Jump to content

Olieverversen

carl
 Share

Recommended Posts

Ach, als je eens per week, in de rust van de zondagavond, geniet van een echte Havanna is 28 euries voor een doosje lucifers ook niet veel :lol:

Volgens fijnrokers is het een misdaad een goede sigaar aan te steken met een lucifer: dit moet met een brandende houtspaander (liefst eiken) uit het open haardvuur, omdat een lucifer zwavelreuk overbrengt. Of met een elektrische gloeispiraal, bijvoorbeeld.

Overigens moet de centrale as van een draaitafel gesmeerd worden met kogellagervet (of consistentvet): dit smeert niet alleen goed bij zulke lage toerentallen, maar dempt ook resonantie.

De aanwijzingen van de fabrikanten dateren bij de beste draaitafels vaak uit de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw: de tijd waarin die draaitafels werden gemaakt. De draaitafels zijn sindsdien niet beter geworden, maar de smeermiddelen wel. (Een Thorens TD125 of 126, een Micro MD 700 of MR-711, een Denon DP 3700F of zo doet het dan ook prima met modern vet...)

Guest kikkervisje
Ach, als je eens per week, in de rust van de zondagavond, geniet van een echte Havanna is 28 euries voor een doosje lucifers ook niet veel :lol:

Volgens fijnrokers is het een misdaad een goede sigaar aan te steken met een lucifer: dit moet met een brandende houtspaander (liefst eiken) uit het open haardvuur, omdat een lucifer zwavelreuk overbrengt. Of met een elektrische gloeispiraal, bijvoorbeeld.

Overigens moet de centrale as van een draaitafel gesmeerd worden met kogellagervet (of consistentvet): dit smeert niet alleen goed bij zulke lage toerentallen, maar dempt ook resonantie.

De aanwijzingen van de fabrikanten dateren bij de beste draaitafels vaak uit de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw: de tijd waarin die draaitafels werden gemaakt. De draaitafels zijn sindsdien niet beter geworden, maar de smeermiddelen wel. (Een Thorens TD125 of 126, een Micro MD 700 of MR-711, een Denon DP 3700F of zo doet het dan ook prima met modern vet...)

Bijna goed!

Voor de snobs:

De houtspaander moet zijn van Spaans aromatisch Cederhout.

Dit zijn n.l. de velletjes "fineer" die tussen de lagen Havanna`s liggen.

(Moet je natuurlijk wel ooit een kistje Havanna`s gekregen hebben.)

p.s. eiken in je openhaard :confused: Daar gebruik je toch perenhout voor. :rolleyes:

Je wilt die zwavelsmaak niet in je sigaar en daar zijn andere manieren voor zoals met een lucifer de achterkant van een lucifer aansteken en die gebruiken om de sigaar aan te steken. Ik rook al 20 jaar geen sigaar meer helaas.

Guest kikkervisje
Je wilt die zwavelsmaak niet in je sigaar en daar zijn andere manieren voor zoals met een lucifer de achterkant van een lucifer aansteken en die gebruiken om de sigaar aan te steken. Ik rook al 20 jaar geen sigaar meer helaas.

Blijf je bij gebruik van een lucifer toch nog met de parafine walm zitten. :unsure:

Misschien is stoppen met rooken een optie? :)

Whatever, i.i.g. lijkt mij QS olie niet iets om sigaren mee aan te steken :D

Die olie zal beslist niet slecht zijn maar zaligmakend is het ook niet en als je in het land van draaitafelolie zoekende bent kan het een weg zijn.

Wellicht is het h

Kan iemand mij s.v.p. eens uitleggen wat nu het nut, cq. voordeel is van een langere uitlooptijd.

Smeren doe je om de wrijving te verlagen.

Indien de draaitafel langer uitloopt zal de smering dus beter zijn.

Over de demping van trillingen door het smeermiddel kun je kennelijk ook nog een boom over opzetten.

:)

Guest kikkervisje
Kan iemand mij s.v.p. eens uitleggen wat nu het nut, cq. voordeel is van een langere uitlooptijd.

Welke meerwaarde heeft deze "betere" smering nu op het constant zijn ( 33,33 RPM ) van het plateau?

Want daar gaat het toch immers om?

Over de demping van trillingen door het smeermiddel kun je kennelijk ook nog een boom over opzetten.

Volgens mij mag je dat ook relateren aan een langere uitlooptijd.

Trillingen zijn energie die wordt opgewekt in het lager. Een betere smering en dus minder trillingen en dus minder energie dat ten koste gaat van een langere uitlooptijd.

tis niet zo heeel moeilijk toch?

Groetjes George

En voor kleine kikker natuur heeft je motor genoeg vermogen om hier door heen te drukken maar de vraag is of je dat wil.

Hoi Hans,

Idd, hoe langer de uitlooptijd hoe lager de wrijving. Zonder olie loopt er metaal over metaal. Je hebt dan niet alleen veel wrijving maar ook veel slijtage. Kunst is om een dusdanige olie te kiezen dat er geen metaal meer over metaal loopt. De geprobeerde naaimachine olie is duidelijk veel te dun daarvoor en/of de samenstelling is ongeschikt: Er is nauwelijks verschil met geen olie.

Om dat goed te bewerkstelligen moet de olie een bepaalde dikte hebben maar ook weer niet te dik zijn. Als de olie te dik is gaat het weer bovenmatig remmen --> visceuze wrijving. Dat kan in extreme gevallen tot (over)verhitting van het lager leiden.

Naar mijn idee is die uitlooptijd best een aardig criterium om het optimum te vinden. De compressor olie doet het duidelijk beter maar naar mijn idee kan ie wel wat dunner. Ik heb het idee dat met wat dunnere olie de visceuze wrijving minder wordt en er toch een voldoende dikke filmlaag blijft om geen metaal op metaal contact te krijgen.

En dan heb je idd een ander punt: Hoe goed dempt de olie de rumble? Volgens mij kan de uitlooptijd daar niets over zeggen en kan het best zo zijn dat wat dikkere olie daarin weer beter is.

Zo'n draaitafel blijft een pot met compromissen.

;)

P.S. Kikkervis, bij alle vier de testen was de draaisnelheid met snaar en aangedreven door de motor gelijk. Het opzetten van de naald op de plaat had meer effect.

Guest kikkervisje
P.S. Kikkervis, bij alle vier de testen was de draaisnelheid met snaar en aangedreven door de motor gelijk.

Het opzetten van de naald op de plaat had meer effect.

He,he eindelijk het grote woord is er uit.

Het opzetten van de naald op de plaat heeft meer effect en vervolgens de muziek ook nog eens!

Dus is het leuk om een exotische smeermiddel te gebruiken maar per saldo gaat je plateau niet beter mee draaien (33 1/3 RPM ), want daar is n.l. de motor verantwoordelijk voor. :)

Dus tel uit je winst.

Feit blijft wanneer je niet weet welke olie er bij jou taveltje is voorgeschreven de olie van QS zeer goed bruikbaar is.

Feit blijft wanneer je niet weet welke olie er bij jou taveltje is voorgeschreven de olie van QS zeer goed bruikbaar is.

Eerst even de resultaten van Jack afwachten ....

TS heeft goede contacten met de DT goeroe in Sneek, dus dat ie niet weet wat er in zijn DT moet kan ik mij niet voorstellen. De hele discussie gaat er verder feitelijk om of exotische wonderolie beter klinkt en het al die moeite en geld waard is.

;)

Guest kikkervisje

Nu geloof ik die man wel op het gebied van die uitlooptijd maar is dat een kwaliteitscriterium?

Dit is de o.a. vraag die Carl stelt.

En nu die Duitse man die Carl gelezen heeft, die weet er duidelijk wel iets van. ^_^

Hoe staan jullie verder tegenover olie en hoor je het?
Toch typisch dat er niet een gedragen antwoord is op een toch eenvoudige vraag.

Noem het maar een eenvoudige vraag. Het zijn er eigenlijk twee waarvan je de tweede alleen voor je zelf kunt beantwoorden.

;)

Nu geloof ik die man wel op het gebied van die uitlooptijd maar is dat een kwaliteitscriterium?

Door je motor harder te laten werken hou je gerust wel de dt op toeren.

Maar waarom zou je de motor harder willen laten werken als nodig is?

Dus ja het is zeker een kwaliteitscriterium voor mij.

Dat jij dat anders ziet lijkt mij nu wel duidelijk.

Groetjes George

De gelijkloop van een draaitafel wordt natuurlijk niet alleen door het smeermiddel motor, motorregeling en massatraagheid tellen b.v. ook mee.

Daarom begrijp ik het omgekeerde lager eigenlijk niet. Volgens mij is de beste methode die van Thorens en Linn. Gewoon een bus met daar onderin een hard plaatje en een kogel onder de plateau-as. je kunt de boel dan mooi in een oliebadje laten lopen.

Een luchtlager lijkt mij ook een mooie methode. dan ben je in ieder geval van de oliediscussie en slijtage af.

Van de andere kant blijven resonanties en mechanische trillingen het geluid beinvloeden.

Een mooie methode lijkt mij om een groot zwaar plateau over het hele oppervlak op een luchtkussen te laten drijven. de centrering dan ook met een luchtkussen rondom de schijf. En dan in het midden magnietisch aandrijven.

Dit lijkt mij een simpele en trillingsvrije methode. zijn er zo ooit draaitafels uitgevoerd..??

Vpi had eerder de kogel onder het draaiplateau aan een uitstekende as gemonteerd meen ik , maar de manier die ze nou hebben klonk beter wat ik ervan heb begrepen dus het plateau hangend op de de kogel als het ware (inverted bearing, en van continuum las ik dat ze een vrijwel wrijvingsloos lager hadden ontworpen ,maar ze wilden wel enige weerstand in het lager uiteindelijk ,omdat dat beter was voor de gelijkloop, volgens mij is die Vyger ook te zien in alkmaar ook 1 met lucht lager , ik zou zeggen hans wat let je :D

gr :angry: hj :D

Guest kikkervisje
De gelijkloop van een draaitafel wordt natuurlijk niet alleen door het smeermiddel motor, motorregeling en massatraagheid tellen b.v. ook mee.

Daarom begrijp ik het omgekeerde lager eigenlijk niet. Volgens mij is de beste methode die van Thorens en Linn. Gewoon een bus met daar onderin een hard plaatje en een kogel onder de plateau-as. je kunt de boel dan mooi in een oliebadje laten lopen.

Een luchtlager lijkt mij ook een mooie methode. dan ben je in ieder geval van de oliediscussie en slijtage af.

Van de andere kant blijven resonanties en mechanische trillingen het geluid beinvloeden.

Een mooie methode lijkt mij om een groot zwaar plateau over het hele oppervlak op een luchtkussen te laten drijven. de centrering dan ook met een luchtkussen rondom de schijf. En dan in het midden magnietisch aandrijven.

Dit lijkt mij een simpele en trillingsvrije methode. zijn er zo ooit draaitafels uitgevoerd..??

Transrotor en Clearaudio hebben er in elk geval een n.l. hun duurste! Wel niet op lucht, doch op een magnetischveld.

Bij het omgekeerde lager kan je eens na denken over het zwaartepunt van het plateau.

Idee