Jump to content

Olieverversen

carl
 Share

Recommended Posts

Vet is doorgaans te dik om tussen het spindel te passen?????, humor zeker, in de praktijk zijn alle glijlagers gesmeerd met vet, zoals de meeste soorten lagers.Las ook ergens dat lagers nooit gematcht worden ,ook humor, ik heb ze regelmatig in de hand.

Toevoegingen dienen altijd om de noodloop eigenschappen te verbeteren, aan wat? Bij olie? Bij motor olie(van auto's) worden ook toevoegingen gedaan om schuimvorming te voorkomen,viscositeit te verbeteren, enz.Bij onze platenspeler lager hebben we die toevoegingen niet nodig, noodloop is het belangrijkst omdat er geen druksmering is en de smeer film niet altijd gegarandeerd is.

Nogmaals vetten zijn er in vele soorten en ik beweer niet dat alle vetten geschikt zijn om het platenspeler (glij)lager te smeren.

Ruim 28 euro uitgeven voor 5ml olie lijkt mij bedrog, dan gevoon veder blijven zoeken en proberen.

Vraagje, we hebben ons mond vol over het lager van het draaitafel, maar wat te doen met de motor lagers? :rolleyes:

Dat additieven in motorolie schadelijk zouden zijn is op z'n minst discutabel, dat ze nutteloos zijn omdat ze warmteontwikkeling nodig hebben om te kunnen werken staat buiten kijf.

Overigens dat olie die niet is bestemd voor dit soort toepassingen slechts in kleine hoeveelheden wordt geproduceerd is een slim verkoop argument, maar slaat nergens op, wapenolie, naaimachineolie, fietsolie en deze lijst is zeker nog aan te vullen er is onwaarschijnlijk veel vari

Tja Jitze :D

Vergelijkbare discussies vind je op fora voor oude klokken. Klokkenolie is te koop voor €60,- voor 5 ml maar ook gewoon voor €7,50 voor 100 ml, in de klokken speciaalzaak dan. Een blik speciale klokkenolie van 1L kost inkoop iets van €5,- maar de uurloonkosten van de klokkenoliedetaillist om dat over te gieten in kleine flesjes zijn niet mals tegenwoordig.

Belangrijk voor draaitafelolie is dat naast dat het juist smeert ook niet verharst en oxideert op den duur. Wdb zijn de eisen wel vergelijkbaar aan die van klokkenolie.

;)

Guest kikkervisje
Nu geloof ik die man wel op het gebied van die uitlooptijd maar is dat een kwaliteitscriterium?

Op een Duitse site kwam hetzelfde topic kwam iemand aan het woord die beweerde dat die uitlooptijd er niet toe deed en dat het meer ging om rumble.

Hoe staan jullie verder tegenover olie en hoor je het?

Carl, de uitlooptijd doet er inderdaad niet toe want de motorsturing die bepaald hoe het plateau draait.

Wat Pjotr zegt dat smeermiddel dient om vervelend wrijvingskontakt tussen lagerpen en bus te voorkomen is juist. Spannender is het niet.

En hoeveel je voor je olie wil betalen, dat mag je gelukkig fijn zelf bepalen, nee dan?

p.s. en die olie van Quality Service daar is niks mee!

En wanneer nu iedereen op tijd zijn lager smeert ziet Haudio nooit van zijn leven meer een kapot gelopen lager! :)

Natuurlijk mag je zelf bepalen hoeveel geld je wil betalen voor olie of vet, maar 28 euries voor 5ml, is link of rechtsom bedrog(maar er zijn mensen die graag bedrogen worden, het is nu eenmaal zo).

De werkomstandigheden van een platenspeler lager zijn volgens mij helemaal niet zo licht,de zijdelingse krachten zullen wel mee vallen al zal er wel een werkzijde zijn, maar loodrecht naar benedenvalt het niet mee , het gewicht van het plateau is bij veel spelers toch vrij hoog en rust op maar een paar vierkante mm, er zijn natuurlijk verschillende constructies, maar bij een kogel onder in het lager zal het raak oppervlak nog niet eens 1 vierkante mm zijn, daar is de smeering dus altijd in nood.

Kikkervisje onderbouw je opmerkingen, want dit is wel erg hol :blink:

motor stuuring bepaald hoe het plateau draaid???Rechtsom? ac sinchroon meestal, zonder terugkoppeling hoe snel het plateau nu werkelijk draaid.

Wanneer iedereen optijd zijn lager smeerd???wat is optijd, en de grote vraag waarmee?

De olie van Quality service is niks mis mee??? Nee,met die van de Hema ook niet :(

De werkomstandigheden van een platenspeler lager zijn volgens mij helemaal niet zo licht,de zijdelingse krachten zullen wel mee vallen al zal er wel een werkzijde zijn, maar loodrecht naar benedenvalt het niet mee , het gewicht van het plateau is bij veel spelers toch vrij hoog en rust op maar een paar vierkante mm, er zijn natuurlijk verschillende constructies, maar bij een kogel onder in het lager zal het raak oppervlak nog niet eens 1 vierkante mm zijn, daar is de smeering dus altijd in nood.

De oppervlaktedruk onder tegen de lagerpen is zo groot dat daar toch geen smeermiddel tegen opgewassen is. Dat moet gewoon zo glad mogelijk inslijten. Thorens had destijds modellen waarbij een spiegelend gepolijst Widia plaatje onderin zat om de druk op te vangen en daarop rustte dan de geharde lagerpen.

;)

Ik heb daar een ceramisch plaatje (taatsje) voor gemaakt. Werkt fantastisch (en de rumble neemt ook nog af).

En ik smeer al heel wat jaren met Slick 50. De garantie op mijn Thorensen is daarmee kennelijk vervallen, daar zal ik mee moeten leren leven.

Beste HMV,

Waar maak jij je nu echt druk over ?

Indien je een Transrotor hebt met omloopsmering dan doe je daar toch gewoon een klodder vet in dan zijn de kanaaltjes in ieder geval dicht en kan je omloopsmering eruit gehaald worden dat kost dat kost dan ook weer minder.

En bij een Clear Audio Perfomance doe je naaimachine olie loopt dan ook prima of niet ?

Bij een Bluenote Bellavista Signatuur die een tolerantie heeft van 2/1000 mm past vast wel ergens lagervet tussen.

Bij een Vyger met lucht lager weet ik niet wat jij erin zou stoppen.

Wat dat aangaat ga ik helemaal met Pjotr mee dat elk lager die anders is of eventueel gelijk maar dan van verschillende materialen , dus toch verschillend , een ander smeer middel nodig hebben.

En Carl ,ik adviseer jou om geen vet in jou lager van je Oracle Delphi te smeren.

Ook Hans doet vast geen vet in het lager van zijn Transrotor ofschoon er wel ruimte voor is . ; )

MvG,

H audio

Guest kikkervisje

HMV, gebruik het smeermiddel welke jou platenspelerfabrikant voorschrijft voor jou draaitafel.

(Zoals je waarschijnlijk hebt gelezen kaart Haudio terecht aan dat dit niet voor elke draaitafel gelijk is.)

En doe dat volgens de geldende voorschriften van deze fabrikant. Dus op tijd!

Heb je daar problemen mee ga dan met die fabrikant in discussie.

Door veranderingen in: lichtnetspanning en belasting van het plateau verandert de draaisnelheid en is daarom absoluut niet constant. Het gaat om kleine verschillen maar wel verschillen die hoorbaar zijn in de muziek reproductie.

Ga maar eens bij je platenspelerwinkelier langs en die kan je prima voorlichten welke motorsturing bij jou draaitafel past.

Wanneer maak je de ander belachelijk ?

Als je beschikt over goede argumenten ?

Lijkt me niet !

:angry:

Inderdaad Jitze, je bent al enige tijd , zeer lollig : )

Zoals je op mijn postings reageert en dus niet meer serieus te nemen. : )

MvG,

Haudio

Bij een Bluenote Bellavista Signatuur die een tolerantie heeft van 2/1000 mm past vast wel ergens lagervet tussen.

MvG,

H audio

Hallo Henk,

Ik heb een mechanische achtergrond en moet je hier toch tegenspreken.

Heb je enig idee wat 2/1000 van een millimeter is ?

Als je een tolerantie hebt van een paar hondersten van een millimeter mag je gelukkig zijn.

Duizendsten van millimeters hangen in de lucht, een paar graden meer en je lager zit potvast.

Laat ons het daarom maar op 2

Wanneer maak je de ander belachelijk ?

Als je beschikt over goede argumenten ?

Lijkt me niet !

:angry:

Inderdaad Jitze, je bent al enige tijd , zeer lollig : )

Zoals je op mijn postings reageert en dus niet meer serieus te nemen. : )

MvG,

Haudio

Dag Henk,

Voor zover ik me herinner is het al enige tijd geleden dat ik op een posting van jou reageerde, domweg omdat ik er op vertrouw dat een zinnig denkend mens er wel doorheen kijkt, maar nu ik zo direct wordt aangesproken, zou ik je toch willen vragen in plaats van het belachelijk maken wat er in dit topic zoal wordt geschreven, eens serieus en onderbouwd te reageren en dat betekent dus ook niet komen met marketingbabbels.

Overigens geldt dit ook voor andere topics :rolleyes:

MvG,

H audio

Hallo Henk,

Hallo Henri

Ik heb een mechanische achtergrond en moet je hier toch tegenspreken.

Dan zitten we bijna in hetzelfde schuitje, ik ben Gereedschapmaker geweest, bij Philips

Heb je enig idee wat 2/1000 van een millimeter is ?

Daar moesten we werken op 1/1000 mm nauwkeurig, twee keer blazen en weg was het.

Als je een tolerantie hebt van een paar honderdsten van een millimeter mag je gelukkig zijn.

Bij een Transrotor is het 3/100 mm , door mij gemeten en ook door de Fabrikant bevestigd, want er moet tenslotte ook nog olie tussen ; )

Duizendsten van millimeters hangen in de lucht, een paar graden meer en je lager zit potvast.

Gelukkig is de buitenkant van Brons en deze zet meer uit bij een hogere temperatuur dan chroom/nikkel/staal dus vast loopt het niet

Laat ons het daarom maar op 2

Guest tubejack

Het is al een paar keer benoemd, maar ik heb nog geen antwoord gezien.

Om de hoeveel jaar moet je de olie vervangen?

Die paar tientjes dat het kost t.o.v. de aanschaf van een draaitafel of element

kan m.i. ook nooit de bottleneck zijn.

Met vriendelijke groet,

Jack

Guest kikkervisje

Zou zeggen lees de gebruiksvoorschriften van je draaitafel en handel er naar.

Bij aankoop van mijn draaitafel zat een "kleine" hoeveelheid smeermiddel en bij 1 maal per jaar het lager reinigen doe je er vervolgens bijna een mensenleven mee.

Jammer dat vrijwel niemand serieus op de vraag van Carl ingaat en het slechts verzandt in een commerci

Het is al een paar keer benoemd, maar ik heb nog geen antwoord gezien.

Om de hoeveel jaar moet je de olie vervangen?

Die paar tientjes dat het kost t.o.v. de aanschaf van een draaitafel of element

kan m.i. ook nooit de bottleneck zijn.

Met vriendelijke groet,

Jack

Ha die Jack,

In jou Thorens gaat iets minder dan 1,5 mL en dat 1 keer per jaar is voldoende, dus wat je er ook instopt voor kwaliteits olie , het blijft uiteindelijk goedkoop.

MvG,

Haudio

Guest tubejack
Ha die Jack,

In jou Thorens gaat iets minder dan 1,5 mL en dat 1 keer per jaar is voldoende, dus wat je er ook instopt voor kwaliteits olie , het blijft uiteindelijk goedkoop.

MvG,

Haudio

Ja peanuts dus :)

Ik heb net 2 manuals gedownload van de TD2001 en er werd g

Bij toeval kwam ik op de site van Quality Service. De eigenaar heb ik wel eens op de analoog dagen gesproken over het wassen van platen maar kennelijk brengt hij nu ook een speciale olie op de markt. Hij is die olie aan het testen geweest en beweert dat de uitlooptijd van een draaitafel drastisch verbetert bij het gebruik van zijn olie. Nu geloof ik die man wel op het gebied van die uitlooptijd maar is dat een kwaliteitscriterium? Op een Duitse site kwam hetzelfde topic kwam iemand aan het woord die beweerde dat die uitlooptijd er niet toe deed en dat het meer ging om rumble.

Hoe staan jullie verder tegenover olie en hoor je het?

Bij m'n LP12 bleek andere olie een grote invloed op de gelijkloop te hebben.

M'n Fat Bob nu, is ook voorzien van TR olie. Ik heb alleen geen idee wanneer ik die zou moeten vervangen.

Er zit tenslotte een voorraad in het oliebadje.

:)

Ik houd het natuurlijk bij Oracle olie Henk. De vraag is alleen wat die olie nu precies is, gewoon olie voor de (wind)buks, voor de auto of echt iets speciaals. Vet gaat er in ieder geval nooit in.

Begrijpen doe ik het niet , want met wat meer tolerantie zou het allemaal wat gemakkelijker lopen in het begin.

MvG, Haudio

PS het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd gemeten heb , ook zal ik binnenkort gaan kijken of de micrometers goed gecalibreerd zijn, want ik denk dat je best gelijk kunt hebben omdat 2 micron wel heel weinig is.

Er gaan een paar dingen mis in deze discussie.

Even de definitie van het begrip tolerantie.

Tolerantie heb je op een maat.

Dat wil zeggen een lager pen heeft een bepaalde diameter deze diameter van de as moet binnen een bepaalde tolerantie vallen anders is deze af gekeurd.

De tolerantie kan zijn 6 h6 dat wil zeggen dat de pen minimaal 5.98 moet zijn en maximaal 6.00mm

Het gat waar deze in valt heeft ook weer een eigen tolerantie bvb 6 H7 de maximale maat mag dan zijn 6.03 en minimaal 6.00mm.

In dit geval gaat het dus om een overgang passing dat soepel kan draaien maar ook zwaar tot niet.

Je kan dan ook beter spreken over een kleine speling op het lager.

Door nu het cijfer achter de H te verkleinen verlaag je de tolerantie en moet de as aan hogere ijzen voldoen.

De letter in het midden geeft geeft aan of het een krimp passing is of een ruime passing.

Alles onder de H is krimp daar boven ruimer.

Ik leg dit even uit omdat ik het woord tolerantie in deze discussie nog al verkeerd wordt uitgelegd.

Je kan dus beter spreken over speling op het lager.

Groetjes George

Begrijpen doe ik het niet , want met wat meer tolerantie zou het allemaal wat gemakkelijker lopen in het begin.

MvG, Haudio

PS het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd gemeten heb , ook zal ik binnenkort gaan kijken of de micrometers goed gecalibreerd zijn, want ik denk dat je best gelijk kunt hebben omdat 2 micron wel heel weinig is.

Er gaan een paar dingen mis in deze discussie.

Even de definitie van het begrip tolerantie.

Tolerantie heb je op een maat.

Dat wil zeggen een lager pen heeft een bepaalde diameter deze diameter van de as moet binnen een bepaalde tolerantie vallen anders is deze af gekeurd.

De tolerantie kan zijn 6 h6 dat wil zeggen dat de pen minimaal 5.98 moet zijn en maximaal 6.00mm

Het gat waar deze in valt heeft ook weer een eigen tolerantie bvb 6 H7 de maximale maat mag dan zijn 6.03 en minimaal 6.00mm.

In dit geval gaat het dus om een overgang passing dat soepel kan draaien maar ook zwaar tot niet.

Je kan dan ook beter spreken over een kleine speling op het lager.

Door nu het cijfer achter de H te verkleinen verlaag je de tolerantie en moet de as aan hogere ijzen voldoen.

De letter in het midden geeft geeft aan of het een krimp passing is of een ruime passing.

Alles onder de H is krimp daar boven ruimer.

Ik leg dit even uit omdat ik het woord tolerantie in deze discussie nog al verkeerd wordt uitgelegd.

Je kan dus beter spreken over speling op het lager.

Groetjes George

Hee..... een cursus passingstelsel...

Hoofdletters voor het gat, kleine letters voor de as.

Het is alleen zo dat alles boven de H (h) (J,K,P enz) zwaardere passingen zijn. En onder de H (of h) (D,E.F) juist ruimer.

:)