Jump to content

Olieverversen


carl
 Share

Recommended Posts

Dit is mijn vakgebied, dunne olie met wat dan ook voor toevoeging zal nooit goed kunnen smeren, het bovenste gedeelte zal altijd nagenoeg drooglopen, en de metalen drukken met gemak door de olie film heen, en dus onnodige bijgeluiden en slijtage.Olie zal altijd te dun zijn en wil het liefst onder in het lager blijven/zijn.Vet zal in hoge mate blijven waar het zit, kan een hogere drukbelasting aan en heeft (afhankelijk welk gebruikt vet) hoge noodloop eigenschappen.

Als je vet gebruikt dan zal het lager niet zomaar weer op zijn plaats vallen, gewoon laten draaien en wat geduld, dan zakt hij vanzelf wel, en dat toont gelijk aan waarom vet juist zo geschikt is voor dit type lagers.

Een maal per jaar het lager even schoon maken en wat nieuw vet is natuurlijk gewoon onderhoud en zo blijft het lager soepel draaien.

Slick50 is een toevoeging voor olie bedoeld voor auto motoren, letwel, die hebben druksmering!Slick50 is dus geen smeermiddel opzich, en zeer omstreden, vele auto fabrikanten hebben het gebruik van Slick50 verboden(garantie vervalt).

Vet bestaat er in vele soorten, met allemaal hun spesifieke toepassing, voor het lager van een platen speler moet het vet niet te dik zijn,anders draad het lager te zwaar, niet te dun, anders drukken de metalen door de smerende film.Hoge noodloop eigenschappen zijn dus zeer belangrijk.

Draaitafels is duidelijk niet jouw vakgebied en daar gaat het hier om! Hoop niet dat er hearders zijn die je advies opvolgen

Mijn Fat Bob in het vet zetten! Ammuhoela :lol:

Link to comment
Share on other sites

28,- euro voor 5ml. :huh:

 

Daar kun je een jaar lang, of misschien 2 jaar lang van genieten. Op de slijtage van je naald schrijf je volgens mij meer af per jaar.

 

Ik wil niks zeggen maar muziek luisteren met een draaitafel van het caliber VPI, TR of Oracle is nu eenmaal niet goedkoop.

 

Als je achteraf er achter komt dat die olie ook goedkoper kan, mooi meegenomen. Maar je draaitafel zuipt toch geen olie. <_<

 

Probleem is dat wij (over het algemeen) leken niet kunnen bevatten dat je voor 28 euro 5ml olie krijgt of voor 28 euro 5 liter olie in je auto gooit; dat is de reden waarom ons dit zo dwars zit.

Link to comment
Share on other sites

Ach, als je eens per week, in de rust van de zondagavond, geniet van een echte Havanna is 28 euries voor een doosje lucifers ook niet veel :lol:

 

En er zijn mensen die 500 eu over hebben voor een pak door katten uitgepoepte koffie, dus tja ....

 

Maar waar het met die QS olie om gaat is dat er voor veel geld een een wondermiddeltje gepromoot wordt waarvan het de nog maar de vraag is of dat wel in alle gevallen zo goed is.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik zal het op mijn werk eens navragen als er iemand van SKF komt om lagerschade op tenemen ,hoe het zit met het smeermiddel voor bijv een harde kogel /bronzen bus smering( VPI) ,komt vrij weinig voor denk ik overigens ,is ook een in principe simpele oplossing , de belasting van zon lager is met industriele toepassingen /draaisnelheden vergeleken natuurlijk nihil

 

Ik zal ook eens in de draaierij aan de overkant vragen wat voor tolerantie ze kunnen halen met 1 van hun draaibanken ,maar volgens mij wel in de duizendsten nauwkeurig.

Ik wil ook nog eens een loopwerk maken /laten maken met lagers uit de industriele hoek bijv met een taatslager om de krachten vh gewicht van het draaiplateau op te vangen en dat alles in een mooi trillingsdempend olie badje en bestaand uit verschillende soorten metalen met een bovenste deel vh plateau dat afneembaar/uitwisselbaar is zodat je eventueel

de verschillen kunt beluisteren

gr :angry: hj :D

 

Voor die transrotor met zijn oliekanaaltjes is vet uiteraard uit de boze , ik wist niet dat de Fat bob ook zon soort van oliesmering onder druk toepaste trouwens , de platine verdier heeft ook een speciaal olie gesmeerd systeem meen ik

Link to comment
Share on other sites

[PS het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd gemeten heb , ook zal ik binnenkort gaan kijken of de micrometers goed gecalibreerd zijn, want ik denk dat je best gelijk kunt hebben omdat 2 micron wel heel weinig is.

 

2/1000 is echt een ridicule opgave, als dat van een constructeur zou komen is dat echt wel redicuul.

 

Een metalen voorwerp op 18

Link to comment
Share on other sites

Hee..... een cursus passingstelsel...

 

Hoofdletters voor het gat, kleine letters voor de as.

 

Het is alleen zo dat alles boven de H (h) (J,K,P enz) zwaardere passingen zijn. En onder de H (of h) (D,E.F) juist ruimer.

 

:)

Tis al weer 9 jaar geleden dat ik daar nog dagelijks mee werkte.

Twas ook even een kleine gok maar de strekking klopt wel.

:)

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Weer een paar dagen verder, wat meer misvattingen en vastlopers op het warrige gebied van toleranties, maar geen enkel zinnig argument voor een bijzonder soort olie, ook dit topic sterft zo een tragische dood..............

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Weer een paar dagen verder, wat meer misvattingen en vastlopers op het warrige gebied van toleranties, maar geen enkel zinnig argument voor een bijzonder soort olie, ook dit topic sterft zo een tragische dood..............

 

:unsure:

 

Het soort olie wordt bepaald aan de materialen waarvan het lager is opgebouwd en de draaisnelheid.

 

Dat hoeft niet eens om exotisch dure olie te gaan om een perfecte smering te garanderen.

Link to comment
Share on other sites

Weer een paar dagen verder, wat meer misvattingen en vastlopers op het warrige gebied van toleranties, maar geen enkel zinnig argument voor een bijzonder soort olie, ook dit topic sterft zo een tragische dood..............

 

:unsure:

 

Tja... met een auto is men van 1000 km naar 30000 km of meer gegaan door gebruik te maken van hoogwaardigere olie, betere materialen en passingen.

De (glijlagers) in zo'n motor worden bovendien extreem zwaar belast onder heel wisselende omstandigheden.

 

Bij een draaitafel is na 1000 uur olieverversen noodzakelijk en kennelijk is de lagertechniek dusdanig dat er olie van meer dan

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Begrijpen doe ik het ook niet helemaal... :confused:

 

Zou het niet gewoon met verkeerde "Hollandse" zuinigheid te maken hebben? :ph34r::D

 

Een pickup elementje van 600euro vinden we heel normaal, een draaitafel van een paar duizend

euro is voor velen ook geen probleem. LP's? liefst 180gram direct gemasterd .... tuurlijk de 4 LP box...

 

Maar gekgenoeg mogen de spullen om je LP's schoon te maken en te onderhouden niks kosten, er wordt

wat afgehobbied met zelf bedachte brouwsels, snaren moeten lijkwel eeuwig meegaan en nu zijn

we al 4 pagina's "in de olie" :D

 

Even zonder gekheid vrienden:

 

Natuurlijk snap ik het gevoel wel, of met een mooi woord de perceptie, voor die paar euro's wil je toch niet het risco lopen dat je lagers aan gort gaan, of je LP's onherstelbaar beschadigd raken... :confused: Ik niet tenminste.

 

Ik heb nog 10ml olie liggen speciaal voor mijn Thorens, ik kan best wat missen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Maar gekgenoeg mogen de spullen om je LP's schoon te maken en te onderhouden niks kosten, er wordt

wat afgehobbied met zelf bedachte brouwsels,

 

Tja... ik heb nu verschillende fabrieksbrouwsels geprobeerd, maar wanneer ik een echt smerige LP heb gaat hij eerst door de Cillit Bang ontvetter. dan wordt ie pas echt schoon. Met alle andere fabrieksmiddelen en zelfgebrouwens vloeistoffen wil dat niet echt lukken.

 

Dat heeft dus weinig met prijs te maken.

 

En wie weet... is er een andere olie die gewoon beter werkt dat de dure fabrieksolien.

 

Het omgekeerde lager is natuurlijk zonder een omloopsmering of oliepomp natuurlijk een ramp. daar blijft gewoon geen olie in.

Het axiaal lager in de top krijgt dan alleen olie wanneer je er net daarvoor olie op hebt gesmeerd. dat is natuurlijk na tien rondjes al weer weg.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Tja Hans dat "schoonmaak verhaal" staat nog vers in mijn geheugen :D:rolleyes:

 

Op de site van Quality Service vond ik nog wat info over deze olie

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Tja Hans dat "schoonmaak verhaal" staat nog vers in mijn geheugen :D:rolleyes:

 

Op de site van Quality Service vond ik nog wat info over deze olie

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

Met deze olie begon ik dus Jack. Kennelijk is die niet universeel toepasbaar voor mensen die voor zeker willen gaan zoals ik.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Tja Hans dat "schoonmaak verhaal" staat nog vers in mijn geheugen :D:rolleyes:

 

Op de site van Quality Service vond ik nog wat info over deze olie

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

Met deze olie begon ik dus Jack. Kennelijk is die niet universeel toepasbaar voor mensen die voor zeker willen gaan zoals ik.

 

Weet ik Carl, daarom verbaasde het mij, dat niemand die link er opgezet had.

Voor mijn Thorens kan ik het wel gebruiken, zal eerst eens kijken wat de olie

doet die ik nog heb.

Link to comment
Share on other sites

Op de site van Quality Service vond ik nog wat info over deze olie

Tja als dit promoverhaal je gelukkiger maakt waarom niet?

 

Die olie zal beslist niet slecht zijn maar zaligmakend is het ook niet en als je in het land van draaitafelolie zoekende bent kan het een weg zijn.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Die olie zal beslist niet slecht zijn maar zaligmakend is het ook niet en als je in het land van draaitafelolie zoekende bent kan het een weg zijn.

 

Wellicht is het h

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Het is het denk ik waard, om verder te onderzoeken :rolleyes:

Hoe ga je dat doen?

 

Simpel ik ga uit van het "promo verhaal" en vergelijk mijn huidige olie, die er al een jaar of 3 in zit met nieuwe en

het spul van Quality Service.

 

Toevallig heb ik een Thorens dus dat moet goed gaan, als het spul van Quality Service er voor zorgt dat

mijn plateau langer blijft draaien dan is het m.i. goed spul.

 

Jack

 

P.s. m

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

Het is het denk ik waard, om verder te onderzoeken :rolleyes:

Hoe ga je dat doen?

 

Simpel ik ga uit van het "promo verhaal" en vergelijk mijn huidige olie, die er al een jaar of 3 in zit met nieuwe en

het spul van Quality Service.

 

Toevallig heb ik een Thorens dus dat moet goed gaan, als het spul van Quality Service er voor zorgt dat

mijn plateau langer blijft draaien dan is het m.i. goed spul.

 

Jack

 

Voor een Thorens zou ik gewone Berkel Olie gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Hoe creeer ik een constante draaisnelheid ..... hindernisje, iemand een idee?

Stroboscoopschijfje?

 

;)

 

Da's een mooie, zat ik al aan te denken, maar ik heb er geen.... Kan ik er van iemand even een lenen?

Link to comment
Share on other sites

Hoe creeer ik een constante draaisnelheid ..... hindernisje, iemand een idee?

Stroboscoopschijfje?

 

;)

 

Da's een mooie, zat ik al aan te denken, maar ik heb er geen....

Er staan er zat op internet --> downloaden, uitprinten en nabewerken met een schaar :D

 

Wil je er zelf eentje maken in Adobe Illustrator dan heb je voor 33 1/3 rpm 180 lijnen langs de omtrek nodig.

 

;)

 

P.s. Heb er nog eentje in PDF op mijn PC gevonden. PB ff je e-mail dan stuur hem je op.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...