, natuurlijk. Klinkt herkenbaar. Ik heb pas nog eens even getest en ik hoor op mijn 42e nog steeds de 16 kHz van een test CD en als ik erg fris ben ook nog de 17kHz. En gek worden van dat scherp, schelle hoog komt toch gewoon omdat het gros van de mensen rommel hebben staan waar veel laag en hoog uitkomt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Vroeger verkocht Hepta de zgn. "Tweeties", extra tweetertjes die je bij de bestaande luidsprekers kon zetten. Ik zie geen enkele reden dat je dat niet ook met een andere tweeter zou kunnen proberen. Misschien kun je een technisch onderlegd forumlid die in jouw buurt woont vragen je hiermee te helpen als je het niet zelf zou kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Beste Morse, Vermoedelijk ben je slachtoffer van een zgn. "verworven gehoorsdefect". Dit betekent, dat in het slakkenhuis (binnenoor) een betrekkelijk groot aantal korte trilhaartjes, die speciaal de hogere frequenties in elektrische trilling moeten omzetten, de geest hebben gegeven. Zijn afgeknapt, grof gezegd. Onherstelbare schade, helaas. Het (te) luid aanbieden van hoge frequenties aan de nu nog resterende trilhaartjes zal geen gunstig effect hebben: het zal er alleen maar toe leiden dat deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Beste Morse, Vermoedelijk ben je slachtoffer van een zgn. "verworven gehoorsdefect". Dit betekent, dat in het slakkenhuis (binnenoor) een betrekkelijk groot aantal korte trilhaartjes, die speciaal de hogere frequenties in elektrische trilling moeten omzetten, de geest hebben gegeven. Zijn afgeknapt, grof gezegd. Onherstelbare schade, helaas. Het (te) luid aanbieden van hoge frequenties aan de nu nog resterende trilhaartjes zal geen gunstig effect hebben: het zal er alleen maar toe leiden dat deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 volgens mij staan de wehkamp gids en de otto vol met zuilen die een sterk aanwezig hoog hebben. stuk goedkoper dan jbl. verder ga ik ervan uit dat dhr voor advies over zijn oren naar de dokter zal gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 volgens mij staan de wehkamp gids en de otto vol met zuilen die een sterk aanwezig hoog hebben. stuk goedkoper dan jbl. Heb anders ook wel eens goedkope JBL's in de Wehkampgids zien staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 zou je niet eens kijken naar het merk klipsch deze gebruiken hoorn hoog weergevers. Vond ze zelf een beetje te in het hoog alleen ik zou der toch eens naar luisteren. Dat is ook gewoon wat je moet doen rustig luisteren. Ook kan je kijken naar een EQ die het hoog nog wat meer kan versterken. Dit gaat over het algemeen wel ten kosten van het geluid. alleen beter dan dat het een hele brij is Ps. ben blij dat ik mijn gehoor nog heb (kon horen tot 22 t/m20.000hz met een toon generator uitgevonden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morse Posted 3 februari 2009 Author Report Share Posted 3 februari 2009 Hoi, Hier ben ik ook even weer. Tnx voor de discussie. Ja, ik dacht even niet goed te zien bij de "duurdere"JBLs :cool2: Op donderdag as. ga ik met alle info inzake merken van jullie naar onze elektrowinkel. Ik zal geen box kopen - of ja, misschien volstaat een extra tweeter? - voordat ik ze niet thuis heb proef kunnen beluisteren met mijn "ijk-CDs"....! N Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Ik heb het tegenovergestelde van wat jij hebt: Ik hoor HEEL goed hoog. Bij veel mensen thuis word ik gek van het scherpe, schelle hoog. Daarom luister ik vooral Engelse speakers, die klinken wat zachter en, naar mijn idee, natuurlijk. Klinkt herkenbaar. Ik heb pas nog eens even getest en ik hoor op mijn 42e nog steeds de 16 kHz van een test CD en als ik erg fris ben ook nog de 17kHz. En gek worden van dat scherp, schelle hoog komt toch gewoon omdat het gros van de mensen rommel hebben staan waar veel laag en hoog uitkomt.... Neuh, niet eens. Ik vind heel veel speakers, ook goeie, teveel hoog hebben. Ik noemde al de Eposjes. Is geen prul, maar ik word er doodziek van. Overigens, misschien ben ik een rare: Ik wil dat mijn set weergeeft wat ik ook hoor als ik 'live' muziek luister (en dan bedoel ik akoestisch, even voor het gemak). Als mijn oren weinig hoog live horen, wil ik dat ook in mijn set terughoren. Anders kun je straks alleen nog maar van je eigen set genieten. Misschien ook een leuke gedacht (scheelt ook een hoop gedoe en misschien word je dan ong eens hoog-freak af ;D). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morse Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Hoi jelui, Die vele speakers/boxen die vgs. jullie teveel hoog geven, is misschien al het resultaat van verminderd hoorvermogen bij de "genieter", vooral indien boven de 45 - 50 jaar (of een disco-resp. MP3-speler-beschadigde tiener), zonder dat-ie het zelf nog weet? Maar zoals gezegd, het is Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Hoi jelui, Die vele speakers/boxen die vgs. jullie teveel hoog geven, is misschien al het resultaat van verminderd hoorvermogen bij de "genieter", vooral indien boven de 45 - 50 jaar (of een disco-resp. MP3-speler-beschadigde tiener), zonder dat-ie het zelf nog weet? Jamaar jamaar, dan moet 't toch een hel zijn om een akoestisch instrument of een stem te horen? Dat moet dan allemaal dof klinken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morse Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Hoi SK, Aan dat geleidelijk doffer wordend geluid went men! Men zoekt de oorzaak dan b.v. in "oude en dus slechter wordende boxen" of zoals gezegd in naar mening foutief remasterde oldies waar de hoge of zachtere instrumenten ontbreken.... het gaat echt zo geleidelijk dus dat je er geen erg in hebt ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 ik ben gemeend blij voor je dat je er zo positief instaat toen mijn gehoor lipe te klooien eind vorig jaar werd ik daar heel erg kriebelig van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morse Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Hoi M44, Ben je soms ook licht- of meer hardhorend? Als je zin hebt kunnen we erover mailen omdat het misschien hier off-topic is...? Ja, ik ben soms zelf verbaasd erover hoe ik dit nu draag, want mijn gehoor - waar ik dus zo lang over heb gedacht dat het erg goed is - was Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 nee het was vals alarm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts