mumsoft Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Hi, (ho! een kabeltopic ) Ik heb mijn Olive Opus No. 4 en mijn Marantz SACD speler allebei met een Toslink kabel aangesloten op een Cambridge Dacmagic. Klinkt prima, maar op een ander forum werd verteld dat een coax-aansluiting hier weer net wat mooier zou klinken. O? Hoezo? Wel, om een paar argumenten op een rijtje te zetten: Contra Toslink - Toslink rijst trager (?) dan Coax - Toslink kan meer last hebben van jitter dan coax - Toslink kan vuil worden Pro Toslink - electrisch gescheiden, dus m.n. bij computer -> versterker prettig Zulke zaken zijn bv te vinden op http://thewelltemperedcomputer.com/Intro/SQ/Toslink_Coax.htm Is hear ervaring met deze soorten kabels en hun verschillen? Die vraag stel ik natuurlijk niet aan degenen die alleen maar plaatjes draaien. Ik heb voor Toslink gekozen omdat Kraus dat ook deed... Dus niet eerst nadenken en uitzoeken. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Foutje zeker, dat je dit onder 'fotografie' zet? Een led (in de 'zender') zou te traag zijn voor s/pdif, die haalt geen 44100 Hz. Dat heb ik zo vaak gehoord dat ik het serieus neem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Foutje zeker, dat je dit onder 'fotografie' zet? Een led (in de 'zender') zou te traag zijn voor s/pdif, die haalt geen 44100 Hz. Dat heb ik zo vaak gehoord dat ik het serieus neem. toslink is toch ook optisch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Een led (in de 'zender') zou te traag zijn voor s/pdif, die haalt geen 44100 Hz. Dat heb ik zo vaak gehoord dat ik het serieus neem. Toch maar niet doen: http://electronics-diy.com/download.php?pdf=TORX178.pdf http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf...BA/TOTX178.html Die dingen doen 6 a 7 MHz, ruim voldoende voor S/PDIF. Grote voordeel is inderdaad de galvanische scheiding, dat kan een re Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 februari 2009 Author Report Share Posted 10 februari 2009 Foutje zeker, dat je dit onder 'fotografie' zet? Verdorie, zit ik weer te slapen. heren Moderators, mag dit svp naar Audio? Hm, zal kijken of ik ze via een mailtje kan bereiken. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 februari 2009 Author Report Share Posted 10 februari 2009 Een led (in de 'zender') zou te traag zijn voor s/pdif, die haalt geen 44100 Hz. Dat heb ik zo vaak gehoord dat ik het serieus neem. Toch maar niet doen: http://electronics-diy.com/download.php?pdf=TORX178.pdf http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf...BA/TOTX178.html Die dingen doen 6 a 7 MHz, ruim voldoende voor S/PDIF. Grote voordeel is inderdaad de galvanische scheiding, dat kan een re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Het grootste nadeel van een toslink vind ik dat het signaal eerst omgezet moet worden, dan door de glasvezel (als de kabel dat al is. Helaas veel te vaak gewoon nylon.) en dan weer terug omgezet in het ontvangende apparaat. Met een cinch digitaal verbinding heb je een directe verbinding, zonder omzetters. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Het grootste nadeel van een toslink vind ik dat het signaal eerst omgezet moet worden, dan door de glasvezel (als de kabel dat al is. Helaas veel te vaak gewoon nylon.) en dan weer terug omgezet in het ontvangende apparaat. Volgens mij is dat niet zo'n probleem. In de telecomwereld wordt zoveel glasvezel gebruikt, en dat gaat ook prima. Ook op plekken waar een goede werking essentieel is, voor bijvoorbeeld de veiligheid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Het grootste nadeel van een toslink vind ik dat het signaal eerst omgezet moet worden, dan door de glasvezel (als de kabel dat al is. Helaas veel te vaak gewoon nylon.) en dan weer terug omgezet in het ontvangende apparaat. Volgens mij is dat niet zo'n probleem. In de telecomwereld wordt zoveel glasvezel gebruikt, en dat gaat ook prima. Ook op plekken waar een goede werking essentieel is, voor bijvoorbeeld de veiligheid... Ik vrees dat dat toch niet zo'n eerlijke vergelijking is. In de telecom zal het allemaal wel iets serieuzer ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Het grootste nadeel van een toslink vind ik dat het signaal eerst omgezet moet worden, dan door de glasvezel (als de kabel dat al is. Helaas veel te vaak gewoon nylon.) en dan weer terug omgezet in het ontvangende apparaat. Volgens mij is dat niet zo'n probleem. In de telecomwereld wordt zoveel glasvezel gebruikt, en dat gaat ook prima. Ook op plekken waar een goede werking essentieel is, voor bijvoorbeeld de veiligheid... Ik vrees dat dat toch niet zo'n eerlijke vergelijking is. In de telecom zal het allemaal wel iets serieuzer ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 februari 2009 Author Report Share Posted 11 februari 2009 Het grootste nadeel van een toslink vind ik dat het signaal eerst omgezet moet worden, dan door de glasvezel (als de kabel dat al is. Helaas veel te vaak gewoon nylon.) en dan weer terug omgezet in het ontvangende apparaat. Met een cinch digitaal verbinding heb je een directe verbinding, zonder omzetters. Mvg. Miracle. Het effect van die extra omzetting zal hooguit een extra vertraging inhouden, maar de bitjes blijven dezelfde bitjes. Of dat nou door nylon of glas gaat. @Henrie: dat glasvezel her en der in gebruik is, betekent natuurlijk nog niet dat het ideaal is voor audio. Een beetje jitter maakt voor die systemen natuurlijk niets uit (een alarm hoeft niet m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 @Henrie: dat glasvezel her en der in gebruik is, betekent natuurlijk nog niet dat het ideaal is voor audio. Een beetje jitter maakt voor die systemen natuurlijk niets uit (een alarm hoeft niet m Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Het grootste nadeel van een toslink vind ik dat het signaal eerst omgezet moet worden, dan door de glasvezel (als de kabel dat al is. Helaas veel te vaak gewoon nylon.) en dan weer terug omgezet in het ontvangende apparaat. Met een cinch digitaal verbinding heb je een directe verbinding, zonder omzetters. Mvg. Miracle. Het effect van die extra omzetting zal hooguit een extra vertraging inhouden, maar de bitjes blijven dezelfde bitjes. Of dat nou door nylon of glas gaat. Het lijkt mij wel interessant om eens een scoop te zetten op dat s/pdif-signaal v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Het grootste nadeel van een toslink vind ik dat het signaal eerst omgezet moet worden, dan door de glasvezel (als de kabel dat al is. Helaas veel te vaak gewoon nylon.) en dan weer terug omgezet in het ontvangende apparaat. Met een cinch digitaal verbinding heb je een directe verbinding, zonder omzetters. Mvg. Miracle. Het effect van die extra omzetting zal hooguit een extra vertraging inhouden, maar de bitjes blijven dezelfde bitjes. Of dat nou door nylon of glas gaat. @allemaal: is er nou niemand met hands-on (ear-on) ervaring? M rc Ja, ik heb ook luisterervaring. Met een Wadia 12 DAC en meerdere loopwerken daaraan. Oa. Marantz DV6500, Marantz CD7300, Talk Thunder, Arcam FMJ CD 33, Micromega (...?) en nog een paar waar ik nu even niet opkom. In alle gevallen vond ik een echte glasvezel al beter klinken dan een nylon toslink, maar ook in alle gevallen klonk een 75 of 100Ω cinch verbinding echt beter. Ondanks dat bitjes bitjes (nulletjes & Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Toslink vertoont idd meer jitter dan coax. Dat is het enige wat er kwalitatief over te zeggen is. Alle andere argumenten zijn gewoon flauwekul. Of je dat ook horen kunt kan een ieder alleen voor zichzelf bepalen. De een zegt van wel de ander zegt van niet. En nee, Miracle een Toslink is niet van nylon, waar heb je dat gehoord? Die is meestal van PMMA of ander optisch helder transparant plastic. We hebben het overigens niet over 0 & 1, maar over een signaal wat aan en uit gaat onder wisselende snelheden/frequenties. wink.gif 1 = aan. 0 = uit. Je verduidelijking in alinea 2 spreekt alinea 1 tegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 En nee, Miracle een Toslink is niet van nylon, waar heb je dat gehoord? Die is meestal van PMMA of ander optisch helder transparant plastic. Niet gehoord, maar zelf geconstateerd bij meerdere kabels. We hebben het overigens niet over 0 & 1, maar over een signaal wat aan en uit gaat onder wisselende snelheden/frequenties. wink.gif 1 = aan. 0 = uit. Je verduidelijking in alinea 2 spreekt alinea 1 tegen Ik spreek mezelf niet tegen, ik verduidelijk alleen maar dat wat 0 genoemd word gewoon uit/niks is en dat wat 1 genoemd word aan is. Het heeft dus niets met de cyfers 0 & 1 te maken, maar is gewoon een snel aan en uitschakelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Ik spreek mezelf niet tegen, ik verduidelijk alleen maar dat wat 0 genoemd word gewoon uit/niks is en dat wat 1 genoemd word aan is.Het heeft dus niets met de cyfers 0 & 1 te maken, maar is gewoon een snel aan en uitschakelen. Over een Toslink gaat digitale informatie en wel in binaire vorm. Het is daarbij gebruikelijk om over 0 en 1 te spreken voor de 2 mogelijke binaire waarden. Ga jij ons vertellen "We hebben het overigens niet over 0 & 1..." ??? Geen idee wat je nu eigenlijk ermee wilt zeggen. Omdat die 1 en die 0 door licht gerepresenteerd wordt wordt de informatiestroom daarmee toch niet minder binair digitaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Dan komen deze plaatjes wellicht ook van pas: Een goed signaal: En een slecht signaal -toevallig komt het ook uit een toslink.. That square directly from Toslink receiver is bad bad bad. It is a miracle the DAC reads and understands this crap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 februari 2009 Author Report Share Posted 11 februari 2009 Het grootste nadeel van een toslink vind ik dat het signaal eerst omgezet moet worden, dan door de glasvezel (als de kabel dat al is. Helaas veel te vaak gewoon nylon.) en dan weer terug omgezet in het ontvangende apparaat. Met een cinch digitaal verbinding heb je een directe verbinding, zonder omzetters. Mvg. Miracle. Het effect van die extra omzetting zal hooguit een extra vertraging inhouden, maar de bitjes blijven dezelfde bitjes. Of dat nou door nylon of glas gaat. @allemaal: is er nou niemand met hands-on (ear-on) ervaring? M rc Ondanks dat bitjes bitjes (nulletjes & Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Heb ik toch nog een vraag.ik denk er nu dus over om een Coax-kabel aan te schaffen ipv de Toslink. Maar de aansluiting lijkt verdomd veel op een gewone cinch-aansluiting. Kun je daar dan een analoge cinch-kabel voor gebruiken? In de catalogus van Conrad kwam ik geen digitale coaxkabel tegen, of ik heb met mijn neus gekeken. M rc Nope, De plugjes zijn dan wel cinch, de kabel MOET een karakteristieke impedantie van 75 ohm hebben. Anders ben je verder van huis dan Toslink. Een "analoge" interlink is bijna nooit 75 ohm. Je moet dus een specifieke 75 ohm kabel gebruiken en die wordt dan als "digitale" kabel/interlink verkocht. Andersom doet een "digitale" interlink het vaak ook prima als analoge interlink. Overigens doet een gewone analoge interlink het vaak wel als digitale interlink maar aan te bevelen is dat zeker niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 februari 2009 Author Report Share Posted 13 februari 2009 Heb ik toch nog een vraag.ik denk er nu dus over om een Coax-kabel aan te schaffen ipv de Toslink. Maar de aansluiting lijkt verdomd veel op een gewone cinch-aansluiting. Kun je daar dan een analoge cinch-kabel voor gebruiken? In de catalogus van Conrad kwam ik geen digitale coaxkabel tegen, of ik heb met mijn neus gekeken. M rc Nope, De plugjes zijn dan wel cinch, de kabel MOET een karakteristieke impedantie van 75 ohm hebben. Anders ben je verder van huis dan Toslink. Een "analoge" interlink is bijna nooit 75 ohm. Je moet dus een specifieke 75 ohm kabel gebruiken en die wordt dan als "digitale" kabel/interlink verkocht. Andersom doet een "digitale" interlink het vaak ook prima als analoge interlink. Overigens doet een gewone analoge interlink het vaak wel als digitale interlink maar aan te bevelen is dat zeker niet. Da's nuttige informatie. Met een analoge kabel vallen er dus bitjes (nulletjes en eentjes, aantjes en uitjes) om, anders maakte het niet uit. krijg je meteen weer het volgende keuzemoment, welk merk, hoe duur, en maakt dat nu echt wel zo'n groot verschil, behalve in de portemonnee en de reputatie? Ik kan me ook nog (vaag) herinneren dat tv-kabel 75 Ohm zou zijn, en ook coax heet te zijn. Kan ik daar dan zelf een digitaal kabeltje van fabrieken? Had ik maar beter onderwijs genoten dan snapte ik tenminste zelf wat een onzin ik nu weer uitkraam... M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Ik kan me ook nog (vaag) herinneren dat tv-kabel 75 Ohm zou zijn, en ook coax heet te zijn. Kan ik daar dan zelf een digitaal kabeltje van fabrieken? Ja, als je een beetje handig met de soldeerbout om kunt gaan kan dat. Ikzelf gebruik downstream SATV kabel van de schotelboer en dat werkt uitstekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 KOKA779 kabel is erg geschikt hiervoor, en niet duur ook: http://www.asat.nl/coax-kabel-hirschmann-koka-p-667.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Die KOKA is idd een prima kabel. Alleen wat dik en stug. Dat kan een probleem opleveren als er niet zoveel ruimte achter je apparatuur is. Ik gebruik de Belden H121, die is 5 mm dik en een stuk buigzamer en past ook beter/makkelijker in een goede cinch plug. Is bij de meeste schotelverkopers wel te krijgen. Kost iets van 1,50/meter. Voor de kwaliteit zegt de dikte van de kabel niet zoveel. Wat belangrijk is is dat het HF kabel is met een geschuimde PE binnen isolatie en een massieve binnenader en dubbele afscherming (folie + kopervlechtwerk). RG59 videokabel kun je beter niet nemen, werkt wel maar antennekabel is beter. Da's nuttige informatie. Met een analoge kabel vallen er dus bitjes (nulletjes en eentjes, aantjes en uitjes) om, anders maakte het niet uit. Zo simpel is het niet. Het is niet zozeer dat er bitjes omvallen, dat kan maar hoeft niet met gewone audio kabel, zeker ie als niet langer dan 1 a 2 m is. Het is meer dat met een goede 75 ohm coax de jitter veel minder is. Geen enkele DAC kan de jitter uit het S/PDIF signaal helemaal weg nemen, alleen verzwakken. De ene DAC doet dat beter dan de andere. Dus hoe minder jitter bij het transport van het signaal, hoe beter. Of je dat hoort? Wederom, de een wel de ander niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 februari 2009 Author Report Share Posted 14 februari 2009 KOKA779 kabel is erg geschikt hiervoor, en niet duur ook: http://www.asat.nl/coax-kabel-hirschmann-koka-p-667.html Die KOKA is idd een prima kabel. Alleen wat dik en stug. Dat kan een probleem opleveren als er niet zoveel ruimte achter je apparatuur is. Ik gebruik de Belden H121, die is 5 mm dik en een stuk buigzamer en past ook beter/makkelijker in een goede cinch plug. Is bij de meeste schotelverkopers wel te krijgen. Kost iets van 1,50/meter. Voor de kwaliteit zegt de dikte van de kabel niet zoveel. Wat belangrijk is is dat het HF kabel is met een geschuimde PE binnen isolatie en een massieve binnenader en dubbele afscherming (folie + kopervlechtwerk). RG59 videokabel kun je beter niet nemen, werkt wel maar antennekabel is beter. Da's nuttige informatie. Met een analoge kabel vallen er dus bitjes (nulletjes en eentjes, aantjes en uitjes) om, anders maakte het niet uit. Zo simpel is het niet. Het is niet zozeer dat er bitjes omvallen, dat kan maar hoeft niet met gewone audio kabel, zeker ie als niet langer dan 1 a 2 m is. Het is meer dat met een goede 75 ohm coax de jitter veel minder is. Geen enkele DAC kan de jitter uit het S/PDIF signaal helemaal weg nemen, alleen verzwakken. De ene DAC doet dat beter dan de andere. Dus hoe minder jitter bij het transport van het signaal, hoe beter. Of je dat hoort? Wederom, de een wel de ander niet. Ik heb eens geneusd in de doos met antennekabel op zolder, en laat ik nou nog ettelijke meters Hirschmann Koka 799 hebben liggen. Ik zal die hebben gebruikt bij het vervangen van de spaghettisliertjes radio- en tv-kabel die van de voordeur de woonkamer inliepen. Nooit gedacht dat het nog eens in mijn set van pas zou komen. Dus dan kan ik voor weinig geld zelf zo'n kabel in elkaar knutselen. Solderen heb ik op de middelbare school nog geleerd bij handenarbeid. En dat heeft me al veel lol gegeven. Bedankt voor de tips en de uitleg. Of ik het ga horen zal nog moeten blijken. Wel heb ik jou, Pjotr, en Miracle, allebei laten luisteren via de nu gewraakte toslink-aansluiting. En jij had het over 'onrust'. We'll see, eh hear. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts