Jump to content

Polijsten van een Polyurethaan prototype

Stan V
 Share

Recommended Posts

Ik heb een klein onderdeel gegoten van transparant polyurethaan. Dit is bedoeld als doorkijkvenster voor een prototype. Ongeveer 40 x 15 x 15 mm.

Graag wil ik het oppervlak zo glad polijsten dan je er goed doorheen kan kijken. Tot nu toe lukt dit nog niet...

Ik heb gedaan:

- schuren, 180, 400, 3M-pad 'fine', 1000, 2000.

- zilverpoets, tandpasta, ..., zowel met de hand als met een dremel. Met dremel wordt het zo warm dat die optie afvalt.

Wat werkt beter dan zilverpoets? wat doe ik fout? of is het echt een kwestie van minimaal een uur wrijven?

Alvast bedankt!

Als je de dremel op de laagste stand zet met zo,n dingetje met doeken, speciaal om te polijsten zal het niet warm worden. Niet te hard op drukken natuurlijk.

Als polijstpasta denk ik dat je met Commandant nr.4 (groene blik) een heel eind zal komen.

Mvg. Miracle.

PU is toch een zacht materiaal? Knap dat je dat wil polijsten. Maar als je dan toch bezig bent, met de dremel gaat het wel, maar de snelheid moet omlaag en je zult zelf een polijstkussen maken. Als je dat gedaan hebt, kun je met een goeie polymeerautowax (Meguiar's) aan de slag. Zorg dat het koel blijft dus gebruik voldoende water.

PU kan ook behoorlijk hard zijn...

Met polijsten is het altijd een probleem om de boel strak te krijgen. Blinkend gaat meestal wel, maar om de oppervlakteoneffenheden eruit te krijgen is veel lastiger. Polijsten met een houten of kurkblokje met polijstpasta zorgt ervoor dat je alleen de hoger liggende punten weg slijpt.

Groene Commandant werkt voor aluminium prima, maar voor PU...??

:)

Sodejuu said:
PU is toch een zacht materiaal? Knap dat je dat wil polijsten. Maar als je dan toch bezig bent, met de dremel gaat het wel, maar de snelheid moet omlaag en je zult zelf een polijstkussen maken. Als je dat gedaan hebt, kun je met een goeie polymeerautowax (Meguiar's) aan de slag. Zorg dat het koel blijft dus gebruik voldoende water.

Beste Sodejuu,

Dat koel blijven, is met de Dremel juist het probleem.

De populairste Dremel (300-1/55) toert van 10.000 tot 30.000 tpm.

Mijn ervaringen met Dremel-polijsten waren zeer teleurstellend: ook bij "lage" toeren smolt de kunststof.

Met de hand poetsen is verreweg het veiligst.

Desnoods begin je met fijn schuurpapier: ga je over op nog fijner schuurpapier, en ga je over op steeds fijner Commandant (auto-poetsmiddel), Brasso o.i.d. op keukenpapier.

Maar met tandpasta op een keukenpapiertje schijnt het ook heel aardig te gaan.

Sodejuu said:
PU is toch een zacht materiaal?

Gebaseerd op PU heb een scala aan materialen van gels tot keihard. Bekend zijn bijvoorbeeld PU-giethars, vergelijkbaar met de polyester giethars uit de hobby winkel.

Er is nog een manier van polijsten die zeker met glas, maar ook met een aantal kunsstoffen werkt, vlampolijsten. Je smelt het oppervlak een heel klein beetje en laat het weer 'verglazen'. Met PU heb ik het nooit geprobeert, met plexiglas (PMMA) gaat het prima.

Seed7 said:
  Sodejuu said:
PU is toch een zacht materiaal?

Gebaseerd op PU heb een scala aan materialen van gels tot keihard. Bekend zijn bijvoorbeeld PU-giethars, vergelijkbaar met de polyester giethars uit de hobby winkel.

Er is nog een manier van polijsten die zeker met glas, maar ook met een aantal kunsstoffen werkt, vlampolijsten. Je smelt het oppervlak een heel klein beetje en laat het weer 'verglazen'. Met PU heb ik het nooit geprobeert, met plexiglas (PMMA) gaat het prima.

PU smelt niet, maar verbrand... zal das niet lukken.

:)