carl Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Bij toeval kwam ik op de site van Quality Service. De eigenaar heb ik wel eens op de analoog dagen gesproken over het wassen van platen maar kennelijk brengt hij nu ook een speciale olie op de markt. Hij is die olie aan het testen geweest en beweert dat de uitlooptijd van een draaitafel drastisch verbetert bij het gebruik van zijn olie. Nu geloof ik die man wel op het gebied van die uitlooptijd maar is dat een kwaliteitscriterium? Op een Duitse site kwam hetzelfde topic kwam iemand aan het woord die beweerde dat die uitlooptijd er niet toe deed en dat het meer ging om rumble. Hoe staan jullie verder tegenover olie en hoor je het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Ik neem aan dat je olie voor het lager bedoeld, olie is ongeschikt om het lager te smeren er is immers geen sprake van druksmering(zoals in een auto motor),vet is beter, maar er zijn taloze verschillende soorten vet, het gaat vooral om nood smeering en viscositeit, ik heb zelf ook gelezen dat het niet gaat om de uitloop maar juist meer om demping van flutter(korte,snelle omloopsnelheids variaties) . Ik gebruik zelf Molykote BR2+ , een niet al te dik vet met hoge noodloop eigenschappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 februari 2009 Author Report Share Posted 6 februari 2009 Dat vet gebruikte ze vroeger bijvoorbeeld bij de eerste Garrads 301 maar tegenwoodig zijn die draaitafel(lager)s toch alleen maar geschikt voor olie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 In mijn beleving doen aandrijving maar met name lager en plateau er toe. Daar is geen universele olie voor aan te wijzen. Ik kan dan ook niet zo veel met universele audiofiele olie. In mijn geval werkte het ook niet op mijn Lenco L76, na aanwijzingen van mijn smeeroliespecialist werkte gewone 15W40 uitstekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Ik neem aan dat je olie voor het lager bedoeld, olie is ongeschikt om het lager te smeren er is immers geen sprake van druksmering(zoals in een auto motor),vet is beter, maar er zijn taloze verschillende soorten vet, het gaat vooral om nood smeering en viscositeit, ik heb zelf ook gelezen dat het niet gaat om de uitloop maar juist meer om demping van flutter(korte,snelle omloopsnelheids variaties) .Ik gebruik zelf Molykote BR2+ , een niet al te dik vet met hoge noodloop eigenschappen. NEEEEE gebruik geen VET!. Vet is voor zwaar belaste lagers waar de olie snel wordt weg gedrukt. Gewone olie is goed. Synthetische olie ook niet gebruiken. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Vet is niet voor ieder lager geschikt. De meeste zelfs niet. Gebruik ik vet in het lager van mijn VPI Aries Scout gaat het lager NOOIT meer naar beneden. Gebruik ik vet in het lager van mijn Dual CS5000 komt deze na verloop van 100 uur niet meer op snelheid, en zakt de arm dus niet meer. Ik gebruik sinds enige jaren Teflon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Bij toeval kwam ik op de site van Quality Service. De eigenaar heb ik wel eens op de analoog dagen gesproken over het wassen van platen maar kennelijk brengt hij nu ook een speciale olie op de markt. Hij is die olie aan het testen geweest en beweert dat de uitlooptijd van een draaitafel drastisch verbetert bij het gebruik van zijn olie. Nu geloof ik die man wel op het gebied van die uitlooptijd maar is dat een kwaliteitscriterium? Op een Duitse site kwam hetzelfde topic kwam iemand aan het woord die beweerde dat die uitlooptijd er niet toe deed en dat het meer ging om rumble. Hoe staan jullie verder tegenover olie en hoor je het? Mijnheer Ouweltjes wil ook graag wat verkopen (en daar is niks mis mee). Ik gebruik Slick50, een motoradditief. Nadat ik de taats in mijn Thorensen heb vervangen door een ceramisch plaatje. Ze draien 24/7 hun rondjes, eentje nu al jarenlang. Prima spul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Ik gebruik Slick50, een motoradditief. Nadat ik de taats in mijn Thorensen heb vervangen door een ceramisch plaatje.Ze draien 24/7 hun rondjes, eentje nu al jarenlang. Prima spul. Ook slick50 is een op Teflon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Mag ik mijn tegen geluid laten horen? In tegenstelling tot de liefhebbers van een lange uitlooptijd gaat mijn voorkeur naar een zo klein (nauw) als mogelijke tolerantie op het lager dit geeft dan een korte uitlooptijd maar..... wel ook de grootste puls. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Mag ik mijn tegen geluid laten horen? In tegenstelling tot de liefhebbers van een lange uitlooptijd gaat mijn voorkeur naar een zo klein (nauw) als mogelijke tolerantie op het lager dit geeft dan een korte uitlooptijd maar..... wel ook de grootste puls. Smeren is iets anders als tolerantie , bij die teflonspray zal er een zeer dunne film aanwezig zijn tussen de metaal delen , ik gebruik zelf een molykote spray van mijn werk ,ik maak het lager eerst schoon natuurlijk ,bij het nieuwe lager zoals ik hem kreeg zat er vet tussen dat al een beetje klonterde , dit heb ik eerst met ontvetter weggehaald en daarna opnieuw ingespoten ,het lager draaide inderdaad een stuk langer door . Geen smering is nog veel slechter mijns inziens , metaal vh lager betaat uit een ruw oppervlak, als je de onderdelen van een lager in dit geval een harde kogel die in een kom draait(VPI) onder een microscoop zou leggen zou je een heel rafelig oppervlak zien hoewel het aan de buitenkant glad en gepolijst lijkt , goede smering hecht zich op de oppervlakken en vormt een wrijvings arm filmpje, niet smeren zal dus nog veel meer ongewenste trillingen voortbrengen. PS de tolerantie van een lager kun je dus niet veranderen door smering , tenzij je een nieuwe maakt/koopt met een tolerantie van bijv 1/1000 tov 3/1000 van het oude lager . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Vet is niet voor ieder lager geschikt. De meeste zelfs niet.Gebruik ik vet in het lager van mijn VPI Aries Scout gaat het lager NOOIT meer naar beneden. Gebruik ik vet in het lager van mijn Dual CS5000 komt deze na verloop van 100 uur niet meer op snelheid, en zakt de arm dus niet meer. Ik gebruik sinds enige jaren Teflon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Langere of kortere uitlooptijd verbetert of vermindert draaisnelheid van het plateau echt niet. Het is n.l. de motor ( cq. motorsturing) die daarvoor verantwoordelijk is! Smering is (vrijwel) altijd nodig bij op elkander bewegende delen. De eigenschappen van het smeermiddel wordt bepaald naar de aard van de belasting van het lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Langere of kortere uitlooptijd verbetert of vermindert draaisnelheid van het plateau echt niet.Het is n.l. de motor ( cq. motorsturing) die daarvoor verantwoordelijk is! Smering is (vrijwel) altijd nodig bij op elkander bewegende delen. De eigenschappen van het smeermiddel wordt bepaald naar de aard van de belasting van het lager. Klopt bijna. De uitlooptijd heeft wel degelijk effect op de draaisnelheid van het plateau. Een kortere uitlooptijd wil zeggen een hogere weerstand in het lager. Een lange uitlooptijd heeft dus een lagere weerstand. Afhankelijk van het type motor dat gebruikt wordt en de aansturing daar van zal een hogere weerstand een lager toerental tot gevolg kunnen hebben. Daar naast zal een spindel die minder weerstand heeft minder geluid/trillingen veroorzaken. Ook zal de variatie in het toeren tal minder zijn met een lagere weerstand. Of terwijl hoe we smeren is best wel erg belangrijk. Zelf ben ik van mening dat dit het beste gaat met een dunne olie zonder teflon. Teflon heeft de nijging om de pori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Kappa7 wij zijn het inderdaad bijna eens. Lagers worden binnen een zekere tolerantie geproduceert en nimmer gematched! Het zelfde gaat op voor de draaitafelmotor. Wil je het optimale uit je draaitafelmotor halen dan kan je niet zonder een externe motorsturing. De hier genoemde verschillen in uitlooptijd zullen dan geen enkel probleem veroorzaken. ( en ook niet zonder die externe motorsturing ) Het feit blijft wanneer je het geluk hebt om een (binnen de tolerantie) zo sluitend mogelijk pen/bus verbinding te hebben jij jezelf gelukkig mag prijzen. En voor wat betreft de keuze van het smeermiddel : volg de raad van de Fabrikant! En niemand anders! Laat je lager niet droog draaien, controleer ten minste 1 maal per jaar je lager! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Even terug naar de basics, wat moet olie doen? Olie moet er voor zorgen dat de metalen delen die langs elkaar lopen elkaar niet raken. In principe gebruik je daarvoor de dunste olie die daar zorg voor draagt. E.e.a. hangt gedeeltelijk van de passing af, die moet juist gekozen zijn maar meer nog van de oppervlakte ruwheid: Hoe gladder de afwerking, hoe beter en bij de meeste lagers is dat wel dik in orde. Zomaar een olie gebruiken is schieten in de lucht en een universele oplossing is er niet, ja Wonderolie misschien E.e.a. is wel degelijk van invoed op de rumble. Gebruik je te dunne olie dan raken de lager delen elkaar alsnog met als gevolg meer mechanische ruis. Gebruik je te dikke olie dan moet de motor er nodeloos hard aan trekken en aangezien de dikte van het smeerlaagje voortdurend van dikte veranderd levert dat ook weer nodeloze rumble dan wel jengel op, zeker met snaar aangedreven tafels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Dit is mijn vakgebied, dunne olie met wat dan ook voor toevoeging zal nooit goed kunnen smeren, het bovenste gedeelte zal altijd nagenoeg drooglopen, en de metalen drukken met gemak door de olie film heen, en dus onnodige bijgeluiden en slijtage.Olie zal altijd te dun zijn en wil het liefst onder in het lager blijven/zijn.Vet zal in hoge mate blijven waar het zit, kan een hogere drukbelasting aan en heeft (afhankelijk welk gebruikt vet) hoge noodloop eigenschappen. Als je vet gebruikt dan zal het lager niet zomaar weer op zijn plaats vallen, gewoon laten draaien en wat geduld, dan zakt hij vanzelf wel, en dat toont gelijk aan waarom vet juist zo geschikt is voor dit type lagers. Een maal per jaar het lager even schoon maken en wat nieuw vet is natuurlijk gewoon onderhoud en zo blijft het lager soepel draaien. Slick50 is een toevoeging voor olie bedoeld voor auto motoren, letwel, die hebben druksmering!Slick50 is dus geen smeermiddel opzich, en zeer omstreden, vele auto fabrikanten hebben het gebruik van Slick50 verboden(garantie vervalt). Vet bestaat er in vele soorten, met allemaal hun spesifieke toepassing, voor het lager van een platen speler moet het vet niet te dik zijn,anders draad het lager te zwaar, niet te dun, anders drukken de metalen door de smerende film.Hoge noodloop eigenschappen zijn dus zeer belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Als je vet gebruikt dan zal het lager niet zomaar weer op zijn plaats vallen, gewoon laten draaien en wat geduld, dan zakt hij vanzelf wel, en dat toont gelijk aan waarom vet juist zo geschikt is voor dit type lagers. Ook met Teflon Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Dit is mijn vakgebied, dunne olie met wat dan ook voor toevoeging zal nooit goed kunnen smeren, het bovenste gedeelte zal altijd nagenoeg drooglopen, en de metalen drukken met gemak door de olie film heen, en dus onnodige bijgeluiden en slijtage.Olie zal altijd te dun zijn en wil het liefst onder in het lager blijven/zijn.Vet zal in hoge mate blijven waar het zit, kan een hogere drukbelasting aan en heeft (afhankelijk welk gebruikt vet) hoge noodloop eigenschappen. Goh ook ik heb jaren lang ervaring als gereedschap maker in de auto industrie en ben betrokken geweest bij de ontwikkeling van bvb de productie lijn van de audi A6 en denk toch wel te weten waar je vet voor moet gebruiken. Het verhaal wat jij aanhaalt raakt kant nog wal. Door de capillaire werking zal de spindel ook boven in gewoon gesmeerd worden. Vet is doorgaans gewoon te dik om tussen de spindel te komen en daar zijn werk te doen. Lees nog maar eens het verhaal door van pjotr die geeft goed aan waarom we smeren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Door de capacitaire werking...Capillaire werking? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Door de capacitaire werking...Capillaire werking? Eh ja je hebt gelijk ik denk laat ik ook eens een moeilijk word gebruiken. Ik zal het aan passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 In een lager dat onderaan gesloten is is olie geen enkel probleem. Die passing is trouwens zo nauwkeurig dat er geen vet in past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 februari 2009 Report Share Posted 8 februari 2009 Elke lagerconstructie heeft z'n eigen smeermiddel nodig. Ik ben het met Pjotr eens dat dunne olie IN PRINCIPE het best is. Bij grof bewerkte lagers of met lager met veel speling is dat echter niet toepasbaar. Er zal dan altijd metallisch kontact zijn waar de gelijkloop onder lijdt. Vet werkt inderdaad ook niet altijd, omdat hiervoor meer lagerspeling nodig is. Toevoeging dienen altijd om de noodloop eigenschappen te verbeteren. Wanneer een lager echter optimaal geconstrueerd is, heb je die nergens voor nodig. De enige taak van het smeermiddel is de metalen delen van elkaar te houden. Soms is de overgang tussen een vet en olie moeilijk aan te geven. Er zijn dikke en taaie oli Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 februari 2009 Author Report Share Posted 8 februari 2009 Misschien kan H Audio wat meer over smering van draaitafellagers vertellen. Nu Henk, als je meeleest, het begint me zo langzamerhand wel te interesseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 februari 2009 Report Share Posted 8 februari 2009 Misschien kan H Audio wat meer over smering van draaitafellagers vertellen. Nu Henk, als je meeleest, het begint me zo langzamerhand wel te interesseren. 20 ml Turntable Oil TTOTTO is voor draaitafelspindels ontwikkeld TTO geeft een extreem sterke filmsmering waardoor slijtage en ruis van het lager sterk wordt verminderd. Details Prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
H Audio Posted 8 februari 2009 Report Share Posted 8 februari 2009 Misschien kan H Audio wat meer over smering van draaitafellagers vertellen. Nu Henk, als je meeleest, het begint me zo langzamerhand wel te interesseren. 20 ml Turntable Oil TTOTTO is voor draaitafelspindels ontwikkeld TTO geeft een extreem sterke filmsmering waardoor slijtage en ruis van het lager sterk wordt verminderd. Details Prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now