Sodejuu Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Je ziet verschil tussen een originele cd en een kopie als je het RF signaal van de laser meet met een scoop. De reflectie is duidelijk minder.Als je de CD en CD-R onder een sterke microscoop bekijkt, zie ook verschil. De CD heeft duidelijk gedefinieerde putjes, terwijl bij een CD-R de putjes minder egaal van grootte zijn. Bovendien lopen ze niet zo perfect in lijn als bij een CD, waardoor de focusering meer werk moet verrichten. Hoorbaar is het allemaal, maar je moet wel weten waar je op moet letten en je moet een set hebben die het ook duidelijk kan laten horen. Dit vind ik interessante concrete informatie. Hier kan ik iets mee. Bedankt. Ik merk een minimaal verschil via mijn set. Zo weinig dat je neigt naar twijfel. Net of het ietsje doffer of nauwelijks minder aanwezig/dynamisch klinkt. Ik heb het onlangs duidelijker geconstateerd op een extreem goede set van een vriend. Toch vind ik het niet een punt waar ik me aan stoor. (Het valt nog positief mee. Zeker vergeleken met eerdere mogelijkheden zoals de oude cassettebandjes.) Er zijn bovendien al zoveel verschillen tussen div. opnamen en div . platenmaatschappijen. Persoonlijk hoef ik niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Wat je waar hebt genomen op de set van die kennis is idd het fenomeen in het laag dat optreedt bij een kopie. Het laag wordt minder gedefinieerd weergegeven. Bovendien worden microdetails soms weggelaten of verder weg geplaatst zodat ze minder goed waarneembaar zijn. Enig effect van een slechte CD (-R) is leesfouten. Kun je mij uitleggen waarom die het specifiek op het laag gemunt hebben? En micro details worden verder weg geplaatst? Wat bedoel je? Bij de buren of zo of in de keuken? Wat ik mij nog kan voorstellen is dat level-2 fouten ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Hoi Pjotr, Ik haal het laag aan omdat het mij daar het meest opvalt. Het nummer dat ik aan heb gehaald is daar een perfect voorbeeld van. Het staat als 2e track op de HEAR test cd, maar ik heb hier ook het origineel. De rif in het laag wordt gespeeld door een Fender Jazz bas, "opgeleukt" door een MiniMoog en reikt tot 21Hz. Door deze rif speelt ook nog een basklarinet. Op de cd duidelijk waarneembaar, op de kopie loopt het behoorlijk door elkaar en zijn ze minder goed van elkaar te scheiden. Voor wat betreft de weergave van de microdetails merk ik het zo als ik het eerder gezegd heb. Het lijkt net of het zich verder weg afspeelt of helemaal niet meer aanwezig is. Ik heb vroeger altijd Arita's gebruikt. Die werden door de meeste "CD-R weigeraars" gewoon gelezen, ook nu die na een jaar of 10 ongeveer bruin zijn geworden. Later overgestapt op Platinum. Ook die deden het niet slecht. TDK en Verbatim heb ik ook geprobeerd. Weinig beter dan de Platinum als je mij vraagt. Absolute NO-GO waren en zijn de Mmore die je bij V&D kunt kopen. Voor data acceptabel (zo lang het maar tijdelijk is), maar voor muziek is dat toch echt de meest waardeloze CD-R die er te koop is. Ze zijn nog slechter dat de Traxdata die eerder aangehaald werden. Sommige witmerk labels zijn goed, maar de meesten zijn sjrott. Je moet er maar net geluk mee hebben. Maar het nut van witmerk is er eigenlijk niet meer, omdat ze nauwelijks goedkoper zijn dan bijv die Platinum dingen. Nu gebruik ik Ricoh en Ultradisc. De laatste zijn wel erg prijzig, maar het resultaat is echt beter (en dus ook meetbaar beter, gezien het RF-signaal) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Voor branden gebruik ik zelf TDK of Tayo Yuden. Weet jij of iemand anders hier iets van dit laatste merk? Ik had eens gelezen dat Tayo Yuden de betere normale cd-r schijven brengt waar je goed audio op branden kan. Als het niet beter is dan TDK blijf ik gewoon TDK gebruiken. Je bedoelt waarschijnlijk Taiyo Yuden? Dat is de grootste fabrikant van CD-R's en is Japans! Sony en Philips recordable CD's en DVD's en veel andere bekende merken komen daar vandaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Nou ja Tayo Yuden zou ook nog gekund hebben maar dan als Chinese kloon, ze maken in China ook sportkleding onder het merk Abidas. Maar verder geen idee. Zou nog wel eens kunnen dat TDK ook uit de fabrieken van Taiyo Yuden komt ...... <Edit> Quote: Taiyo Yuden branded products are not common outside of Japan (where Taiyo Yuden media has a market share of about 60%) but unbranded CDs and DVDs are available from some online retailers. Rebranded Taiyo Yuden media can be found under Fujifilm, Fusion, Maxell, Miflop, Panasonic, Plextor, Sony, TDK and Verbatim Corporation brands (Staat in die Wikipedia link die ik eerder gaf) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Moderator3 Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Gisteravond was moderator3 hier goed bezig, en die heeft bijna alle draadjes van Imerod opgeruimd.Maar deze kennelijk niet. En imerod zelf ook niet, waar hij zelf wel om gevraagd had in zijn tamtam topic (opgeruimd). Ja, net terwijl ik bezig was met een snedig antwoord op zijn aanval, en ik kreeg het maar niet geplaatst. Was dat hele topic verdwenen Bij hoge uitzondering reageer ik hierop. Of een moderator goed bezig is, is niet van belang, die doet gewoon wat hij /zij moet doen, namelijk moderaten.Om dit soort reacties te laten stoppen,want slaan doet het nergens op jullie reactie,hooguit wat olie op het vuur gooien.Inmiddels heeft er de afgelopen dagen een uitgebreide en plezierige PM wisseling plaats gevonden tussen deze moderator en forumlid imerod. Door het e.e.a. wat verder uit te diepen met elkaar,is imerod tot een ander gezichtspunt gekomen en besloten om zijn account niet op te zeggen en door te gaan met het forum.Nu voor imerod meer duidelijkheid is gekomen,omtrent omgang met elkaar en hoe het allemaal in elkaar steekt op een forum doen we er goed aan om met zijn allen weer imerod gewoon weer als een forumlid te beschouwen. Welkom terug, imerod en veel plezier op dit leuke forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Hoi Imerod, Leuk dat je heb besloten om te blijven. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Goh, wist ik niet. Toch koop ik het merk Taiyo Yuden gewoon hier in Nederland via een webshop. Maar over die TDK's ben ik ook tevreden. Maar nu ik weet / ontdek dat branden dan toch iets minder is dan het origineel is mijn enthousiasme over het branden iets getemperd.. Gewoon op je eigen oren af gaan toch? Ja, is gewoon in Nederland te bestellen. Maar de betere kwaliteit is niet de goedkoopste: Link 1 Link 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 10 maart 2009 Report Share Posted 10 maart 2009 Even mijn steentje bijdragen: Als een CD op een goede manier gekopieerd is, dwz gebruik maken van EAC (Exact Audio Copy) op de juiste manier geconfigureerd, dan is er geen verschil mogelijk tussen het origineel en de kopie. Je ziet verschil tussen een originele cd en een kopie als je het RF signaal van de laser meet met een scoop. De reflectie is duidelijk minder.Als je de CD en CD-R onder een sterke microscoop bekijkt, zie ook verschil. De CD heeft duidelijk gedefinieerde putjes, terwijl bij een CD-R de putjes minder egaal van grootte zijn. Dat is dus onzin: de puntjes die minder sterk zijn op een CDR vallen perfect binnen de Redbook standaard en de geluidskwaliteit wordt hierdoor absoluut niet aangetast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 10 maart 2009 Report Share Posted 10 maart 2009 Als we het toch over downloaden gaan hebben (pagina terug). Ik vind dat je wel zou moeten kunnen downloaden. Bijvoorbeeld als je eens een nummer moet instuderen of als je het album eerst even wilt horen. Zo gaat het bij mij eigenlijk altijd, Eerst downloaden op hoge bitrate. En als ik eens de Cd of lp er van tegen kom koop ik die gewoon ook. Ze krijgen door downloaden wel veel naamsbekendheid. Voor mij heeft het nu weinig zin meer om te downlaoden omdat het erg moeilijk is om een vinyl lp's door een kabel te krijgen. Als dat ooit kan ga ik weer aan het downloaden(maar ik acht te kans klein dat dit ooit mogelijk is) Ik gun de platen maatschapije eigenlijk niet zo veel de artist wel alleen daar gaat meestal een klein deel naartoe. De platenmaatchappije krijgen zo veel geld en dan nog presteren de meeste gewoon weg rommel (alsof de loudness knop standaard aan staat) Als je een CD koopt moet je altijd hopen dat het een beetje goed geremasterd is. Met een goede opname op bandrecorder en je zet dat op lp heb je gewoon goud in handen. Vind dat de de sound engeneers zich mogen schamen, zoveel techniek en nog rommel. (best vaak) terwijl ze 30 jaar geleden prachtig konden opnemen met een bandrecorder. Het verbaast me echt dat bijna alle lp's die ik heb (die meestal 25/30 jaar oud zijn) perfect zijn opgenomen (zonder ruis een heel dynamisch) Nee ik heb het niet zo op de platenmaatschappijen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 maart 2009 Report Share Posted 10 maart 2009 Even mijn steentje bijdragen: Sorry Dinobe, dat is m.i. g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 maart 2009 Report Share Posted 10 maart 2009 Even mijn steentje bijdragen: Sorry Dinobe, dat is m.i. g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 10 maart 2009 Report Share Posted 10 maart 2009 Ok even aanvullen, de vraag was: Zo nu en dan download ik een cd van internet (in lossness audio formaat zoals flac en Ape) en die brand ik op een goede CD-r. Is er verschil te horen in de weergave t.o.v. de originele CD ? Dit als heel wat moeilijker te beantwoorden dan "is een copy van een cd die ik zelf maak met EAC en ik brand die op CDR hetzelfde als het origineel" Het antwoord hier is: als je het goed gedaan hebt (met EAC goed geconfigureerd) dan is er geen verschil tussen het origineel en de copy Als je iets download van het net dan zit je met een aantal factoren die buiten je controle vallen. (Je stelt niet vanwaar je iets download 'legaal' (van een of andere download winkel) of 'illegaal' van een torrent/usenet/limewire). 1. Als je iets download van een internet winkel in lossless formaat (flac, ape) dan is er geen kwaliteitsverlies door de compressietechniek: ape en flac zijn lossless en er gaat bij het omzetten geen data verloren, echter je weet niet wat de bron is: digitaal aangeleverd door de studio of op een cd en hoe die dan is geript. 2. Als je iets 'illegaal' download van torrent / usenet dan houdt de community zich wel aan bepaalde regels: EAC in secure mode + lame 192kbit VBR mp3 is zo wat de standaard dan weet je dat je een zeker kwaliteitsniveau haalt. 3. Soms kan je bij de info over de muziek die je download extra info vinden dat er dus met EAC en FLAC ofzo is gewerkt en als dit zo is mag je er van op aan dat er geen verschil zal zijn tussen het origineel en de gedownloade kopie. Als ik een CD rip met EAC en met FLAC comprimeer, ik upload die ergens op het net en ik download die aan de andere kant van de wereld en brand die daar op CD en vergelijk de 2 dan zullen die 2 exact gelijk zijn aan elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 12 maart 2009 Report Share Posted 12 maart 2009 Nou heb ik me nooit verdiept in EAC, maar wat zou EAC meer moeten doen dan bijv. Nero dat een image van een CD op de schijf zet en daarna op een andere CD fikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 12 maart 2009 Report Share Posted 12 maart 2009 Nou heb ik me nooit verdiept in EAC, maar wat zou EAC meer moeten doen dan bijv. Nero dat een image van een CD op de schijf zet en daarna op een andere CD fikt? EAC doet zeker wel iets meer dan Nero. Ten eerste is het, met de juiste instellingen, het meest accurate rip-programma. Daarnaast ondersteunt het AccurateRip, dat jouw rip vergelijkt met de resultaten van andere gebruikers in een database met een paar miljoen cd's. Als er verschillende andere gebruikers zijn die dezelfde CD bit-voor-bit identiek gekopieerd hebben, mag je er van uit gaan dat jouw rip perfect is. Andersom telt natuurlijk ook: als jouw rip afwijkt van de meerderheid kan je er haast zeker van zijn dat de rip mislukt is. Om AccurateRip te kunnen gebruiken moet de offset van je loopwerk eerst bepaald worden. Daarvoor moet je in het bezit zijn van Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 12 maart 2009 Report Share Posted 12 maart 2009 Onhandige zilveren schijfjes. Ooit zei men dat ook over de LP (alleen dan meestal niet zilver ). Ben blij dat ze er nog zijn. Enfin, dat FLAC en WAV gelijk zijn kan ik met u eens zijn. Via nero een CD kopieren en dan niet 'on the fly' geeft in elk geval hoorbaar verschil. Niet storend, het klinkt nog steeds goed. Maar je hoort het. Binnenkort maar eens aan de gang met EAC, al vind ik het wel enigzins 'gekunsteld' klinken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 12 maart 2009 Report Share Posted 12 maart 2009 Ik heb nogal veel gebrand, veel via Nero, Ashampoo maar ook via EAC, ik kan persoonlijk geen dingen ontdekken dat een gebrande schijf minder doet klinken. Maar ik kan mij voorstellen dat als je een set hebt die alles laat horen, ook deze dingen laat horen. Mijn set heb ik zo bijeen gezocht zodat de muziek alleen maar muzikale klanken weergeeft en dus vallen bij mij iig de mindere opgenomen cd's of andere dingen minder op. Persoonlijk zeg ik, "lood om oud ijzer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts