rubs Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Ik ben mijn huidige home cinema setje van JVC helemaal zat. Leuk voor een dvd. Maar voor muziek is het waardeloos. Ik ben dus op zoek naar iets nieuws. Het idee van 5.1 heb ik al laten varen. Aangezien ik toch veel meer muziek luister. Omdat ik een beperkt budget heb (circa 600 euro inclusief speakers) lijkt het mij het beste om 2e hands te gaan zoeken. Dat heb ik inmiddels al gedaan. Maar de iets betere merken worden veelal in delen verkocht. En daar komt mijn probleem. Ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten om een leuk setje samen te stellen. Waar moet ik op letten bij de keuze van bijvoorbeeld speakers? En wat zijn voor- en eindversterkers? En heb ik die uberhaupt nodig. Wat duidelijk mag zijn. Ik ben geen audiofiel maar wil wel een beetje knap geluid. Ik heb al diverse topics gelezen. Alleen klinkt mij dat veelal als abracadabra in de oren. Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen waar ik op moet letten bij het samenstellen van een setje? Alvast bedankt. Gr, rubs Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Ik ben mijn huidige home cinema setje van JVC helemaal zat. Leuk voor een dvd. Maar voor muziek is het waardeloos. Ik ben dus op zoek naar iets nieuws. Het idee van 5.1 heb ik al laten varen. Aangezien ik toch veel meer muziek luister. Omdat ik een beperkt budget heb (circa 600 euro inclusief speakers) lijkt het mij het beste om 2e hands te gaan zoeken. Dat heb ik inmiddels al gedaan. Maar de iets betere merken worden veelal in delen verkocht. En daar komt mijn probleem. Ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten om een leuk setje samen te stellen. Waar moet ik op letten bij de keuze van bijvoorbeeld speakers? En wat zijn voor- en eindversterkers? En heb ik die uberhaupt nodig. Wat duidelijk mag zijn. Ik ben geen audiofiel maar wil wel een beetje knap geluid. Ik heb al diverse topics gelezen. Alleen klinkt mij dat veelal als abracadabra in de oren. Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen waar ik op moet letten bij het samenstellen van een setje?Alvast bedankt. Gr, rubs Ik zou bijna zeggen: Houden zo. Heerlijk om een dummy te zijn. Als iedereen op je vragen gaat reageren wordt je ook gek. Het beste advies is volgens mij eens langs te gaan bij een ervaren hearder (soms noemen we die audiofiel) die het eens rustig uitlegt, ook met het beluisteren van je eigen meegenomen muziek. ik ben daar zeker toe bereid zeker ook, omdat ik me daardoor ook positief opstel ten aanzien van een nieuwe hearder. Trouwens ik snap meestal ook niets van die "abracadabra" ondanks dat ik senior ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Bedenk eerst wat je allemaal wilt hebben. Speakers, versterker en CD speler of ook nog meer als een tuner of platenspeler. Daarna komt de vraag of je vloerstaande speakers wilt/kunt hebben of monitor (kleine speakers voor op een kast of beter op een speciale standaard. Voor 600 euro is het wel mogelijk een leuk setje samen te stellen als je niet al te veel eisen stelt. Het wordt dan inderdaad wel tweedehands. Wat voor een JVC setje heb je nu trouwens? Deze zou je in het begin misschien ook nog als cd-speler kunnen gebruiken zodat je eerst de speakers en versterker koopt en pas later een andere cd-speler. Op die manier kun je het uiteindelijke budget wellicht iets ophogen. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 geef aan waar je woont , wellicht woont er iemand in de buurtr waarbij je eens naar een set kan luisteren die door een persoon is samengesteld. hoeft niet jouw ding te zijn maar geeft wel een idee. zowie zo is info nodig. welke muziek? plaat of cd buis of transistor? hoe hard neig je te draaien? hoe woon je? hoe groot is het daar? ben je vrijgezel ? ( dus mag de set zichtbaar zijn) ik zou proberen hier advies in te winnen. mijn vragen zijn leuk maar niet echt heel erg belangrijk. sommige praten over audio alsof ze hogere wiskunde bedrijven. maar ook op de gok kun je heel veel mazzel hebben. marktplaats is mijn advies daarna Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubs Posted 11 februari 2009 Author Report Share Posted 11 februari 2009 Wat zijn jullie aardig zeg! Ik woon in Woerden. Dus mocht er nog een audiofiel zijn die eea aan een dummy (jawel blond) uit wil leggen, dan hou ik mij aanbevolen. Als dvd speler heb ik de XV-N312S van JVC. Is ook alweer 4 jaar oud. Maar doet het nog goed en is wellicht ook nog te gebruiken in het nieuwe setje. Bij mijn nieuwe setje moet muziek van Razorlight en Snowpatrol goed klinken. Eigenlijk alles wat onder de noemer pop valt. Ik wissel nogal eens qua muziekstijl. Alleen klassiek draai ik nooit. Muziek moet wel luid gedraaid kunnen worden. Moet bijvoorbeeld boven het geluid van de stofzuiger uit kunnen komen. En dan ook nog helder klinken. De speakers mogen best groot zijn. Alleen niet houtkleurig. Of mag je speakers schilderen? Zo ja, dan maakt de kleur niet uit. Ja ja, je hoort het al. Het moet wel een beetje designtechnisch verantwoord zijn. Buis of transistor? eeeehhhhh (ik probeer nu heel intelligent te kijken) De ruimte waarin het setje komt te staan is circa 28 m2. Geen vloerbedekking en weinig meubels. Dus een beetje echo. Ok, tot zover mijn info. Kan iemand mij nog tips geven over een receiver in combinatie met de speakers? In verband met Ohm etc. thx Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 in woerden ken ik alleen drspijpoloog met een goede set maar die zit op het AF forum. omgeving den haag woont miracle. een van de wandelende encyclopedies op audio gebied. heeft ook veel spullen dus stuur hem een PM ofzo. mischien kan ie je wat laten horen. jullie muziek smaak valt ook wel af te stemmen denk ik miracle is ook een blondje zo nu reageert ie vanzelf wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubs Posted 11 februari 2009 Author Report Share Posted 11 februari 2009 in woerden ken ik alleen drspijpoloog met een goede set maar die zit op het AF forum. omgeving den haag woont miracle. een van de wandelende encyclopedies op audio gebied. heeft ook veel spullen dus stuur hem een PM ofzo. mischien kan ie je wat laten horen. jullie muziek smaak valt ook wel af te stemmen denk ik miracle is ook een blondje zo nu reageert ie vanzelf wel Hallo M, Wat denk je van een high end set van Micromega? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Misschien een lastige: Wat lijkt je het fijnst? Geluid dat een beetje fel is en knalt, of geluid dat juist een beetje rustig en relaxed klinkt? Beetje 'laid back', zoals ze zeggen. Beetje 'warm'? Het lastige van jou advies geven is dat je zelf nog niet genoeg luisterevaring hebt opgedaan om te zeggen 'dat wil ik'. Als ik jou was zou ik het budget n Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Hallo M,Wat denk je van een high end set van Micromega? Dummy? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubs Posted 12 februari 2009 Author Report Share Posted 12 februari 2009 Hier heb ik wat aan! Je hebt gelijk. Ik heb helemaal geen luisterervaring. Dat is is ook de reden dat ik een laag budget heb. Dat is niet helemaal waar. Ik heb het ook niet. Maar ik had ook kunnen besluiten nog verder te sparen. Het moet in ieder geval beter zijn dan wat ik nu heb. En hard kunnen. Een platenspeler heb ik trouwens niet nodig. Ik heb toch geen platen. Nog wel een vraagje. Eigenlijk wilde ik een cd/dvd speler. Is alleen een cd speler beter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Rubs, als ik dit zo bezie zou ik beginnen met zo maximaal mogelijk te investeren in goede, makkelijk aan te sturen luidsprekers [1]Hang eens zo'n paar aan je huidige JVC, hoe klinkt dat? De electronica van zo'n surroundsetje is namelijk vaak vele malen beter dan de bijgeleverde luidsprekertjes. Die versterkertjes doen het heel aardig zolang je ze niet belast met moeilijke speakers. Pas dan kijken naar een leuke geintergreerde versterker (=voor en eind versterker in een) of een receiver (= voorversterker, eindversterker en tuner in een). Cd-speler zou bij mij als laatste op de lijst staan. [1] b.v. iets van Translator maar dan wel goed opletten dat de ophanging van de chassis nog goed is en niet vergaan. Als je handig bent kun je zelf de ophanging van een defect paar vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubs Posted 12 februari 2009 Author Report Share Posted 12 februari 2009 Rubs, als ik dit zo bezie zou ik beginnen met zo maximaal mogelijk te investeren in goede, makkelijk aan te sturen luidsprekers [1]Hang eens zo'n paar aan je huidige JVC, hoe klinkt dat? De electronica van zo'n surroundsetje is namelijk vaak vele malen beter dan de bijgeleverde luidsprekertjes. Die versterkertjes doen het heel aardig zolang je ze niet belast met moeilijke speakers. Pas dan kijken naar een leuke geintergreerde versterker (=voor en eind versterker in een) of een receiver (= voorversterker, eindversterker en tuner in een). Cd-speler zou bij mij als laatste op de lijst staan. [1] b.v. iets van Translator maar dan wel goed opletten dat de ophanging van de chassis nog goed is en niet vergaan. Als je handig bent kun je zelf de ophanging van een defect paar vervangen. Ik ga vanavond wel even kijken naar de specificaties van mijn bestaande setje. Kan ik overigens ook 2 boxen aansluiten met het dubbele wattage volgens de specificatie van de receiver? Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Beste Rubs, Er staan inmiddels veel goede tips in dit topic, maar ik wil toch nog wat toevoegen. Ik ben zelf ook met een dergelijk budget begonnen in 2004. Bij deze vast een waarschuwing: het investeren in een mooi muziekweergavesysteem is een zeer verslavende aangelegenheid en het vergt veel discipline om binnen het budget te blijven. Deze discipline heb ik danook niet kunnen opbrengen. Mijn eerste tip is: Heb geen haast. Ga eerst eens rustig luisteren naar veel verschillende apparatuur. Schroom niet om demo's aan te vragen bij seriueze hifi-winkels om te luisteren naar wat er met goede stereoweergave te bereiken is. Noem daarbij je budget nog niet, maar geef slechts je oren en ogen de kost en noteer naar welke apparatuur je hebt geluisterd. Jouw ervaringen zijn ook nuttig voor dit forum, dus houd ons op de hoogte. Probeer ook in contact te komen met audiotici om luisterervaring op te doen. Je mag gerust eens bij mij komen luisteren. Ik woon in de buurt van Hilversum. Mijn tweede tip is: Koop gebruikt. Met jouw budget bereik je veel meer met gebruikte apparatuur. Bovendien kan er aan goede speakers of versterkers niet zo veel kapot gaan als je niet al te oude spullen koopt. Voor speakers is de leeftijd zelfs nog minder van belang. Laat de cd-speler maar even voor wat het is. De meeste winst zit in de speakers en de versterker. Misschien een paar merken om op te letten. Rega: Biedt veel waar voor het geld. Soms vind je onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 hey iedereen; wil geen boeman spelen maar als ik termen zie passeren van highend set moet bestaan uit speakers cd/DVD amp enz Graag een mooi geluid Maar het budget is 600 euro ... kijk ik bedenkelijk vele voorstellen overstijgen meermaals dit budget Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Ik ben mijn huidige home cinema setje van JVC helemaal zat. Leuk voor een dvd. Maar voor muziek is het waardeloos. Ik ben dus op zoek naar iets nieuws. Het idee van 5.1 heb ik al laten varen. Aangezien ik toch veel meer muziek luister. Omdat ik een beperkt budget heb (circa 600 euro inclusief speakers) lijkt het mij het beste om 2e hands te gaan zoeken. Dat heb ik inmiddels al gedaan. Maar de iets betere merken worden veelal in delen verkocht. En daar komt mijn probleem. Ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten om een leuk setje samen te stellen. Waar moet ik op letten bij de keuze van bijvoorbeeld speakers? En wat zijn voor- en eindversterkers? En heb ik die uberhaupt nodig. Wat duidelijk mag zijn. Ik ben geen audiofiel maar wil wel een beetje knap geluid. Ik heb al diverse topics gelezen. Alleen klinkt mij dat veelal als abracadabra in de oren. Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen waar ik op moet letten bij het samenstellen van een setje?Alvast bedankt. Gr, rubs Ga eens bij de Stemvork in Uden kijken. Daar staan verschillende gebruikte apparaten en luidsprekers. Mischien dat je daar iets van je gading vind. je kunt het in ieder geval beluisteren voordat je iets koopt en bovendien weet je waar naar toe wanneer er iets mis is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubs Posted 12 februari 2009 Author Report Share Posted 12 februari 2009 Wat dachten jullie van de nad receiver 7100 met cd 5000 of nad 512 en 916 en 917? Speakers moet ik nog bedenken. Suggesties zijn welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 hey iedereen; wil geen boeman spelen maar als ik termen zie passeren van highend set moet bestaan uit speakers cd/DVD amp enz Graag een mooi geluid Maar het budget is 600 euro ... kijk ik bedenkelijk Kan makkelijk. Na een JVC setje is 't al snel veel beter . Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Wat dachten jullie van de nad receiver 7100 met cd 5000 ofnad 512 en 916 en 917? Speakers moet ik nog bedenken. Suggesties zijn welkom Persoonlijk zou ik zeggen: LIever een losse versterker en tuner. Zonder geldige reden overigens, ik zou dat zelf gewoon doen ;D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Stuur die jongen toch naar de koopjeskelder van Correct. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Staat heel leuk spul voor 't geld, maar 2e hands heb je NOG leuker spul voor 't geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Wat dachten jullie van de nad receiver 7100 met cd 5000 ofnad 512 en 916 en 917? Speakers moet ik nog bedenken. Suggesties zijn welkom Op zich mooi spul maar je kan het beste beginnen met speakers. Deze bepalen voor het grootste gedeelte de kleur van het geluid. De versterker moet de speakers weer goed aan kunnen sturen. De keuze van de versterker hangt dus weer af van de speaker die je er mee aan wil sturen. De DVD/CD speler geeft nog de minste bijdragen aan de kwaliteit van het geluid. Ga je echter verder en wordt de apparatuur beter dan ga je die verschillen wel merken. Maar om te beginnen kan het prima met een simpele DVD speler. Om dat je ook hard wil spelen zou ik naar een vloer staande luidspreker zoeken met een hoog rendement. Het rendement geeft namelijk aan hoe veel lawaai (geluidsdruk) gemaakt kan worden met 1 wat aan versterker vermogen. Het voor deel van een speaker met hoog rendement is ook nog eens dat je dus met een simpelere versterker uit de voeten kan, je kunt zo dus eerst beginnen om deze speakers eens op je huidige DVD set te hangen met alleen stereo en zonder subwoofer dus. Merken zijn er hear al een paar genoemd maar voor je gaat kopen ga eert een luisteren om te bepalen wat jou smaak is. Als je voor je zelf bepaald hebt wat jij prettig vind klinken dan zijn er hear genoeg mensen die je merken kunnen noemen die aansluiten bij jou smaak. Mocht je overigens bij mij willen komen luisteren dan ben je welkom. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
OpaHenk Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Beste Rubs, Indien je echt iets zoekt, wat je van tevoren ook kunt beluisteren, kun je het beste naar een winkel gaan bij jou in de buurt. Want gebruikt kan goed zijn maar evengoed slecht en ik neem aan dat je je het laatste niet kunt permitteren. Verder indien je regelmatig bij winkels bij jou in de buurt komt om te luisteren en uit te proberen, kun je het na een tig keren wel vergeten, omdat ze je dan waarschijnlijk geen info meer geven, dit even ter info op voorgaande adviezen. Verder is het verstandig om gewoon te beginnen met b.v. een goede versterker daar jou setje op aan te sluiten, dan gewoon genieten en dan later een paar betere weergevers , indien je op de huidige uit geluisterd bent , het kan b.v een NAD C 315 BEE voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 En een DVD speler is traaaaaaaaaaag voor CD's. Feit is in elk geval dat je, als je twijfelt tussen nieuw of 2e hands, het veiligst 2e hands speakers kunt kopen. Aan een speaker kun je vrij gauw horen of er iets mis mee is of niet. Feit is natuurlijk wel dat je na 25 jaar kunt stellen dat ze misschien ooit 'nog beter' geklonken hebben. Maar tis al snel beter dan 'n SS setje ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Feit is natuurlijk wel dat je na 25 jaar kunt stellen dat ze misschien ooit 'nog beter' geklonken hebben. Als Rubs besluit om het grootste deel van z'n budget aan luidsprekers op te maken hoeven tweede handsjes helemaal geen 25 jaar oud te zijn. Op marktplaats staat genoeg goed jong spul voor een E500.- Ook leuk, een JBL4311B monitor voor E300.-, wel iets ouder natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 En een DVD speler is traaaaaaaaaaag voor CD's. Bij het laden wel ja. Daarna werkt ie niet anders dan een cd-speler, dus wat is dan het probleem? Dat je bij het laden 5 seconden langer moet wachten? Om de klank hoef je het niet te laten. Een dvd-speler doet het wat dat betreft net zo goed als een cd-speler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts