mumsoft Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Probeer het maar eens.Zet eens een gekochte cd om naar een flac bestand en brand deze eens terug op een cd kijk dan eens naar de grote van het bestand op de gebrande cd en vergelijk dat eens met het origineel. Als het dan echt verlies loos is dan zou het minstens even goot moeten zijn. Ik denk dat het je zal verbazen. Laat hear dan ook even je bevinding horen Groetjes George Daar wordt je geen klap wijzer van m.b.t. de grootte van de bestanden. Het moet eerst naar wav geript worden en daar begint het al: Wat doe je met de nul bytes, pauzes en gaps tussen de tracks? Dat is aan je rip software. Dan moet je ze nog converteren naar Flac waar weer hetzelfde opgaat. En dan ook weer terug naar CD ..... idem dito. Dat wordt nooit meer identiek qua lengte in zijn totaliteit. Wat wel identiek blijft is de data in de track zelf. Aan de muziek zelf verandert verder geen spat. Zo vaak vernomen dat WAV -> FLAC -> WAV -> FLAC etc niet dezelfde bestanden opleveren, en dan eindelijk een beetje theorie erover. Mooi! FLAC is open source, dus iedereen met een beetje tijd kan zich erin verdiepen. En nagaan of er nergens met bitjes wordt gesmokkeld. Ik gebruik FLAC omdat zelfs een 1 TB schijf een keer vol raakt, maar mijn muziekhonger steeds groter wordt. Zo kan ik nog wel even vooruit. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Enkele downloadsites, voor HD-tracks: http://www.hdtracks.com/index.php?fi...diophile_96khz Of de B&W Music Club. Elke maand een nieuwe keuze. Je kunt het gratis 3 maanden proberen. http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=3550 Ik bedoel maar, downloaden is niet vies. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2009 Report Share Posted 14 februari 2009 Ik heb zojuist even gegoogled (zie onder) en vind al snel op andere sites meer duidelijke antwoorden dan op dit forum. Dit geeft volgens mij aan dat de audio belevering van veel mensen, ook de beleving van audiofielen, meer berust op subjectieve waarneming/beleving dan op de re Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Weet je dit echt zeker? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat wanneer een autocorrectie (wat is dat trouwens?) van een cd-speler harder moet werken dit logischerwijs hoorbaar moet zijn door minder rust, minder dynamiek en minder diepte in het geluid. Dat zou betekenen dat het verhaal over de bitjes niet juist is. Weet niet precies over welk verhaal je het hebt, maar een CD speler corrigeert continue. Doet hij dat niet, krijgt hij geen tien seconden zonder overslaan afgespeeld. Zo'n speler 'kijkt' vooruit en als hij een bitje ziet waarvan hij niet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Het zou goed zijn als muziek- en audioliefhebbers minder krampachtig of veroordelend zijn over downloaden... Eigenlijk beetje of-topic.... maar ok Ik heb niets tegen legaal downloaden, sterker n Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Veel mensen denken dat het illigaal is een cd te downloaden (tenzij je er voor betaalt). Er is absoluut niets illigaals aan het downloaden of kopieren (betaald of onbetaald) van muziek cd's voor thuisgebruik. Hierbij de waarheid volgens de wet. Volgens artikel 16b Auteurswet 1912 is het toegestaan om een kopie te maken van een auteursrechtelijk beschermd werk, mits die kopie enkel en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Het zou goed zijn als muziek- en audioliefhebbers minder krampachtig of veroordelend zijn over downloaden... Dat is inmiddels wel achterhaald. Ondanks druk van de auteursrechtenlobby bevestigde toenmalig minister Piet Hein Donner van Justitie vorig jaar dat downloaden voor eigen gebruik wordt gedoogd, maar dat 'openbaar maken' - het opnieuw aanbieden van het materiaal via sites, downloadprogramma's of cd's en dvd's - wel vervolgd kan worden. Maar volgens de rechtbank in Den Haag is het wel degelijk een overtreding om muziek en films gratis van internet te halen. ''De rechtbank stelt voorop dat het maken van een priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Ik zie het er nog wel eens van komen dat je legaal kan downloaden voor 1ct per nummer. In niet al te hoge kwaliteit maar je kan dan gewoon online kiezen wat je wil horen en rekent automatisch af via een automatische incasso bij de bank. Het wordt dan net zo iets als radio luisteren maar dan met muziek die je echt wil horen zonder vervelende presentatoren of nieuws uitzendingen. Voor waarde is wel dat eerst de muziek industrie minder krampachtig gaat doen over het eventueel opnemen van dergelijke content. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 De "krampachtige" of "veroordelende" gedachtengang over downloaden komt voort uit het misplaatste gevoel dat muziek te duur zou zijn en "muziekliefhebbers" de legale aanbieders (wie dan ook in de muziekuitbrengketen) het geld daarvoor niet gunnen.In die vreemde optiek zou, gezien de prijs van meel, elke bakker bestolen mogen worden... Beetje vreemde vergelijking. Er zijn genoeg voorbeelden van muzikanten die uitgemolken zijn door de platenindustrie dan wel lokale managers daarin. In die zin is dat ook een "graai industrie". Met andere woorden de platenindustrie jat een creatief product om geld te verdienen en krijgt de eigenlijke (mede) rechthebbende, de muzikant dus, weinig tot niets daarvan. Het zijn denk ik mede die praktijken die er toe bijdragen dat het moreel gehalte van de muziekconsument niet al te hoog is: "Waarom zou ik de dief spekken als ik het zelf kan jatten?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Beetje vreemde vergelijking. Er zijn genoeg voorbeelden van muzikanten die uitgemolken zijn door de platenindustrie dan wel lokale managers daarin. In die zin is dat ook een "graai industrie". Met andere woorden de platenindustrie jat een creatief product om geld te verdienen en krijgt de eigenlijke (mede) rechthebbende, de muzikant dus, weinig tot niets daarvan. Het zijn denk ik mede die praktijken die er toe bijdragen dat het moreel gehalte van de muziekconsument niet al te hoog is: "Waarom zou ik de dief spekken als ik het zelf kan jatten?" Misschien voor jou een vreemde vergelijking, maar ik denk van niet. Een creatieveling die muziek maakt en die muziek wil verspreiden zonder daar zelf alle tijd in te willen (of kunnen) steken heeft daar anderen voor nodig. Dat diegene in zijn onwetendheid een ongunstig zakelijk contract afsluit is natuurlijk jammer en vooral achteraf ergerlijk als het "product" een succes wordt. Maar geen enkele uitvinder raakt zijn product kwijt als hij alles alleen moet doen, tenzij hij zich toelegt op kleine schaal te werken en heel veel geduld (en ook wat eigen kapitaal) heeft. Dat mensen die dit wel lukt des te bewonderenswaardiger zijn, betekent nog niet dat een "baas" (platenmaatschappij, die een studiohuur voorschiet, productie regelt en distributie en promotie zal doen) niet aan de werknemer mag verdienen. In ieder geval niet zolang die werknemer gewoon bij zijn volle verstand is. Het is te makkelijk om platenmaatschappijen generaliserend als het kwade te beschouwen. Dat platen- en filmmaatschappijen de boot nogal gemist hebben bij de komst van snel internet lijkt me wel duidelijk. Die inschattingsfout herstellen lukt misschien niet meer. Verdere ontwikkelingen zullen leren hoe de toekomst van muziek- en filmaanbod zal gaan verlopen, maar diefstal lijkt mij nooit een verdedigbare optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 *lees net dat Henrie het niet met me eens is * Klopt Weet niet precies over welk verhaal je het hebt, maar een CD speler corrigeert continue.Doet hij dat niet, krijgt hij geen tien seconden zonder overslaan afgespeeld. Zo'n speler 'kijkt' vooruit en als hij een bitje ziet waarvan hij niet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Een cd-speler weet het altijd zeker: hij leest OF een 0, OF een 1. Hij kan het natuurlijk wel bij het verkeerde eind hebben. Dat ie dus een 0 leest, terwijl het een 1 had moeten zijn. Maar dat wordt achteraf gecontroleerd door de foutcorrectie. Die zorgt ervoor dat het uiteindelijke digitale signaal weer gelijk is aan het origineel. Het is dus niet zo dat ie 'er een bitje bij verzint als hij het niet zeker weet', zoals jij zegt. Hij moet immers eerst bepalen of er fouten in het signaal zitten. En als ie dat kan bepalen, dan kan ie dus ook bepalen wat het signaal wel zou moeten zijn. Vraag me niet hoe die correctie exact werkt, maar zomaar willekeurig wat bitjes op de gok erbij verzinnen, doet ie echt niet hoor... In feite zijn er 3 niveau's 1/ De speler detecteert een fout en hij kan a.d.h. van redundante data bepalen waar die zit EN hij kan de fout daarmee herstellen: De uiteindelijke leesfout is voor 100% herstelbaar en dat doet de speler dan ook. 2/ De speler detecteert een fout en hij kan a.d.h. van redundante data bepalen waar die zit maar er is onvoldoende redundante data om te bepalen wat de fout is: De speler interpoleert tussen naastliggende goede samples. De leesfout is herstelbaar maar niet voor 100% herstelbaar. 3/ De speler detecteert een fout maar kan niet meer bepalen waar die zit, laat staan wat de fout is. De speler mute dan eventjes. Dit is het niveau waarop het duidelijk hoorbaar gaat worden. Niveau 2/ en 3/ komen eigenlijk alleen bij beschadigde CD's voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 [knip]Ik lees op een erg interessante site hierover o.a. het volgende: Een goede ripper is het programma: Exact Audio Copy Exact Audio Copy claimt [knip] Als je hear op de site wat in de moderne historie neust zul je zien dat je hiermee niet de eerste bent. En dan ellenlange citaten... geef liever de link naar die erg interessante site. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Een cd-speler weet het altijd zeker: hij leest OF een 0, OF een 1. Hij kan het natuurlijk wel bij het verkeerde eind hebben. Dat ie dus een 0 leest, terwijl het een 1 had moeten zijn. Maar dat wordt achteraf gecontroleerd door de foutcorrectie. Die zorgt ervoor dat het uiteindelijke digitale signaal weer gelijk is aan het origineel. Het is dus niet zo dat ie 'er een bitje bij verzint als hij het niet zeker weet', zoals jij zegt. Hij moet immers eerst bepalen of er fouten in het signaal zitten. En als ie dat kan bepalen, dan kan ie dus ook bepalen wat het signaal wel zou moeten zijn. Vraag me niet hoe die correctie exact werkt, maar zomaar willekeurig wat bitjes op de gok erbij verzinnen, doet ie echt niet hoor... In feite zijn er 3 niveau's 1/ De speler detecteert een fout en hij kan a.d.h. van redundante data bepalen waar die zit EN hij kan de fout daarmee herstellen: De uiteindelijke leesfout is voor 100% herstelbaar en dat doet de speler dan ook. 2/ De speler detecteert een fout en hij kan a.d.h. van redundante data bepalen waar die zit maar er is onvoldoende redundante data om te bepalen wat de fout is: De speler interpoleert tussen naastliggende goede samples. De leesfout is herstelbaar maar niet voor 100% herstelbaar. 3/ De speler detecteert een fout maar kan niet meer bepalen waar die zit, laat staan wat de fout is. De speler mute dan eventjes. Dit is het niveau waarop het duidelijk hoorbaar gaat worden. Niveau 2/ en 3/ komen eigenlijk alleen bij beschadigde CD's voor. Duidelijk. Ik neem aan dat dat interpoleren zo gebeurt dat het in het analoge signaal (dat wat je hoort dus) niet merkbaar is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Je hebt hierin dus wel gelijk. Maar je had volgens mij kunnen volstaan met: 19-01-09: Het downloaden van muziek-, foto- en filmbestanden is in Nederland nog altijd toegestaan, ondanks een uitspraak vorig jaar van een Haagse rechter die het tegendeel oordeelde. bron Ik vermoed echter dat het nog steeds is toegestaan omdat het gewoonlijk nogal lang duurt om een wet aan te passen. In een onderzoek naar mogelijke economische gevolgen voor de "entertainmentindustrie" is een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Je hebt hierin dus wel gelijk. Maar je had volgens mij kunnen volstaan met: 19-01-09: Het downloaden van muziek-, foto- en filmbestanden is in Nederland nog altijd toegestaan, ondanks een uitspraak vorig jaar van een Haagse rechter die het tegendeel oordeelde. bron Bedankt. Ik vind 't lezen van lange tekstcitaten in fora ook vermoeiend. Ik heb echter nog niet ontdekt hoe ik in een forum een url kan posten als een hyperlink/woord... Nou ja, je hebt iig ontdekt hoe je Hear eigen postings kunt uitgummen. Maakt het draadje er ook niet leesbaarder op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2009 Report Share Posted 15 februari 2009 Urls kun je posten door de url tussen url-tags te zetten. Kijk eens om je heen in het edit venster, dit forum heeft best veel werk gemaakt om je dat zo makkelijk mogelijk te maken. In iig zit onderaan het edit venster een knopje BB Code Help wat je de BB codes laat zien: http://www.hear.nl/forums/index.php?s=&...amp;CODE=bbcode Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k2 Posted 18 februari 2009 Report Share Posted 18 februari 2009 Lekker open laten, is interessant Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 februari 2009 Report Share Posted 18 februari 2009 Wie durft toe te geven dat ie volop kopieert en download? Is voor mij geen kwestie van toegeven, ik heb daar helemaal geen problemen mee. Als er een nieuw album is uitgekomen waar ik benieuwd naar ben download ik het soms om te bepalen of ik het de moeite vind de LP te kopen. Maar ik ben dus geen grootschalig downloader/kopieerder.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 februari 2009 Report Share Posted 18 februari 2009 Ok doen we.. Ik weet trouwens nog steeds niet wat het technische verschil precies is tussen de originele en een gebrande cd. Niemand van dit forum heeft me dat kunnen uitleggen. Wel toch? Heb alleen begrepen dan dat 'men' het niet behoorlijk vindt wanneer je muziek op cd brandt (terwijl het helemaal legaal is voor thuisgebruik een muziek-cd te downloaden of te kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 februari 2009 Report Share Posted 18 februari 2009 Je bedoelt de reacties met verhalen over de bits en de autocorrectie van een cd-speler? Is het verschil tussen gebrand en origineel daarmee dan voldoende verklaard? Nee Je hebt het zelf over een verschil tussen gebrand en geperst. Maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Je ziet verschil tussen een originele cd en een kopie als je het RF signaal van de laser meet met een scoop. De reflectie is duidelijk minder. Als je de CD en CD-R onder een sterke microscoop bekijkt, zie ook verschil. De CD heeft duidelijk gedefinieerde putjes, terwijl bij een CD-R de putjes minder egaal van grootte zijn. Bovendien lopen ze niet zo perfect in lijn als bij een CD, waardoor de focusering meer werk moet verrichten. Hoorbaar is het allemaal, maar je moet wel weten waar je op moet letten en je moet een set hebben die het ook duidelijk kan laten horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Gisteravond was moderator3 hier goed bezig, en die heeft bijna alle draadjes van Imerod opgeruimd. Maar deze kennelijk niet. En imerod zelf ook niet, waar hij zelf wel om gevraagd had in zijn tamtam topic (opgeruimd). Imerod, misschien kun je nog eens op de tam-tam slaan? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Traxdata? dat is toch dat Aldi spul waar je dwars doorheen kunt kijken? Waardeloos. Ik gebruik TDK's, die met blauwe coating. Perfecte cd's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Gisteravond was moderator3 hier goed bezig, en die heeft bijna alle draadjes van Imerod opgeruimd.Maar deze kennelijk niet. En imerod zelf ook niet, waar hij zelf wel om gevraagd had in zijn tamtam topic (opgeruimd). Ja, net terwijl ik bezig was met een snedig antwoord op zijn aanval, en ik kreeg het maar niet geplaatst. Was dat hele topic verdwenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Wie durft toe te geven dat ie volop kopieert en download? Is voor mij geen kwestie van toegeven, ik heb daar helemaal geen problemen mee. Als er een nieuw album is uitgekomen waar ik benieuwd naar ben download ik het soms om te bepalen of ik het de moeite vind de LP te kopen. Maar ik ben dus geen grootschalig downloader/kopieerder.. Ik heb inmiddels meer muziek op mijn PC dan in mijn kast, maar ik koop ook VEEL meer muziek sinds ik download. Als ik iets echt goed vind koop ik het, als ik het 'mwah' vind download ik het. Het is niet zo dat ik dingen die ik nu download anders gekocht had. Ik leer meer kennen, dus koop meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts