stefk Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Hoi, Tesla komt in mijn amp over als iets warmer en voller dan de Philips miniwatt. maar de philips is dan weer detailrijker, minder in elkaar overlopende instrumenten, en helderder de philips is dus verfijnder dan de Tesla Delen jullie mijn ervaring? gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 ECC82 vind ik nu niet direct de meest inspirerende buis......... Voor iets goeds zul je toch al snel in de klasse Telefunken ECC802S, Mullard/BVA CV4003 of zoiets terechtkomen. Philips 82 is meestal wat suffig in mijn oren, maar dat kan ook komen doordat ze vaak als kathodevolger worden gebruikt. Als de schakeling het toelaat, kun je evt. ombouwen voor 12BH7 en als de voet in het chassis past, voor een 6SN7 of afgeleide. Wat Tesla betreft: is dat echt Tesla of is dat JJ? Er is verschil tussen. En hoe fris was die Philips (NOS of niet)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 februari 2009 Author Report Share Posted 3 februari 2009 ECC82 vind ik nu niet direct de meest inspirerende buis......... Voor iets goeds zul je toch al snel in de klasse Telefunken ECC802S, Mullard/BVA CV4003 of zoiets terechtkomen. Philips 82 is meestal wat suffig in mijn oren, maar dat kan ook komen doordat ze vaak als kathodevolger worden gebruikt. Als de schakeling het toelaat, kun je evt. ombouwen voor 12BH7 en als de voet in het chassis past, voor een 6SN7 of afgeleide. Wat Tesla betreft: is dat echt Tesla of is dat JJ? Er is verschil tussen. En hoe fris was die Philips (NOS of niet)? Sander ik ga proberen te antwoorden, hetgeen niet zo evident is Mijn openingspost reikt niet verder dan hetgeen ik schrijf, nl of mijn opmerken wat betreft klank van deze 2 ECC's correct is. Nu verder de Tesla kreeg ik erbij, er staat int geel Tesla op volgens de klassieke lettering de philips zou een NOS zijn Welke info kan ik je geven zodat jij meer weet? foto's? Mij valt enorm op dat de zang toch verstaanbaarder is met de philips ipv de Tesla, de philips klinkt cleaner de ECC83 is een Tungsram ook NOS denk ik Als je echt veel specifieke vragen en antwoorden wenst, dan starten we wel een mailboompje Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Welnee, kan ook in dit topic zodat iedereen er wat aan heeft en in kan haken. Een originele Tesla, wat leuk! Is een mooie buis hoor. Tungsram is een beetje lastig thuis te brengen, ze werden volgens mij in Hongarije gemaakt maar door oa. Radium in Tilburg verkocht. Later was er ook een connectie met Philips, dat moet ik nog eens opzoeken. Foto's zeggen niet zoveel, ik zou ze op de buizentester moeten zetten voor de status. Ook onder NOS buizen kunnen duds zitten (tegenwoordig zelfs heel veel). Voor weinig kan je voor de ECC83 de Sovtek 12AX7LPS proberen en voor de 82 de gewone JJ. De 803S van JJ vind ik persoonlijk te helder , doet het wel goed in veel phonotrapjes met iets te krappe RIAA berekening. Sorry, ik word weer te technisch. Mail me even je adres dan stuur ik wel wat leuks op, kun je eens gaan proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 februari 2009 Author Report Share Posted 3 februari 2009 Welnee, kan ook in dit topic zodat iedereen er wat aan heeft en in kan haken. Een originele Tesla, wat leuk! Is een mooie buis hoor. Tungsram is een beetje lastig thuis te brengen, ze werden volgens mij in Hongarije gemaakt maar door oa. Radium in Tilburg verkocht. Later was er ook een connectie met Philips, dat moet ik nog eens opzoeken. Foto's zeggen niet zoveel, ik zou ze op de buizentester moeten zetten voor de status. Ook onder NOS buizen kunnen duds zitten (tegenwoordig zelfs heel veel). Voor weinig kan je voor de ECC83 de Sovtek 12AX7LPS proberen en voor de 82 de gewone JJ. De 803S van JJ vind ik persoonlijk te helder , doet het wel goed in veel phonotrapjes met iets te krappe RIAA berekening. Sorry, ik word weer te technisch. Mail me even je adres dan stuur ik wel wat leuks op, kun je eens gaan proberen. Sander no excuses aub ... Onderschrijf je mijn luisterervaring ivm Tesla en Philips Miniwatt? That's tenslotte de question Door dat ik beetje bij beetje de akoestiek aanpak, vond ik het terug eens interessant de Philips Miniwatt in te pluggen ... Dit is nu een beetje offtopic maar ik moet eerst uitzoeken wat de ideale speakeropstelling is + luisterplaats alvorens ik mn muren op de 1e reflectiepunten ga dempen ... en als dat voor mekaar is, onderwerp ik de tesla en de miniwatt aan een verder luisterweekje ... en dan eventueel een interlink enz enz Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Hoi Stef, Ik heb de klank van jouw installatie bij jou thuis gehoord, en ken de amp al van wat vaker. In combinatie met jouw Mullard eindbuizen kan een Tesla idd wat voller/warmer/wolliger klinken, waar een Philips miniwatt meer detail geeft, maar wat slanker. Zoals KT88 al aangeeft zal een Softek en een JJ combinatie al zeker niet verkeerd gaan met jouw amp en eindbuizen. Wil je echt iets moois, maar dat kost dan ook mooi, de Telefunken ECC802 die KT88 ook al noemde. De door hem genoemde Mullard zal volgens mij in jouw combinatie wat TE rustig kunnen zijn, voor jouw muziek. Jouw constatering met de Tesla en Philips buisjes is uiteraard de juiste. Jij hebt het gehoord, en voor zover ik kan bedenken zijn dat wel bekende verschijnselen in jouw combinatie. Mvg, Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 februari 2009 Report Share Posted 3 februari 2009 Onderschrijf je mijn luisterervaring ivm Tesla en Philips Miniwatt? That's tenslotte de question Mijn ervaring met de Philips 82 is dat die nogal suffig kan klinken, maar zoals gezegd kan dat komen doordat ze meestal in kathodevolger staan. M.a.w. de toepassing bepaalt mede hoe een buis klinkt. Dat de Mullard CV4003 neutraal en zelfs saai kan overkomen, kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik hou er persoonlijk wel van, zeker als je ook ergens 83er JJ-tjes gebruikt (bijv. in een phonotrap). Van mij hoeft het niet allemaal zo super-gedetailleerd en scherp gestoken, ik heb liever wat terughoudender geluid maar wel "pakkend". Tja, hoe leg je dat nou uit..........da's persoonlijk en dus myfi. De Tesla ken ik alleen van de ECC88s, heb zo'n stelletje destijds in mijn hybride versterker gehad en daar voldeden ze mij prima. Niet te druk, niet te suf, precies goed. Rustiger dan JJ en pittiger dan Sovtek 6922. maar goed, da's een heel ander verhaal, daar hadden ze een andere taak dan in jouw voorversterker. Bovendien is een 88 een heel andere buis en dus is er geen goed vergelijk mogelijk. Ergo: ik kan jouw luisterervaring noch bevestigen noch ontkennen. Hier heb je niks aan he? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Onderschrijf je mijn luisterervaring ivm Tesla en Philips Miniwatt? That's tenslotte de question Mijn ervaring met de Philips 82 is dat die nogal suffig kan klinken, maar zoals gezegd kan dat komen doordat ze meestal in kathodevolger staan. M.a.w. de toepassing bepaalt mede hoe een buis klinkt. Dat de Mullard CV4003 neutraal en zelfs saai kan overkomen, kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik hou er persoonlijk wel van, zeker als je ook ergens 83er JJ-tjes gebruikt (bijv. in een phonotrap). Van mij hoeft het niet allemaal zo super-gedetailleerd en scherp gestoken, ik heb liever wat terughoudender geluid maar wel "pakkend". Tja, hoe leg je dat nou uit..........da's persoonlijk en dus myfi. De Tesla ken ik alleen van de ECC88s, heb zo'n stelletje destijds in mijn hybride versterker gehad en daar voldeden ze mij prima. Niet te druk, niet te suf, precies goed. Rustiger dan JJ en pittiger dan Sovtek 6922. maar goed, da's een heel ander verhaal, daar hadden ze een andere taak dan in jouw voorversterker. Bovendien is een 88 een heel andere buis en dus is er geen goed vergelijk mogelijk. Ergo: ik kan jouw luisterervaring noch bevestigen noch ontkennen. Hier heb je niks aan he? Hier heb ik juist wel veel aan hoor ... Ik moet vr mezelf uitmaken wat ik verkies ... het meer pakkende zoals jij zegt of NU het meer detail ben overtuigd eens de akoestiek een beetje beter is, en mn bekabeling een service beurt krijgt, die Tesla eens het achterste van zn kunnen zal tonen ... Veel groetjes Ik mail je nog (1 dezer) stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Mijn ervaring met de Philips 82 is dat die nogal suffig kan klinken, maar zoals gezegd kan dat komen doordat ze meestal in kathodevolger staan.M.a.w. de toepassing bepaalt mede hoe een buis klinkt. N.a.v. tube-rolling zei mijn audio-guru altijd, "als je wilt dat een versterker anders klinkt moet je de schakeling aanpassen, niet de buizen". Dat werd vervolgens gedemonstreerd, op een mono set, met twee voorversterkers met verschillende buizen (zelfde type) en verschillende schakelingen (eigenlijk verschillende component waarden in de schakeling) die, op hele kleine nuances na, hetzelfde klonken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Seed7 wat bedoelde jou Guruh nu precies te zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Seed7 wat bedoelde jou Guruh nu precies te zeggen? Je kunt je schakeling aan de buis aanpassen, niet de buis aan de schakeling (hoewel de guru dat wel had gekund) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Je kan het swappen van buisjes toch ook zien als : in de praktijk de meest geschikte buis zoeken? Maar oke, indien een buis staat te ringen kan je dit soms met een kleine ingreep verhelpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Dus wilt dat zeggen dat de sound van een amp w bepaald dr het ontwerp en in veel mindere mate de buis ... Am I correct? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Uiteraard is dat zo. Tube rolling kan nooit meer zijn dan wat nuances aanbrengen. En sommige schakelingen zijn er heel gevoelig voor, anderen weer nauwelijks. Zonder veel te technisch te worden moet je dat maar aannemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Uiteraard is dat zo. Tube rolling kan nooit meer zijn dan wat nuances aanbrengen. En sommige schakelingen zijn er heel gevoelig voor, anderen weer nauwelijks. Zonder veel te technisch te worden moet je dat maar aannemen. Welk soort amp ook, het blijft steeds hetzelfde namelijk gaan luisteren en bepalen welk klankkarakter je ligt ... Die evidentie krijg je er niet zo gemakkelijk in. Van leinsfa heb je interesse vr muziek en dan kom je uit bij Gibson Fender Vox enz, en je maten zijn vol lof over de nieuwe buizen die ze gestoken hebben in de Vox en wow what een sound enz enz Vanzelf denk je dan dat de buizen de sound bepalen maar het is dus niet waar. Buizen zijn het peper en zout ... Ik leer HEAR elke dag bij Greetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Bij gitaarversterkers is het nog iets anders, daar is de versterker een verlengstuk van het instrument, is er een deel van. Een VOX AC30 (Beatles!) heeft een heel eigen, zoet geluid wegens de klasse A instelling van 4 stuks EL84 die op hun tenen staan. Zwijg ik maar over de re-issues. De Marshall JCM800 en afgeleiden klinken oa. zo omdat de EL34s enorm op hun donder krijgen (hot bias), de USA Marshalls klinken weer heel anders omdat daar vaak KT88s inzitten. De wisselwerking eindtrap/uitgangstrafo/speaker + cabinet is zeer bepalend voor de "sound" van een gitaarversterker. Vandaar dat de diverse speaker-emulators of Valvestates nog altijd niet het exacte geluid geven van een "echte" buizengitaarversterker. Maar we gaan weer offtopic......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Bij gitaarversterkers is het nog iets anders, daar is de versterker een verlengstuk van het instrument, is er een deel van. Een VOX AC30 (Beatles!) heeft een heel eigen, zoet geluid wegens de klasse A instelling van 4 stuks EL84 die op hun tenen staan. Zwijg ik maar over de re-issues. De Marshall JCM800 en afgeleiden klinken oa. zo omdat de EL34s enorm op hun donder krijgen (hot bias), de USA Marshalls klinken weer heel anders omdat daar vaak KT88s inzitten. De wisselwerking eindtrap/uitgangstrafo/speaker + cabinet is zeer bepalend voor de "sound" van een gitaarversterker. Vandaar dat de diverse speaker-emulators of Valvestates nog altijd niet het exacte geluid geven van een "echte" buizengitaarversterker. Maar we gaan weer offtopic......... Muziek brengt echt wel het mooiste naar boven h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Jaaaaaah......Mesa Boogie! In de triodeinstelling he! Toch weer een beetje ontopic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Ik leer HEAR elke dag bij Ik ook! En ik ga stiekum toch nog een beetje verder off-topic (maar dat is van Stef, vind ie vast niet erg ) Interessant over die gitaarversterkers, KT (ik wist niet dat je daar ook in deed ) Ik heb nog h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Ik doe ook studio- en instrument apparatuur, Bart. Kijk maar eens in het boek van Aspen Pitmann voor de Vox schema's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Ik doe ook studio- en instrument apparatuur, Bart. O, interessant, maar ja, je bent natuurlijk zelf ook muzikant. Kijk maar eens in het boek van Aspen Pitmann voor de Vox schema's. Gelijk maar besteld Nou eerst nog Morgan Jones verder doorspitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Idd Bart, ik vind het absoluuuuut niet erg !! Slaapwel allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Sloppel Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 februari 2009 Author Report Share Posted 5 februari 2009 Sloppel Stef Fantastisch ... is echt mijn dialect Ciao Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 februari 2009 Report Share Posted 5 februari 2009 Waasland? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts