SimonHans Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Hallo allamaal, Het volgende punt: ik ben in het bezit van een Sony CDP-X77ES (1990): geweldig apparaat, brachtig robuust gebouwd (17 kg) mooie stevige lade, geweldige klank. Een mechanisch vergelijkbare speler (Accuphase) kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Hallo allamaal, Het volgende punt: ik ben in het bezit van een Sony CDP-X77ES (1990): geweldig apparaat, brachtig robuust gebouwd (17 kg) mooie stevige lade, geweldige klank. Een mechanisch vergelijkbare speler (Accuphase) kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 CDP-X77ES heeft een KSS280A, de X777ES een KSS281A. Beide laserunits zijn officieel niet meer leverbaar. Soms kom je op Ebay wel eens iets tegen, waarbij de prijs soms achterlijk hoog ligt. En dan zijn er nog de handige Taiwanese brokers die ZEGGEN dat ze ze hebben, maar na betaling krijg je nooit wat. Been there, done that. Er zijn maar weinig mensen die echt iets van CD spelers afweten, en meestal roepen ze dan maar dat de laser stuk is. In werkelijkheid komkt dat veel minder voor dan men altijd denkt (behalve bij de hedendaagse weggooi-loopwerkjes uit de Communistische Heilstaat). In het geval een laseunit echt defect is, is het soms mogelijk die in delen uiteen te nemen en het defecte deel te vervangen door een onderdeel uit een vergelijkbare maar nog wel leverbare unit. Bij Sony is dat niet zo'n heel groot probleem, wel een precisieklusje waar je even voor moet gaan zitten met een microscoop. Ik heb dat wel eens meer gedaan en de slagingskans is 75%. Ik repareer nu zo ongeveer 25 jaar (top) CD spelers, en het aantal lasers dat ik heb vervangen ligt op ongeveer 5% zoniet minder van het totaal aantal spelers dat door mijn handen is gegaan. De laatste tijd wordt het wat meer met die Chinese VAM/VAL kloontjes van wat ooit een goed Philips loopwerkje was. Rommel en rubbish is het. Er is nog geen Chinees op de gedachte gekomen om nieuwe laserunits voor de toppers van toen te gaan maken, ws. omdat die markt te klein is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 februari 2009 Report Share Posted 4 februari 2009 Dus: waarom lijkt de laser kapot? Wat zijn de mankementen? Ik heb zelf een 555 ES van bijna 20 jaar oud waarvan ik ooit gedacht heb dat de laser kaputt* was, maar de glijstangetjes schoonmaken en smeren volstond. Ik ben nog steeds gek met dat ding *Hij ging steeds meer overslaan en weigerde op den duur helemaal. Misschien heb jij ook wel zoiets.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SimonHans Posted 5 februari 2009 Author Report Share Posted 5 februari 2009 CDP-X77ES heeft een KSS280A, de X777ES een KSS281A.Beide laserunits zijn officieel niet meer leverbaar. ------------- Er is nog geen Chinees op de gedachte gekomen om nieuwe laserunits voor de toppers van toen te gaan maken, ws. omdat die markt te klein is. Dank je KT88! De CD speler weigerde van de Link to comment Share on other sites More sharing options...
SimonHans Posted 5 februari 2009 Author Report Share Posted 5 februari 2009 CDP-X77ES heeft een KSS280A, de X777ES een KSS281A.Er is nog geen Chinees op de gedachte gekomen om nieuwe laserunits voor de toppers van toen te gaan maken, ws. omdat die markt te klein is. En dan nu misschien de stomste vraag van allemaal: WAAROM kan er geen andere laser unit in ? De nullen en Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 februari 2009 Report Share Posted 5 februari 2009 CDP-X77ES heeft een KSS280A, de X777ES een KSS281A.Er is nog geen Chinees op de gedachte gekomen om nieuwe laserunits voor de toppers van toen te gaan maken, ws. omdat die markt te klein is. En dan nu misschien de stomste vraag van allemaal: WAAROM kan er geen andere laser unit in ? De nullen en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 5 februari 2009 Report Share Posted 5 februari 2009 CDP-X77ES heeft een KSS280A, de X777ES een KSS281A.Beide laserunits zijn officieel niet meer leverbaar. ------------- Er is nog geen Chinees op de gedachte gekomen om nieuwe laserunits voor de toppers van toen te gaan maken, ws. omdat die markt te klein is. Dank je KT88! De CD speler weigerde van de Link to comment Share on other sites More sharing options...
SimonHans Posted 6 februari 2009 Author Report Share Posted 6 februari 2009 CDP-X77ES heeft een KSS280A, de X777ES een KSS281A.Beide laserunits zijn officieel niet meer leverbaar. ). In het geval een laseunit echt defect is, is het soms mogelijk die in delen uiteen te nemen en het defecte deel te vervangen door een onderdeel uit een vergelijkbare maar nog wel leverbare unit. Bij Sony is dat niet zo'n heel groot probleem, wel een precisieklusje waar je even voor moet gaan zitten met een microscoop. Ik heb dat wel eens meer gedaan en de slagingskans is 75%. Zou je wel eens naar mijn speler willen kijken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts