Jump to content

Olieverversen

carl
 Share

Recommended Posts

Laat ik nu ook al aan het denken zijn geslagen over een lucht gelagerde tafel en ben hier op uit gekomen.

Ik vind alleen de lucht druk die zij gebruiken te hoog deze moet lager kunnen misschien zal je dan wel een lichter plateau moeten gebruiken dat van hun weegt 35kg.

Het komt in ieder geval wel in de buurt van het idee van Hans alleen de aandrijving nog niet.

Ik denk dat dat ook niet praktisch is om een magnetisch veld te hebben onder je plateau het komt volgens mij te dicht bij je naald en dat wil je ook weer niet dan.

Groetjes George

Laat ik nu ook al aan het denken zijn geslagen over een lucht gelagerde tafel en ben hier op uit gekomen.

Ik vind alleen de lucht druk die zij gebruiken te hoog deze moet lager kunnen misschien zal je dan wel een lichter plateau moeten gebruiken dat van hun weegt 35kg.

Het komt in ieder geval wel in de buurt van het idee van Hans alleen de aandrijving nog niet.

Ik denk dat dat ook niet praktisch is om een magnetisch veld te hebben onder je plateau het komt volgens mij te dicht bij je naald en dat wil je ook weer niet dan.

Groetjes George

Die arm is een regelrechte copie van de ET 2,5 arm. Ze hebben de lagering alleen te laag geplaatst. De buis hoort volgens mij (

Groetjes George

Die arm is een regelrechte copie van de ET 2,5 arm. Ze hebben de lagering alleen te laag geplaatst. De buis hoort volgens mij (

Deze is volledig lucht gelagerd .....

Maar ehh wat doet dat lager dan in het midden.. :confused::confused:

Precies :D

Dat is ook mijn dilemma dit kan je op opvangen met een lucht lager maar daar draait de dt te langzaam voor ben ik bang.

Een pen in het midden in een olie badje misschien.

Dan hoeft het lager geen radiale kracht op te vangen dat doet dan het lucht kussen moet prima werken toch?

Dat is ook mijn dilemma dit kan je op opvangen met een lucht lager maar daar draait de dt te langzaam voor ben ik bang.

Uhh.... wat heeft de draaisnelheid daarmee te maken?

Ben benieuwd wanneer de lucht gelagerde "Kappa" DT op de markt komt :D

;)

Uhh.... wat heeft de draaisnelheid daarmee te maken?

Ben benieuwd wanneer de lucht gelagerde "Kappa" DT op de markt komt :D

;)

Nog ff geduld :D

Ik ben nu alleen nog maar info aan het verzamelen mar speel wel met het idee om zelf wat te gaan bouwen.

En inderdaad met lucht.

De omgekeerde lagering met de kogel op het zwaartepunt maakt de tafel nog steeds niet stabiel. Pas wanneer het lager BOVEN het zwaartepunt ligt lost het wat op. Een lager onderin in combinatie met een precies radiaal lagers is. m.i. minstens zo stabiel.

Lagerpunt boven zwaartepunt, resultaat is een pendel, geef het ding een tikje en het blijft zwabberen (in de praktijk, voor zover de lagerbus dat toelaat)

Lagerpunt onder het zwaartepunt, resultaat, het geheel valt continu om (in de praktijk, voor zover de lagerbus dat toelaat)

Lagerpunt op het zwaartepunt, nog het een nog het ander, zet je het plateau scheef op de lagerpunt dan blijft het zo staan, het pendelt niet en valt er niet af. Kortom, een stabiel systeem. Natuurlijk heb je nog een klein beetje lagerbus nodig, voornamelijk om de naalddruk op te vangen.

Helaas wordt er in allerhande engeneering projecten erg weinig van het stabiele systeem uitgegaan, maar veel meer van "lomp geweld". Wat is b.v. een stabiele versterker? Eentje die bij verdubbeling van de luidspreker impedantie het vermogen halveert of eentje die altijd, ongeacht de impedantie hetzelfde vermogen levert?

Mwah, is het zo ernstig? Je vergeet even dat het gyroscopisch moment van een draaiend redelijk zwaar plateau helemaal niet toestaat dat het plateau zo makkelijk gaat kantelen ongeacht de lagering.

Kijk maar eens naar een speelgoed tolletje, dat valt ook niet zomaar om.

;)

De voordelen van magnetische lagering zijn: volstrekte wrijvingsloosheid en resonantieloosheid.

Bij een magnetisch lager heb je exact het zelfde probleem als bij een luchtlager, het is niet oneindig stijf, kortom ... resonanties! De 'oplossingen' zijn dan ook exact het zelfde als ik bij het luchtlager aangaf, pre-loading.

Guest tubejack

Gister was ik bij Lourens Ouweltjes van Quality Service. Sympathieke man met kennis van zaken. Was/is chemicus van beroep heeft jaren bij Shell en daarna bij Penzoil. Na een reorganisatie is hij voor zichzelf begonnen eerst in zijn oude vakgebied en 3 jaar terug heeft hij de olie "vaarwel" gezegt en zijn boeltje verkocht en runt zijn huidige bedrijf Quality Service.

Over "olie" hebben we het gekgenoeg niet gehad, w

Ik vraag le af hoe zo'n lager zou presteren in een DT.

rb3-lg.jpg

Naaldlagers.

Ze bestaan in alle breedtes en diameters.

Kogel- en naaldlagers geven lagergeruis. Dat wil je zeker niet in een draaitafel.

:)

On-topic olie......

Vandaag een test gedaan met verschillende draaitafel olie.

Mijn draaitafel een Thorens TD-2001 die heeft een 10mm dik lager.

..........................

2e test zonder olie: 2:59 zeg 3:00 rond

Het was w