goodtube Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Doorgaans zitten de audiotrafo's voor ESLs dichtbij de panelen zelf, alsmede de hoogspanningsunit.Door een UTP kabel stuur je geen hoogspanning, dat gaat vonken en overslaan. Maar niet in het geval dat alle aders aan elkaar geknoopt zijn dunkt me. @Henry. Voor de wet is hoogspanning > 1000 V. In jouw (praktijk) wereldje wordt dat middenspanning genoemd, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 P = U x I. het gaat toch niet om vermogen in dit verhaal? Klopt! En je formule is kort door de bocht @Kappa7: Als de spanning omhoog gaat, kun je inderdaad met een dunner draadje af. Maar als je zegt 'De beperking van een kabel zit niet in de voltage(...)', dan ben ik het daar toch niet helemaal mee eens. Bij een hogere spanning kan de beperking daar wel degelijk in zitten. De meeste kabels die in de gewone handel verkrijgbaar zijn, zijn gespecificeerd tot maximaal 1000V (er zullen wellicht uitzonderingen zijn). Ik weet niet welke spanning er hier gebruikt wordt, maar er wordt hier m.b.t. elektrostaten vaak over 'hoogspanning' gepraat. Voor mij begint hoogspanning boven de 1000V... Hoi Henrie, Dan mag je bij een ESL over hoog spanning praten kijk hier maar een rond dan zie je wat een ESL nodig heeft De 1000V lijkt mij ruimschoots gehaald dan . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 @Henry. Voor de wet is hoogspanning > 1000 V.In jouw (praktijk) wereldje wordt dat middenspanning genoemd, toch? Niet helemaal waar. De term middenspanning wordt wel veel gebruikt, maar is eigenlijk een 'niet-bestaande term'. Het staat volgens mij nergens in normen genoemd. Daar rept men alleen over laag- en hoogspanning (en extra lage spanning o.i.d.: <50VAC (50Hz) of <95VDC). Een norm is overigens geen wet. Richtlijnen wel. In de wet/richtlijn staat niet dat je aan een norm moet voldoen, maar daar staat zoiets als 'je moet een veilige installatie bouwen'. Dat is natuurlijk wel heel algemeen, en daarom zijn er normen bedacht. Die normen zijn hulpmiddelen voor het bouwen van een veilige installatie. Maar je mag wel van een norm afwijken. Probleem is natuurlijk wel dat je dan zonder naar een norm te verwijzen moet aantonen dat je installatie veilig is. Dat is al lastig, en het wordt waarschijnlijk nog lastiger als er een ongeluk gebeurd met die installatie (in geval van elektrische installatie brand bijvoorbeeld). Toon dan maar eens aan dat je een veilige installatie had gemaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 P = U x I. het gaat toch niet om vermogen in dit verhaal? Klopt! En je formule is kort door de bocht @Kappa7: Als de spanning omhoog gaat, kun je inderdaad met een dunner draadje af. Maar als je zegt 'De beperking van een kabel zit niet in de voltage(...)', dan ben ik het daar toch niet helemaal mee eens. Bij een hogere spanning kan de beperking daar wel degelijk in zitten. De meeste kabels die in de gewone handel verkrijgbaar zijn, zijn gespecificeerd tot maximaal 1000V (er zullen wellicht uitzonderingen zijn). Ik weet niet welke spanning er hier gebruikt wordt, maar er wordt hier m.b.t. elektrostaten vaak over 'hoogspanning' gepraat. Voor mij begint hoogspanning boven de 1000V... Hoi Henrie, Dan mag je bij een ESL over hoog spanning praten kijk hier maar een rond dan zie je wat een ESL nodig heeft De 1000V lijkt mij ruimschoots gehaald dan . 4000V? Lijkt mij hoogspanning inderdaad Maar ja, valt wel in het niet bij mijn huidige werk: 220/20kV trafovelden Maar welke je ook aanraakt, het is beide dodelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 maart 2009 Report Share Posted 2 maart 2009 en 5.1 gaat prima met CAT5 ;-) Het is allebei van die nieuwerwetse rommel ;-) pcies; en daarom zeg ik ook dat 5.1 prima gaat met CAT5 Bij zuiver stereo, waarbij het signaal niet is aangetast door een processortje, kan de bekabeling een hoorbare rol spelen. Bij 5.1 echt niet. Dat vind ik een vreemde redenering... Toch niet. 5.1 geluid staat al zover af van de werkelijkheid dat de rest er ook niet meer toe doet. Stereo kan je domweg met 2 microfoons opnemen. Dichterbij de werkelijkheid kun je niet komen (al wordt er toch nog wel heel veel rommel geproduceerd, maar dat is een andere discussie). 5.1 wordt altijd kunstmatig in de studio in elkaar gemixed. Bij 5.1 heeft het geen zin om een installatie super natuurgetrouw te krijgen, want je hebt toch geen referentie. Klopt, is leuk voor een filmpje maar voor muziek ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts