Jump to content

Hoe heet dat ookalweer?

Frank
 Share

Recommended Posts

Het gaat om het volgende...

Ik heb luidsprekers die geschikt zijn voor bi-wiring. Tussen de hoge en lage tonen aansluiting zit een stukje luidspreker kabel of in sommige gevallen een koperen plaatje.

1. Heeft dit stukje kabel/plaatje een specifieke naam?

2. Pluggen we bij mono-wire de speaker kabel in hoog of laag en waarom?

3. Het tussenstukje: geven we de voorkeur aan een kabeltje of een koperen plaatje en waarom?

4. Als we dan toch voor een kabeltje kiezen:

- draaien we het er dan gewoon in of

- gebruiken pluggen of spades

- welk merk type kabeltje/pluggen/spades

4. Of is dit stukje dusdanig kort dat de invloed hiervan nihil is op de geluidskwaliteit.

Uiteraard weet ik dat ik mijn ideeen hierover het beste bevestigd krijg door te luisteren en experimenteren, maar ik ben vooraf heel benieuwd hoe anderen hierover denken. Experimenteren is op zich vrij gemakkelijk omdat de stukjes kabel dermate kort zijn, dat zelfs bij een hele dure kabel, de kosten nog beperkt blijven.

Gr.

Frank

Het gaat om het volgende...

Ik heb luidsprekers die geschikt zijn voor bi-wiring. Tussen de hoge en lage tonen aansluiting zit een stukje luidspreker kabel of in sommige gevallen een koperen plaatje.

1. Heeft dit stukje kabel/plaatje een specifieke naam?

2. Pluggen we bij mono-wire de speaker kabel in hoog of laag en waarom?

3. Het tussenstukje: geven we de voorkeur aan een kabeltje of een koperen plaatje en waarom?

4. Als we dan toch voor een kabeltje kiezen:

- draaien we het er dan gewoon in of

- gebruiken pluggen of spades

- welk merk type kabeltje/pluggen/spades

4. Of is dit stukje dusdanig kort dat de invloed hiervan nihil is op de geluidskwaliteit.

Uiteraard weet ik dat ik mijn ideeen hierover het beste bevestigd krijg door te luisteren en experimenteren, maar ik ben vooraf heel benieuwd hoe anderen hierover denken. Experimenteren is op zich vrij gemakkelijk omdat de stukjes kabel dermate kort zijn, dat zelfs bij een hele dure kabel, de kosten nog beperkt blijven.

Gr.

Frank

1. Ze noemen het meestal een brug of draadbrug, dacht ik.

2. Of de plus op rood-woofer en de min op zwart-tweeter, dat kan ook. Er is geen waarom, behalve dat je het moet proberen...

3. Bij voorkeur eenzelfde stukje kabel als de luidsprekerkabel. Intern doorverbinden is echter het beste als je niet bi-wired.

4. Gewoon de meest directe en solide verbinding kiezen: een spade of banaantje. Een bloot draadeindje moet na een paar keer gebruiken ingekort worden...

Luisteraars die er werk van maken beweren dat de invloed van het korte stukje kabel niet verwaarloosbaar klein is. Ik onderschrijf dit ook wel, maar het beste lijkt me om de bekabeling intern door te verbinden, zodat je geen uitwendig bruggetje nodig hebt. De op een-na-beste oplossing is om het laatste stukje van de luidsprekerkabel zelf te gebruiken als draadbrug door twee blote eindjes te fabrieken en daar spades of banaantjes aan te zetten.

Op verschillende plaatsen (internet en bladen) heb ik gelezen dat het zeker wat uitmaakt als je het blikken verbindingsplaatje vervangt door luidsprekerdraad.

Ik heb dit niet beluisterd, want het is een enorm gepruts om heen-en-weer te gaan als je eenmaal de verbinding hebt aangelegd.

Ik heb voor de goedkope oplossing gekozen, en de luidsprekerkabel gewoon wat langer kaal gemaakt. De uiteinden heb ik met soldeer verstevigd, en na een paar keer verhuizen van de speakers ziet het er nu zo...

71D73D1AB60A3DDD53292B08BC4BEF2D.jpg

...uit (minder mooi dan eerst, maar ik denk dat het de electronen minder stoort dan mij)

De theorie van Goodtube zou misschien ook op kunnen gaan, maar dan zou ik het w

Mijn persoonlijke ervaring is devolgende.

Heb op m'n bureau nog een paar JmLab Profil 55 speakers staan.

Vroeger waren die verbonden met een af fabriek latje. Een tijd geleden heb ik die ondingen er tussenuit gedaan en doorverbonden met luidsprekerkabel ( een paar stukjes Van De Kul die ik nog liggen had )

Direct viel me het klankverschil op. Het hoog was helderder als voorheen en toch op een bepaalde manier niet scherper. Het geheel was wat meer straight forward laat ons maar zeggen. Kortom, veel meer schwung in de muziek.

Het naderhand aansluiten van mijn verbindingen met de versterker op de tweeterklemmen, of de wooferklemmen maakten niet echt verschil voor mij. ( Of toch niet op een wijze die ik objectief als zijnde beter kon beschrijven )

Dus, mijn aanrader, gooi die spades in de prullemand en vijs er gewoon een klein stukje snoer tussen!

Yeah... nu kan ik googlen....

Ik heb ondertussen een oplossing gevonden van WBT namelijk de WBT-0725 die is er in een koperen en zilveren variant. prijzen liggen op circa 15 en 30 euro per stuk. Het lijkt een vergelijkbaar iets als het eerdergenoemde plaatje... iemand ervaringen hiermee...

Voor een foto zie hier http://www.elitediffusion.com/catalog/images/wbt0725-300.gif

Die spulletjes van WBT staan in het algemeen wel goed bekend...

Vooralsnog heb ik er trouwens gewoon een paar stukjes speaker kabel tussen zitten van een paar euro per meter...

Gr.

Frank

Op verschillende plaatsen (internet en bladen) heb ik gelezen dat het zeker wat uitmaakt als je het blikken verbindingsplaatje vervangt door luidsprekerdraad.

Ik heb dit niet beluisterd, want het is een enorm gepruts om heen-en-weer te gaan als je eenmaal de verbinding hebt aangelegd.

Ik heb voor de goedkope oplossing gekozen, en de luidsprekerkabel gewoon wat langer kaal gemaakt. De uiteinden heb ik met soldeer verstevigd, en na een paar keer verhuizen van de speakers ziet het er nu zo...

...uit (minder mooi dan eerst, maar ik denk dat het de electronen minder stoort dan mij)

dat ziet er niet goed uit :ph34r:

is die wirwar van metaal :unsure: of is dat stof :blink:

ik zou even oppassen voor kortsluiting :huh:

Lijkt mij gewoon de kous waarmee de kabel is afgewerkt, beetje slordig afgesneden.

Niks aan het handje :P

Mijn eerste gedachte was ook dat het de afschermingsmantel was!

dat ziet er niet goed uit :ph34r:

is die wirwar van metaal :unsure: of is dat stof :blink:

ik zou even oppassen voor kortsluiting :huh:

Lijkt mij gewoon de kous waarmee de kabel is afgewerkt, beetje slordig afgesneden.

Niks aan het handje :P

Mijn eerste gedachte was ook dat het de afschermingsmantel was!

dan is het veilig :rolleyes:

maar oxide gaat hier wel parte spelen

Mijn persoonlijke ervaring is devolgende.

Heb op m'n bureau nog een paar JmLab Profil 55 speakers staan.

Vroeger waren die verbonden met een af fabriek latje. Een tijd geleden heb ik die ondingen er tussenuit gedaan en doorverbonden met luidsprekerkabel ( een paar stukjes Van De Kul die ik nog liggen had )

Direct viel me het klankverschil op. Het hoog was helderder als voorheen en toch op een bepaalde manier niet scherper. Het geheel was wat meer straight forward laat ons maar zeggen. Kortom, veel meer schwung in de muziek.

Het naderhand aansluiten van mijn verbindingen met de versterker op de tweeterklemmen, of de wooferklemmen maakten niet echt verschil voor mij. ( Of toch niet op een wijze die ik objectief als zijnde beter kon beschrijven )

Dus, mijn aanrader, gooi die spades in de prullemand en vijs er gewoon een klein stukje snoer tussen!

Dan heb ik de neiging om te denken dat, als het zo simpel zou zijn, doet de fabricant dat toch zelf gewoon ?

@mumsoft Zelf zou ik het ook zo doen, alle signalen komen dan uit 1 kabel.

Persoonlijk lijkt mij het tin, ook al is het wellicht zilversoldeer, ongunstig !

Afknippen zou ik zeggen.

Ik gebruik jouw bijdrage om te reageren op alle reacties op mijn prutswerkje...

- de wirwar van draadjes komt van de black-and-white ommanteling en doet niets, behalve lelijk zijn.

- het zit zo al bijna een jaar en ik merk nog niet veel van oxidatie. Ik heb wel af & toe de boel moeten aandraaien. Het voegt zich. Misschien ga ik nog iets doen met de tip van M44.

- de kopjes, en alleen die, heb ik gesoldeerd met tin. Het is anders geen doen om 36 draadjes bij elkaar te houden als je ze door de gaatjes wilt wurmen. Ik kan me niet voorstellen dat het ongunstig is, zo aan het einde. De contacten zijn op het koper.

M :ph34r: rc

Frank,

Als je de brugjes van WBT wilt gebruiken, dan kan je die alleen in combi met WBT LS connectorren gebruiken. Die LS connectorren zie je ook op dat bewuste plaatje.

De WBT brugjes zijn daarvoor speciaal gemaakt.

De andere genoemde optie is en werkt ook heel goed.

Dus gewoon 2 draadjes als brugjes/ vervanger voor de blikken plaatjes.

Kwam er ook achter dat die never nooit niet gaan passen... bij mij staan de connectors niet in 1 vlak.... en om nou gelijk alles te vervangen ;-) das ook weer zowat. Maar de oplossing van mumsoft wint wat mij betreft ook niet echt de schoonheidsprijs... sorry :blink:

ik zal eens kijken of ik ergens een elcheapo stukkie naim kabel van 20 cm vandaan kan krijgen.... dat sluit dan weer aan bij de rest van de speaker kabels, en ik hoef niet alles (krimpkousjes/pluggen etc) te demonteren. Ik neem aan dat dit niet alleen per eenheid van een meter wordt verkocht....

Groeten,

Frank

kaal koperdraad insmeren met lijnzaadolie. dat geeft een mantel na uitharding en conserveert het beter

En geleidt dat ook?

nope

Koop geen speakers die mee doen aan bi-wire onzin,

Klaar is DT

Inderdaad. Alleen zijn volgens mij heel veel 'duurdere' speakers uitgevoerd met bi-wire-aansluitingen. In dat geval is de oplossing van kikkervisje nog niet zo gek. Gewoon ff de draden in de speaker aan 1 aansluiting solderen/klemmen... Moet je er bij eventuele verkoop later natuurlijk wel bij vertellen ;)

Maar de oplossing van mumsoft wint wat mij betreft ook niet echt de schoonheidsprijs... sorry :blink:

De schoonheid komt van voren uit de speakers.

De biwire zit erop voor de echte freaks die ook bi-amping willen kunnen toepassen. Dat schijnt nog wel iets uit te maken.

De oplossing van Kikkervisje lijkt mij prima, zij het dat je dan in de kast moet gaan rommelen, en heb je daar wel zin in? Ik in ieder geval niet.

Als je hetzelfde speakerdraad gebruikt voor de brug als voor de rest is dat het best. Maar houdt het zo kort mogelijk! Mijn oplossing is daar een ster in.

- de kopjes, en alleen die, heb ik gesoldeerd met tin. Het is anders geen doen om 36 draadjes bij elkaar te houden als je ze door de gaatjes wilt wurmen. Ik kan me niet voorstellen dat het ongunstig is, zo aan het einde. De contacten zijn op het koper.

Je kunt ze beter wat langer houden met vertinnen van de einden zodat er geen tin zit bij de klemmen (maar daar had je geloof ik al op gelet). Tin gaat werken op den duur waardoor de klemmen los kunnen gaan zitten. Maar als je ze af en toe controleert en na-draait is het niet zo'n punt. Zelf doe ik een klein stukje krimpkous om het einde van de draden om ze bij elkaar te houden.

Voor oxidatie van het koper hoef je niet bang te zijn. Bij het koper in de aangedraaide klem komt geen zuurstof/lucht, die klemverbinding is gasdicht.

Oh ja, als de muziek elektronen deprie raken van alle commentaar Hear op het wat rafelige uiteinde van de plastic kous kun je daar ook wat krimpkous omheen doen :D

;)