imerod Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 - Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Beste heren en audio-experts, Na enige tijd van afwezigheid van dit forum heb ik opnieuw prangende items voor de audio deskundigen onder jullie: 1: Zo nu en dan download ik een cd van internet (in lossness audio formaat zoals flack en Ape) en die brand ik op een goede CD-r. Is er verschil te horen in de weergave t.o.v. de originele CD ? We zijn hear nogal van het "ga zelf luisteren". Ik heb het nooit geprobeerd, maar download eens een cd die je al origineel hebt. k ben wel benieuwd. 2: Heeft het plakken van een ronde CD-labelsticker op het CD schijfje invloed op de rotatiesnelheid en dus op de klankweergave? Ik ben erg benieuwd naar uw mening hierover ! Gaat een auto minder hard rijden met zwaardere wieldoppen? Het zal wellicht i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Er zullen velen hier zijn die zeggen: "zodra het aantal "bitjes" gelijk zijn" dat er dan g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Heeft het plakken van een ronde cd-label sticker op het cd schijfje invloed op de rotatiesnelheid en dus op de klankweergave ? Dat ligt er een beetje aan welke CD-speler je hebt. Ik zie steeds meer spelers met een zelfde laadsysteem als een autoradio. Die hebben doorgaans wat moeite met CD's met een stikker erop. Tegenwoordig zijn er ook heel mooie printbare CD's. Daar hoef je geen stikker op te plakken, die leg je in de printer op een speciaal daarvoor bedoelde houder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Er zullen velen hier zijn die zeggen: "zodra het aantal "bitjes" gelijk zijn" dat er dan g Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Ik vraag me overigens wel af waarom je gedownloade bestanden zou willen branden op een cd. Je kunt het volgens mij net zo goed van je computer af spelen... Mijn computer is niet op mijn set aangesloten (ja ik loop achter). En ik wil ook nog wel eens een cd afspelen waar geen computer is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Er zullen velen hier zijn die zeggen: "zodra het aantal "bitjes" gelijk zijn" dat er dan g Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Beste heren 2: Heeft het plakken van een ronde cd-label sticker op het cd schijfje invloed op de rotatiesnelheid en dus op de klankweergave ? Nee zo'n sticker heeft geen invloed op de draaisnelheid, net zo min als een gewicht op een plaat dat heeft. De opstartsnelheid zou wat langer kunnen zijn, maar of je dat bij een cd echt zult merken betwijfel ik. Cd's hebben immers ook al niet allemaal hetzelfde gewicht en het ligt aan welk nummer je wilt gaan spelen vanuit stilstand hoe hoog de startsnelheid is. Die varieert toch al over het hele afspeelgebied bekeken. De klankweergave zou wel be Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Ik heb her wel eens ergens gelezen dat een FLAC bestand als dat is uitgepakt kleiner is als het origineel. Er moet dan dus spraken zijn van verlies. Ook maakt het nog al uit hoe de CD gebrand is. Bedenk wel dat het uitlezen van een CD realtime is er is in je CD speler dus geen tijd om een fout gelezen bitje opnieuw uit te lezen zo als in een Pc loopwerk wel kan. Het blijft dan de vraag of een gebrande cd net zo foutloos uitleesbaar is als en gekocht exemplaar. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Beste heren 2: Heeft het plakken van een ronde cd-label sticker op het cd schijfje invloed op de rotatiesnelheid en dus op de klankweergave ? Nee zo'n sticker heeft geen invloed op de draaisnelheid, net zo min als een gewicht op een plaat dat heeft. De opstartsnelheid zou wat langer kunnen zijn, maar of je dat bij een cd echt zult merken betwijfel ik. Cd's hebben immers ook al niet allemaal hetzelfde gewicht en het ligt aan welk nummer je wilt gaan spelen vanuit stilstand hoe hoog de startsnelheid is. Die varieert toch al over het hele afspeelgebied bekeken. De klankweergave zou wel be Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Mijn ervaring is dat bij gebruik van goede CD-R's (ik vind die carbonnetjes de moeite waard) en bij kopieren op een CD-recorder, er geen verschil hoorbaar is. Bij goedkopere CD-R's moet logischerwijs de autocorrectie van de CD speler harder werken (meer foutjes in het oppervlak, minder mooie spiegellaag, lijkt me) en dat hoor je. Dynamiek kwijt, rust kwijt. Geen gigantische verschillen, maar het is hoorbaar. Bij kopieren op een PC brander mis je wel hoorbaar diepte. Overigens is het wel zo dat je het pas echt hoort als je vergelijkt met het origineel. Niet schokkend Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Ik heb her wel eens ergens gelezen dat een FLAC bestand als dat is uitgepakt kleiner is als het origineel.Er moet dan dus spraken zijn van verlies. Logarytmen. FLAC of WAV is echt identiek. Alles dat verbouwd wordt is 'voorspelbaar' en wordt daarom perfect gereproduceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Zouden autowielen het eveneens Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Ik heb her wel eens ergens gelezen dat een FLAC bestand als dat is uitgepakt kleiner is als het origineel.Er moet dan dus spraken zijn van verlies. Ook maakt het nog al uit hoe de CD gebrand is. Bedenk wel dat het uitlezen van een CD realtime is er is in je CD speler dus geen tijd om een fout gelezen bitje opnieuw uit te lezen zo als in een Pc loopwerk wel kan. Het blijft dan de vraag of een gebrande cd net zo foutloos uitleesbaar is als en gekocht exemplaar. Groetjes George Ik vraag me af of een flac bestand echt kleiner is. Ga ik uitzoeken.. Wat betreft je opmerking over het uitlezen: dit betekent m.i. dat je een cd beter via een pc kan laten aflezen dan via een cd-speler.. ? In principe ja. Bij het uitlezen van een Cd worden een aantal correctie bitjes mee gegeven met die bitjes kan de speler controleren of de gelezen data klopt en of her berekenen als dat nodig is. Nu gebeurd het uitlezen en het afspelen praktisch tegelijkertijd en kan de herberekening niet altijd juist worden uitgevoerd. Wordt de dat eerst in een buffer gestopt dan kan daar feilloos uit worden afgespeeld terwijl de cd op hogere snelheid wordt afgelezen en in het buffer gezet. Mochten er nu lees fouten zijn dan kan de speler deze rustig nogmaals lezen en zo meer tijd nemen om de data juist uit te lezen. Is dan een computer een beter bron als de cd speler? Vaak niet. De software die op die machine draait kan de boel goed verzieken en ook moet je hardware van behoorlijke kwaliteit zijn om een standaard cd speler te benaderen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Beste heren en audio experts, Na enige tijd van afwezigheid van dit forum heb ik opnieuw prangende items voor de deskundigen onder jullie: 1: Zo nu en dan download ik een cd van internet (in lossness audio formaat zoals flack en Ape) en die brand ik op een goede cd-r. Is er verschil te horen in de weergave t.o.v. de originele cd ? 2: Heeft het plakken van een ronde cd-label sticker op het cd schijfje invloed op de rotatiesnelheid en dus op de klankweergave ? Ik ben benieuwd naar uw mening hierover ! Ik vind het onderwerp misleidend. De titel suggereert een copy te maken van de originele cd op een cd-r. Maar het bleek te gaan om het downloaden van een datafile en die op cd-r te zetten. Dat is toch iets anders. Ik ben meer ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Bij goedkopere CD-R's moet logischerwijs de autocorrectie van de CD speler harder werken (meer foutjes in het oppervlak, minder mooie spiegellaag, lijkt me) en dat hoor je. Dynamiek kwijt, rust kwijt. Geen gigantische verschillen, maar het is hoorbaar. Bij kopieren op een PC brander mis je wel hoorbaar diepte. Weet je dit echt zeker? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat wanneer een autocorrectie (wat is dat trouwens?) van een cd-speler harder moet werken dit logischerwijs hoorbaar moet zijn door minder rust, minder dynamiek en minder diepte in het geluid. Dat zou betekenen dat het verhaal over de bitjes niet juist is. Een autocorrectie is een stukje software dat ervoor zorgt dat een niet goed uitgelezen cd (de bitjes dus) zo worden gecorrigeerd, dat het resultaat weer 100% gelijk is aan het origineel. Hoe hard die autocorrectie moet werken, maakt dan ook niks uit. Zolang het resultaat maar gelijk is aan het origineel, want dat wordt omgezet naar een analoog signaal. Mocht de autocorrectie er niet meer uitkomen, omdat in de gelezen data te veel fouten zitten, dan hoor je dat wel: je cd-speler gaat 'overslaan'. Het uit zich niet in 'minder dynamiek' of 'minder rust' in het geluid. Dat soort verschillen kun je alleen hebben bij analoog, maar het analoge gedeelte van de cd-speler is een constante factor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Ik vind het onderwerp misleidend. De titel suggereert een copy te maken van de originele cd op een cd-r.Maar het bleek te gaan om het downloaden van een datafile en die op cd-r te zetten. Dat is toch iets anders. Op bit-niveau is dat eigenlijk wel precies hetzelfde Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Een autocorrectie is een stukje software dat ervoor zorgt dat een niet goed uitgelezen cd (de bitjes dus) zo worden gecorrigeerd, dat het resultaat weer 100% gelijk is aan het origineel. Hoe hard die autocorrectie moet werken, maakt dan ook niks uit. Zolang het resultaat maar gelijk is aan het origineel, want dat wordt omgezet naar een analoog signaal. Mocht de autocorrectie er niet meer uitkomen, omdat in de gelezen data te veel fouten zitten, dan hoor je dat wel: je cd-speler gaat 'overslaan'. Het uit zich niet in 'minder dynamiek' of 'minder rust' in het geluid. Dat soort verschillen kun je alleen hebben bij analoog, maar het analoge gedeelte van de cd-speler is een constante factor... Ik weet er helaas het fijne niet van, maar het lijkt me dat dit toch niet het hele verhaal is. Er zit nog wel wat tussen perfect afspelen en overslaan, en ik denk dat het verhaal over minder dynamiek e.d. daar meespeelt. Hoe kun je het anders verklaren dat een zwaar bekraste cd op de ene speler overslaat en het op de andere 'vlekkeloos' doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Een autocorrectie is een stukje software dat ervoor zorgt dat een niet goed uitgelezen cd (de bitjes dus) zo worden gecorrigeerd, dat het resultaat weer 100% gelijk is aan het origineel. Hoe hard die autocorrectie moet werken, maakt dan ook niks uit. Zolang het resultaat maar gelijk is aan het origineel, want dat wordt omgezet naar een analoog signaal. Mocht de autocorrectie er niet meer uitkomen, omdat in de gelezen data te veel fouten zitten, dan hoor je dat wel: je cd-speler gaat 'overslaan'. Het uit zich niet in 'minder dynamiek' of 'minder rust' in het geluid. Dat soort verschillen kun je alleen hebben bij analoog, maar het analoge gedeelte van de cd-speler is een constante factor... Ik weet er helaas het fijne niet van, maar het lijkt me dat dit toch niet het hele verhaal is. Er zit nog wel wat tussen perfect afspelen en overslaan, en ik denk dat het verhaal over minder dynamiek e.d. daar meespeelt. Hoe kun je het anders verklaren dat een zwaar bekraste cd op de ene speler overslaat en het op de andere 'vlekkeloos' doet? Dat kan te maken hebben met het loopwerk, denk ik. Met de stabiliteit van het loopwerk misschien. Of, wat denk ik meer voor de hand ligt, de sterkte of de focus van de laser. Een cd-speler kan na jaren trouwe dienst 'ineens' minder gaan presteren. Vaak helpt dan het opnieuw afstellen van de focus van de laser om dit probleem op te lossen (al is het wel vaak het begin van het einde). De foutcorrectie is niet ineens andere dingen aan het doen Ik weet het ook niet precies hoor, waar het aan ligt dat een zwaar bekraste cd het in sommige spelers wel doet en in andere niet, maar volgens mij werkt de foutcorrectie in alle cd-spelers volgens hetzelfde principe (red book standaard?), dus het lijkt mij dat dat niet de verklaring zou kunnen zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Excuus maar dit antwoord vind ik niet bevredigend. Als het aantal bitjes identiek is (is dat wel het geval ?) dan zou er volgens jou geen verschil te horen zijn. Toch heb je liever het origineel. Wat maakt voor jou dan wel een eventueel hoorbaar verschil tussen geperst en gebrand? Waarom luistert het volgens jou beter met de originele cd ? Heb jij liever het origineel vanwege andere subjectieve redenen dan wat hoorbaar is ?? Dit onderwerp is uiteraard al eerder Hear besproken. Maar zowel met een Marantz audio recorder als een Plextor scsi brander op 1 speed, meen ik verschil te horen tussen de copie en het orgineel. De verschillen zijn echter klein en zullen niet via elke CD-speler hoorbaar zijn. Verder is het principe van bits uitlezen anders..... bij een CD uit de winkel leest de laser de hoogte verschillen en bij een gebrande de wel of niet reflecterende stukjes..... Ook de houdbaarheid van "echte" CD's is vele malen beter. Daarnaast hou ik altijd een negatieve associatie met downloaden.... ik kan er niets aan doen... sorry maar ik baal van het slappe gedoog beleid. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Daarnaast hou ik altijd een negatieve associatie met downloaden.... ik kan er niets aan doen... sorry maar ik baal van het slappe gedoog beleid. Jack Je kunt ook legaal, d.w.z. betaald, downloaden hoor ......... Niet dat ik dat doe, vind het ook veel leuker om CD's in de winkel te kopen. Dat is voor mij i.i.g. onderdeel van de pret Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Leuk dat je mij quote imerod. Maar waarom? Vertel mij wat over de techniek van de CD en Flac .... Daar ging het mij helemaal niet om. Het ging mij er om dat ik gewoon het liefste CD's in de winkel koop en met klassiek daar meestal een paar versies van afluister en een praatje maak met de verkoper die vrij veel er van weet en mij over het algemeen de goede kant op stuurt in mijn zoektocht naar bepaalde muziek. Flac is leuk en werkt ook prima maar de data winst die je daarbij haalt blijft gemiddeld toch ergens op 40% steken. Met de huidige grootte van schijven niet echt meer de moeite waard vind ik. Scheelt alleen als je muziek "ruilt" met je vriendjes over het WWW. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Leuk dat je mij quote imerod. Maar waarom? Vertel mij wat over de techniek van de CD en Flac .... Daar ging het mij helemaal niet om. Het ging mij er om dat ik gewoon het liefste CD's in de winkel koop en met klassiek daar meestal een paar versies van afluister en een praatje maak met de verkoper die vrij veel er van weet en mij over het algemeen de goede kant op stuurt in mijn zoektocht naar bepaalde muziek. Flac is leuk en werkt ook prima maar de data winst die je daarbij haalt blijft gemiddeld toch ergens op 40% steken. Met de huidige grootte van schijven niet echt meer de moeite waard vind ik. Scheelt alleen als je muziek "ruilt" met je vriendjes over het WWW. Mij ging om de neutrale technische kant. Ik wilde o.a. weten welk verschil er is tussen flac opname en de originele cd. Dat het gezellig is om muziek in een cd-winkel te kopen kan ik me wel voorstellen, maar dat is een ander onderwerp. Probeer het maar eens. Zet eens een gekochte cd om naar een flac bestand en brand deze eens terug op een cd kijk dan eens naar de grote van het bestand op de gebrande cd en vergelijk dat eens met het origineel. Als het dan echt verlies loos is dan zou het minstens even goot moeten zijn. Ik denk dat het je zal verbazen. Laat hear dan ook even je bevinding horen Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Probeer het maar eens.Zet eens een gekochte cd om naar een flac bestand en brand deze eens terug op een cd kijk dan eens naar de grote van het bestand op de gebrande cd en vergelijk dat eens met het origineel. Als het dan echt verlies loos is dan zou het minstens even goot moeten zijn. Ik denk dat het je zal verbazen. Laat hear dan ook even je bevinding horen Groetjes George Daar wordt je geen klap wijzer van m.b.t. de grootte van de bestanden. Het moet eerst naar wav geript worden en daar begint het al: Wat doe je met de nul bytes, pauzes en gaps tussen de tracks? Dat is aan je rip software. Dan moet je ze nog converteren naar Flac waar weer hetzelfde opgaat. En dan ook weer terug naar CD ..... idem dito. Dat wordt nooit meer identiek qua lengte in zijn totaliteit. Wat wel identiek blijft is de data in de track zelf. Aan de muziek zelf verandert verder geen spat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 ondanks de download generatie gaat het als je het mij vraagt heel goed in muziekland. De grote platenmaatschappijen klagen steen en been, en de verkoop neemt af, maar er is steeds meer muziek op de wereld en steeds meer talent. Als die maatschappijen zorgen dat goede muziek correct wordt weergegeven, dan kocht ik wel meer cd's. De cd's die ik de laatste jaren koop, zijn juist cd's van niet-pop muziek, meestal te vinden in de bak van de wereldmuziek. Die hebben meestal een hogere opnamekwaliteit dan de commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts