Jump to content

Olieverversen


carl
 Share

Recommended Posts

Hoe dan ook, Spido heeft wel een punt als hij de langeduur bestendigheid van HMPE (een polyethyleen) tegen minerale olie ter discussie stelt. Op korte termijn zal het wel gaan, maar de veel ethyleensoorten worden op de lange duur wel enigszins aangetast door minerale oliën.

PTFE (Teflon) zal waarschijnlijk wel gaan, er zijn maar weinig stoffen die PTFE aantasten.

Link to comment
Share on other sites

Hoe dan ook, Spido heeft wel een punt als hij de langeduur bestendigheid van HMPE (een polyethyleen) tegen minerale olie ter discussie stelt. Op korte termijn zal het wel gaan, maar de veel ethyleensoorten worden op de lange duur wel enigszins aangetast door minerale oli

Link to comment
Share on other sites

Zal wel loslopen Richard. Bij mijn vorige werkgever verpakten we printerinkt op oliebasis in PE flessen en het inktreservoir van de (industriële) printer was van POM.
Motorolie zit ook in PE verpakking en de jerrycan's zijn meen ik ook van PE.

 

Het risico op aantasting is op de lange termijn. Ik kwam er op omdat bij het ontwerp van polderconstructies en aquaducten met PVC-folie of PE-folie het vrijkomen van brandstof en motorolie bij een ongeval een risico is voor de folieconstructie. Bij PVC is het risico groter dan bij PE, maar ook bij PE speelt het een rol. Maar zo'n kunstwerk wordt ook ontworpen met een ontwerplevensduur van honderd jaar.

Link to comment
Share on other sites

Spido heeft alléén maar een vraagteken neergezet, hoor! :rolleyes:

 

Dat vetten c.q. vetzuren kunnen inwerken in kunststoffen; dat vetten kunnen "verzepen" en "verharden"; dat de weekmakers uit kunststoffen kunnen verdwijnen onder invloed van (UV) licht; dat kunststof-isolatie zomaar kan wegsmelten in een sterk electro-magnetisch veld... Het zou allemaal niet mógen! :o Het zou allemaal niet kùnnen! :o

Maar het mag kennelijk allemaal wèl, van de Autoriteit die boven ons is gesteld.

En dus kàn het óók! :(

 

Overigens zou Spido een "ontwerp-levensduur" van honderd jaar veel te kort vinden, als het om zoiets moois gaat als een Thorens TD 125 of 126!

Gelukkig is al het Moois-Van-Vroeger voor de Eeuwigheid ontworpen.

 

Dat Moois-Van-Vroeger was "Quality Driven". :)

En bijna al die rotzooi van tegenwoordig is "Marketing Driven". :(

Link to comment
Share on other sites

Spido heeft alléén maar een vraagteken neergezet, hoor! :rolleyes:

 

Dat vetten c.q. vetzuren kunnen inwerken in kunststoffen; dat vetten kunnen "verzepen" en "verharden"; dat de weekmakers uit kunststoffen kunnen verdwijnen onder invloed van van (UV) licht; dat kunststof-isolatie zomaar kan wegsmelten in een sterk electro-magnetisch veld... Het zou allemaal niet mógen! :o Het zou allemaal niet kùnnen! :o

Maar het mag kennelijk allemaal wèl, van de Autoriteit die boven ons is gesteld.

En dus kàn het óók! :(

 

 

Werkstof S (HMPE 1000) is een materiaal wat in de machinebouw wordt gebruikt om b.v. al dan niet gesmeerde kettingen te ondersteunen of om glijlagers (taatslagers) van te maken. Uitermate geschikt dus voor deze toepassing. Ik heb nog ergens een document liggen waarin verschillende glijlagermaterialen worden vergeleken, HMPE 1000 kwam daar voor de meeste toepassingen als beste uit. Dit document is door een universitair triboloog gemaakt in opdracht van rijkswaterstaat.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Toch nog een update want ik heb nog wat vragen.

Ik heb de Pioneer weer helemaal in elkaar gezet (dikke onderplaat, demping, nieuwe poten, nieuwe snaar, alles schoongemaakt, etc en het plateau draait wanneer ik er geen snaar om heb erg mooi licht (blijft een tijdlang door draaien.

Er is totaal geen zijdelingse speling, wel heb ik enige verticale speling op de plateau-as i.v.m. een iets andere dikte van de thrustplate, dat is het plaatje onderin het plateau lager.

En vanwege de dikte van de fiberringenonder de schroefdop dat het lager afsluit.

Maar dat heeft geen enkele invloed op het draaien van het plateau.

Het motortje heb ik gesmeerd met 3 druppels motorolie. ook omdat ik eerst eens wil zien en horen hoe de speler werkt.

De motoras kan ik nu met een vinger een draai geven en deze blijft dan ook een tijd draaien.

Wat mijn vragen nu zijn:

 

Is het normaal dat zodra ik de nieuwe snaar monteer (met de speler in de uit/off stand) het plateau ineens wel tamelijk zwaar draait, heeft dat met de weerstand van de motor te maken ?

 

Is het normaal dat het motortje na drie uur proefdraaien behoorlijk heet is geworden ? ik kan mijn vingers er wel aan houden, maar het asje is vrij heet.

 

En als laatste: ik ga misschien een ander element monteren.

Mijn vraag is nu wat zou voor deze platenspeler (PIONEER PL-31D) met de originele arm ! een geschikt element zijn ?

Ik denk aan een goed MM-element, maar e.v.t. een MC element zou misschien ook kunnen want mijn Cambridge 640P is daarvoor omschakelbaar.

Het gaat dus gewoon om een goed element voor deze speler, maar geen overkill, een te duur element waar de kwaliteit met deze speler er niet uitkomt gaat te ver.

 

Ik heb deze informatie nog kunnen vinden over de PL-31D:

 

Type arm: statisch gebalanceerde buisarm

Element: PC-36 (Induced magnet type)

Naald: PN-35 (0,5 mil/ diamond)

Naalddruk: 2 tot 3 gram

compliance: 10 x 10/6 cm/dyne at 100 Hz

 

Ik ben bang dat ik uit onkunde (geen vergelijkingsmateriaal) het motortje in de soep laat draaien, of een verkeerd element aanschaf.

Dus vraag ik het voor alle zekerheid nog maar even.

 

Groeten, Henk

Link to comment
Share on other sites

 

Dat Overigens zou Spido een "ontwerp-levensduur" van honderd jaar veel te kort vinden, als het om zoiets moois gaat als een Thorens TD 125 of 126!

Gelukkig is al het Moois-Van-Vroeger voor de Eeuwigheid ontworpen.

 

Dat Moois-Van-Vroeger was "Quality Driven". :)

En bijna al die rotzooi van tegenwoordig is "Marketing Driven". :(

 

Net als jij vind ik die ontwikkeling niet goed Spido. Aan de andere kant jammer dat sommige leuke bedrijven niet meer marketing bewust zijn geweest want anders hadden ze nog bestaan. Het voorbeeld is natuurlijk Quad.

Link to comment
Share on other sites

Het motortje heb ik gesmeerd met 3 druppels motorolie. ook omdat ik eerst eens wil zien en horen hoe de speler werkt.

De motoras kan ik nu met een vinger een draai geven en deze blijft dan ook een tijd draaien.

Wat mijn vragen nu zijn:

 

Is het normaal dat zodra ik de nieuwe snaar monteer (met de speler in de uit/off stand) het plateau ineens wel tamelijk zwaar draait, heeft dat met de weerstand van de motor te maken ?

 

Is het normaal dat het motortje na drie uur proefdraaien behoorlijk heet is geworden ? ik kan mijn vingers er wel aan houden, maar het asje is vrij heet.

 

 

Het lijkt erop dat de snaar veel te strak staat en daarmee alle olie uit de motorlagers wegdrukt. Of de olie is niet op de juiste plaats terecht gekomen natuurlijk.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het motortje heb ik gesmeerd met 3 druppels motorolie. ook omdat ik eerst eens wil zien en horen hoe de speler werkt.

De motoras kan ik nu met een vinger een draai geven en deze blijft dan ook een tijd draaien.

Wat mijn vragen nu zijn:

 

Is het normaal dat zodra ik de nieuwe snaar monteer (met de speler in de uit/off stand) het plateau ineens wel tamelijk zwaar draait, heeft dat met de weerstand van de motor te maken ?

 

Is het normaal dat het motortje na drie uur proefdraaien behoorlijk heet is geworden ? ik kan mijn vingers er wel aan houden, maar het asje is vrij heet.

 

 

Het lijkt erop dat de snaar veel te strak staat en daarmee alle olie uit de motorlagers wegdrukt. Of de olie is niet op de juiste plaats terecht gekomen natuurlijk.

 

:)

 

Het motortje draait nu , na wat meer en dunnere olie duidelijk al iets minder heet, maar misschien indien mogelijk, ga ik het motortje even voorzichtig uit elkaar proberen te halen.

Ik krijg meer het idee dat er verharde olie of vet in zit.

Volgens een forumlid van een amerikaanse site zijn deze motortjes spoelbaar.

Dus door toevoeging van wat meer olie wordt het oude overtollige residu er enigszins uitgespoeld.

Of dat waar is weet ik niet, maar wat meer olie helpt toch echt wel voor een veel soepelder draaien.

Link to comment
Share on other sites

Het motortje heb ik gesmeerd met 3 druppels motorolie. ook omdat ik eerst eens wil zien en horen hoe de speler werkt.

De motoras kan ik nu met een vinger een draai geven en deze blijft dan ook een tijd draaien.

Wat mijn vragen nu zijn:

 

Is het normaal dat zodra ik de nieuwe snaar monteer (met de speler in de uit/off stand) het plateau ineens wel tamelijk zwaar draait, heeft dat met de weerstand van de motor te maken ?

 

Is het normaal dat het motortje na drie uur proefdraaien behoorlijk heet is geworden ? ik kan mijn vingers er wel aan houden, maar het asje is vrij heet.

 

 

Het lijkt erop dat de snaar veel te strak staat en daarmee alle olie uit de motorlagers wegdrukt. Of de olie is niet op de juiste plaats terecht gekomen natuurlijk.

 

:)

 

Het motortje draait nu , na wat meer en dunnere olie duidelijk al iets minder heet, maar misschien indien mogelijk, ga ik het motortje even voorzichtig uit elkaar proberen te halen.

Ik krijg meer het idee dat er verharde olie of vet in zit.

Volgens een forumlid van een amerikaanse site zijn deze motortjes spoelbaar.

Dus door toevoeging van wat meer olie wordt het oude overtollige residu er enigszins uitgespoeld.

Of dat waar is weet ik niet, maar wat meer olie helpt toch echt wel voor een veel soepelder draaien.

 

Je moet wel opletten dat er geen olie in de motor komt, Voor de wikkelingen is dat niet echt best.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het motortje heb ik gesmeerd met 3 druppels motorolie. ook omdat ik eerst eens wil zien en horen hoe de speler werkt.

De motoras kan ik nu met een vinger een draai geven en deze blijft dan ook een tijd draaien.

Wat mijn vragen nu zijn:

 

Is het normaal dat zodra ik de nieuwe snaar monteer (met de speler in de uit/off stand) het plateau ineens wel tamelijk zwaar draait, heeft dat met de weerstand van de motor te maken ?

 

Is het normaal dat het motortje na drie uur proefdraaien behoorlijk heet is geworden ? ik kan mijn vingers er wel aan houden, maar het asje is vrij heet.

 

 

Het lijkt erop dat de snaar veel te strak staat en daarmee alle olie uit de motorlagers wegdrukt. Of de olie is niet op de juiste plaats terecht gekomen natuurlijk.

 

:)

 

Het motortje draait nu , na wat meer en dunnere olie duidelijk al iets minder heet, maar misschien indien mogelijk, ga ik het motortje even voorzichtig uit elkaar proberen te halen.

Ik krijg meer het idee dat er verharde olie of vet in zit.

Volgens een forumlid van een amerikaanse site zijn deze motortjes spoelbaar.

Dus door toevoeging van wat meer olie wordt het oude overtollige residu er enigszins uitgespoeld.

Of dat waar is weet ik niet, maar wat meer olie helpt toch echt wel voor een veel soepelder draaien.

 

Je moet wel opletten dat er geen olie in de motor komt, Voor de wikkelingen is dat niet echt best.

 

:)

 

Bedankt voor de waarschuwing Hans...ik zal er dan niet meer olie indoen, anders is alle werk voor niets misschien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest tubejack

Ik heb vandaag, de olie en de snaar van mijn TD-2001 vervangen.

De olie was niet stroperig geworden,  prima spul die QS olie :)

qs.jpg

 

 

De snaar was echter  op. 

Link to comment
Share on other sites

Aangestoken door de mooie foto van Tubejack heb ik mijn TD160 mkII ook maar even gemeerd.

Misschien een bruikbare tip: ik maak het lager schoon met dunne olie en wattenstaafjes. Ik doe olie in het lager, borstel even lekker met het staafje en gebruik dan een spuit met stompe naald (overgehouden van een inktpatroon vulset, je kent dat wel, overal zwart en slechte prints) om de olie eruit te zuigen. Niet krassen langs de kanten, pas op. Wie bang is voor de naald kan ook een slangetje, b.v. ventielrekje op de spuit plaatsen.

Na een keer of drie is de olie schoon, bijvullen, plateau laten zakken en klaar.

Ik gebruik gewone dunne  "Kroon", naaimachine-olie en heb nog nooit droog gestaan.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik gewone dunne  "Kroon", naaimachine-olie en heb nog nooit droog gestaan.

 

 

Naaimachineolie is zeker beter dan niets maar toch is naaimachineolie niet zo'n goed idee, het is gewoon te dun. Deze discussie loopt allang en ik heb een jaar of 4 eens een vergelijkje gedaan met de "uitlooptest". Zie hier voor het resultaat: http://www.hear.nl/forums/topic/12571-olieverversen/?p=335481

Link to comment
Share on other sites

Interessant, hoe heb je de thorens precies op 33 1/3 gekregen zonder snaar?

 

 

Met de hand een paar duwtjes geven en met een stroboscoop schijfje op 33 1/3 Rpm gebracht.

 

Dat testje is al weer 4 jaar geleden. Sindsdien heb ik niet meer naar de olie om gekeken. Heb het zo net even nog bekeken maar de olie is nog schoon en de uitlooptijd is nog precies hetzelfde na die 4 jaar.

 

Vind dit wel een handige test. Denk dat als de uitlooptijd meer dan 2 minuten is, je met de soort olie (dikte) wel goed zit. I.i.g. met een TD160.

Link to comment
Share on other sites

Met de hand een paar duwtjes geven en met een stroboscoop schijfje op 33 1/3 Rpm gebracht.

 

Dat testje is al weer 4 jaar geleden. Sindsdien heb ik niet meer naar de olie om gekeken. Heb het zo net even nog bekeken maar de olie is nog schoon en de uitlooptijd is nog precies hetzelfde na die 4 jaar.

 

Vind dit wel een handige test. Denk dat als de uitlooptijd meer dan 2 minuten is, je met de soort olie (dikte) wel goed zit. I.i.g. met een TD160.

Ik zal het binnenkort eens proberen, voorlopig ben ik even druk met mijn moeder. Er is net leukemie vastgesteld en ze krijgt vrijdag de eerste chemokuur.

Verdrietige toestand, moeten vanmiddag nog naar de kliniek voor info-gesprekken, niet leuk op mijn 50e verjaardag.......

Link to comment
Share on other sites

Heel veel sterkte met je moeder ,de hifi laat je maar voorlopig maar links liggen en neem heel veel tijd voor je moeder nogmaals heel veel sterkte.

 

mvg wiel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...