Andre Klok Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Beste mensen, Ik wilde dit forum gebruiken om mijn ervaringen met mijn (2e hands gekochte) Unison Unico versterker met jullie te delen. Een week geleden heb ik de buisjes vervangen door GE 5841A buisjes (unpaired). Het leuke was dat ik dacht dat er nog ECC82's in zaten, maar toen ik de versterker open maakte kwam ik erachter dat er al 5841A's in zaten. Deze waren volgens mij niet van GE. Omdat ik in een olijke stemming was heb ik ze toch vervangen door een setje nieuwe 5841's. (onder het motto: ff kijken wat er gebeurd) Toen de versterker aanging viel me op dat de buisjes gingen gloeien. Super! De vorige 5841's (die er eerst inzaten) deden dat niet. Ik heb hier nog steeds geen antwoord op kunnen vinden. Misschien weet iemand van jullie hier iets vanaf. Het geluids verschil heb ik nog niet waar kunnen nemen. Het is er iig niet slechter op gaan klinken En een paar romantisch gloeiende buisjes vind ik een waardevolle investering. Een ander phenomeen die ik heb (en die ik ook ben tegen gekomen op dit forum) is dat ik een hele stille statische brom in mijn linker kanaal heb. Dit is alleen te horen als je dicht met je oor bij de speaker komt. Navraag bij de verkoper W&Waudio / Importeur deed blijken dat het gaat om een stille productie fout van de ringkern travo. De travo schijnt een machnetisch veld te hebben die een stukje electronica in de versterker stoort. Extra afscherming van de travo met Mu-metaal of het verdraaien van de travo zou het euvel op moeten lossen. Dit euvel vind ik minimaal en het lijkt me niet dat het geluid er door wordt aangetast. Ik ben al blij dat ik een puike versterker heb kunnen vinden voor mijn erg moeilijk aan te sturen speaker. De speakers heb ik (in ontmantelde vorm) in een container van een speaker bouwer bij mij in de buurt gevonden. Na veel gezoek op het internet heb ik alle drivers (Morel) bij elkaar gesprokkeld en 'walla' ik heb een hele fijne speaker set. http://members.chello.nl/w.brouwer02/DIY_2...G_0749Large.JPG (Het zijn de rooien met de speaker aan de zijkant) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 En een paar romantisch gloeiende buisjes vind ik een waardevolle investering. Het postmoderne openhaard gevoel .... ik ken het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Hier een vrolijke zelf inelkaarzet gloeierd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 General Electronics. Hee, dat merk ken ik nog niet! -Of is het General Electric? ;) Toen de versterker aanging viel me op dat de buisjes gloeiden. Super! De vorige 5841's (die er eerst inzaten) deden dat niet. Ik heb hier nog steeds geen antwoord op kunnen vinden. Misschien weet iemand van jullie hier iets vanaf. Bij die voorversterkerbuizen valt meestal niet zoveel gloeiends te zien, hangt een beetje van de fabrikant af. Soms steekt de gloeidraad iets verder uit en zie je idd wat, vaak niet. Veel plezier ermee, enne.. Welkom hear! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Sommige buizen hebben een zichtbaar stukje gloeidraad, andere niet. Dat is het gloeien dat je ziet. PS leuke foto: Roland en zijn broer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Klok Posted 13 februari 2009 Author Report Share Posted 13 februari 2009 Sommige buizen hebben een zichtbaar stukje gloeidraad, andere niet.Dat is het gloeien dat je ziet. PS leuke foto: Roland en zijn broer! Klein wereldje inderdaad. Je zal dan ook zekers in Grunn wonen. Als het een gloeidraadje is, dan is het volgens mij niet bij de beide buisjes. Onder en bovenin de buis gloeit het. Niet erg hoor. Wordt het iig wat warmer in mn kamer Anyways, als je in de buurt van Helpman bent, your welcome to listen. Greets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Klok Posted 13 februari 2009 Author Report Share Posted 13 februari 2009 Sommige buizen hebben een zichtbaar stukje gloeidraad, andere niet.Dat is het gloeien dat je ziet. PS leuke foto: Roland en zijn broer! Klein wereldje inderdaad. Je zal dan ook zekers in Grunn wonen. Als het een gloeidraadje is, dan is het volgens mij niet bij de beide buisjes. Onder en bovenin de buis gloeit het. Niet erg hoor. Wordt het iig wat warmer in mn kamer Anyways, als je in de buurt van Helpman bent, your welcome to listen. Greets Onderstaande een reply van de buizenboer: Hallo Andre, bedankt voor je reactie. Het verschil in gloei, komt meestal door het verschil van opbouw van de buis tussen verschillende merken. Soms wordt de gloei na het verstrijken der jaren ook minder. Met vr. gr. Niek Bakker Tonefactory Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Klein wereldje inderdaad. Je zal dan ook zekers in Grunn wonen. Nee, ca. 2 1/2 uur ervandaan.......maar het audiowereldje is maar klein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts