Jump to content

Olieverversen

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb dit topic eens helemaal nagepluisd en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik niet echt verder ben. Als ik ga verhuizen binnenkort dan gaat het plateau van de Oracle eraf en komt er nieuwe olie in. Voor de zekerheid zal ik maar Oracle olie nemen. Wat ik voor die 60 euro krijg kan net zo goed naaimachine olie zijn.

In de Thorens 160 komt daarentegen QS olie.

Het is met name voor de hoeveelheid want het "carter is moeilijk te peilen). In alle eerlijkheid kan ik me niet voorstellen dat de olie in een draaitafel makkelijk verouderd. De condities stellen toch niets voor.

Carl, (ik heb niet alles gelezen in dit topic) ik wil deze olie niet onvermeld laten:

P.W.B.'s "Sol Electret" :)

En wat overblijft smeert men op contactpunten van interlinks, stekkers, lampen etc.

Hierdoor gaat volgens PWB ook nog eens alles beter klinken, omdat alle elektrische verbindingen daardoor geoptimaliseerd worden.

klik hier voor een beschrijving: Website Peter Belt

Kost maar 25 a 30,-

Carl, (ik heb niet alles gelezen in dit topic) ik wil deze olie niet onvermeld laten:

Leeft die man eigenlijk nog Ark?

Leeft die man eigenlijk nog Ark?

Hier (op dit forum) misschien niet maar volgens mij doet hij het nog.

• 7 months later...

Hallo allemaal hier,

Hoewel ik al lange tijd met veel belangstelling meelees op dit forum, was ik er nog nooit toe gekomen mij te registreren.

Maar nu wel want ik zou graag wat adviezen krijgen over het volgende.

Ik ben bezig een oude Pioneer platenspeler weer speelbaar te maken.

Nu ben ik zover dat het plateaulager gesmeerd moet worden, en dus heb ik het lager gedemonteerd.

Hierin zit Geen ! ! olie, maar een rood plaatje, van net een soort heel kwetsbaar materiaal, een soort was lijkt het wel, het barst ook direkt.

In de manual die ik op internet heb kunnen vinden staat dat er olie in zou moeten, net als in de motor.

Nu is het met de motor duidelijk want onder het plateau zit een gaatje bij het lager van de motor met opschrift OIL.

dus daarin wil ik een druppel of 2 QS-olie doen.

Alleen dat lager, daar begrijp ik niets van...

Ik wil wel wat foto,s toevoegen, maar dat gaat niet makkelijk zie ik.... een paar foto,s bijvoegen.

Het is een lager wat aan de onderkant met een schroefdop is afgesloten, ooit heeft daar een soort afdichting tussen gezeten van kurk of iets dergelijks.

In ieder geval is dit totaal vergaan (moet ik dus ook vervangen door iets anders...suggesties?)

Hieronder zit de onderkant van het lager wat duidelijk heeft gerust op het eerder genoemde rode was-achtige plaatje hetgeen in de schroefdop zit.

Ik zie geen slijtage sporen op die lagerpunt (het is geen kogellager maar een gladde ronde punt van de as).

Die as is gezekerd met een circlip (zo,n hoefijzervormig veertje ..).

Dus mijn vragen zijn:

Wat gebruik ik hier voor het smeren, en moet ik de as er ook uit verwijderen door het weghalen van die circlip ?

En eerst inwendig reinigen met wasbenzine of alcohol ?

En de overige smeerpunten in de draaitafel die ook allemaal voorzien zijn van verdroogd vet, ook die wil ik opniuw na het ontvetten smeren, maar waarmee mag dat ??? zoiets als grafietpoeder, of molykote vet, of kogellagervet of ook dat QS-olie. ?

Kortom vragen genoeg eerst over het olie en smeergedeelte dus.

Misschien is de draaitafel alle moeite niet echt waard, maar ik vind hem mooi en het is een type wat ik niet vaak (haast nooit) voorbij zie komen.

Type speler is: Pioneer PL-31D.

Alle informatie is van harte welkom, vriendelijke groet, Henk

http://i1095.photobucket.com/albums/i478/TekenaarHenk/100_2771.jpg

http://i1095.photobucket.com/albums/i478/TekenaarHenk/100_2770.jpg

http://i1095.photobucket.com/albums/i478/TekenaarHenk/100_2768.jpg

http://i1095.photobucket.com/albums/i478/TekenaarHenk/100_2769.jpg

Ik denk dat dat rood plaatje opgedroogd vet is..

Zit er onder in de "schroefdop" geen kogel..??

De afdichting kun je proberen na te maken van kurk dat is redelijk oliebestendig.

De rest van de smeerpunten kun je met QS smeren, maar kan net zo goed met het oliespuitje van de bouwmarkt.

Succes.

:)

Ja, die servicemanual heb ik al, maar daaruit maak ik op dat er olie in zou moeten.

Onder de schroefdop zit GEEN balletje of kogeltje maar een kogelvormige einde van de draaitafelas.

Ik heb er nu ook wat foto,s bij gedaan...

Het lijkt erop dat er een kogel in het eind van de as zit. Er aan vast kan naturljk ook, maar dan een mooi bolletje slijpen is geen sinicure. Vaak lag er onder zo'n kogel een plaatje van edelsteen (robijn o.i.d).

De ring achter de dop is te vervangen door een fiberring zoals die bij de bouwmarkt of sanitairhandel te koop zijn.

:)

Eerst de foto's:

100_2768.jpg

100_2769.jpg

100_2770.jpg

100_2771.jpg

De kegel is de "kogel" van het lager. De binnenkant van de schroefdop is het lagerhuis. Zorg dat het lagerhuis een paar druppels olie bevat. Dichtdraaien gaat dus niet als de speler op z'n kop ligt. Als de speler lichtjes op z'n kant staat, moet het wel lukken. Om het zaakje af te dichten kun je gewoon teflontape gebruiken (wat de verwarmingsinstallateur ook gebruikt om de leidingen af te dichten. Te koop bij de bouwmarkt).

Ik zie wel een hoop rotzooi zitten rondom het lager en in de schroefdop. Dat is aangekoekte oude olie zo te zien. Die moet wel eerst verwijderd worden.

Aha, het wordt me al wat duidelijker, er mist dus niets in het lager....

Ik ga de circlip losmaken en de boel met wasbenzine reinigen, zover mogelijk.

Daarna dus een paar druppels olie.

Alleen wat zou dat rode plaatje nu kunnen zijn, het is niet keramisch en hard maar eerder zacht, ik kan er met mijn nagel een kras in maken.

Het lijkt mij niet dat ik dat eruit moet halen, maar het is wel vrijwel doormidden.

Dat blijft onduidelijk, volgens mij is het geen vet o.i.d

Zou teflon kunnen zijn.

Heeft namelijk een hele lage wrijving waardoor het kogeltje makkelijk draait.

Je ziet wel dat het puntje al aardig is ingesleten in he dopje.

Je kunt eventueel hier een nieuw plaatje teflon overheen leggen.

Groetjes George

Zou teflon kunnen zijn.

Heeft namelijk een hele lage wrijving waardoor het kogeltje makkelijk draait.

Je ziet wel dat het puntje al aardig is ingesleten in he dopje.

Je kunt eventueel hier een nieuw plaatje teflon overheen leggen.

Groetjes George

Is Teflon niet een tamelijk hard materiaal, George ?

Dit plaatje is echt een soort was...qua substantie lijkt het op kaarsvet !!!

Het is ook geen uitgedroogd vet, daarvoor is het te glad, ik krijg het idee dat het een kant en klaar plaatje is wat Pioneer voor smering en ondersteuning gebruikt (of klinkt dat raar ?)

Een Teflonplaatje (Ik zou trouwens niet weten waar je zoiets kunt kopen) lijkt mij harder en geeft daarom misschien ook meer motorgeluid door via het plateau.

Maar het is ook weer een optie om mee te nemen.

Een goed lager heeft nauwelijks smering nodig.

En al helemaal geen kraagjes of laagjes van bijvoorbeeld teflon of robijn.

Want een goed lager is zelf-smerend, doordat het uit een keihard (staal: kogel of punt: masculine) en een zacht (sinterbrons, koper/messing ring of kom: feminine) deel bestaat.

Hard-op-zacht, dus.

Zo'n lager wordt alleen maar béter (wrijvingsarmer) naarmate het "inloopt".

En het dempt resonanties veel effectiever dan een hard-op-hard (staal-op-staal) lager.

Ook wat lagers betreft, is er al veel vakmanschap verloren gegaan!

Hoe méér je ervan te weten komt, des te méér waardeer je "vintage" draaitafels...

En al helemaal geen kraagjes van bijvoorbeeld teflon of robijn.

Want een goed lager is bijna zelf-smerend, doordat het uit een keihard (staal: kogel of punt) en een zacht (sinterbrons, koper/messing: ring of kom) deel bestaat.

Hard-op-zacht, dus.

Zo'n lager wordt alleen maar b

Het lijkt me iets dat niet (meer) zou mogen bestáán: een lijk, een residu, een artefact, een rudiment, een fantoom, een sediment...

Werp het verre vàn U!

En kogellagervet zal Uw Redding zijn!

Halleluja! :lol:

Vet heeft de eigenschap dat het vloeibaarder (en dus minder dempend) wordt naarmate de temperatuur stijgt.

Moderne smeermiddelen (teflon, siliconen e.d.) zijn thermisch stabieler.

Maar dat zal bij deze lage toerentallen geen grote rol spelen.

Hoewel... gezien het door nitwits algemeen aanvaarde "global warming" concept...

:( Helaas is er niet alléén achteruitgang!

Dat zou de predicties veel gemakkelijker maken.

Tè gemakkelijk, wellicht.

Het lijkt me iets dat niet (meer) zou mogen bestáán: een lijk, een residu, een artefact, een rudiment, een fantoom, een sediment...

Werp het verre vàn U!

En kogellagervet zal Uw Redding zijn!

Halleluja! :lol:

Vet heeft de eigenschap dat het vloeibaarder (en dus minder dempend) wordt naarmate de temperatuur stijgt.

Moderne smeermiddelen (teflon, siliconen e.d.) zijn thermisch stabieler.

Maar dat zal bij deze lage toerentallen geen grote rol spelen.

Hoewel... gezien het door nitwits algemeen aanvaarde "global warming" concept...

:( Helaas is er niet alléén achteruitgang!

Dat zou de predicties veel gemakkelijker maken.

Tè gemakkelijk, wellicht.

Ja, Ja en: in den beginne was daar de draaitafel ;)

Bedankt voor alle reacties ! zover

Groeten, Henk

Want een goed lager is bijna zelf-smerend, doordat het uit een keihard (staal: kogel of punt) en een zacht (sinterbrons, koper/messing: ring of kom) deel bestaat.

Hard-op-zacht, dus.

Hard-op-zacht, dus.

Hard-op-zacht, dus.

Hard-op-zacht, dus.