spido Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 (...) Ik zou overigens geen vet in het lager doen. Dit is tixtroop, waardoor je lager zwaar gaat lopen. (...) Beste Hans, "Zwaar lopen"??? Aantonen, graag! Verticale lagers vereisen juist tixotrope smeermiddelen, om uitlopen te voorkomen. Draaitafels wordt vaak veel te dun gesmeerd: vandaar al die problemen hear (zoals die van HenkHenk)! Advies: Smeervet voor glij, kogel, rol & wentellagers. Corrosiewerend, waterbestendig. Bestand tegen hoge mechanische en thermische belastingen. Temperatuurbestendigheid: -30° C tot +130° C. http://www.formidotros.nl/formido/products/CFS-kogellagervet.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Door de capillaire werking blijft de dunne olie wel tussen de bewegende delen zitten. Als het goed is zal het lager ook gehoond zijn om de olie te transporteren en te verdelen. Hoe dik de olie moet zijn hangt af van de nauwkeurigheid van de passing en de afwerking van het oppervlak. Hoe preciezer de passing, hoe dunner de olie. Vet is voor onnauwkeurige passing of bij lagers die hun olie niet vast kunnen houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Door de capillaire werking blijft de dunne olie wel tussen de bewegende delen zitten. Als het goed is zal het lager ook gehoond zijn om de olie te transporteren en te verdelen. Hoe dik de olie moet zijn hangt af van de nauwkeurigheid van de passing en de afwerking van het oppervlak. Hoe preciezer de passing, hoe dunner de olie. Vet is voor onnauwkeurige passing of bij lagers die hun olie niet vast kunnen houden. Beste Richard2, Nou, dat is dan wel duidelijk, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Spido in dit geval zit je er goed naast! Het verhaal van Richard2 klopt. Voor trage een zeer zware belastingen denk dan bvb aan de schotel bij een vrachtwagen (dat ding waar de oplegger vast zit aan de trekker) daar is vet op zijn plaats. in de meeste gangbare draaitafel lagers is dat meer voor dunne olie. Geen synthetische olie daar zitten allerlei dopes in en andere toevoegingen die vanwege de lage temperatuur van het lager niets zullen uithalen. Vet in dit lager zal niets doen alleen maar ophopen langs de bovenkant van de schacht waar het blijft zitten omdat het van de schacht af geschraapt wordt bij het inbrengen van de lagerpen. Mocht het zijn dat het lager al iets is ingesleten en er ruimte op de passing is ontstaan dan kan er voor gekozen worden om voor een olie te kiezen waar grafiet aan is toe gevoegd. Deze grafiet bolletjes zullen de ruimte die is ontstaan door de slijtage opvullen waardoor dat enigszins hersteld kan worden. De punt die je op jou foto laat zien is slechts de onderkant van het lager en die mag rustig in een oliebadje draaien. Nog een punt on hier voor olie te kiezen. De fabrikant adviseert om het lager met olie te smeren. Dus Spido doe er je voordeel mee en maak die lagerpen van je schoon (gaat prima met benzine trouwens) en ook jij kan genieten vaan een mooi lopende DT. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 George,welke olie kan ik het beste voor mijn Thorens ,Garrard en voor mijn Scheu gebruiken,want er gaat zoveel info in inloop daar werd je niet goed van Wat is het dunst olie en waar krijg je het !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 George,welke olie kan ik het beste voor mijn Thorens ,Garrard en voor mijn Scheu gebruiken,want er gaat zoveel info in inloop daar werd je niet goed van Voor de Thorens is een mooie dunne minerale oilie prima. Voor de Scheu durf ik dat niet te zeggen deze tafel ken ik niet en weet dus niet wat voor lager daar in zit. Je kunt het beste het advies van de fabrikant volgen dan loop je het minste risico dat het niet goed gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Ik heb gelezen draaitafel Amazon gebruikt de zelfde olie.wat is dat voor een olie !!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Voor een Thorens bevalt het spul van QS erg goed Ooit eens uitgezocht zie hier Zie ook post 192 van dit draadtje. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 (...) Dus Spido doe er je voordeel mee en maak die lagerpen van je schoon (gaat prima met benzine trouwens) en ook jij kan genieten vaan een mooi lopende DT. (...) Beste Kappa, Al Spido's vintage draaitafels draaien als zonnetjes: de Thorensen, de Lenco's, de Garrards, de Telefunkens... allemaal zonder jank en jengel, zonder verval... dank zij (trrrrommmgerrrroffel... klaroengeschal!): kogellagervet! Je hoeft Spido geen adviezen te geven met betrekking tot smerigheid van welke soort dan ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 Je hoeft Spido geen adviezen te geven met betrekking tot smerigheid van welke soort dan ook! Ach Spido, Het is gewoon een goedbedoeld advies van een oud machine bouwer die verder geen bemoeienis wil met jou smerigheid. Tis enkel dat elk lager in zijn eigen specifieke toepassing zijn eigen specifieke smering nodig heeft. Dat heeft dan weer alles te maken met het ontwerp en de omgeving van de lagers en voor de meeste dt's is dat een nauwkeurige passing waar weinig plaats is voor vet. Het past er gewoon niet tussen. Daarnaast heeft vet een hogere wrijving je hebt dus meer energie nodig om het lager aan het draaien te krijgen. Haal je vinger maar eens door een potje met vet en dan eens door een potje met olie. In de olie zal deze minder weerstand onder vinden. Bah sta ik me toch weer met jou smerigheid te bemoeien en dat wil ik helemaal niet nou ja smeerze zou ik zo zeggen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 Guttegut, was daar niet ooit een "vintage" kinderliedje: Een potje met vet Dit is het eerste couplet: Ik heb een potje met vet Al op de tafel gezet Ik heb een potje, potje, potje, potje vet Al op de tafel gezet Dit is het tweede couplet: Ik heb een potje met vet Al op de tafel gezet Ik heb een potje, potje, potje, potje vet Al op de tafel gezet Dit is het derde couplet: et cetera... Henk, dat lager helemaal goed schoon maken en alle oude olieresten er uit, b.v. met wasbenzine. Daarna gewoon opnieuw volgieten met dunne olie. Géén naaimachine olie o.z.i. dat is te dun. Ik heb zelf goede ervaring met compressor olie van Airpress, verkrijgbaar voor een paar euro bij de Karwei/Gamma. En anders hier: http://www.airpress.nl/product.asp?Taal=1&HoofdstukID=51&SubcatID=93&ProductID=443 B.t.w. Teflon is wel een mooi materiaal met een lage wrijving maar niet geschikt als steunplaatje onderin zo'n lager. Het is veel te zacht en gaat vloeien en doet uiteindelijk niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkHenk Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 Guttegut, was daar niet ooit een "vintage" kinderliedje: Een potje met vet Dit is het eerste couplet: Ik heb een potje met vet Al op de tafel gezet Ik heb een potje, potje, potje, potje vet Al op de tafel gezet Dit is het tweede couplet: Ik heb een potje met vet Al op de tafel gezet Ik heb een potje, potje, potje, potje vet Al op de tafel gezet Dit is het derde couplet: et cetera... Henk, dat lager helemaal goed schoon maken en alle oude olieresten er uit, b.v. met wasbenzine. Daarna gewoon opnieuw volgieten met dunne olie. Géén naaimachine olie o.z.i. dat is te dun. Ik heb zelf goede ervaring met compressor olie van Airpress, verkrijgbaar voor een paar euro bij de Karwei/Gamma. En anders hier: http://www.airpress.nl/product.asp?Taal=1&HoofdstukID=51&SubcatID=93&ProductID=443 B.t.w. Teflon is wel een mooi materiaal met een lage wrijving maar niet geschikt als steunplaatje onderin zo'n lager. Het is veel te zacht en gaat vloeien en doet uiteindelijk niets. Nu is het wel zo, m.b.t. dat Teflon plaatje, dat het oorspronkelijke plaatje ook niet echt hard was maar eerder kaarsvet-achtig, of WAS als je wilt. Hetgeen natuurlijk ook het gevolg zou kunnen zijn van de tientallen jaren in de olie zitten. Of puur door veroudering. Eigenlik valt het mij dan nog mee dat dit toch behoorlijk zware plateau de lagerpunt in al die tijd niet dwars door het plaatje heeft heengedrukt. Want alle gewicht wordt dus rechtstreeks doorgegeven aan dat plaatje. Ik heb ondertussen dezelfde vraag, met foto,s ook eens op o.a. Vinylengine.com geplaatst. Dit met het idee dat dit type draaitafel daar misschien wat meer voorkomt (niet echt dus blijkt nu...). Ik kreeg daar de volgende reaktie: Posted: 15 Dec 2010 19:39 Post subject: -------------------------------------------------------------------------------- I believe that was a delrin thrust plate. I have seen a couple of those, completely useless after 35 years. The failure of that causes the platter to sit too low. Your teflon solution should be perfect. Cheers, Alec _________________ Don't take life too serious. It ain't nohow permanent. - Walt Kelly Hij zou best eens gelijk kunnen hebben met dat materiaal, in ieder geval wel een bevestiging dat er inderdaad een plaatje onder moet. Al was het alleen om de draaitafel op goede hoogte te houden. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 Delrin of POM (Polyoxymethylene) lijkt mij beter geschikt. Teflon kan de oppervlaktedruk van zo'n punt helemaal niet aan, die punt zakt daar dwars doorheen. Thorens had in sommige modellen destijds zelfs een WIDIA plaatje zitten om die hoge druk te weerstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 Delrin of POM (Polyoxymethylene) lijkt mij beter geschikt. Teflon kan de oppervlaktedruk van zo'n punt helemaal niet aan, die punt zakt daar dwars doorheen. Thorens had in sommige modellen destijds zelfs een WIDIA plaatje zitten om die hoge druk te weerstaan. Ik ben laatst met enkele tribologen van TU Eindhoven bezig geweest om goede stickslip vrije glijoplegging te maken. Hun advies was eensluidend HMPE vanwege de hoge toelaatbare drukken en het lage stick-slipeffect. De proeven zijn ongesmeerd vrijwel perfect verlopen. Vervuiling van de glijvlakken bracht echter toch weer stick slip, waarna we toch voor rolgeleidingen hebben gekozen. Maar dat HMPE, dan kan toch met wat. Zeker wanneer je het kunt smeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 goede stickslip vrije glijoplegging Het lijkt wel porno Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 december 2010 Author Report Share Posted 25 december 2010 Gevoelsmatig zou ik nooit kogellagervet gebruiken. En al doet Spido soms wel eens gek, hij is dat zeker niet. Ik zou zeggen houdt het bij het advies van de fabrikant zeker bij nieuwere draaitafels. Voor die Thoensen zou ik inderdaad QS gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 december 2010 Report Share Posted 26 december 2010 Al die draaitafels waarvan de plateau-assen nu droog staan, zijn destijds door de fabrikant met dunne olie gesmeerd. Voor alle armliftjes die nu niet meer werken doordat de olie is verhard, geldt hetzelfde. Volg vooral het advies op van de fabrikant! Wanneer de zaak daarna opnieuw verhardt of droog komt te staan, weet je tenminste waar het door komt... Overigens kun je verdikte of verharde olie beter oplossen met dunnere olie, dan met alcohol, spiritus, (was)benzine, terpentine, thinner of aceton. Sommige van die oplosmiddelen kunnen onherstelbare schade aanrichten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 27 december 2010 Report Share Posted 27 december 2010 ...al doet Spido soms wel eens gek, hij is dat zeker niet... ...ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkHenk Posted 6 januari 2011 Report Share Posted 6 januari 2011 Een goed lager heeft nauwelijks smering nodig. En al helemaal geen kraagjes van bijvoorbeeld teflon of robijn. Want een goed lager is bijna zelf-smerend, doordat het uit een keihard (staal: kogel of punt) en een zacht (sinterbrons, koper/messing: ring of kom) deel bestaat. Hard-op-zacht, dus. Zo'n lager wordt alleen maar b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 januari 2011 Report Share Posted 6 januari 2011 Hans, Het stukje is vlak na oud en nieuw toch nog gearriveerd hier bij mij (in een enveloppe die zo te zien al die tijd heeft klem gezeten tussen de rollen van de sorteermachine vandaar al die tijd waarschijnlijk ). Heel erg bedankt voor het plaatje en het opsturen ! Groeten, Henk Graag gedaan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 januari 2011 Report Share Posted 7 januari 2011 Beste Hans, Is "Werkstof-S" een wondermiddel? Zo ja, hóe zo? Is het op den duur bestand tegen de inwerkingen van olie, van b.v. QS? En kunnen de teflontape- of fiberring daar óók tegen, op langere termijn? Hoe weet jij dat? (Of: hoe dènk je dat te weten?) (Hoe komt het toch dat tegenwoordig elke òndeskundige nitwit eerder en meer graagte wordt geloofd dan een theoretisch hooggeschoolde deskundige? Komt dat wellicht door het beroerde, ondermaatse onderwijs van de laatste halve eeuw, in combinatie met de kritiekloze emancipatie van minkukels??) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari 2011 Report Share Posted 7 januari 2011 Beste Hans, Is "Werkstof-S" een wondermiddel? Zo ja, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 januari 2011 Report Share Posted 7 januari 2011 ... (Hoe komt het toch dat tegenwoordig elke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 7 januari 2011 Report Share Posted 7 januari 2011 /Offtopic/ (Hoe komt het toch dat tegenwoordig elke òndeskundige nitwit eerder en meer graagte wordt geloofd dan een theoretisch hooggeschoolde deskundige? Komt dat wellicht door het beroerde, ondermaatse onderwijs van de laatste halve eeuw, in combinatie met de kritiekloze emancipatie van minkukels??) Dat is een inherent Forum-probleem: je kan op het forum onvoldoende zien wie welke leeftijd heeft, welke opleidingen/ervaring of relevante deskundigheid: Eén populaire / alom geloofde "onkundige" kan tien "wijzen" weerstaan. Vaak op basis van halve waarheden en uit de bocht vliegende discussies. Voorbeeld: Wie "is het meest deskundig"? - iemand die het meest geloofd wordt (zoals "de paus", maar dan in audioland) - iemand met 10.000 posts? - iemand die al tien jaar geleden zich heeft aangemeld? - iemand met "senior-lid" status? - een groen/blauw/goud/purper/poepkleurig / drie-stippen lidmaatschap? - een professional? - een hobbyist? - een virtueel lid? - een verklaard audiofiel? Zo kan je nog wel even doorgaan. Deze discussie is zinloos en des forums eigen. Iedere lezer herkent zijn eigen normen en waarden en baseert daarop zijn mening Op basis van die bewuste of onbewuste mening interpreteert hij/zij posts en de inhoud daarvan. En daar is niets mis mee. /Ontopic/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 7 januari 2011 Report Share Posted 7 januari 2011 /Offtopic/ (Hoe komt het toch dat tegenwoordig elke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now