spido Posted 5 februari 2009 Report Share Posted 5 februari 2009 "Te v Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 5 februari 2009 Report Share Posted 5 februari 2009 Ik blijf er nog even bij dat het in elk geval teveel is als het meer is dan "in het echie". En dat het altijd teveel is als het slecht is. Liever geen hoog dan slecht hoog en liever geen laag dan slecht laag . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morse Posted 5 februari 2009 Author Report Share Posted 5 februari 2009 Ja, dat probeer ik dus vanmiddag uit te zoeken: proefluisteren naar meerdere merken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Ik blijf er nog even bij dat het in elk geval teveel is als het meer is dan "in het echie".En dat het altijd teveel is als het slecht is. Liever geen hoog dan slecht hoog en liever geen laag dan slecht laag . Beste s_k, Je bent heel recht in de hifi-leer! Maar bedenk: in het echie komt rechie niet voor. In een kelder, of op straat, of in een zaaltje bijvoorbeeld, is echie steeds verschillend, maar steeds lang niet rechie... En dat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 "Te v Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Ik blijf er nog even bij dat het in elk geval teveel is als het meer is dan "in het echie".En dat het altijd teveel is als het slecht is. Liever geen hoog dan slecht hoog en liever geen laag dan slecht laag . Beste s_k, Je bent heel recht in de hifi-leer! Maar bedenk: in het echie komt rechie niet voor. In een kelder, of op straat, of in een zaaltje bijvoorbeeld, is echie steeds verschillend, maar steeds lang niet rechie... En dat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Niet het v Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 "Te v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 En een digitale versterker, klasse D geloof ik, klinken die ook niet heel fris? De "D" in klasse D staat niet voor digitaal. Een D versterker is een schakelende eindtrap die PWM gemoduleerd wordt. Een zuiver analoge aangelegenheid. Net zoals een DAC dat eigenlijk is. En heel fris klinken..........ik heb vrij veel ervaring met de UcD van Hypex en moet zeggen dat ze vooral heel eerlijk zijn. Voor mij persoonlijk iets TE eerlijk, vandaar dat ik ze wat aanpas hier en daar en er een buisje voor zet. Maar zoals veel mensen bij buizen denken aan "warm en donker" schijnt klasse D "helder en fris" te moeten zijn....... Beide is simpelweg niet waar (het KAN natuurlijk wel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Ik heb daar ook ervaring mee. Jarenlang met een oude budgetinstallatie gedaan, en nu dan eens de beurs getrokken, en iets moois/moderns aangeschaft. Dan valt op, dat een aantal cd's plots sissen, tjilpen en krijsen. Kennelijk geeft mijn installatie dat nu weer. Dat lijkt mij nou Jitter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 En een digitale versterker, klasse D geloof ik, klinken die ook niet heel fris? De "D" in klasse D staat niet voor digitaal. Een D versterker is een schakelende eindtrap die PWM gemoduleerd wordt. Een zuiver analoge aangelegenheid. Net zoals een DAC dat eigenlijk is. En heel fris klinken..........ik heb vrij veel ervaring met de UcD van Hypex en moet zeggen dat ze vooral heel eerlijk zijn. Voor mij persoonlijk iets TE eerlijk, vandaar dat ik ze wat aanpas hier en daar en er een buisje voor zet. Maar zoals veel mensen bij buizen denken aan "warm en donker" schijnt klasse D "helder en fris" te moeten zijn....... Beide is simpelweg niet waar (het KAN natuurlijk wel). O jee, daar ga ik weer. Heb iets gelezen, dacht er iets van te hebben opgestoken. Je bijdrage heeft me verleid weer wat verder te snuffelen, en ik vond dit We jammer, daar gaat de D van digitaal. En de TS heeft er weer mooi niks aan. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Dat lijkt mij nou Jitter. Dat lijkt mij nou niet. O jee, daar ga ik weer. Heb iets gelezen, dacht er iets van te hebben opgestoken.Je bijdrage heeft me verleid weer wat verder te snuffelen, en ik vond dit We jammer, daar gaat de D van digitaal. Digitally controlled class D bestaat inderdaad wel, maar het heeft niet zoveel zin. Of je nu de DA-omslag ervoor doet en analoog versterkt of dat je de DAC zelf in een power-uitvoering maakt: de eindtrap zelf, waar het vermogen wordt opgewekt om de luidspreker aan te drijven, is en blijft analoog. Het is een beetje een academische/semantische kwestie. En de TS heeft er weer mooi niks aan. Wellicht hebben we hem ervoor behoed om voor niets een klasse D versterker aan te schaffen....... In het begin zijn er al wat oplossingen gegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Dat vaak in combinatie met van die strakke interieurs, met stenen vloeren, gladde (spiegel) wanden, glas, chroom en gladde stof. Let er eens op als er een hond blaft of een kind krijst in zo'n ruimte, je hebt de neiging om gillend weg te rennen. Haha, heel goed voorbeeld ja! Dat soort interieurs schijnt wel heel erg in de mode te zijn in NL, het moet allemaal ruim lijken (kleine huizen vaak), dus alles wit en kaal en hard. Not my cup of tea Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Maar zoals veel mensen bij buizen denken aan "warm en donker" schijnt klasse D "helder en fris" te moeten zijn.......Beide is simpelweg niet waar (het KAN natuurlijk wel). Het is wel zo, dat Klasse D geen sausjes door het geluid heeft, waardoor het vaak heel neutraal klinkt. Veel mensen houden niet van neutraal en ervaren dat als steriel of "fris" klinkend. Echter blijf ik Klasse D om zijn losheid en details prachtig klinken, maar blijf ik de kracht in het geluid missen. Ik heb helaas nog geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Subjectieve indrukken verschillen altijd........ Een goed aangepaste Hypex UcD vertoont geen van de verschijnzelen die jij noemt, en het laag is bloedstollend. Met een Tripath is dat inderdaad wat minder ja......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 De Hypex modules vond ik eigenlijk al even teleurstellend. Alleen het sublaag doen ze net als de andere Klasse D versterkers goed, maar het laag daarboven {en vooral de kracht in het laag} is ook bij Hypex niet aanwezig. En het is net zoals de andere Klasse D merken nagenoeg krachteloos in het geluid. Ook Lyngdorf en Tact bakt er op dat gebied helemaal niets van. Zelfs de kleinste transistor NAD klinkt krachtiger dan de duurste TAC van meer dan 10.000 Euro. Ik heb ze allemaal gehoord en ze klinken mooi los en gedetailleerd, maar allemaal futloos. Zet je na een tijdje Klasse D luisteren een Dikke Krell, ML, Of Bryston eindversterker op de set, dan is het alsof er een golf van energie en kracht op je af komt. Dat redt geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Subjectieve indrukken verschillen altijd........Maar toch kan ik me wat ik van klasse D gehoord heb toch wel bij de mening van Edwin aansluiten. Het klinkt niet vet (en juist het vet maakt het eten toch net wat lekkerder). Jouw wk-amp had dat vette juist wel weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Subjectieve indrukken verschillen altijd........Maar toch kan ik me wat ik van klasse D gehoord heb toch wel bij de mening van Edwin aansluiten. Het klinkt niet vet. Het klinkt inderdaad niet vet. Het geluid klinkt ook niet "klankvol" genoeg,vind ik. Je hoort bijvoorbeeld wel de snaar van een gitaar heel snel klinken, maar je hoort maar weinig de kast van de gitaar. Ook bij een basgitaar mis je het fysieke en volle laag en klinkt het vaak te dun en drukloos. Je hebt ool vaak het gevoel dat het geluid harmonisch en tonaal niet helemaal klopt bij Klasse D. Dit is ool eigenlijk wat je altijd hoort als je naar de mening vraag van een audiofiel die naar Klasse D luistert. In begin klinkt de losheid en ruimtelijkheid indrukwekkend. Maar na een paar dagen gaan de tekortkomingen van Klasse D opvallen, en verlangt zeker 95 procent van de audiofielen weer terug naar de transistorversterker, die toch meer een gevoel van echtheid/natuurlijkheid laat horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 En heel fris klinken..........ik heb vrij veel ervaring met de UcD van Hypex en moet zeggen dat ze vooral heel eerlijk zijn.Voor mij persoonlijk iets TE eerlijk, vandaar dat ik ze wat aanpas hier en daar en er een buisje voor zet. Maar zoals veel mensen bij buizen denken aan "warm en donker" schijnt klasse D "helder en fris" te moeten zijn....... Beide is simpelweg niet waar (het KAN natuurlijk wel). Tja, het maar hoe je het benoemt. Ik noem het vooral neutraal, wat anderen weer interpreteren als futloos. Idd als je van vette jus houdt, niet aan beginnen, het houdt je basspeakers veel te veel onder controle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Lieve vrienden, Ik ga een post van mijzelf herhalen en zal dik maken waar het mij om gaat: Een goed aangepaste Hypex UcD vertoont geen van de verschijnzelen die jij noemt, en het laag is bloedstollend. Zie ook Peter's post hierboven met een quote van mij in die richting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Maar wat is dan een goed aangepaste Hypex UCD-module? Peter, het is niet het neutrale wat het futloos maakt, maar er is geen kracht in het geluid. Dat is een beetje moeilijk uit te leggen. Het is zeg maar een koptelefoongeluid wat je fysiek niet voelt. Dat neutrale vind ik zelf niet eens zo'n probleem. Beter dan bijvoorbeeld het Marantz geluid met een aangedikt laagmidden. Dan krijg je pas echt vette jus. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Hallo Edwin, Je mist waarschijnlijk vervorming Dat ontbreekt in hoge mate bij de Hypex, althans zoals ik ze gehoord heb. Dat is idd een beetje kaal als je anders gewend bent, je mist op e.e.a. manier dan iets. Zoals je misschien al weet ben ik zelf een fervent liefhebber van echt pure klasse-A en gek genoeg vonden sommigen dat ook wat kaal klinken: Ze misten iets. Hypex haalt w.m.b. nog niet helemaal die bijna perfecte "kaalheid" van een fraaie pure klasse A maar komt nu wel heel dicht in de buurt. Idd het klinkt behoorlijk anders dan een Bryston of een Krell b.v. Een buis ervoor kan helpen maar eigenlijk voeg je dan weer wat "saus" in de vorm van aangename vervorming toe. Sommigen opnamen kunnen ook gewoon te onaangenaam confronterend zijn. Kijk/luister b.v. eens naar de MF David, een eigenwijs 20W bakkie. Vervormt als de hel maar klinkt hemels. Dat dingetje geeft waarschijnlijk wel die volle klank die jij bedoelt (binnen zijn vermogensbereik dan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 een trompet in het echie klinkt voor mij ook schel en irriterend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 een trompet in het echie klinkt voor mij ook schel en irriterend. Carnavaltrompettisten misschien Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 een trompet in het echie klinkt voor mij ook schel en irriterend. Carnavaltrompettisten misschien hangt inderdaad van de manier van spelen af. Ik speel bijna 30 jaar trompet, en het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts