Jump to content

Luistersessie met de Thiel CS3.7 bij Audiac

Audiopaul
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Vorige week heb ik een bezoekje afgelegd bij importeur Audiac in Nieuwegein om in hun luisterruimte de Thiel CS3.7 te komen beluisteren. Deze speakers trokken al geruime tijd mijn aandacht, zoals de meesten hier wel weten luister ik al heel lang (bijna 11 jaar) met de voorganger, de Thiel CS3.6.

audiacset1.jpg

Michael Huigen van Audiac had een mooie set samengesteld met Ayre-apparatuur, Transparent bekabeling en uiteraard de Thiel CS3.7. Henk Niemeijer van Audioselectief (Haudio) was ook bij deze luistermiddag aanwezig.

Ik heb van het bezoek een verslag gemaakt en heb tevens geprobeerd om mijn luisterindrukken met deze fantastische speaker te beschrijven. Deze review is te vinden op mijn website www.audiopaul.nl, de directe link naar de review is >> review Thiel CS3.7 <<

Vriendelijke groet,

Paul

audiacset2.jpg

thiel37large.jpg

Mooi verslag Paul, maar wat een gedrochten zijn dat zeg. De kasten opzich zijn zeker niet lelijk, maar die units......

Vergelijkbare units ken ik nog wel uit de car-audio van een jaar of wat geleden.

Het zal best mooi klinken, maar ik zou die speakers niet in huis willen hebben. B)

Ik vind ze wel mooi , een bedrijf met een heel eigenaanpak en ontwikkeling , miracle dat noem je form follows function :lol: , en meten doen ze ook erg goed , hun freq karakteristiek oa is zeer lineair 1 vd redenen dat ze zo neutraal zijn , ik vind het een mooi/gewaagd ontwerp , veel plezier ermee <_<

Gr :angry: hj :D

Ik vind ze wel mooi , een bedrijf met een heel eigenaanpak en ontwikkeling , miracle dat noem je form follows function :lol:

Volgens mij is een bedrijf met een eigen aanpak en ontwikkeling nog geen bedrijf dat het principe: form follows function hanteert...

HPMD

PS Wat ik zo al op het forum hier lees van je, Andromedaaudiodesign, roept bij mij twijfels op over de luidsprekers die je bouwt.

Ik vind ze wel mooi , een bedrijf met een heel eigenaanpak en ontwikkeling , miracle dat noem je form follows function :lol:

Volgens mij is een bedrijf met een eigen aanpak en ontwikkeling nog geen bedrijf dat het principe: form follows function hanteert...

HPMD

PS Wat ik zo al op het forum hier lees van je, Andromedaaudiodesign, roept bij mij twijfels op over de luidsprekers die je bouwt.

Nee deze speaker vind ik een form follows function ontwerp uiteraard , en wat jij van mijn manier van bouwen vind zal me een worst wezen , heb je al eens een speaker van mij gehoord dan?

Sorry off topic gedoe

gr :angry: hj :D

Mooi verslag Paul,

Hoe mooi ze ook klinken, vind ze wel de visuele uitstraling hebben van een Friese staartklok anno 2100 :D Maar met een ordentelijk frontje ervoor ....

;)

Hallo Paul,

leuk verslag. Zijn deze nu een stuk gemakkelijker aan te sturen? 90db volgens mij.

Wat is eigenlijk de advies verkoopprijs?

MVG

Hansko

Gefeliciteerd met de aanwinst, Paul.

Mij lijken het erg goede speakers. Doen een aantal dingen heel goed (bv het afstraal gedrag van midden hoog zal wel zeer goed zijn door de halve bol vorm). Zou ze wel prefereren met een frontje, maar dan vooral om de high tech units te beschermen voor stof en UV straling (en mechanische gevaren).

Kon je ze trouwens niet beter thuis beluisteren?

Leuk al die reacties! Vooral de vergelijking met de Friese staartklok vind ik leuk gevonden. :D Gelukkig luister ik met mijn oren, anders hadden de Thiel CS3.6 ook nooit in mijn luisterruimte gekomen. Mijn vrouw vindt ze trouwens schitterend, ik moet er ook nog steeds aan wennen. Zo zien ze er uit bij mij:

thielcherrylarge.jpg

Ze staan inmiddels enkele dagen thuis te spelen, gelukkig in een heel andere kleur (natural cherry) en voorzien van outriggers. Hiermee heb ik ze tijdelijk op de granieten platen gezet zodat ik er goed mee kan schuiven maar het klinkt (en oogt) nu al zo fantastisch dat ze er misschien wel definitief op blijven staan. Daar wordt nog verder mee geexperimenteerd! Ik zal nog even geduld moeten hebben want volgens de importeur en Thiel zelf hebben ze een flinke break-in periode nodig. Inmiddels staan ze hier 2 dagen non-stop te spelen, gewoon met de frontjes er op, af en toe behoorlijk op oorlogssterkte en ik hoor nu al behoorlijk wat verschil met de CS3.6.

Een demoset thuis krijgen valt nog niet mee, een rondje dealers in de omgeving bellen leverde eind vorig jaar niks op en uiteindelijk moest Audiac ook nog bijna 2 weken wachten voordat hun eigen en enige demoset terug was. Overigens heb ik ze vorig jaar september in Berlijn al, welliswaar kort, beluisterd in een demoruimte van een grote hifizaak die vergelijkbaar was met mijn kamer, dat klonk fantastisch. Daar stond trouwens nog veel meer fraai spul wat de medewerkers zonder morren graag demonstreerden.

Bij Audiac is de ruimte heel anders, wel groter maar met een laag plafond en vrij kaal ingericht, maar daar klonken ze geweldig, strak en ongekleurd. En als je de Thiel CS3.6 goed aan het klinken krijgt in je eigen luisterruimte, dus zonder resonaties enz. dan hoef je je over de CS3.7 al helemaal geen zorgen te maken.

Ik nam dus wellicht een kleine gok ondanks ik mijn eigen luisteruimte zeer goed ken maar was vooral benieuwd naar de match met mijn eigen Levinson apparatuur. De Ayre-set heeft toch wat andere trekjes; iets transparanter maar ook minder ballen in het laag als mijn combi. Dat pakt eigenlijk fantastisch uit. De komende weken laat ik ze rustig verder inspelen ....

Ik nam dus wellicht een kleine gok ondanks ik mijn eigen luisteruimte zeer goed ken maar was vooral benieuwd naar de match met mijn eigen Levinson apparatuur. De Ayre-set heeft toch wat andere trekjes; iets transparanter maar ook minder ballen in het laag als mijn combi. Dat pakt eigenlijk fantastisch uit. De komende weken laat ik ze rustig verder inspelen ....

Voordat ik dit las, dacht ik al... "in hoeverre is de luisterruimte en apparatuur verantwoordelijk voor dat prachtig stereobeeld".

"t viel me ook op dat er erg veel "audiofiele standaards" voor de demo zijn gebruikt. Ik vind het altijd erg lastig om dan een juist oordeel te vormen.

Muziek die het de set wat lastiger maakt geeft vaak een beter idee wat de installatie precies k

Hoi Paul,

Lekker leesbaar verslag! En het maakt mij wel nieuwsgierig hoe ze klinken. Ook ik heb Thiel's staan, de 2.3 en die ooit bij aanschaf kunnen vergelijken met de 3.6. Echter, die zijn voor mijn kamer te groot, dus (gelukkig :huh: ) geen overweging.....

Visueel vind ik de units niet echt aantrekkelijk, maar misschien kan je er aan wennen, en gelukkig hebben we ook niet allemaal dezelfde smaak.....!

Op naar de volgende 11 jaar? Veel plezier ermee!

Groeten,

Ren

Ik heb ze voor 190 euro per stuk (heb de NL leverancier op dit merk gewezen). Huidige prijs is rond 250 euro. In de US zijn ze vrij prijzig ($450 of zo), maar zijn nu ook in de uitverkoop

http://www.e-speakers.com/

http://estore.websitepros.com/1736754/Detail.bok?no=193

Dan toch de grote zet gedaan Paul :cool2: Later, nog later wil ik deze ook zeker beluisteren. Ok,je hebt het voor Thiel of niet. Voor het design hoef je het niet te kopen. Zijn ze makkelijker aanstuurbaar dan de 3.6? Gaat mijn toekomstige Usher dan geen overkill zijn :D

Dan toch de grote zet gedaan Paul :cool2: Later, nog later wil ik deze ook zeker beluisteren. Ok,je hebt het voor Thiel of niet. Voor het design hoef je het niet te kopen. Zijn ze makkelijker aanstuurbaar dan de 3.6? Gaat mijn toekomstige Usher dan geen overkill zijn :D

Hoewel de gevoeligheid van de CS3.7 iets is toegenomen is de minimale impedantie nog steeds zo'n 2.8 Ohm. Veel reviewers (Stereophile, The Absolute Sound enz.) adviseren een krachtige en stabiele versterker in te zetten. In Berlijn heb ik de Thiels beluisterd op grote Pass Labs-mono's, ik meen X600 en dat ging heel goed. Bij Audiac stond er een relatief lichte Ayre op (V-5Xe) en dat klonk heel ruimtelijk en transparant maar mocht van mij iets meer autoriteit hebben en met wat meer ballen in het laag. Mijn Levinson No.333 doet beide supergoed.

En zeg nou zelf, zonder front valt het toch best mee?

thiellarge2.jpg

Of toch maar niet? :D

Op dit moment zijn de speakers nog volop aan het inspelen. Omdat mijn oren momenteel nog niet optimaal zijn (ben herstellend van een griep) laat ik het cd-en lp-gewissel even achterwege en heb m'n iPod nonstop op een Wadia Transport in de shuffle-play draaien. Klinkt

Ik vind hem zeker niet lelijk maar verkies toch de zwarte versie met front :D

Hmm, dan moet de Usher hem later ook maar aankunnen of ik plaats er dan een 2e bij :lol: . Die Wadia ben ik zo verliefd op maar hij past niet in mijn rack door zijn hoogte. Tussen 2 tredes in mijn rack heb ik een afstand van 17.1 cm. De Wadia is 6.85 hoog en mijn Ipod Touch is 11 cm. Dus gaat het net niet passen. Of de Ipod zou een cm in die gleuf moeten zakken. En voor de rest heb ik nergens plaats. Ja, op de grond maar dat zou zonde zijn.